Ik woon zelf in Maastricht en als ik me niet vergis zijn ze er nu wel op gebrand om hier een echte tram te laten rijden. De aanbestedingen zijn als het goed is afgerond en er wordt langzamerhand begonnen met de aanleg. Het eerste tram-stoplicht staat al.trainlovertje schreef: ↑14 mar 2021, 14:49 Het ziet er naar uit dat de trambussen het zullen halen van de trams op de lijnen Hasselt - Pelt en Hasselt - Maasmechelen. Op zich is dat niet meteen slecht, zolang ze maar een volledig vrije bedding krijgen zoals de tram die zou krijgen, zoals men ook in het artikel aanhaalt. Ik begrijp namelijk dat voor slechts 2 trams per uur de meerkost van en kilometerslange spoorbedding en elektrificatie daarvan beter ergens anders in geïnvesteerd kan worden. Ook zullen de trambussen sneller kunnen rijden dan de trams die men op het oog had (waren die nu eigenlijk definitief besteld of niet?).
Hierbij stel ik me de vraag of men dan niet beter de tramlijn naar Maastricht ook door zo'n trambus kan laten gebeuren. Dan zal die trambus op z'n minst de stations van Hasselt en Maastricht kunnen verbinden. Alle investeringen die al gebeurd zijn in de vrije bedding voor de tram, zijn even geschikt voor de trambus. Het enige nadeel is dat er waarschijnlijk iets minder zitplaatsen zullen zijn op een trambus, maar naar verwachting hadden die trams ook niet steeds afgeladen vol rondgereden.
Wat men zeker wel moet vermijden, is dat we naar de huidige situatie gaan van de trambus in de Brusselse Noordrand: slechts op zeer weinige secties heeft de tram daar een eigen vrije bedding en door de lengte van de bus die door de smalle straatjes moet is deze nog trager dan een gewone bus.
Ergens zie ik ook wel toekomst hierin: regionale trams worden nog maar heel weinig aangelegd, dit zijn nu bijna steeds trambussen op eigen bedding (zie bvb het nieuwe R-net in Nederland). In verstedelijkt gebied blijven natuurlijk de echte trams steeds eerste keus.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/12 ... -tussen-h/
Spartacusplan
Re: Spartacusplan




-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Spartacusplan
Ahzo, dat is nieuw voor mij! Dan moeten we gaan opletten dat we niet in de omgekeerde situatie terechtkomen waarbij Vlaanderen dan opeens contractbreuk pleegt...
Re: Spartacusplan
Een trambus sneller? Sta me toe daar sterk aan te twijfelen, die dingen zijn gebouwd op max. 70 km/u, en eerlijk gezegd, echt aangenaam vind ik zelfs dat niet.
Re: Spartacusplan
En dat moet dan de treinverbinding Hasselt-Neerpelt vervangen waarvoor Infrabel van de vorige regering de studies moest uitvoeren. Ik denk niet dat het een verbetering is.
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Spartacusplan
Sneller dan een treinverbinding wordt het zeker niet, toch niet wat maximale snelheid betreft. Maar het kan wel meer dorpskernen onderweg bedienen.
En is dat zo, dat die trambussen niet sneller dan 70 kunnen? Ik heb toch al op enkele trambussen gezeten die naar mijn gevoel meer dan 70 reden, op hun eigen bedding. Niet in België, uiteraard. Er zit hoe dan ook wel potentieel in dat concept, maar ik vrees zelf ook dat de uitvoering van dat project kan uitdraaien op - alweer - een afgang.
En is dat zo, dat die trambussen niet sneller dan 70 kunnen? Ik heb toch al op enkele trambussen gezeten die naar mijn gevoel meer dan 70 reden, op hun eigen bedding. Niet in België, uiteraard. Er zit hoe dan ook wel potentieel in dat concept, maar ik vrees zelf ook dat de uitvoering van dat project kan uitdraaien op - alweer - een afgang.
Re: Spartacusplan
De apparaten van Van Hool gaan niet sneller dan (ik meen) 72. Ze zijn dan ook niet bedoeld voor regionaal vervoer.trainlovertje schreef: ↑14 mar 2021, 21:00 En is dat zo, dat die trambussen niet sneller dan 70 kunnen?
Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 21 apr 2021, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Spartacusplan
En weer extra slecht nieuws
https://www.1limburg.nl/sneltram-hassel ... GwJB4PMqtY
Een kwart meer kosten en slechts 1 kandidaat over om de werken uit te voeren.

https://www.1limburg.nl/sneltram-hassel ... GwJB4PMqtY
Een kwart meer kosten en slechts 1 kandidaat over om de werken uit te voeren.


Re: Spartacusplan
Tel daarbij dat ze in Hasselt niet alleen niet tot het station willen maar ook geen bovenleiding willen in het straatbeeld (hallo?!) en het is wel duidelijk dat dit de kroniek is van een perfect georkestreerde dood.
Re: Spartacusplan
En daarmee wellicht de doodsteek van alle tramprojecten buiten de klassieke tramsteden. Ik vrees alvast ook voor Brabantnet...
Re: Spartacusplan
Een elektrische tram zonder bovenleiding is wel mogelijk met alimentation par le sol, maar dat is vast een stuk duurder; in Bordeaux gebruikt men buiten het centrum wel bovenleiding, hoewel de trams daarvoor dus een extra stroomafnemer nodig hebben.
Re: Spartacusplan
De Lijn blijft maar falen en intussen lukt het in Brussel en Wallonië wèl. Misschien het openbaar vervoer toch maar eens herfederaliseren?
Re: Spartacusplan
Dit lijkt me meer het falen (of misschien beter: de onwil) van de Vlaamse regering. "De kroniek van een perfect georkestreerde dood" past helaas behoorlijk goed bij deze geschiedenis.
Groetjes,
Rian