Vernieuwen van de tramsporen aan de Oostkust.

Smalspoor, tram en light-rail in België
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Er zijn meerdere trams zonder koppeling, ik zal eens kijken dewelke.
P-J

Bericht door P-J »

Hallo,

De trams werden allemaal met een soft-front uitgerust. De koppeling zit achter die soft-front verwerkt. Ook achteraan gaan ze dit doen. De 6041 was hierbij proeftram, en nu krijgt elke tram die binnenkomt voor revisie zo'n nieuw achterste. De koppeling zit daar ook achter het soft-'front'.

Grtz,

P-J.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Amai, zo'n reuzenkoppeling moet ook wel veel plaats innemen achter zo'n softfront! :P
Maar is dit dan al altijd niet geweest dat de voorste koppeling achter de front zit, want buiten de 6102, heb ik nog nooit een tram gezien met een koppeling vooraan!
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Trainspotterke schreef: Maar is dit dan al altijd niet geweest dat de voorste koppeling achter de front zit, want buiten de 6102, heb ik nog nooit een tram gezien met een koppeling vooraan!
Hallo,

Voor de softfronts werden aangebracht, was er wel degelijk een zichtbare koppeling aanwezig vooraan!
Ik twijfel er trouwens aan of die koppeling achteraan er nog wel is? Volgens mij is deze wél weggehaald, ik zou niet weten waar ze die verstopt zouden hebben. Maar ik kan niets met zekerheid zeggen natuurlijk.
En als de tram in panne staat? Vooraan is er toch ook nog een koppelbak?

Grtz,
Maikel
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

In heel mijn 16-jarig bestaan heb ik nog nooit een kusttram gezien die vooraan een koppeling had! :wink:
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Bericht door hein »

in de jaren tachtig hadden ze een koppeling in de jaren negentig is die verwijderd
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

hein schreef:in de jaren tachtig hadden ze een koppeling in de jaren negentig is die verwijderd
Dan hebben ze ook aan alle trams een middenrijtuig bijgevoegd, de frequentie verhoogd, zodat koppeling zelden nodig was.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Voila, zo is dat.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

e49memling schreef:
hein schreef:in de jaren tachtig hadden ze een koppeling in de jaren negentig is die verwijderd
Dan hebben ze ook aan alle trams een middenrijtuig bijgevoegd, de frequentie verhoogd, zodat koppeling zelden nodig was.
Ja, maar dat zorgt er nu wel voor dat defecte trams enkel nog maar via de achterste koppeling kunnen weggesleept worden.
Als een tram richting Oostende ineens in Nieuwpoort stilvalt, moet de 6102 dus vanuit Oostende uitrukken naar Nieuwpoort. Maar aangezien de koppeling van de defecte tram richting De Panne gericht staat, wil dat zeggen dat er eerst nog een ommetje moet gemaakt worden via de keerlus van De Panne. Ik denk niet dat ze hem gaan duwen tot in Oostende en ik zie ze evenmin de defecte tram manoeuvreren op de keerdriehoek van Nieuwpoort-Zonnebloem, wat dat is dan pas echt rangeerwerk!

P.S. Hoe hebben ze trouwens de Hermelijn weggesleept die eerder deze week in Mariakerke in brand gevlogen is?
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Trainspotterke schreef:
e49memling schreef:
hein schreef:in de jaren tachtig hadden ze een koppeling in de jaren negentig is die verwijderd
Dan hebben ze ook aan alle trams een middenrijtuig bijgevoegd, de frequentie verhoogd, zodat koppeling zelden nodig was.
Ja, maar dat zorgt er nu wel voor dat defecte trams enkel nog maar via de achterste koppeling kunnen weggesleept worden.
Als een tram richting Oostende ineens in Nieuwpoort stilvalt, moet de 6102 dus vanuit Oostende uitrukken naar Nieuwpoort. Maar aangezien de koppeling van de defecte tram richting De Panne gericht staat, wil dat zeggen dat er eerst nog een ommetje moet gemaakt worden via de keerlus van De Panne. Ik denk niet dat ze hem gaan duwen tot in Oostende en ik zie ze evenmin de defecte tram manoeuvreren op de keerdriehoek van Nieuwpoort-Zonnebloem, wat dat is dan pas echt rangeerwerk!

P.S. Hoe hebben ze trouwens de Hermelijn weggesleept die eerder deze week in Mariakerke in brand gevlogen is?
Kunnen ze daar eigenlijk geen rangeerloc voor gebruiken dan direct een tram? Daarmee bedoel ik dat die meer kracht kan leveren en minder plaats inneemt, en dat ze die niet eerst moeten gaan draaien voor te slepen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

In Oostende hebben ze niet onmiddellijk een rangeerloc! :P
Daarvoor is de 6102 daar! :wink:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Een 91 aanpassen naar meterspoor! :lol:
Thomas

Bericht door Thomas »

Jonathan schreef:Kunnen ze daar eigenlijk geen rangeerloc voor gebruiken dan direct een tram? Daarmee bedoel ik dat die meer kracht kan leveren en minder plaats inneemt, en dat ze die niet eerst moeten gaan draaien voor te slepen.
Heeft een Hermelijn geen koppeling voor en achter? Onder die grijze bumpers.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

't Valt me trouwens nu pas op dat de topictitel niet echt klopt... Onze kust ligt toch in het westen, dacht ik, en niet in het oosten :lol: (of hebben de Limburgers geheimen die we niet mogen weten? :P)... ;)
Nonkelronnie

Bericht door Nonkelronnie »

Trainspotterke schreef:In heel mijn 16-jarig bestaan heb ik nog nooit een kusttram gezien die vooraan een koppeling had! :wink:
aah, waar is de tijd dat ze nog oranje waren
Plaats reactie