Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Je weet ook wel dat dat dus niet gaat gebeuren ;) En dus dat Limburg met lege handen achter zal blijven, want die trambussen bieden geen meerwaarde in dit geval. Integendeel, ze kosten meer geld dat niet elders kan geïnvesteerd worden.
En waarom is Spartacus nonsens voor jou? Het bouwt op een knooppuntensysteem, met aansluitingen in Hasselt en Lanaken, die perfect getimed zijn om alle richtingen goed te bedienen. Dat valt volledig uiteen zonder een voertuig dat de gevraagde snelheden aankan. Een trambus kan dat niet. Een sneltram wel.
Bon, als ze er in slagen om de NMBS toch warm te krijgen voor deze verbinding, zoveel te beter, ik geloof er niet in, maar ik zal me met veel plezier neerleggen bij een heropende spoorlijn. Dat blijft wat mij betreft op z'n minst de tweede beste oplossing.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Spartacusplan

Bericht door ronny »

Ik zou van de trein overstappen in Diepenbeek als ik met de trein kom en naar Maastricht wil.
Ik begrijp ook niet waarom de tram beperkt moet worden tot het station van Hasselt en geen reizigers meeneemt op het stuk tot aan de grote ring/stelplaats. Er zijn daar toch een aantal kantoorgebouwen in de omgeving. Het tracé via de zuidelijke kleine ring/Bampslaan lijkt mij interessanter met eventueel de bediening van het ziekenhuis.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spartacusplan

Bericht door TB_worden »

groentje schreef: 27 apr 2021, 14:32 Je weet ook wel dat dat dus niet gaat gebeuren ;) En dus dat Limburg met lege handen achter zal blijven, want die trambussen bieden geen meerwaarde in dit geval. Integendeel, ze kosten meer geld dat niet elders kan geïnvesteerd worden.
En waarom is Spartacus nonsens voor jou? Het bouwt op een knooppuntensysteem, met aansluitingen in Hasselt en Lanaken, die perfect getimed zijn om alle richtingen goed te bedienen. Dat valt volledig uiteen zonder een voertuig dat de gevraagde snelheden aankan. Een trambus kan dat niet. Een sneltram wel.
Bon, als ze er in slagen om de NMBS toch warm te krijgen voor deze verbinding, zoveel te beter, ik geloof er niet in, maar ik zal me met veel plezier neerleggen bij een heropende spoorlijn. Dat blijft wat mij betreft op z'n minst de tweede beste oplossing.
Ik zie het nut van sneltramlijnen écht niet, sorry. Toch niet in een ruraal gebied als Limburg. Voor een stad genre Brussel, Antwerpen of Gent waarbij je de ruime periferie verbindt met iets tussen een tram en een trein in, oké. Maar pakweg Hasselt heeft dit echt niet nodig.

Het is toch ook de bedoeling om via een sneltramlijn zoveel mogelijk kernen te verbinden met de stad waar ze in de buurt liggen, niet? Wat is dan de meerwaarde voor Limburg in het algemeen en Hasselt in het bijzonder? Met de auto zal je er altijd sneller, comfortabeler en gemakkelijker geraken. Als het echter gaat om connecties ben je nog altijd beter af met een klassieke trein en gemakkelijk bereikbare stations met veel parkeergelegenheid.

Neem nu lijn 3 naar Noord-Limburg. Men verkiest daar een tram boven een trein 'omdat die meer haltes aan kan doen'. Waarom zou je als Noord-Limburger gebruik maken van de tram van pakweg Hamont naar Hasselt als die onderweg in elke kern stopt en je sneller met de auto bent en via de trein over alternatieve lijnen?

Ik weet dat de NMBS 0,0 interesse heeft in Limburg en dat de Waalse politiek nooit zal instemmen met investeringsrecht van de gewesten, maar dan kan je het OV-gebeuren beter laten voor wat het is en in plaats van geld te verbrassen aan een dure en nutteloze tram meer investeren in betere en efficiëntere weginfrastructuur. Maak nu eindelijk eens werk van de Noordzuid en maak daar tussen Houthalen en Eindhoven een echte autostrade van. Verbeter de Rijksweg tussen Maaseik en Lanaken en optimaliseer de aansluiting met de Europalaan van Dilsen naar de E314. En laat de tram voor wat het is...

Laat de provincie Limburg het fietsroutenetwerk van As tot Genk enerzijds en Maasmechelen anderzijds uitbouwen, gooi die ouwe rails eruit en lap er een laag asfalt over. Laat de NMBS of Infrabel de gronden die ze in Limburg nog hebben afstaan aan de provincie om er iets moois mee te doen. Ze hebben dat al eens gedaan en kan best opnieuw.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Sneller met de auto, zeker? Ook Limburg kreunt tegenwoordig onder de files, zeker Noord-Zuid, maar ook Oost-West, en al helemaal in Hasselt zelf. Dan kan een eigen bedding echt wel veel doen, hoor. Ja, Limburg is nog niet zo druk als de Vlaamse Ruit, maar het volgt wel in de voetsporen, en een mobiliteitspolitiek die zo sterk op de auto inzet, zal dat alleen maar versterken.
Het voordeel van de tram naar het Noorden is vooral dat je dichter bij de bewoning kan komen, de bedding van spoorlijn 18 is, laat ons eerlijk zijn, op veel plaatsen behoorlijk van de bewoning verwijderd, reizigersvervoer was dan ook nooit de hoofdbekommernis van die spoorlijn. Je wint tijd door niet eerst naar een station te moeten rijden als het tramstation in het dorp ligt. Nu, in het geval van lijn 18 hadden voor mij beide opties evenveel voordelen, de lijn is een stuk langer, en dus is de rittijdswinst significanter met de trein, daar viel dus ook wat voor te zeggen. Maar naar Maastricht? Op lijn 20 waren er ook niet meer tramhaltes voorzien dan er treinstations zouden zijn, dus...
Kortom, ik ben nog steeds overtuigd dat het tramproject wel degelijk zin had. Maar nu zelfs de laatste politieke voorstanders het laten vallen, kunnen we er wel een kruis over maken.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Het Spartacus plan had wel een aantal voordelen, maar door het feit dat er van in het begin alles richting "sneltram" gestuurd werd, zou het nooit tot zijn volle recht gekomen zijn.

Voor de verbinding Hasselt-Maastricht zou een "normale" trein de ideale oplossing geweest zijn en technisch was dat zeker geen moeilijke oplossing.
Een (snel)tram leek mij eerder iets om in de periferie Hasselt-Genk te gebruiken om de grote bestemmingen frequenter te verbinden met elkaar.
Het eventuele capaciteitsprobleem op L34 kan men beter oplossen door tussen het station van Hasselt en de aftakking in Bilzen extra sporen te leggen.

De verbinding naar het Noorden is al wat moeilijker: de afstanden rechtvaardigen eerder een normale spoorlijn of iets dergelijks, maar de ligging van de vroegere spoorweg is in geen geval geschikt om een aantrekkelijke verbinding te maken. Als het een sneltram zou worden, is het alleen interessant als de snelheid echt vergelijkbaar wordt met een echte treinverbinding.

Die 3de sneltramlijn (richting Maasmechelen) heb ik nooit ernstig genomen, dat was in het plan gestoken om bij besparingen als eerste te laten vallen.

Maar zolang federaal niet mee wil, zal de meest logische verbinding, namelijk een spoorlijn van Hasselt naar Maastricht, ook niet gerealiseerd worden.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Spartacusplan

Bericht door giuseppe »

Dat laatste is niet waar. Er zou eigenlijk een reactivering van lijn 18 komen. Maar het complex project noord-zuid heeft iets totaal onwerkbaars opgeleverd dat in het beste geval een dure bus gaat worden.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Spartacusplan

Bericht door profke »

TB_worden schreef: 27 apr 2021, 22:13 Ik zie het nut van sneltramlijnen écht niet, sorry. Toch niet in een ruraal gebied als Limburg. Voor een stad genre Brussel, Antwerpen of Gent waarbij je de ruime periferie verbindt met iets tussen een tram en een trein in, oké. Maar pakweg Hasselt heeft dit echt niet nodig.
ik weet niet van waar je bent, maar...

Pakweg het traject Hechtel-Houthalen. (of Houthalen-Hechtel), omstreeks 17u00 .
laat me eens zien hoe die knoop ontward gaat worden?

Den trein mag niet. (want: geen zin van overheidswege)
De sneltram mag ook niet (want: geen zin, toch niet in ruraal gebied.)
een Snelbus gaat mee in de file staan van de auto.
Die autoweg verdubbelen van 2x1 naar2x2 mag niet (want: de vogeltjes verdwalen dan)
een vrijliggend fietspad ernaast leggen ook niet. (want: de vogeltjes verdwalen dan)

Mijn moeder was langer onder weg vanuit Houthalen naar Hechtel (12 km) dan dat ik onderweg was uit Antwerpen naar Hechtel (80 km) .
Beiden met de wagen. in "ruraal gebied".

Zeg het maar: hoe kan het OV, om het even welk OV, hier een oplossing bieden? onder de huidige consternatie: niet.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Eigenlijk moet men gewoon eens starten bij het begin en zien welke de vervoersvraag is en hoe die het efficiëntste kan voldaan worden.
Het is idd erg druk op de Noord-Zuid in de omgevinge Houthalen-Helchteren, maar dat is voor een groot deel transitverkeer, dat dus niet uit de onmiddellijke omgeving van de Noord-Zuid komt.
Met een (snel-)tram ga je enkel voor de mensen uit de directe omgeving van de stopplaatsen een oplossing genereren, maar door het feit dat het een tram is en geen trein, zal de snelheid ook navenant zijn terwijl er toch een hele berg infrastructuur voor gelegd wordt.
Het doorgaande verkeer (bv. Eindhoven-Hasselt) gaat er nog steeds blijven, dus het zal daar nog altijd druk zijn.

Mijn opinie is dat een trein of sneltram minstens snelheden van 120 km/u moet aankunnen en zeker niet te frequent moet stoppen.
Hij moet wel zo eicht mogelijk in de centra passeren om alvast die mensen te bedienen.
Daarnaast moet het resterende OV in Limburg er op gericht worden om voldoende als feeder te dienen naar deze lijn.

In de praktijk betekent dit dat er een nieuwe spoorlijn gelegd moet worden, die zeker voor het stuk in Houthalen-Helchteren niet de oude spoorlijn mag volgen.
Ik besef wel dat dit voor de eerstvolgende decennia er niet van zal komen, maar hoop wel dat men dit samen met de snelweg bekijkt zodat er misschien daar voordelen te halen zijn.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spartacusplan

Bericht door TB_worden »

profke schreef: 28 apr 2021, 15:24
TB_worden schreef: 27 apr 2021, 22:13 Ik zie het nut van sneltramlijnen écht niet, sorry. Toch niet in een ruraal gebied als Limburg. Voor een stad genre Brussel, Antwerpen of Gent waarbij je de ruime periferie verbindt met iets tussen een tram en een trein in, oké. Maar pakweg Hasselt heeft dit echt niet nodig.
ik weet niet van waar je bent, maar...

Pakweg het traject Hechtel-Houthalen. (of Houthalen-Hechtel), omstreeks 17u00 .
laat me eens zien hoe die knoop ontward gaat worden?

Den trein mag niet. (want: geen zin van overheidswege)
De sneltram mag ook niet (want: geen zin, toch niet in ruraal gebied.)
een Snelbus gaat mee in de file staan van de auto.
Die autoweg verdubbelen van 2x1 naar2x2 mag niet (want: de vogeltjes verdwalen dan)
een vrijliggend fietspad ernaast leggen ook niet. (want: de vogeltjes verdwalen dan)

Mijn moeder was langer onder weg vanuit Houthalen naar Hechtel (12 km) dan dat ik onderweg was uit Antwerpen naar Hechtel (80 km) .
Beiden met de wagen. in "ruraal gebied".

Zeg het maar: hoe kan het OV, om het even welk OV, hier een oplossing bieden? onder de huidige consternatie: niet.
Ik ben van nog verder weg. Noord-Oost Limburg, waar de trein een reliek uit ver vervlogen tijden is.

Voor de rest snap ik je punt niet. Als het aan mij ligt: een trein én een tram en een upgrade van de Noord-Zuid tot volwaardige autostrade.

Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Spartacusplan

Bericht door FLV-FGSP »

Een van de bedenkers van het Spartacusplan legt uit waarom de trambussen van Lydia Peeters een slecht idee zijn:
http://treintrambus.be/actueel/blog/294 ... schil.html
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Spartacusplan

Bericht door jknockaert »

Die trambus is natuurlijk niets anders dan een nieuwe naam voor wat gewoon een bus is. Zo was ook de sneltram ooit een nieuwe naam voor wat eigenlijk gewoon een tram is. In Amstelveen heb je beide HOV concepten naast elkaar. De Zuidtangent rijdt met gelede bussen Oost-West van Haarlem naar Zuidoost via Schiphol en Amstelveen. 24u per dag, overdag met hoge frequentie, veilig, en het gaat best wel vooruit. Ik zie niet meteen in hoe een tram het sneller zou kunnen. De Amstelveenlijn rijdt Noord-Zuid en is dan weer de nieuwe incarnatie van wat ooit de sneltram was. Die was alles behalve snel, ook al doordat na talrijke aanrijdingen diverse snelheidsbeperkingen ingesteld werden bij kruisingen met ander verkeer. Recent is die tram wat versneld door het ongelijkgronds maken van enkele kruisingen en het opheffen van enkele haltes. Ik vraag me wel eens af of dat niet even snel en goedkoper had gekund met een gelede bus (en dan bedoel ik op vrije baan zoals de tram, niet de calamiteitenlijn langs Groenhof).
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Spartacusplan

Bericht door wbrm »

Het feit dat men in Amstelveen vroeger ook met metroachtige stellen reed zal niet helpen wat ongevallen betreft tegenover enkel een stadstram.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Spartacusplan

Bericht door jknockaert »

Die tramstellen naar Amstelveen Westwijk konden vroeger wel op het metronetwerk rijden, maar leken uiteindelijk toch meer op een kustttram (oorspronkelijke BN versie) dan op een metrostel. De trams naar Amstelveen Stadshart zijn gewone stadstrams. Sinds de ombouw naar Amstelveenlijn is de exploitatie losgekoppeld van het metronet. Die oude snetramstellen zitten wel nog in de metro exploitatie dacht ik (maar de panto's zijn eraf gehaald).
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Spartacusplan

Bericht door dekooiker »

Het moest en zou een tram zijn, en daardoor is er nog altijd niks. Een hoogwaardig, snel(ler) busvervoer met eigen baan had allang op poten gezet kunnen zijn. Dat vereist uiteraard enkele infrastructuuraanpassingen maar die stellen in verhouding tot traminfrastructuur weinig voor en ze kosten een pak minder.
Men rekent erop dat een massa reizigers die tram zou nemen. Daar zou ik wat voorzichtiger in zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

dekooiker schreef: 09 mei 2021, 09:50 Het moest en zou een tram zijn, en daardoor is er nog altijd niks. Een hoogwaardig, snel(ler) busvervoer met eigen baan had allang op poten gezet kunnen zijn.
Ook niet echt waar. Als je busbanen wil leggen, moet er daar ook ruimte voor bestaan. In Houthalen-Helchteren is die er niet en zal men ook niets doen/gedaan hebben voor er duidelijk komt over de toekomst van de Limburgse NZV. Datzelfde issue zou zich ook voorgedaan hebben moest men nu 100% zeker zijn dat het een tram zou worden.
Plaats reactie