Pagina 23 van 32

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 mar 2021, 19:14
door Eric0641
trainlovertje schreef: 14 mar 2021, 14:49 Het ziet er naar uit dat de trambussen het zullen halen van de trams op de lijnen Hasselt - Pelt en Hasselt - Maasmechelen. Op zich is dat niet meteen slecht, zolang ze maar een volledig vrije bedding krijgen zoals de tram die zou krijgen, zoals men ook in het artikel aanhaalt. Ik begrijp namelijk dat voor slechts 2 trams per uur de meerkost van en kilometerslange spoorbedding en elektrificatie daarvan beter ergens anders in geïnvesteerd kan worden. Ook zullen de trambussen sneller kunnen rijden dan de trams die men op het oog had (waren die nu eigenlijk definitief besteld of niet?).
Hierbij stel ik me de vraag of men dan niet beter de tramlijn naar Maastricht ook door zo'n trambus kan laten gebeuren. Dan zal die trambus op z'n minst de stations van Hasselt en Maastricht kunnen verbinden. Alle investeringen die al gebeurd zijn in de vrije bedding voor de tram, zijn even geschikt voor de trambus. Het enige nadeel is dat er waarschijnlijk iets minder zitplaatsen zullen zijn op een trambus, maar naar verwachting hadden die trams ook niet steeds afgeladen vol rondgereden.
Wat men zeker wel moet vermijden, is dat we naar de huidige situatie gaan van de trambus in de Brusselse Noordrand: slechts op zeer weinige secties heeft de tram daar een eigen vrije bedding en door de lengte van de bus die door de smalle straatjes moet is deze nog trager dan een gewone bus.
Ergens zie ik ook wel toekomst hierin: regionale trams worden nog maar heel weinig aangelegd, dit zijn nu bijna steeds trambussen op eigen bedding (zie bvb het nieuwe R-net in Nederland). In verstedelijkt gebied blijven natuurlijk de echte trams steeds eerste keus.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/12 ... -tussen-h/
Ik woon zelf in Maastricht en als ik me niet vergis zijn ze er nu wel op gebrand om hier een echte tram te laten rijden. De aanbestedingen zijn als het goed is afgerond en er wordt langzamerhand begonnen met de aanleg. Het eerste tram-stoplicht staat al.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 mar 2021, 20:08
door trainlovertje
Eric0641 schreef: 14 mar 2021, 19:14 Ik woon zelf in Maastricht en als ik me niet vergis zijn ze er nu wel op gebrand om hier een echte tram te laten rijden. De aanbestedingen zijn als het goed is afgerond en er wordt langzamerhand begonnen met de aanleg. Het eerste tram-stoplicht staat al.
Ahzo, dat is nieuw voor mij! Dan moeten we gaan opletten dat we niet in de omgekeerde situatie terechtkomen waarbij Vlaanderen dan opeens contractbreuk pleegt...

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 mar 2021, 20:36
door groentje
Een trambus sneller? Sta me toe daar sterk aan te twijfelen, die dingen zijn gebouwd op max. 70 km/u, en eerlijk gezegd, echt aangenaam vind ik zelfs dat niet.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 mar 2021, 20:41
door Shrek
En dat moet dan de treinverbinding Hasselt-Neerpelt vervangen waarvoor Infrabel van de vorige regering de studies moest uitvoeren. Ik denk niet dat het een verbetering is.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 mar 2021, 21:00
door trainlovertje
Sneller dan een treinverbinding wordt het zeker niet, toch niet wat maximale snelheid betreft. Maar het kan wel meer dorpskernen onderweg bedienen.
En is dat zo, dat die trambussen niet sneller dan 70 kunnen? Ik heb toch al op enkele trambussen gezeten die naar mijn gevoel meer dan 70 reden, op hun eigen bedding. Niet in België, uiteraard. Er zit hoe dan ook wel potentieel in dat concept, maar ik vrees zelf ook dat de uitvoering van dat project kan uitdraaien op - alweer - een afgang.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 mar 2021, 21:24
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 14 mar 2021, 21:00 En is dat zo, dat die trambussen niet sneller dan 70 kunnen?
De apparaten van Van Hool gaan niet sneller dan (ik meen) 72. Ze zijn dan ook niet bedoeld voor regionaal vervoer.

Groetjes,
Rian

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 mar 2021, 21:27
door groentje
en ze willen niet zomaar een trambus, ze willen de Exqui.City van Van Hool.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 21 apr 2021, 15:39
door Steven
En weer extra slecht nieuws

https://www.1limburg.nl/sneltram-hassel ... GwJB4PMqtY

Een kwart meer kosten en slechts 1 kandidaat over om de werken uit te voeren. :roll: :roll:

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 21 apr 2021, 17:24
door Steve
Tel daarbij dat ze in Hasselt niet alleen niet tot het station willen maar ook geen bovenleiding willen in het straatbeeld (hallo?!) en het is wel duidelijk dat dit de kroniek is van een perfect georkestreerde dood.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 21 apr 2021, 18:14
door groentje
En daarmee wellicht de doodsteek van alle tramprojecten buiten de klassieke tramsteden. Ik vrees alvast ook voor Brabantnet...

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 21 apr 2021, 18:38
door fietser
Een elektrische tram zonder bovenleiding is wel mogelijk met alimentation par le sol, maar dat is vast een stuk duurder; in Bordeaux gebruikt men buiten het centrum wel bovenleiding, hoewel de trams daarvoor dus een extra stroomafnemer nodig hebben.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 21 apr 2021, 22:41
door Shrek
De Lijn blijft maar falen en intussen lukt het in Brussel en Wallonië wèl. Misschien het openbaar vervoer toch maar eens herfederaliseren?

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 21 apr 2021, 23:36
door rvdborgt
Shrek schreef: 21 apr 2021, 22:41 De Lijn blijft maar falen en intussen lukt het in Brussel en Wallonië wèl.
Dit lijkt me meer het falen (of misschien beter: de onwil) van de Vlaamse regering. "De kroniek van een perfect georkestreerde dood" past helaas behoorlijk goed bij deze geschiedenis.

Groetjes,
Rian

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 22 apr 2021, 08:00
door DR-fan
Shrek schreef: 21 apr 2021, 22:41 De Lijn blijft maar falen en intussen lukt het in Brussel en Wallonië wèl. Misschien het openbaar vervoer toch maar eens herfederaliseren?
Nu ja, de MIVB is altijd onafhankelijk geweest. Het wordt wel meer en meer duidelijk dat het arrogante neerkijken op Wallonië in Vlaams-nationale kringen in het eigen gezicht begint te ontploffen. Wat we zelf doen, doen we beter - alleen jammer dat het tegenwoordig vooral over dingen ver..... gaat.

Het heeft gewoon met 1 ding te maken: de afkeer voor de tram bij de NVA. Zolang die partij in een regering zit, kan je het vergeten. Hoelang houdt Jan J al niet de tram naar Brasschaat tegen? Ben W heeft de facto de plannen voor Brabant getorpedeerd en de beloofde vertramming van de Gentse lijn 3 is blijkbaar ook in de Bermudadriehoek verdwenen. Niet voor niets heeft comedian Michael Van Peel ooit een sketch over de tramangst bij die partij gemaakt.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 22 apr 2021, 10:59
door nibura
Ik snap dat een tramlijn niet rechtstreeks vergeleken kan worden met een spoorlijn (technisch en qua reizigerspotentieel) maar is deze kost nu nog te verantwoorden tegenover de kost van een heropening van spoorlijn 20?

Qua infrastructuur zal de tramlijn iets meer dan 200M euro kosten. Daartegenover staat dat er op de spoorlijn 20 slechts 12km nieuw spoor (enkel spoor met 1 of 2 kruisingssporen) aangelegd dient te worden in een reeds bestaande bedding en dan nog 5km sporen tussen Lanaken en Maastricht (waaronder de grote brug over de Maas) die vernieuwd dienen te worden. Als ik kort door de bocht reken aan 4 miljoen euro per km (evenredig verdeeld over spoor, seininrichting, bovenleiding, kunstwerken/haltes) kom ik aan zo'n 60 miljoen voor het nieuwe spoor en neem dan nog 30 miljoen voor de vernieuwing van het gedeelte Lanaken - Maastricht + 10 miljoen voor aanpassingen op het gedeelte Hasselt - Bilzen (bijkomende haltes aan de campus en in Beverst, misschien een lokaal derde spoor bij die haltes). Dan zou de kostprijs van de spoorlijn maar de helft zijn van de tramlijn en ik denk dat ik heel erg ruim gerekend heb.

Qua rollend materieel wordt de prijs op iets meer dan 50M euro geraamd. Dat is het equivalent van 10 Desiro's, terwijl er voor een realistische halfuursbediening maar 4 Desiro's nodig zijn (2 x 2 Desiro's die de hele dag op en af pendelen + 1 Desiro in onderhoud / reserve) wat ook maar de helft is van de kostprijs van de tramstellen.

Het dubbele betalen voor een tramlijn die grotendeels samenvalt met de spoorlijn lijkt mij dan toch te gek voor woorden? Deze oplossing zorgt ook voor geen tram in het centrum van Hasselt en zorgt ervoor dat de eindhalte toch weer aan het station van Maastricht komt zoals oorspronkelijk gewenst. Natuurlijk zal de halte dan zo'n 800m van de campus in Diepenbeek liggen en zullen er geen haltes in het centrum van Hasselt en Maastricht zijn.