MIVB wil maatregelen voor vlotter openbaar vervoer

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

MIVB wil maatregelen voor vlotter openbaar vervoer

Bericht door Asterix »

Brussel - De Brusselse vervoermaatschappij MIVB wil zo snel mogelijk een oplossing om de gemiddelde reissnelheid van de bussen en trams op te drijven. Volgens adjunct-directeur-generaal Kris Lauwers is de achteruitgang van de reistijden vooral te wijten aan de toenemende files in de stad. Dat zei hij woensdagmiddag bij de voorstelling van de MIVB-jaarresultaten van 2007.

Begin 2008 verhoogde de MIVB haar tarieven voor kaartjes die op de bussen of trams zelf gekocht worden. Hiermee wou de maatschappij de passagiers aanmoedigen vooraf een rittenkaart te kopen, zodat de chauffeurs minder tijd zouden verliezen en de bussen en trams beter op schema zouden kunnen rijden.

Alleen blijkt nu dat, ondanks het feit dat er effectief steeds minder tickets op tram of bus worden gekocht, de gemiddelde reissnelheid van het openbaar vervoer er niet op is vooruitgegaan, integendeel: de reistijden worden almaar langer.

Vorig jaar reden bussen en trams 0,1 kilometer per uur trager dan in 2006. Volgens de MIVB is dat te wijten aan het toenemende autoverkeer dat vaker voor opstoppingen zorgt. Daartegenover staat wel dat de frequentie van het vervoer stijgt.

Deze zomer voert de MIVB een nieuwe reorganisatie van het bovengrondse netwerk door, die zich vooral op het niveau van het tramverkeer zal situeren, zegt An Van Hamme, woordvoerster van de MIVB: "Om de snelheid en regelmaat bovengronds te kunnen opvoeren, zullen een aantal lijnen worden ingekort. Ook komen er een paar nieuwe lijnnummers. Het paradepaardje wordt de Noord-Zuidas, waar vanaf deze zomer slechts twee tramlijnen meer zullen doorrijden." De wijzigingen in het openbaar vervoersnet zullen even ingrijpend zijn als die van de voorbije zomer.

De nieuwe reorganisatie was al langer gepland, maar wordt nu pas in de praktijk gebracht om niet te veel veranderingen in één keer door te voeren.

"We hebben nu de voorbije jaren ons best gedaan om eigen beddingen aan te leggen, maar moeten we ons niet afvragen of dat niet 'morrelen in de marge' is?" stelt Lauwers. "Misschien moet het probleem fundamenteler aangepakt worden en moeten we ervoor zorgen dat er minder auto's in de stad komen. Of dat nu met een stadstol of op een andere manier gebeurt, daarover moet een groot politiek debat plaats vinden."

Lauwers stelde verder dat meer goodwill bij de gemeenten ook al een grote hulp zou kunnen zijn, door bijvoorbeeld het parkeren onmogelijk te maken op plaatsen waar het openbaar vervoer een moeilijke doorgang ondervindt.

Verder bleek uit de jaarcijfers van de MIVB dat het aantal reizigers in 2007 steeg tot 277,3 miljoen. Dat is een stijging van drie procent tegenover 2006. Maar die stijging is beduidend lager dan de vorige jaren. Toen was er nog een verschil van zes tot acht procent.

Tegen 2011 wilt de MIVB jaarlijks 320 miljoen reizigers vervoeren. "Om die reizigers te winnen, moet de kwaliteit van het openbaar vervoer er op vooruit gaan," vindt Lauwers. "En niet alleen de snelheid, maar ook de reizigersinformatie en de overstap moet beter. We hebben al heel wat punten verbeterd, maar er is nog een hele weg af te leggen."

Bron: BrusselNieuws
Plaats reactie