Pagina 20 van 32

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 25 mei 2015, 11:28
door Steven
Maar in België voor een conflict zal zorgen voor zoiets in orde komt

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 02 jun 2015, 08:08
door K V B
Steven schreef:Maar in België voor een conflict zal zorgen voor zoiets in orde komt
Is er eigenlijk een duidelijke definitie van wat een "tram" is en wat een "trein" is. Wat belet het Vlaamse gewest bijvoorbeeld om ergens een normaalsporige spoorlijn aan te leggen, en het een "metro" te noemen?
Dat een voormalige NMBS lijn gebruikt wordt voor een dienst uitgevoerd door een regionale vervoersmaatschappij, daar bestaat ook precedent van. Dus gewoon de spoorbedding van de lijn Hasselt - Lanaken overdragen aan de Lijn, en die dan als spoorlijn uitbaten. Noem het "light rail" als je wil...

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 03 jun 2015, 11:03
door Shrek
K V B schreef:
Steven schreef:Maar in België voor een conflict zal zorgen voor zoiets in orde komt
Is er eigenlijk een duidelijke definitie van wat een "tram" is en wat een "trein" is. Wat belet het Vlaamse gewest bijvoorbeeld om ergens een normaalsporige spoorlijn aan te leggen, en het een "metro" te noemen?
Dat een voormalige NMBS lijn gebruikt wordt voor een dienst uitgevoerd door een regionale vervoersmaatschappij, daar bestaat ook precedent van. Dus gewoon de spoorbedding van de lijn Hasselt - Lanaken overdragen aan de Lijn, en die dan als spoorlijn uitbaten. Noem het "light rail" als je wil...
Maar waarom zou je dat willen doen?
Bovendien, zo ziet het er naar uit, komt er van dat Spartacusplan niks in huis.
Enkel de heropening door Infrabel van Hasselt-Neerpelt is min of meer concreet.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 03 jun 2015, 11:28
door Paul
Railbike Limburg gaat spoorfietsen inzetten op het baanvak Munsterbilzen - Gellik van lijn 20.
Zie http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150530_0170 ... 0be570f185

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 03 jun 2015, 14:30
door groentje
Eindelijk beweging bij Spartacus :twisted:

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 03 jun 2015, 17:20
door dentheo
Deze week toevallig een gesprek gehad met een trein tram liefhebber uit Maastrich in een Zwitserse trein langs de Rijn !!!

Er is aan de Maastrichse kant ook een politiek probleem.

Waar het redelijk eenvoudig zou zijn de tram op de treinrails te laten rijden tot iets voor het station en dan netjes op het plein voor het station te stoppen, is dit blijkbaar totaal NIET aanvaardbaar voor de politiek.
Men wil de tram in het centrum van de stad...moeilijk want dan ligt er op het tracé een brug die geen tram kan hebben..
Er ligt een tracéstudie op tafel die de tram-trein oplossing afschiet, deels met drogredenen en opgeblazen problemen, duidelijk om veel geld te tappen uit andere bronnen.
Dat wordt niet eenvoudig.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 05 jun 2015, 16:56
door giuseppe
^^Klopt, de redenen die aangevoerd worden zijn:
- Er zit een hefbaar gedeelte in de spoorbrug, en 4x uur geen scheepvaartverkeer bij hoog water zou problemen geven.
- Bij doorrijden Naar Randwijck zouden 4 sporen gekruisd moeten worden
- De Carwash ligt aan de verkeerde kant van de route Spoor 1 - > Spoorbrug
- Afstand van centrum te ver

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 02 aug 2015, 23:35
door Asterix
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150730_01797642/hier-spoort-tramlijn-2-van-spartacus schreef:Hier spoort tramlijn 2 van Spartacus

HASSELT / DIEPENBEEK / MAASMECHELEN - De Lijn heeft een Europese aanbesteding uitgeschreven voor de sneltram tussen Diepenbeek, Genk en Maasmechelen. Daardoor is ook duidelijk geworden waar de sneltram op lijn 2 Hasselt-Maasmechelen zal sporen.

De sneltram vertrekt op de campus van UHasselt en spoort via de Agoralaan en Campuslaan naar de Universiteitslaan en Boudewijnlaan in Diepenbeek. Aan de kanaalbrug van de Westerring moet de tram over het kanaal, vermoedelijk via een nieuw aan te leggen brug.

Daarna spoort de tram via de Westerring in Genk. Ter hoogte van de brug over de Melbergstraat steekt de sneltram de Westerring over om aan de kant van het centrum te blijven en over de Grotestraat en Dieplaan de Europalaan te bereiken.

De tram rijdt verder richting Oosterring met een aftakking naar het ziekenhuis Zol. Van een tramlijn naar het Thorpark in Waterschei is geen sprake meer. Ter hoogte van Genk-Oost steekt de sneltram de E314 over om dan de autosnelweg te volgen tot aan de afrit Maasmechelen. In Maasmechelen spoort de tram over de Rijksweg om uiteindelijk te stoppen in merkendorp Maasmechelen village.

De tramlijn 2 Diepenbeek-Genk-Maasmechelen komt er pas ten vroegste in 2018. In 2021 zou dan de eerste tram ook effectief kunnen rijden.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 03 aug 2015, 00:32
door trainlovertje
http://www.tvl.be/nieuws/sneltram-hasse ... rgen-16417

Ten vroegste in september valt de beslissing in Nederland over de Wilhelminabrug in Maastricht en dus de toekomst van die hele tramlijn waarschijnlijk. Bekijk video voor meer info.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 03 aug 2015, 12:39
door apestaart
Ik vrees dat het niks zal worden met die sneltramlijn en met die tram in Luik zie ik dat dat ook niks van huis zal komen daar zou financieringsproblemen aan de basis liggen.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 05 aug 2015, 13:47
door giuseppe
trainlovertje schreef:http://www.tvl.be/nieuws/sneltram-hasse ... rgen-16417

Ten vroegste in september valt de beslissing in Nederland over de Wilhelminabrug in Maastricht en dus de toekomst van die hele tramlijn waarschijnlijk. Bekijk video voor meer info.
Aan Nederlandse zijde is in principe al beslist, het eindpunt wordt Mosae Forum voorlopig (oa http://www.leveninmaastricht.nl/nieuws/ ... osae-forum). Is alleen de vraag, gaat De Lijn daarmee akkoord?

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 14 sep 2015, 23:29
door Asterix
Volgens een Nederlandse studie zou een eindhalte aan het Mosae Forum amper reizigers kosten. Het valt af te wachten of Vlaanderen dit pikt.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 07 jan 2016, 20:49
door KB
Artikel in HBVL:
Wat veel politici al lieten uitschijnen, wordt nu ook luidop gezegd door gouverneur Herman Reynders: de kans dat de Spartacustram er ooit komt, is erg klein.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 13 jan 2016, 16:03
door giuseppe
Het zou het moment moeten zijn om in in ieder geval in te zetten op het opknappen van het resterende stuk spoorlijn van 7km. MW41 inzetten voorlopig zou prima moeten kunnen.

Re: Spartacusplan

Geplaatst: 13 jan 2016, 16:05
door Shrek
giuseppe schreef:Het zou het moment moeten zijn om in in ieder geval in te zetten op het opknappen van het resterende stuk spoorlijn van 7km. MW41 inzetten voorlopig zou prima moeten kunnen.
Dat zijn heel dure renovatiewerken die nutteloos zijn indien maastricht niet bereikt kan worden. In Limburg is het geld nuttiger te besteden. Vergeet niet dat Hasselt-Neerpelt ook nog op de plank ligt, dat project kan zònder lastige Nederlanders uitgevoerd worden :wink: