Re: Spartacusplan
Geplaatst: 25 mei 2015, 11:28
Maar in België voor een conflict zal zorgen voor zoiets in orde komt
Is er eigenlijk een duidelijke definitie van wat een "tram" is en wat een "trein" is. Wat belet het Vlaamse gewest bijvoorbeeld om ergens een normaalsporige spoorlijn aan te leggen, en het een "metro" te noemen?Steven schreef:Maar in België voor een conflict zal zorgen voor zoiets in orde komt
Maar waarom zou je dat willen doen?K V B schreef:Is er eigenlijk een duidelijke definitie van wat een "tram" is en wat een "trein" is. Wat belet het Vlaamse gewest bijvoorbeeld om ergens een normaalsporige spoorlijn aan te leggen, en het een "metro" te noemen?Steven schreef:Maar in België voor een conflict zal zorgen voor zoiets in orde komt
Dat een voormalige NMBS lijn gebruikt wordt voor een dienst uitgevoerd door een regionale vervoersmaatschappij, daar bestaat ook precedent van. Dus gewoon de spoorbedding van de lijn Hasselt - Lanaken overdragen aan de Lijn, en die dan als spoorlijn uitbaten. Noem het "light rail" als je wil...
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150730_01797642/hier-spoort-tramlijn-2-van-spartacus schreef:Hier spoort tramlijn 2 van Spartacus
HASSELT / DIEPENBEEK / MAASMECHELEN - De Lijn heeft een Europese aanbesteding uitgeschreven voor de sneltram tussen Diepenbeek, Genk en Maasmechelen. Daardoor is ook duidelijk geworden waar de sneltram op lijn 2 Hasselt-Maasmechelen zal sporen.
De sneltram vertrekt op de campus van UHasselt en spoort via de Agoralaan en Campuslaan naar de Universiteitslaan en Boudewijnlaan in Diepenbeek. Aan de kanaalbrug van de Westerring moet de tram over het kanaal, vermoedelijk via een nieuw aan te leggen brug.
Daarna spoort de tram via de Westerring in Genk. Ter hoogte van de brug over de Melbergstraat steekt de sneltram de Westerring over om aan de kant van het centrum te blijven en over de Grotestraat en Dieplaan de Europalaan te bereiken.
De tram rijdt verder richting Oosterring met een aftakking naar het ziekenhuis Zol. Van een tramlijn naar het Thorpark in Waterschei is geen sprake meer. Ter hoogte van Genk-Oost steekt de sneltram de E314 over om dan de autosnelweg te volgen tot aan de afrit Maasmechelen. In Maasmechelen spoort de tram over de Rijksweg om uiteindelijk te stoppen in merkendorp Maasmechelen village.
De tramlijn 2 Diepenbeek-Genk-Maasmechelen komt er pas ten vroegste in 2018. In 2021 zou dan de eerste tram ook effectief kunnen rijden.
Aan Nederlandse zijde is in principe al beslist, het eindpunt wordt Mosae Forum voorlopig (oa http://www.leveninmaastricht.nl/nieuws/ ... osae-forum). Is alleen de vraag, gaat De Lijn daarmee akkoord?trainlovertje schreef:http://www.tvl.be/nieuws/sneltram-hasse ... rgen-16417
Ten vroegste in september valt de beslissing in Nederland over de Wilhelminabrug in Maastricht en dus de toekomst van die hele tramlijn waarschijnlijk. Bekijk video voor meer info.
Wat veel politici al lieten uitschijnen, wordt nu ook luidop gezegd door gouverneur Herman Reynders: de kans dat de Spartacustram er ooit komt, is erg klein.
Dat zijn heel dure renovatiewerken die nutteloos zijn indien maastricht niet bereikt kan worden. In Limburg is het geld nuttiger te besteden. Vergeet niet dat Hasselt-Neerpelt ook nog op de plank ligt, dat project kan zònder lastige Nederlanders uitgevoerd wordengiuseppe schreef:Het zou het moment moeten zijn om in in ieder geval in te zetten op het opknappen van het resterende stuk spoorlijn van 7km. MW41 inzetten voorlopig zou prima moeten kunnen.