Trams maken slachtoffers

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Steven »

Een Westvlaamse bus vergelijken met die tram vind ik dus verkeerd, omdat er een hele hoop lijnen bij zijn die bijna geen of nauwelijks toeristisch zijn, de kust is maar een smalle strook in heel die provincie. Hoeveel kans bestaat er dan een Westvlaams bus die in de Roeselare een gelijkaardige ongeval zal hebben dat de kusttram? Daarom dat ik vroeg van meer gelijkaardige situaties te vergelijken met een even grote drukte zoals op bepaalde piekdagen aan de kust voorkomen. Vele lijnen meer naar het binnenland toe kennen dat soort pieken totaal niet zoals de kusttram wel heeft, laat staan dat ze over dezelfde lengte in een zelfde kadans aan het rijden zijn. Als je dan wil vergelijken zou ik enkel de bussen nemen die in en om Brugge rijden omdat de stad aldaar een vergelijkbare drukte aan toeristen kent. Maar vele plattelandslijnen in West Vlaanderen dan weer totaal niet.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

Dietrich schreef:Balustrades aan bruggen etc zijn nu de standaard aangezien je bij een val meestal letsels gaat hebben zo niet om het leven komt. Bovendien kan je al met een kleine windstoot en een fiets een val tegemoet gaan.
Wat denk je dat er gebeurt als je door een kleine windstoot onder een tram terecht komt?
Dietrich schreef:Dit in tegenstelling tot het verkeer wat een veel grotere oppervlakte is, je kan gewoonweg niet overal balustrades zetten en wie weet wat nog allemaal.
Kennelijk lukt het aardig om langs snelwegen overal vangrails te zetten.
Dietrich schreef:Zoals ik zeg is het voor mij goed dat er realistische maatregelen gebeuren, realistisch bij mij in de zin van dat de tram zijn frequentie en capaciteit niet verliest omwille van het feit dat enkele halfslapende mensen eronder geraken. Je spreekt altijd van het maatschappelijk nut maar bij sommige van die maatregelen zou je wel elke tramgebruiker de gevolgen laten dragen van de handelingen van enkele mensen die niet opletten.
Ik heb hoger al aangegeven dat je dat nut tegen elkaar moet afwegen.
Dietrich schreef:als de aanwezige politiediensten nu eens zouden beginnen met het bekeuren van mensen of op zijn minst aanspreken van mensen. Dat moet geen extra personeel kosten, maar in de praktijk lopen ze er waarschijnlijk maar gewoon bij.
Fijne aanname die je hier maakt over de professionaliteit van de politie. Een beetje meer respect zou hier wel op zijn plaats zijn. Wat zou je ervan vinden als de politie publiek een gelijkaardig standpunt zou innemen over jou doen en laten?
Dietrich schreef:Daarnaast heb ik ook bijvoorbeeld nog nooit een tv-spot gezien om mensen op zo'n zaken te wijzen, advertenties in de krant, affiches (zeer zelden). Het enige dat ik mij zelf kan herinneren zijn de borden aan sommige overwegen zoals in Lede. Er wordt amper geld gespendeerd om mensen dingen duidelijk te maken.
Daarnet suggereerde je nog dat de pers teveel aandacht zou hebben voor die ongevallen. Het is het een of het ander, maar beide kan niet.
pietje

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door pietje »

Je gaat toch nogal snel door de bocht, (figuurlijk dan :wink: ) als je stelt dat het traject van de kusttram zomaar vergelijkbaar is met dat van de gemiddelde Westvlaamse bus, de N34 is al sinds mensenheugenis een onveilige baan, bekijk het aantal ongevallen daar eens waar de tram niets mee te maken heeft, vergelijk dat met de rest van West-Vlaanderen.

Je spreekt ook over eenvoudige technische maatregelen
De enige eenvoudige is de snelheid verlagen en die heeft ook een kost en niet alleen de tijd, maar ook het minder aantrekkelijk worden van de tram, waardoor er meer ander verkeer is, dat ook zijn kost heeft....
Afschemingen zijn nooit eenvoudig, want er moet steeds bekeken worden of ze het niet erger maken dan het is. Denk maar aan donkere tunnels, noodsituaties waarbij het hek een hindernis is,...

Ook moet je zien dat je over het gehele traject een eenvormige beveiliging wordt toegepast, zodat iedereen het begrijpt. Dus als je bv in De panne 100 meter draad gaat plaatsen, ga je over het hele traject op tientallen plaatsen hetzelfde moeten doen, om het op de andere plaatsen niet onveiliger te maken.

en for the record, ik ben echt niet tegen veiligheidsmaatregelen, maar ze moeten goed doordacht zijn.

trouwens, sensibilisering is helemaal niet zo verschrikkelijk duur en het heeft als voordeel dat het ook op andere plaatsen effecten heeft
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Steven »

idd mensen hun gedrag veranderen gaat verder dan de kusttram alleen.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

Gust schreef:Soms zou het geen kwaad kunnen als ik mijn eigen cijfers nog eens check voor ik ze publiceer.
Gedver, zat er nog steeds een fout in.
Gust schreef:Tel je alles samen, dan kom je voor een tramkm op ong. 13,8 keer de externe ongevalsschade van een buskm uit. Gecompenseerd voor bezetting (factor 2,5) is de verhouding 5,5.
Moet natuurlijk zijn 11,4 en 4,6.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

Steven schreef:Een Westvlaamse bus vergelijken met die tram vind ik dus verkeerd, omdat er een hele hoop lijnen bij zijn die bijna geen of nauwelijks toeristisch zijn, de kust is maar een smalle strook in heel die provincie. Hoeveel kans bestaat er dan een Westvlaams bus die in de Roeselare een gelijkaardige ongeval zal hebben dat de kusttram? Daarom dat ik vroeg van meer gelijkaardige situaties te vergelijken met een even grote drukte zoals op bepaalde piekdagen aan de kust voorkomen. Vele lijnen meer naar het binnenland toe kennen dat soort pieken totaal niet zoals de kusttram wel heeft, laat staan dat ze over dezelfde lengte in een zelfde kadans aan het rijden zijn. Als je dan wil vergelijken zou ik enkel de bussen nemen die in en om Brugge rijden omdat de stad aldaar een vergelijkbare drukte aan toeristen kent. Maar vele plattelandslijnen in West Vlaanderen dan weer totaal niet.
De zaken die je aanhaalt, heb ik in mijn eerdere vergelijking reeds herhaaldelijk verdedigd, maar speciaal voor jou licht ik ze nog even opnieuw toe.

De verschillen die je aanhaalt, lijken me in de eerste plaats vooral van invloed op de ongevalskans. De kusttram rijdt in een wellicht iets drukker verkeer. Daarom heb ik eerder gesteld dat de hogere ongevalskans per voertuigkm (ong. 2,4) niet echt problematisch is en wellicht vergelijkbaar met een bus. Verder zouden deze verschillen ook een invloed kunenn hebben op het aantal betrokkenen (derden) bij een ongeval. Ik heb het even nagekeken, en ook dat verschilt niet spectaculair (ong. 25% hoger bij kusttram). Samen een factor 3. Mijn conclusie: het verschil tussen kusttram en bus in betrokkenheid van een derden bij een ongeval kan wellicht verklaard worden vanuit de factoren die je aanhaalt. Al betekent dat nog niet dat je in je maatregelen geen rekening moet houden met verkeersdrukte, maar het is geen verschil tussen tram en bus.

De schade bij een ongeval is echter wel spectaculair hoger bij de kusttram. Zelfs als je corrigeert voor het aantal betrokken personen, schiet er nog steeds een factor 3,8 over. Ik zie geen andere de hand liggende verklaring behalve dat die tram een stuk gevaarlijker is dan een bus onder dezelfde omstandigheden.

Uiteraard zou ik graag nog betere cijfers gebruiken. Maar ik denk niet dat die een fundamenteel ander beeld zouden opleveren, en bovendien zijn ze er niet.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

pietje schreef:Je gaat toch nogal snel door de bocht, (figuurlijk dan :wink: ) als je stelt dat het traject van de kusttram zomaar vergelijkbaar is met dat van de gemiddelde Westvlaamse bus, de N34 is al sinds mensenheugenis een onveilige baan, bekijk het aantal ongevallen daar eens waar de tram niets mee te maken heeft, vergelijk dat met de rest van West-Vlaanderen.
Lees toch nog eens wat ik schrijf. Ik heb herhaaldelijk geschreven dat ik rekening houdt met het verschil tussen traject kusttram en bus. Ik heb ook geschreven dat ik uit de niets kan opmaken m.b.t. een verschil in aantal ongevallen. Mijn punt is dat het verschil in schade bij een ongeval gruwelijk afwijkt in het nadeel van de kusttram. Met als veronderstelling dat de veiligheid van die West-Vlaamse bus een bruikbare referentie is (hier zou vergelijken met andere entiteiten interessant zijn), is mijn besluit: de veiligheid van die tram is verder onder de maat.
pietje schreef:Je spreekt ook over eenvoudige technische maatregelen
De enige eenvoudige is de snelheid verlagen en die heeft ook een kost en niet alleen de tijd, maar ook het minder aantrekkelijk worden van de tram, waardoor er meer ander verkeer is, dat ook zijn kost heeft....
Afschemingen zijn nooit eenvoudig, want er moet steeds bekeken worden of ze het niet erger maken dan het is. Denk maar aan donkere tunnels, noodsituaties waarbij het hek een hindernis is,...

Ook moet je zien dat je over het gehele traject een eenvormige beveiliging wordt toegepast, zodat iedereen het begrijpt. Dus als je bv in De panne 100 meter draad gaat plaatsen, ga je over het hele traject op tientallen plaatsen hetzelfde moeten doen, om het op de andere plaatsen niet onveiliger te maken.

en for the record, ik ben echt niet tegen veiligheidsmaatregelen, maar ze moeten goed doordacht zijn.
Volledig mee akkoord. Die afwegingen moeten correct gebeuren, ik heb me er dan ook van weerhouden om uitspraken te doen over waar het evenwicht exact ligt dan wel over welke concrete oplossing maatschappelijk verkiesbaar is. Maar het gegeven dat die tram zo onveilig is, lijkt me een voldoende indicatie om toch maar eens grondig te gaan nadenken erover.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Steven »

Dan nog vind ik de situatie verkeerd, de factoren waarmee je gaat vermenigvuldigen bepaal je dus blijkbaar zelf op eigen vaststelling (je geeft aan dat uw getallen ongeveer zijn) daaruit stel ik vast dat je statistieken altijd kan beïnvloeden en zo altijd kan weergeven wat je wil zeggen. Ik vergelijk liever zaken die je wel kan vergelijken, in de zin een zelfde voertuig type op een andere plaats, hoe doen de Brusselse, Gentse en andere trams het tov de kusttram. Dat soort vergelijkingen vind ik veel eerlijker aangezien het om een zelfde vorm van transport gaat waar je geen omvorming moet doen van allerlei aard om tot een vergelijk te komen.

je schrijft zelf da je betere cijfers wil gebruiken, dus vind ik het verkeerd deze nu wel te gaan gebruiken. Dan zou ik het beperken tot het vergelijken van trams onderling wat een beter beeld zal maken van die trams op zich. Op deze manier kan je ten alle tijden de kusttram gaan afschilderen als gevaarlijk en dergelijke meer. Je kan dan ook onderling gaan verlijken of maatregelen voor de veiligheid bij trams op de ene plaats er wel zijn en de andere plaats niet zo ja waarom. Zo een zaken lijken me veel logischer. Veiligheid bij busverkeer pak je trouwens zo al anders aan dan bij een tram. wat het vergelijken enkel lastiger maakt.
Dietrich

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Dietrich »

Wat denk je dat er gebeurt als je door een kleine windstoot onder een tram terecht komt?
Tja dan heb je ook een ongeval, heb ik dat ooit ontkend misschien? Ik zeg dat als je van een brug dondert je gegarandeerd letsels hebt, als die tram niet passeert dan heb je niets of niet meer dan wanneer je gewoon een val maakt. Wat als je op een fietspad rijdt en je wordt op de weg geblazen? Je kan daar ook niet over de gehele lengte van alle fietspaden langs drukke en minder drukke wegen (met de frequentie van deze van een kusttram) balustrades zetten...
Kennelijk lukt het aardig om langs snelwegen overal vangrails te zetten.
Dat is niet overal trouwens, maar ja blijkbaar wordt dat wel de gewoonte, dat ligt waarschijnlijk aan die grote snelheid. Maar dat is nog niet hetzelfde als aan elk zebrapad in België het trottoir open te breken en hekkens te plaatsen opdat mensen zouden recht oversteken.
Fijne aanname die je hier maakt over de professionaliteit van de politie. Een beetje meer respect zou hier wel op zijn plaats zijn. Wat zou je ervan vinden als de politie publiek een gelijkaardig standpunt zou innemen over jou doen en laten?
Een aanname, misschien wel wat betreft de kust maar ik heb al veel "schone" dingen gezien van onze politiediensten. Maar ik bedoel meer dat men op dit moment mensen gewoon hier niet over aanspreekt, terwijl men dit wel zou kunnen doen. Mensen zouden dit zien als mierenneukerij maar nochtans zou het wel welkom zijn.
Daarnet suggereerde je nog dat de pers teveel aandacht zou hebben voor die ongevallen. Het is het een of het ander, maar beide kan niet.
Amai we gaan nog eens enkele dingen door elkaar halen. :roll: De pers heeft aandacht voor die ongevallen met de kusttram omdat ze zeldzaam zijn. Die kranten gaan nooit de zwakke weggebruiker met de vingers wijzen, enkel wat feiten weergeven. Een artikel over een ongeval en een advertentie om mensen wakker te schudden over veiligheid en verantwoordelijkheid in het verkeer zijn wel twee zeer uiteenlopende zaken.

Dus ik blijf bij mijn standpunt, kleine maatregelen OK maar als je u blind gaat staren op dat trammetje en alles gaat veranderen en vervangen ga je daarna andere zwarte punten hebben, zolang je de mensen niet wilt wakker schudden kan je blijven dweilen met de kraan open. België is een klein land maar heeft een dicht verkeersnet.

Voor mij is de kous hiermee af, wij hebben een verschillende mening en elk denkt de juiste oplossing te hebben.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door groentje »

Als hevige tramliefhebber moet ik Gust gelijk geven. Op plaatsen waar de tram aan hoge snelheid (pak 'm weg meer dan 40 km/h) voorbijkomt, moet het quasi-onmogelijk zijn om de trambedding te betreden, tenzij dat beveiligd kan. Ik heb er geen bezwaar tegen dat er bijvoorbeeld een overweginstallatie wordt geplaatst bij oversteekplaatsen. Op een treinspoorbedding kan je ook niet rijden, toch?
Het aantal niet-beveiligde overwegen slinkt nog elk jaar, zelfs een onverharde bosweg krijgt tegenwoordig meestal op zijn minst een bel. Een beveiliging voor een drukbereden tramlijn lijkt me dan ook geen overbodige luxe. Zijn er dan nog accidenten op die plaats, dan zal iedereen het er wel me eens zijn dat de persoon in kwestie het zelf gezocht heeft. Ook al is de maatschappelijke kost van zo'n ongeval hoog.
Een afsluiting hoeft echt niet onoverkomelijk te zijn, hoor. Een hekje tussen de tramsporen houdt al veel mensen tegen, en heb je wat meer plaats, dan kan je zelfs een heg overwegen. Er zullen altijd mensen zijn die overwegen om over een hek of heg te klimmen om 1minuut sneller aan de overkant te raken, maar met een hekje ontmoedig je toch al een groot deel onder hen.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

Steven schreef:Dan nog vind ik de situatie verkeerd, de factoren waarmee je gaat vermenigvuldigen bepaal je dus blijkbaar zelf op eigen vaststelling (je geeft aan dat uw getallen ongeveer zijn) daaruit stel ik vast dat je statistieken altijd kan beïnvloeden en zo altijd kan weergeven wat je wil zeggen. Ik vergelijk liever zaken die je wel kan vergelijken, in de zin een zelfde voertuig type op een andere plaats, hoe doen de Brusselse, Gentse en andere trams het tov de kusttram. Dat soort vergelijkingen vind ik veel eerlijker aangezien het om een zelfde vorm van transport gaat waar je geen omvorming moet doen van allerlei aard om tot een vergelijk te komen.

je schrijft zelf da je betere cijfers wil gebruiken, dus vind ik het verkeerd deze nu wel te gaan gebruiken. Dan zou ik het beperken tot het vergelijken van trams onderling wat een beter beeld zal maken van die trams op zich. Op deze manier kan je ten alle tijden de kusttram gaan afschilderen als gevaarlijk en dergelijke meer. Je kan dan ook onderling gaan verlijken of maatregelen voor de veiligheid bij trams op de ene plaats er wel zijn en de andere plaats niet zo ja waarom. Zo een zaken lijken me veel logischer. Veiligheid bij busverkeer pak je trouwens zo al anders aan dan bij een tram. wat het vergelijken enkel lastiger maakt.
Ik wil tram met bus vergelijken, niet tram met tram. Ik heb dan ook helemaal geen uitspraak gedaan over tram versus tram. Ik heb enkel uitspraak gedaan over tram versus bus. Op basis van een vergelijking van tram met bus. Wat klopt daar niet aan?

Het is een vergelijking die je kan maken. Net zoals de vergelijking die jij voorstelt, die kan je ook maken maar het is een andere waaruit je weer wat anders kan leren.

De factoren die ik geef, zijn berekend op basis van de statistieken van De Lijn, en betreffen verhoudingen bus/tram van ongevalsgegevens gecorrigeerd voor voertuigkm of reizigerskm. Met ongeveer bedoel ik dat ik 3,8462 in mijn betoog als ong. vier beschrijf. Of ong. 3,8. In mijn berekeningen neem ik steeds de exacte waarde mee. Je kan alles narekenen, het komt gewoon uit tabellen achteraan de jaarverslagen van De Lijn. Naar goede wetenschappelijke traditie heb ik er eerst een paar fouten ingestopt om die dan later midden in de discussie te corrigeren. Ik denk dat ik nu alles gecorrigeerd heb, overigens hebben die correcties geen fundamenteel andere conclusies opgeleverd.

Sommige achterliggende factoren die ik gebruik zijn op basis van literatuur of op basis van observatie. Waar het literatuur betreft (maatschappelijke kost van leed; uit UNITE rapport) zijn er meerdere schattingen voorhanden, hier heb ik een best guess gedaan (zeg maar: een gemiddelde; ze ontlopen elkaar niet spectaculair, dus is dat aanvaardbaar). Waar het observaties betreft (gemiddelde bezetting voertuigen), doe ik een zo realistisch mogelijke aanname. Je zou kunnen een sensitiviteitsanalyse doen. Ga gerust je gang en geef aan waar mijn aannames een spectaculaire invloed kunnen hebben op de uitkomst.

Met mijn uitspraak over de cijfers bedoel ik tenslotte dat je altijd de beste cijfers wil als je wat wil leren. Maar dat neemt niet weg dat de cijfers die beschikbaar zijn, naar mijn aanvoelen van voldoende kwaliteit zijn om enkele zaken te kunnen besluiten.

De methode die ik gevolgd heb, is deze van de algemeen aanvaarde wetenschappelijke analyse. Je poneert een hypothese en verifieert deze op basis van observaties. Ofwel bevestigen de observaties je hypothese en wordt deze daarmee bewezen geacht, ofwel bevestigen de observaties je stelling niet en wordt er niets bewezen geacht. Voor de volledigheid: het is dus niet omdat jou stelling niet klopt dat de mijne automatisch klopt. Het is evenmin zo dat als jou stelling niet klopt, dat het omgekeerde dan wel klopt. En tenslotte is het niet zo dat als mijn stelling klopt, de jouwe automatisch fout is (wel als beide het tegenovergestelde zijn of in andere zin wederzijds exclusief).

Je suggestie dat ik statistieken naar mijn hand zet om de kusttram zomaar wat te staan afschilderen is nergens op gebaseerd. Je speelt hiermee op de man i.p.v. op de bal. Ik nodig je uit om je beschuldigingen met eenzelfde nauwgezet onderbouwen als ik dat gedaan heb voor de stelling die ik verdedig. Zoniet zijn ze enkel bedoeld om me zomaar wat ongeloofwaardig te maken en vertellen ze naar mijn aanvoelen meer over jezelf.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

Dietrich schreef:Ik zeg dat als je van een brug dondert je gegarandeerd letsels hebt, als die tram niet passeert dan heb je niets of niet meer dan wanneer je gewoon een val maakt.
Hekken dienen natuurlijk niet om de sporen maar om de tram te beveiligen. Of zo zag ik het toch.
Dietrich schreef:Wat als je op een fietspad rijdt en je wordt op de weg geblazen? Je kan daar ook niet over de gehele lengte van alle fietspaden langs drukke en minder drukke wegen (met de frequentie van deze van een kusttram) balustrades zetten...
Dit is inderdaad de reden waarom vrijliggende fietspaden zoveel veiliger zijn dan aanliggende fietspaden. Je ziet overigens wel plaatsen waar aanliggende fietspaden toch nog extra beveiligd worden met een opstaande boord of paaltjes. Hier wordt dus wel degelijk rekening mee gehouden bij fietspaden.
Dietrich schreef:Dat is niet overal trouwens, maar ja blijkbaar wordt dat wel de gewoonte, dat ligt waarschijnlijk aan die grote snelheid. Maar dat is nog niet hetzelfde als aan elk zebrapad in België het trottoir open te breken en hekkens te plaatsen opdat mensen zouden recht oversteken.
Ik weet niet waar die zebrapaden opeens vandaan komen in de de discussie. Maar je hebt gelijk: het is niet hetzelfde.

Mijn punt was echter dat als je langs snelwegen om veiligheidsreden een vangrail kan zetten over de volledige lengte, ik geen reden zie waarom dat niet zou kunnen langs een kusttram.
Dietrich schreef:Amai we gaan nog eens enkele dingen door elkaar halen. :roll: De pers heeft aandacht voor die ongevallen met de kusttram omdat ze zeldzaam zijn. Die kranten gaan nooit de zwakke weggebruiker met de vingers wijzen, enkel wat feiten weergeven. Een artikel over een ongeval en een advertentie om mensen wakker te schudden over veiligheid en verantwoordelijkheid in het verkeer zijn wel twee zeer uiteenlopende zaken.
Ok, point taken. Mijn veronderstelling dat iedereen zomaar het verband legt tussen geïsoleerde ongevallen en onveilig gedrag is wellicht net dat tikkeltje te voortvarend.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Steven »

Ik wilde maar aantonen dat je door uw vergelijkingspunt te kiezen, (zijnde de gemiddelde West Vlaamse lijnbus) kan aantonen dat die tram heeeel gevaarlijk is, maar als je gaat vergelijken met bijvoorbeeld de Brusselse tram je tot een ander besluit kan komen of als je gaat vergelijken met een bus op een andere plaats je weer een andere besluit kan maken. Je kiest bewust bepaalde statistieken om tot een bepaald besluit te komen (doet iedereen trouwens). De statistieken op zichzelf zijn juist maar waarom een beperkt deel gaan vergelijken enkel om tot dat ene besluit te komen ivm die slachtoffers? De tram moet zo veilig mogelijk zijn das het enige wat voor mij telt of die nu beter of slechter gaat scoren als die West Vlaamse bus zal de meeste mensen een zorg wezen denk ik zelf. Op de meeste plaatsen is er voldoende voorzien in veiligheid.

Het snelle stuk tram tussen Mariakerke en Middelkerke dat over de zeedijk loopt is zover ik weet bijna volledig afgezet met een soort hek zodat je van op de straat via de tramsporen de dijk niet kan oplopen (lijkt me voldoende), aan de oversteekplaatsen in Mariakerke zijn er lichten (voetgangerslichten rood en groen) en borden geplaatst (lijkt me ook voldoende).
Wat kan je op dergelijke plaatsen nog meer doen ?? de snelheid doen zakken? de lichten staan ter hoogte van haltes aldaar dus heel snel zal die tram er nooit rijden. Er zijn natuurlijk nog een paar zwarte punten (omdat ze verkeerd zijn ingericht), maar die kan je uit gewone statistiek niet halen omdat die over het volledige traject gaat en niet over bepaalde delen van de kusttram.
Gust

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door Gust »

Steven schreef:Ik wilde maar aantonen
Je hebt helemaal niets aangetoond. Niet dat een eigen stelling (welke dan ook) correct is. Niet dat mijn analyse fout is. Niets. Enkel gratuite beschuldigingen dat ik willekeurig statistieken uitkies om de indruk te wekken dat ik een kwakzalver ben.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trams maken slachtoffers

Bericht door groentje »

Steven, je post geeft net aan dat De Lijn doet wat Gust zegt dat ze moeten doen. Op de gevaarlijkste plaats (waar de snelheid het hoogst ligt) heeft De Lijn een reeks maatregelen getroffen om het risico te verkleinen.
Gesloten