10 nieuwe trams voor Kust en Gent

Smalspoor, tram en light-rail in België
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Trainspotterke schreef: Ik vind de Hermelijn wel niet echt geschikt voor diensten op de kustlijn! :? Een Hermelijn hoort eerder thuis op een stadsnet! :?
Inderdaad, daar ben ik het volledig mee eens! De Hermelijn is een stadstram!

Overigens, die BN's zijn in dienst gesteld in de jaren '80; ik denk niet dat onze Hermelijntjes tot in 2030 gaan (kunnen) rijden... Alles wordt tegenwoordig "goedkoper" gemaakt...
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Er is ook al héél véél gesleuteld aan die BN's. De middelste wagon, de auditive aankondinging, het wegnemen van de koppeling vanachter, de halteaanvraagknopjes zijn ook al een paar keer vervangen... En die kusttram laat de reizigers nog altijd meer schudden bij een hoge snelheid dan die hermelijn :!: :!:
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

Jonathan schreef:Er is ook al héél véél gesleuteld aan die BN's. De middelste wagon, de auditive aankondinging, het wegnemen van de koppeling vanachter, de halteaanvraagknopjes zijn ook al een paar keer vervangen... En die kusttram laat de reizigers nog altijd meer schudden bij een hoge snelheid dan die hermelijn :!: :!:
Maar de BN's hebben nog wel een tijdje te gaan hoor, tot spijt van degenen die staan te springen voor nieuwe trams, het zou pure geldverspilling zijn om trams die iets meer dan halfweg zijn nu al te vervangen . . .

Trouwens, ik maak me de bedenking dat, ondanks een beetje meer schudden, deze trams al meer dan 20jaar goede diensten leveren, maar dat de Hermelijntrams al nagenoeg allemaal terug richting siemens moesten wegens barstjes...en dat aan het "begin" van hun carriere :P

AM80

AM80
1607

Bericht door 1607 »

of zoals bij de testritten, toen heeft men die tram volgestouwd met bidons water om hem toch maar op zijn sporen te houden. 8) geef mij maar die BN's die worden tenminste niet weggeblazen. :roll:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Die oude karren mogen van mij direct in de zee geblazen worden, hoor :evil: :!:
1607

Bericht door 1607 »

this juist dat dat niet lukt :mrgreen: 8)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Jammer genoeg niet :!:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Vandaag ritje Oostende - Knokke gedaan met de Kusttram en ik moet wel zeggen dat die niet moet onderdoen voor een Hermelijn! :wink:
En dat schudden ligt nie aan de trams, maar aan de sporen! In Bredene is er een hele zone vernieuwt en de tram glijdt daar echt over de sporen, kantelt in de bochten, ... Je merkt ook wel dat de chauffeur het tractiepedaal dan wat dieper induwt en ook niet meer voor een bocht te nemen gaat beginnen remmen. Maar eens voorbij Bredene-Campings is het gedaan met de leute en moet de chauffeur wat gas terugnemen wil hij hebben dat zijn tram op de rails blijft staan!

Ik heb wel graag Hermelijnen, maar dan liefst in 't stad! :wink:

P.S. Vandaag stond er een Hermelijn in de stelplaats van Oostende-Station! :wink:
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Trainspotterke schreef:Vandaag ritje Oostende - Knokke gedaan met de Kusttram en ik moet wel zeggen dat die niet moet onderdoen voor een Hermelijn! :wink:
En dat schudden ligt nie aan de trams, maar aan de sporen! In Bredene is er een hele zone vernieuwt en de tram glijdt daar echt over de sporen, kantelt in de bochten, ... Je merkt ook wel dat de chauffeur het tractiepedaal dan wat dieper induwt en ook niet meer voor een bocht te nemen gaat beginnen remmen. Maar eens voorbij Bredene-Campings is het gedaan met de leute en moet de chauffeur wat gas terugnemen wil hij hebben dat zijn tram op de rails blijft staan!

Ik heb wel graag Hermelijnen, maar dan liefst in 't stad! :wink:

P.S. Vandaag stond er een Hermelijn in de stelplaats van Oostende-Station! :wink:
Heb gisteren hetzelfde traject (Oostende - Knokke) afgelegd, en kan je stelling alleen maar bevestigen ;). (Wat een puinhoop is dat trouwens aan Knokke Station :shock:!)

Grtz,
Maikel
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

MaiKeg schreef:
Trainspotterke schreef:Vandaag ritje Oostende - Knokke gedaan met de Kusttram en ik moet wel zeggen dat die niet moet onderdoen voor een Hermelijn! :wink:
En dat schudden ligt nie aan de trams, maar aan de sporen! In Bredene is er een hele zone vernieuwt en de tram glijdt daar echt over de sporen, kantelt in de bochten, ... Je merkt ook wel dat de chauffeur het tractiepedaal dan wat dieper induwt en ook niet meer voor een bocht te nemen gaat beginnen remmen. Maar eens voorbij Bredene-Campings is het gedaan met de leute en moet de chauffeur wat gas terugnemen wil hij hebben dat zijn tram op de rails blijft staan!

Ik heb wel graag Hermelijnen, maar dan liefst in 't stad! :wink:

P.S. Vandaag stond er een Hermelijn in de stelplaats van Oostende-Station! :wink:
Heb gisteren hetzelfde traject (Oostende - Knokke) afgelegd, en kan je stelling alleen maar bevestigen ;). (Wat een puinhoop is dat trouwens aan Knokke Station :shock:!)

Grtz,
Maikel
Inderdaad! Eén woestijn van aarde bezaaid met rioolbuiselementen! :shock:
Ik heb nochal een beetje mijn weg mogen zoeken om de Lippenslaan te bereiken! :?
Thomas

Bericht door Thomas »

Jonathan schreef:Mag ik er u op wijzen dat ik met 3 mensen ben meegereden, met de hermelijn in Gent en dat ze allemaal zeiden dat hij veel zoeter reed en minder schudde.
En er staat genoeg sinialisatie bij de kusttram dat een stillere wel welkom is. Het zijn meestal de autobetuurders en voetgangers die nog rap overlopen of overrijden.
Ik neem dagelijks (voor school) de tram in Gent op lijn 1. Van Evergem tot aan het Rabot. In de Gebroeders de Smetstraat heb je met de Hermelijn of de oudere PCC's (die nu nog zéér zelden op lijn 1 rijden) last van schommeling: de sporen zijn er recentelijk nog vernieuwd.

Het tracect tussen de halte aan het Van Beveren Plein en de halte Ferrerlaan heb je met de PCC last van schommeling. Met de Hermelijns heb je daar ook last van, maar minder. In de eerste lichting van de Hermelijns (6001 tot 6018 ofzo denk ik) wordt je echt door elkaar geschud als de tram daar met enige snelheid overrijdt. Met de tweede lichting is het al een hoop minder.
Goed nieuws voor die dat ook dit traject volgen: tussen twee laatstgenoeme halte's staan gele borden van bekendmaking van werken of iets dergelijks, met 'De Lijn' als maatschappij erop. Grote kans dat het traject daartussen vernieuwd wordt, net zoals een hoop andere sporen in het Gentse.

Persoonlijk zit ik liever in de Hermelijn omdat je er ten eerste al meer kans hebt om op een zitplaatsje, ten tweede is het comfort iets beter (enkel spijtig van het vandalisme aan de laatste zitplaatsen).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Nu nog de nieuwe sporen ook deftig leggen. Soms durft De Lijn wel eens opteren voor de goedkope versie...
Thomas

Bericht door Thomas »

groentje schreef:Nu nog de nieuwe sporen ook deftig leggen. Soms durft De Lijn wel eens opteren voor de goedkope versie...
Ja, toen ze de Smetstraat heraangelegd hebben waren het vooral Duitse wagens die de mannen brachten die zich effectief met de sporen bezighielden. Zijn er geen Belgische firma's die hetzelfde kunnen doen?
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Bericht door hein »

Ik heb onlangs de nieuwe hermelijn gezien in oostende hij stond op een oplegger aan de depot aan de nieuwpoortsesteenweg rond7u smorgens
hij moest nog afgeladen worden ik ben nieuw op het forum
RhB

Bericht door RhB »

Zou kunnen te maken hebben, met het toeristisch seizoen dat er staat aan te komlen.
Plaats reactie