premetrowerken in Charleroi
premetrowerken in Charleroi
Reeds enige tijd is men bezig met de werken voor de uitbreiding voor de premetro in
Charleroi:
1/ De omsluiting van de ring rond het centrum nl van Park naar Charleroi-Sud onder
de vorm van een bovengrondse tramlijn
2/ De aftakking naar Jumet en Gossielles, eveneens onder de vorm van een
bovengrondse tramlijn (deze werd tot nu toe gebruikt voor het vervoer van trams
van en naar de stelplaats van Jumet)
3/ De verdere uitbreiding vanaf Premetrostation Gilly onder de vorm van ondergrondse
tunnel en/of bovengrondse viaduct
Nu vraag ik mij af of er wel voldoende tramvoertuigen voorhanden zal zijn om deze
diensten op dezelde frequentie te kunnen houden
Er zal onvermijdelijk bijkomende trams moeten aangekocht worden en aangezien
er geen BN-trams meer gemaakt worden, moet men een heel nieuwe type trams
aangekocht worden
Kan iemand zeggen of de TEC en/of het Waals Gewest Plannen heeft in die richting?
Charleroi:
1/ De omsluiting van de ring rond het centrum nl van Park naar Charleroi-Sud onder
de vorm van een bovengrondse tramlijn
2/ De aftakking naar Jumet en Gossielles, eveneens onder de vorm van een
bovengrondse tramlijn (deze werd tot nu toe gebruikt voor het vervoer van trams
van en naar de stelplaats van Jumet)
3/ De verdere uitbreiding vanaf Premetrostation Gilly onder de vorm van ondergrondse
tunnel en/of bovengrondse viaduct
Nu vraag ik mij af of er wel voldoende tramvoertuigen voorhanden zal zijn om deze
diensten op dezelde frequentie te kunnen houden
Er zal onvermijdelijk bijkomende trams moeten aangekocht worden en aangezien
er geen BN-trams meer gemaakt worden, moet men een heel nieuwe type trams
aangekocht worden
Kan iemand zeggen of de TEC en/of het Waals Gewest Plannen heeft in die richting?
Re: premetrowerken in Charleroi
de tec heeft meer dan voldoende BN trams stelplaats jumet staat er vol van
Re: premetrowerken in Charleroi
Eens zien hoever ze geraken, én hoeveel geld ze nodig hebben van de federale (lege) kassa (-> dus Vlaanderen)
Re: premetrowerken in Charleroi
TEC is Waals gewest en dus moeten ze niet aan de federale deur gaan kloppen.
Re: premetrowerken in Charleroi
Klopt. Sinds begin jaren '90 is dit geregionaliseerd, de premetro van Charleroi is mss zijn leven als product van de wafelijzerpolitiek begonnen, het is al bijna 20 jaar niet meer zo. Meteen ook een van de redenen waarom er al zolang niets meer is gebeurd, trouwens
Re: premetrowerken in Charleroi
Van alle ooit geleverde BN's wordt er in Charleroi nu slecht een beperkt deel gebruikt. Op het aantal trams in reguliere exploitatie zit er al een flinke marge, maar daarnaast hebben er in remise Jumet jarenlang ettelijke BN's staan verrotten. Bij de bestelling van de BN's is er rekening gehouden met een enorm netwerk (cf. de grootse plannen die er in volle wafelijzertijd waren), maar daar is allemaal weinig van in huis gekomen en waren er dus er dus ook veel minder stellen nodig voor de anderhalve lijn die er uiteindelijk gekomen is.
Van de vele trams in Jumet zijn sommige exemplaren compleet verloren, maar andere zijn de voorbije tijd helemaal opgeknapt en zijn weer op het net te zien. Om maar te zeggen dat er aan trams heus geen gebrek zal zijn, temeer daar de huidige uitbreidingen helemaal niet zo spectaculair zijn. Het is meer rechtzetten van historische fouten dan iets anders. Als ze bovenop de huidige plannen de lijn naar Châtelineau (indertijd volledig voltooid tot station Centenaire!) eindelijk eens in dienst nemen, zal er misschien extra materieel nodig zijn. En dan nog...
Van de vele trams in Jumet zijn sommige exemplaren compleet verloren, maar andere zijn de voorbije tijd helemaal opgeknapt en zijn weer op het net te zien. Om maar te zeggen dat er aan trams heus geen gebrek zal zijn, temeer daar de huidige uitbreidingen helemaal niet zo spectaculair zijn. Het is meer rechtzetten van historische fouten dan iets anders. Als ze bovenop de huidige plannen de lijn naar Châtelineau (indertijd volledig voltooid tot station Centenaire!) eindelijk eens in dienst nemen, zal er misschien extra materieel nodig zijn. En dan nog...
Re: premetrowerken in Charleroi
Denken jullie nu echt dat dit uiteindelijk volledig door het waals gewest zal betaald worden?
Re: premetrowerken in Charleroi
Ja. Niemand heeft iets gezegd over de financiering van het Waals Gewest, hé, dat wordt net zoals het Vlaams en het Brussels Gewest voor een groot stuk gestijfd door de federale staatskas. En aangezien 'Vlaanderen' daar netto aan bijdraagt, zal wel een deel van dat 'Vlaams federaal geld' naar Wallonië en deze werken gaan.
Re: premetrowerken in Charleroi
Zijn hier nergens geen foto's van? Of iemand die er heeft. Lijkt mij wel interessant.MIVB-reiziger schreef:Op het aantal trams in reguliere exploitatie zit er al een flinke marge, maar daarnaast hebben er in remise Jumet jarenlang ettelijke BN's staan verrotten.
Re: premetrowerken in Charleroi
Algemene foto's van de MLC-beerputten in Charleroi: http://mivbreiziger.skynetblogs.be/Dietrich schreef:Zijn hier nergens geen foto's van? Of iemand die er heeft. Lijkt mij wel interessant.MIVB-reiziger schreef:Op het aantal trams in reguliere exploitatie zit er al een flinke marge, maar daarnaast hebben er in remise Jumet jarenlang ettelijke BN's staan verrotten.
Specifieke foto's van de verrottende BN's in Jumet, bron: http://www.everyoneweb.com/delijn-tec-trams/
Re: premetrowerken in Charleroi
da is echt zielig !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: premetrowerken in Charleroi
ook al, maar tramstellen van nog maar 30 jaar oud zo laten kapot gaan ? dat kan ook alleen maar in de walen (sorry)Trammist schreef:Om dan te bedenken dat De Lijn in tramnood zit...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: premetrowerken in Charleroi
30 jaar voor een voertuig is toch vrij oud vind ik, ook voor een tram.HLE 2302 schreef:ook al, maar tramstellen van nog maar 30 jaar oud zo laten kapot gaan ? dat kan ook alleen maar in de walen (sorry)Trammist schreef:Om dan te bedenken dat De Lijn in tramnood zit...
greetz 2302
Re: premetrowerken in Charleroi
Maar als ze nog nooit een rit gereden hebben rijden ze als nieuw
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.