Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Maastricht is naar verluidt een stad, hoor, met een eigen stadsdialect (te vergelijken met Gent, dat ook maar weinig gemeen heeft met de naburige dialecten). En ze zitten al op de wip tussen Kempen en Haspengouw...
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

groentje schreef:Maastricht is naar verluidt een stad, hoor, met een eigen stadsdialect (te vergelijken met Gent, dat ook maar weinig gemeen heeft met de naburige dialecten). En ze zitten al op de wip tussen Kempen en Haspengouw...
't Is weldegelijk een stad met meer dan 100.000 inwoners, met universiteit en alles (kijk bijvoorbeeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/Maastricht of op http://www.maastricht.nl). Het dialect van Maastricht is wel verwant aan de dialecten in de omgeving, het dialect van Lanaken (België) lijkt (volgens mij) bijvoorbeeld nogal sterk op dan van de grote buurman (Mestreech). En nu weer on topic: juist doordat Maastricht niet bepaald een klein dorp is en er dus een universiteit is (die samenwerkt met de Universiteit Hasselt, voorheen LUC, als "Transnationale Universiteit Limburg, kortweg TUL), kan van een lightrail- of tramverbinding een succes maken.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

KB, heb ik het tegendeel gezegd?
Ik was gewoon teveel off topic aan het gaan, met die dialecten...
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

Zit het herstel van spoorlijn 20 tussen Lanaken en Maastricht op een dood spoor? Papierproducent Sappi was vragende partij om de spoorlijn nieuw leven in te blazen, maar vermits het bedrijf zijn activiteiten drastisch terugschroeft, verdween de nood aan de spoorlijn. Geen probleem voor minister Marino Keulen (VLD), die een alternatief klaar heeft: een ‘lightrail’ tussen Hasselt en Maastricht. Voor spoorlijn 20 ligt drie miljoen euro aan Europese subsidies klaar. Voorwaarde is wel dat tegen 1 januari 2007 met de plannen moet zijn gestart. “En daarvoor zoeken we nog bijkomende fondsen.”, zegt Mark Geurts van het Autonoom Gemeente Bedrijf. Hij gelooft nog steeds in de slaagkansen van het project.

Volgens Geurts worden tegen het einde van de maand hoe dan ook de technische plannen rond het herstel van de spoorlijn gepubliceerd. Daarin is begin december ook een aanbesteding voor twee overslagstations aan het Albertkanaal voorzien. Zelf heeft de gemeente Lanaken 2,6 miljoen euro gepompt in de voorbereiding van het project. “Alleen speelt Sappi ook een grote rol in de realisatie van het project”, zegt Geurts. En van Sappi was er geen spoor op de bijeenkomst.
Er zijn nochtans perspectieven volgens Europees volksvertegenwoordiger Frieda Brepoels, maar dan moeten zowel de NMBS als de federale regering hun verantwoordelijkheid nemen en de spoorlijn herinschrijven op het investeringsplan. De inspanningen van de NMBS rond de verbinding Antwerpen-Luik met aansluiting aan de HST en de snelle verbinding tussen Hasselt en Brussel zijn goede initiatieven, maar ontsluiten Limburg niet met het buitenland.

Lightrail – Minister Marino Keulen voegt er nog een alternatief aan toe. “Vermits de binnenstad van Maastricht nu al dichtslibt, is een lightrail voor personenvervoer, naast het heropenen van de goederenlijn Hasselt-Lanaken-Maastricht, een alternatief waarover moet worden nagedacht. Zo’n lightrail moet in een halfuur van Hasselt naar Maastricht rijden, met een frequentie van twee ritten per uur. De ontsluiting zou gaan via Hasselt station, Kolonel Dusartplein, campus en station Diepenbeek richting Munsterbilzen. Nadien via Eigenbilzen richting Lanaken station en dan naar Maastricht. Nederland heeft zelf een optie om binnen zes maanden een lightrail naar Sittard, Heerlen en Aken te realiseren”. De gemeente Lanaken ziet dat plan wel zitten. “We wachten wel op een seintje van De Lijn. We moeten immers weten waar zo’n lightrailstation in Lanaken moet worden ingeplant”, zegt schepen Freddy Stouten. “Als spoorlijn 20 van Hasselt-Lanaken naar Maastricht er dan toch zou komen, dan kan men die inpassen in de lijn Antwerpen-Mol-Hasselt”.
bron: Het Laatste Nieuws, woensdag 13 september 2006
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Onteigeningen voor Spartacusplan
15/03 De nieuwe snel-tram-lijn tussen Hasselt en Maastricht die gepland wordt door De Lijn in het kader van het Spartacusplan, krijgt meer en meer vaste vorm. Dat ondervindt een aantal inwoners van Beverst bij Bilzen. Zij kregen van de vervoersmaatschappij te horen dat ze onteigend moeten worden om het nieuwe sneltram-spoor aan te leggen. Het gaat om een vijftal tuinen, maar er is ook een vrij nieuwe woning die volledig moet verdwijnen.
Bron: TVL
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Spartacus zet Limburg in beweging - infotentoonstelling in het provinciehuis

Dankzij het Spartacusplan zal Limburg in 2014 over een ongezien sterk openbaar vervoernetwerk beschikken. Met drie nieuwe sneltramverbindingen en naadloze aansluitingen tussen bussen, trams en treinen zal de mobiliteit van alle Limburgers er sterk op vooruitgaan.

Wat betekent het Spartacusplan concreet voor Limburg en de Limburger? Dat kan je ontdekken op de infotentoonstelling in het Provinciehuis die plaatsvindt op vrijdag 23 maart van 10.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag 24 maart van 10.00 uur tot 17.00 uur.

Op woensdag 21 maart zal in Het Belang van Limburg een bon verschijnen waarmee je gratis met De Lijn vanuit heel Limburg naar de Spartacus tentoonstelling kan komen. Deze gratis busrit kan je maken vanaf elke Limburgse halte naar de halte Hasselt - Provinciehuis. Wanneer je de bon overhandigt aan de bestuurder zal hij of zij je een vervoerbewijs geven waarmee je ook een gratis terugrit kan maken.
Bron:De Lijn; het bericht staat op deze pagina.
Hagelander

Begin?

Bericht door Hagelander »

Wanneer wordt er concreet gestart met de aanleg van het light-rail netwerk in Limburg?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nog niet onmiddelijk vrees ik, heb deze nacht bij toeval een verslag gelezen over al wat met lightrail te maken heeft en welke aanpassingen die er nodig zijn. eerst en vooral moeten een aantal wetten aangepast worden op lightrail mogelijk te maken. (ivm infrastructuur en gebruikers van infrastructuur)
blijkbaar is volgens een wet van begin 2006 de nmbs de enige die in belgie (binnenlands verkeer) treinverkeer mag organisteren, light rail valt ook onder treinen. aangezien de lijn vragende partij is om deze light rail aan te leggen en te gebruiken moet men daar dus al aanpassingen doen. verder zitten ze nog met het verschil in vrije ruimte profiel (vrije ruimteprofiel van een spoorbedding( 3,5m) en die van straatbedding(2,6m)) waarvoor men toch best een oplossing zoekt he :-)
dan nog beslissen op welke manier de aandrijfkracht gaat gebeuren

de opties zijn
spoorlijn = 3kV of 25kV
trambedding = 600V of 750 V of diesel

vanuit deze twee moet men dan een tot een besluit komen om geschikt materieel te bestellen. aangezien het op beide systemen moet kunnen rijden zal je rekening moeten houden met de veiligheidssystemen die men hierbij gebruikt

bij rijden op spoor zijn het zijn (minstens TBL1+ of etcs installeren)
bij het rijden op straat is het rijden op zicht (met in achtneming van de verkeersregels op straat natuurlijk)
Hagelander

Bericht door Hagelander »

Toch wel jammer, want het had misschien toch een eerste aanzet kunnen zijn voor de ontwikkeling van een bijkomend openbaar alternatief voor de dagelijkse files. De ervaring in het plan hadden misschien gebruikt kunnen worden voor gelijksoortige projecten in de Vlaamse Ruit. Maar tegen dat men daar iets zal verwezenlijken, zullen we waarschijnlijk massaal stilstaan ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hiermee wil ik niet zeggen dat er niets zal gebeuren, maar vooral wil duidelijk maken dat het een werk van lange adem zal zijn.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Daar vrees ik ook voor. Zoveel te doen, en zo weinig geld, maakt dat de prioriteiten soms anders worden gelegd.
Het komt er dus wellicht wel (misschien niet helemaal in deze vorm), maar de timing lijkt me toch voornamelijk traag...
Hagelander

Bericht door Hagelander »

Hier in de Hagelandse streek (Leuven-Aarschot-Diest-Tienen), waren er ook plannen om met een nieuwe tramlijn te beginnen, maar momenteel wordt er niet veel meer over gesproken. Wel had men de lijn Brussel-Tervuren (opnieuw) willen doortrekken tot Leuven, om op die manier ook een "light-metro" of streektramlijn te creëren en de wegen te ontlasten. Maar als ik het goed voorheb is dat plan ook al afgeschoten en zal het vervangen worden door een bijkomende buslijn.

Ach ja, ik moet toegeven dat ik eigenlijk nog steeds mijmer naar de tijd van de streektramlijnen. Had men dat netwerk niet afgebouwd, had men nu dat met modern materiaal kunnen berijden en kon men zeer goede alternatieven voor de auto aanbieden. Maar ja, avec les si on fait Paris, of: als ons kat een koe was ...
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik ben te jong om me die tijd te hebben beleefd, maar ik geef je wel gelijk dat we een groot kapitaal hebben verloren toen we de boerentrams hebben afgeschaft...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Hasselt krijgt eerste Spartacus-trambusbaan


In de Hasseltse stationsomgeving is aannemer Kumpen gestart met de aanleg van een trambusbaan. Er wordt een betonnen weg gemaakt met rails erin, zodat bussen van De Lijn en de toekomstige sneltrams erover kunnen rijden. Het zijn de eerste tramsporen die worden aangelegd voor het Spartacusplan.

Volgens het Spartacusplan zal er in 2012 een eerste sneltram sporen tussen Hasselt en Maastricht. Nu al wordt tussen het station van Hasselt en de spoorwegbrug aan het kruispunt van de grote ring en Kuringersteenweg een trambusbaan aangelegd. De werken worden uitgevoerd in opdracht van Wegen en Verkeer en De Lijn en kosten 4 miljoen euro. Tegen 20 oktober moet de aannemer klaar zijn.

Stelplaats
De trambusbaan wordt eerst gebruikt als toegangsweg naar het nieuwe parkinggebouw aan het station. “Het gaat om de eerste trambaan die wordt aangelegd voor het Spartacusplan”, zegt Gijs Moors, afdelingshoofd Wegen en Verkeer. De trams gaan die baan gebruiken vanaf hun stelplaats tot aan het stationsplein, waar ze vertrekken.

“Eerst wordt de trambusbaan gebruikt om de nieuwe stationsparking te bereiken. Zo zal de Koningin Astridlaan minder overlast krijgen.”

In tweede instantie wordt de trambusbaan gebruikt door de bussen van De Lijn, die een nieuwe stelplaats krijgen in de Crutzenstraat, de straat achter de Carrefour waar het containerpark ligt.

“Er staat hier inderdaad veel te gebeuren”, zegt Sonja Loos, woordvoerster van De Lijn. “Onze huidige stelplaats en het directiegebouw verdwijnen. Ons nieuwe directiegebouw komt wellicht op het stationsplein. De trambusbaan wordt voorlopig als busbaan gebruikt, en later om de sneltrams naar hun werkplaats te rijden.”

Ook voor de fietsers wordt het veiliger in de stationsbuurt. “De leerlingen van het Technisch Instituut Heilig Hart kunnen achter hun school direct op het fietspad dat naar de tunnels onder de grote ring leidt. In de andere richting kunnen ze naar het station fietsen”, besluit Moors.

Bron HBVL (link volledig kopiëren): http://www.hbvl.be/Limburg/3500/artikel ... 2E4541B537}
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Steviewonder

Re: Spartacusplan

Bericht door Steviewonder »

De werkzaamheden voor het Spartacusplan zijn eindelijk van start gegaan. :D
Plaats reactie