Pagina 1 van 1

De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 09 jan 2009, 16:26
door kimba
vr 09/01/09 13:18 (UPDATE video) - De kusttram heeft afgelopen nacht opnieuw een hele nacht doorgereden tussen Knokke en De Panne. Op die manier kon de bovenleiding ijsvrij blijven.

De maatregel was nodig omdat de vochtigheid is gestegen aan de kust.

Enkele weken geleden nam vervoersmaatschappij De Lijn al dezelfde beslissing, toen het kwik aan de kust onder het nulpunt ging.
www.deredactie.be

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 09 jan 2009, 20:20
door Bert
yep, alle hulpdraden van de bovenleiding waar geen panto mee in aanraking komt, waren volledig omgeven door een laagje ijs.
Het was een keer iets anders zo een witte bovenleiding.

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 30 dec 2009, 15:33
door trammeke
Een bevroren bovenleiding is een ware verschrikking om te rijden.
Vooral langs plaatsen waar de rijdraad/sporen zich dichtbij bos bevinden.

Geisoleerd staan en dus niet meer kunnen verder rijden is heus niet denkbeeldig.
verschrikkelijk veel tijdverlies, tegen dat de vervangbus nog terplaatse is etc...

"Berucht" zijn:
tussen Moederlambic en De Panne Kerk
vanaf Vosseslag-De Haan tot Wenduine.
Heist Heldenplein-Duinbergen

De twee trams die de ganse nacht hebben doorgereden zijn uitgerust met koperen sleper.

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 05 jan 2010, 06:14
door K V B
trammeke schreef:
De twee trams die de ganse nacht hebben doorgereden zijn uitgerust met koperen sleper.
De RBS (in CH) heeft een speciaal antivries voertuig. Dit hebben ze omgebouwd uit een oud stel. Binnenin is een dieselaggregaat ingebouwd (zodat het voertuig geen stroom van de bovenleiding nodig heeft) en de pantograaf zelf is uitgevoerd met een systeem dat antivries op de bovenleiding spuit. Bij vriesweer rijd die dan 's nachts rond. Ideetje voor De Lijn?

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 05 jan 2010, 08:40
door Trammist
Aangezien De Lijn erg krap zit qua spoormaterieel, lijkt zo'n 'spuitwagen' mij niet erg waarschijnlijk.

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 05 jan 2010, 08:55
door Shrek
Trammist schreef:Aangezien De Lijn erg krap zit qua spoormaterieel, lijkt zo'n 'spuitwagen' mij niet erg waarschijnlijk.
in charleroi staat er genoeg spoormateriaal te wachten op een 2de leven, daar kunnen ze wel zoiets vinden :wink:

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 05 jan 2010, 09:33
door Trammist
Shrek schreef:
Trammist schreef:Aangezien De Lijn erg krap zit qua spoormaterieel, lijkt zo'n 'spuitwagen' mij niet erg waarschijnlijk.
in charleroi staat er genoeg spoormateriaal te wachten op een 2de leven, daar kunnen ze wel zoiets vinden :wink:
Ja, maar dat is dan weer een andere maatschappij (TEC), en eerdere pogingen om materieel over te kopen zijn op niks uitgelopen.
Bovendien heeft TEC-Charleroi grote uitbreidingsplannen, dus dat grote roestpark blijft niet eeuwig.

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 05 jan 2010, 10:12
door K V B
Trammist schreef:Aangezien De Lijn erg krap zit qua spoormaterieel, lijkt zo'n 'spuitwagen' mij niet erg waarschijnlijk.
De lijn heeft wel degelijk een aantal diensttrams aan de kust die je hiervoor zou kunnen gebruiken.

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 07 jan 2010, 21:55
door arvooke
de lijn heeft aan de kust juist de 6102(is een BN gebouwd voor charleroi maar is er nooit geraakt) als dienstspoorvoertuig.En die tram is de sleeptram aan de kust.

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 07 jan 2010, 23:47
door Joris
Hallo,
Als Gent binnenkort PCC trams over heeft?
Groeten,
Joris De Mol

Re: De kusttram heeft een hele nacht doorgereden (deredactie)

Geplaatst: 11 jan 2010, 15:15
door arvooke
Als Gent binnenkort PCC trams over heeft?
dan gaan ze die eerst pluimen voor stukken :wink: