Re: Spartacusplan
Geplaatst: 30 mei 2023, 02:26
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Ik ga er vanuit dat het een stuk goedkoper is dan een 'echte' trein te laten rijden. We houden, naar mijn mening, te veel vast aan het concept van de grote echte treinen terwijl relatief veel lijnen ook baat kunnen hebben bij Tramtreinen.Malista schreef: ↑29 mei 2023, 23:57 Tramtreinen, hoewel het in theorie mooi is lijkt het mij moeilijk te realiseren. Moeilijk, maar niet onmogelijk als verschillende steden ons geleerd hebben. Waar de meeste moderne tramlijnen met perronhoogtes werken van iets van een 30 cm terwijl de doelstelling voor Belgische treinen 76 cm is. Verder zijn de signalisatie en spanning ook verschillend tussen trein en tramsystemen. Waarschijnlijk te veel denkwerk om dat rond te krijgen in België.
In feite was het voldoende om afgeschafte treinlijnen terug te openen. Denk aan spoorlijn 20 die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 1, spoorlijn 21B (+ verlenging tot Maasmechelen) die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 2 en spoorlijn 18 die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 3.
Ik zou eens willen weten hoeveel het kost om op een bepaald traject een Desiro in te zetten en datzelfde traject met dezelfde stops maar dan met een tramtrein of veredelde tram.
De Lijn had het nochtans goed begrepen en ik ben nogal snel met verwijten naar vervoersbedrijven zoals het gebrek aan innovatie en wil om er echt iets van te maken. Wat betreft Spartacus, Neptunius etc had ik 't gevoel van "dit zijn nu eens deftige plannen".
Nu heb je in veel regio's ofwel bus ofwel trein. Een tramtrein lijkt me de ideale tussenstap om een extra niveau te creëren. Bussen vooral lokaal inzetten, tramtreinen interlokaal en treinen regionaal en verder.
Je hebt in België wel belangrijke verschillen in refertesnelheden maar toch veel lijnen die 120(+) km/u toelaten. Aangezien traag en snel verkeer weinig tot niet gescheiden verloopt heeft iedere trein een impact op een andere. Zelfs met gescheiden verkeer zijn er vaak trajecten die vrijwel verzadigd zijn (L36(N), L50(A), L59. Nuja, o.a. het GEN-net zou hierop moeten inspelen maar da's dan rond Brussel.
Zijn er überhaupt tram(trein)stellen die sneller rijden dan 100 km/u? De tram-trein in Frankrijk rijdt max. 100km/u. Die in Karslruhe ook. Die laatste rijden ook onder 15kV dus ons stroomsysteem zou evenmin problemen mogen opleveren. Ik zie net dat de tramtrein tussen Nantes en Chateaubriant ook onder 25kV rijdt.
Qua signalisatie kan je opteren om die van de NMBS over te nemen. De vraag is hoe de trajecten zouden lopen natuurlijk. Als je de trajecten reactiveert kan je ze net zo goed als spoorlijn reactiveren want je gebruikt normaalspoor. Dat zorgt ook voor bijkomende mogelijkheden. Er zou dan een mogelijkheid zijn om met goederen te rijden.
Een optie qua signalisatie is het invoeren van een extra sein tussen groen en dubbel geel op bepaalde trajecten zoals je in de UK ziet. Daar gebruiken ze als basis groen, geel, rood maar soms heb je ook groen, dubbel geel, geel en rood. Dat is toch om de capaciteit te verhogen?
Er zijn mijn inziens altijd wel opties maar het lijkt me vooral de wil die ontbreekt. Geld is er ook als men constructief wil investeren i.p.v. het geld langs ramen en deuren naar buiten te gooien. Er zijn genoeg voorbeelden van politieke vergiftigde geschenken louter en alleen om 't volk te plezieren terwijl de werkelijkheid veel minder rooskleurig is. Die 'gratis' laptops in 't onderwijs bijv. Veel van die onzin zou veel minder geld kosten en veel doeltreffender kunnen zijn mocht er eens even over nagedacht worden. Of het subsidiëren van de luchtvaart, bedrijfswagens,... Files en ongevallen die handenvol geld kosten etc. Net zoals die "We geven iedereen €200." Slaat naar mijn mening op niks. Enkel een lapmiddel om 't volk te sussen.