Meer aandacht voor trams in Brussel en Leuven

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Meer aandacht voor trams in Brussel en Leuven

Bericht door Asterix »

Parijs laat trams sneller rijden in Brussel

Franse tramlijn wordt voorbeeld voor Brusselse tram 9 naar Jette

BRUSSEL - Trams vorderen sneller als ze in eigen bedding rijden. Zo worden ze niet gehinderd door het andere verkeer. Dat is de les die de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB uit Parijs meebrengt. Broodnodig, want er is iets mis met de snelheid van de bussen en trams.

Het gaat eigenlijk heel goed met het openbaar vervoer in Brussel. De MIVB krijgt steeds meer passagiers. Tegen 2011 wordt gemikt op 320 miljoen passagiers. De MIVB kost de schatkist ook opmerkelijk minder dan bijvoorbeeld De Lijn. In Brussel moet de overheid maar de helft per ticket bijpassen. In Vlaanderen is dat veel meer.

Toch vreest algemeen directeur Alain Flausch dat het straks fout loopt. Vooral omdat de trams en bussen zich meer en meer vastrijden in het dichtslibbende Brussels verkeer. Daardoor valt de commerciële snelheid terug. Vorig jaar haalden de bussen nog een gemiddelde snelheid van 17,8kilometer per uur. Nu maar 17,4 meer.

Niet alleen die daling is ongewenst. Ook het feit dat er geen trendbreuk komt. Dat vertragend verkeer maakt het voor de MIVB lastig nog meer passagiers te vervoeren. Terwijl die zich wel massaler melden.

Brussel is natuurlijk niet de enige wereldstad met een dagelijks verkeersinfarct, waarin het openbaar vervoer zich vastrijdt. Daarom is het nuttig eens bij de buren te kijken hoe zij het probleem oplossen. Parijs bijvoorbeeld.

In Parijs hebben ze eerst de tram geschrapt om vollop op de bus in te zetten. Toen dat een foute gok bleek, trok Parijs opnieuw tramlijnen. Er werd ineens een nieuwe term voor bedacht: la trammification. Of de vertramming van het openbaar vervoer.

De grote bazen van het Brussels vervoersnet stapten gisteren op het paradepaardje van de trammificiation: de tramlijn T3. Die loopt langs de boulevards des Maréchaux, een serie lanen genoemd naar maarschalken onder Napoleon.

De T3 loopt in een eigen bedding over een traject van 7,9kilometer en verbindt de Pont de Garigliano in het vijftiende arrondissement met de Pont d'Ivry in het dertiende arrondissement. Dagelijks nemen honderdduizend passagiers deze tram.

De T3 is de eerste getuige van het hernieuwde geloof in de tram als openbaar vevroermiddel. Voorheen werd het traject verreden door de drukke ringbuslijn PC1. Maar die reed zich voortdurend vast in het aanzwellende verkeer.

'We zijn hier vooral om te leren hoe je openbaar vervoer een eigen - en dus snelle - bedding geeft. En hoe je die ingreep in de openbare ruimte inpast', zei Brussels minister van Transport Pascal Smet (SP.A). 'Want straks doen we dat ook. Onder andere met de verlenging van de tramverbinding Simonis naar Huba De Strooper.'

Smet zei ook nog dat meer Brusselse buslijnen een eigen bedding moeten krijgen. 'Nu rijdt slechts 20 procent van de bussen in die luxe. Dat moet omhoog naar 40procent. Alleen zo haalt ons transport de gewenste commerciële snelheid en kunnen we meer mensen vervoeren. Het geld voor die aanpassingswerken is er. En er moet niet voor onteigend. Alleen plaats afgenomen van de automobilisten.'

Inmiddels bestudeert De Lijn tramvervoer voor het jaar 2020 in Leuven. De Lijn Vlaams-Brabant wil weten hoe ze in 2020 een antwoord kan bieden aan de toenemende verkeerseisen. Snelle trams, busbanen, trams, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. In Leuven heeft men wel oren naar tramlijnen. Maar nu nog niet.

De Lijn Vlaams-Brabant schrijft een offerte-aanvraag uit voor een studie over de toekomst van het openbaar vervoer in de provincie. De Lijn wil weten hoe de mobiliteit in 2020 eruit zal zien en hoe ze daarop kan een antwoord bieden. Het huidige Pegasusplan dat onder meer een hoge frequente van bussen, een netwerk snelle lijnen en een aansluiting op het Gewestelijk Expresnet beoogt, is dan allicht voorbijgestreefd.

'We willen weten hoe de mobiliteit zal evolueren tegen 2020', vertelt Philippe Jacobs van De Lijn. 'Hoe zullen de mensen naar het werk gaan, wat met de tewerkstelling, en hoe spelen wij daar het best op in? Welk type voertuig is het best? Welke lijnen zijn nodig?'

In 2005 schoot een studie van de provincie Vlaams-Brabant nog het voorstel af om op de assen Leuven-Tervuren-Brussel en Brussel-Boom een light rail - een soort snelle tram - in te leggen. De reden? Niet haalbaar. Nu is een gelijkaardige verbinding, zoals die in Limburg op stapel staat, opnieuw een optie.

'We sluiten niets uit maar sturen ook niet. We willen met een volledig blanco blad starten en de studie afwachten', zegt Jacobs.

Minister Kathleen Van Brempt (SP.A) liet zich onlangs ontvallen wel voorstander te zijn van het light rail-plan. En ook Fatiha Dahmani, de fractieleider van Groen! in de Leuvense gemeenteraad, klinkt het eventuele gedender van trams als muziek in de oren. 'Dat is iets dat we al tien jaar bepleiten. Maar het mag niet alleen gaan om een verbinding van Leuven met andere gemeenten. Ook rond Leuven is er plaats voor een snelle tramverbindingen.'

'Bussen, zelfs een ringbus, zijn op termijn geen oplossing van het mobiliteitsprobleem. Zowel qua uitstoot, als qua veiligheid als qua vlotte doorstroming van het verkeer, kan een bus het nooit halen van een tram', meent ze. Dahmani juicht de studie dan ook toe, maar waarschuwt dat de toekomstvisie op langere termijn centraal moet staan.

Schepen van Mobiliteit Karin Brouwers (CD&V) wijst een nieuw debat over de mogelijkheid van trams in Leuven niet meteen van de hand. 'Een vroegere studie stelde voor om enerzijds trams door de Leuvense binnenstad te laten rijden en anderzijds een verbinding te creëren op de Vesten naar onder meer Gasthuisberg. Dat eerste voorstel kan voor ons nooit. Maar over het tweede valt te praten. Tenminste, als de tijd daarvoor rijp is', zegt ze.

'Uit die studie kwam immers ook naar voren dat het reizigerspotentieel in Leuven momenteel nog te klein is om een tram te verantwoorden. Misschien is dat tegen 2020 anders. Maar alleszins moet er grondig onderzoekswerk gebeuren voor het zover is. Op korte termijn rijden er in de stad alleszins geen trams.'

BRON: HNB
Plaats reactie