Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Je zegt het alsof geen halte in het centrum van Hasselt en Maastricht een pluspunt is, Nibura. Ik ben niet overtuigd, een stevige verbinding vanuit Hasselt naar de universiteitscampus is sowieso long overdue. Bovendien kan de infrastructuur in Hasselt zelf gedeeld worden met de andere Spartacuslijnen die voorzien worden. Het is oneerlijk van de tegenstanders om alle kosten hiervan op de lijn naar Maastricht te steken...
Ook onderschat je volgens mij de kosten voor het spoor. Het gaat niet enkel om de lijn van Y.Beverst naar Maastricht, inclusief een brug over het Albertkanaal die één van de grote kostenposten is van de tramlijn, de lijn 34 is dé goederenas naar Duitsland, heb je nog voldoende capaciteit als je daar nog een extra verbinding bij steekt? Dat wordt dus wellicht een derde spoor bouwen... Bovendien, ik betwijfel dat het meer dan een uurdienst zal worden, tegenover de halfuursdienst van de tram..
Bovenal, de tram is ooit als idee ontstaan omdat de NMBS niet geïnteresseerd is, en als we eerlijk zijn, nog steeds niet echt. Een eventuele heropening van de spoorlijn lijkt mij daarom hoogst onwaarschijnlijk, waardoor Limburg uiteindelijk met lege handen blijft. Dank, daarvoor aan vooral Vandeput.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Spartacusplan

Bericht door wbrm »

Komt er met de elektrificatie van de lijn Bilzen - Genk geen ruimte op lijn 34 voor een Hasselt - Maastricht?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

wbrm schreef: 22 apr 2021, 21:11 Komt er met de elektrificatie van de lijn Bilzen - Genk geen ruimte op lijn 34 voor een Hasselt - Maastricht?
Als je iets of wat bruikbare frequenties of meer stops dan vandaag wilt gaat daar toch infra bij moeten komen. Maar dat hoeft niet zo duur te zijn, de nieuwe bruggen zijn nu toch voorzien op 4 sporen
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Spartacusplan

Bericht door nibura »

groentje schreef: 22 apr 2021, 20:16 Je zegt het alsof geen halte in het centrum van Hasselt en Maastricht een pluspunt is, Nibura. Ik ben niet overtuigd, een stevige verbinding vanuit Hasselt naar de universiteitscampus is sowieso long overdue. Bovendien kan de infrastructuur in Hasselt zelf gedeeld worden met de andere Spartacuslijnen die voorzien worden. Het is oneerlijk van de tegenstanders om alle kosten hiervan op de lijn naar Maastricht te steken...
Ook onderschat je volgens mij de kosten voor het spoor. Het gaat niet enkel om de lijn van Y.Beverst naar Maastricht, inclusief een brug over het Albertkanaal die één van de grote kostenposten is van de tramlijn, de lijn 34 is dé goederenas naar Duitsland, heb je nog voldoende capaciteit als je daar nog een extra verbinding bij steekt? Dat wordt dus wellicht een derde spoor bouwen... Bovendien, ik betwijfel dat het meer dan een uurdienst zal worden, tegenover de halfuursdienst van de tram..
Bovenal, de tram is ooit als idee ontstaan omdat de NMBS niet geïnteresseerd is, en als we eerlijk zijn, nog steeds niet echt. Een eventuele heropening van de spoorlijn lijkt mij daarom hoogst onwaarschijnlijk, waardoor Limburg uiteindelijk met lege handen blijft. Dank, daarvoor aan vooral Vandeput.
Dat van die haltes buiten het centrum was als minpunt bedoeld hoor, al vind ik dat de ongeveer 800m wandelafstand tussen treinhalte en centrum Hasselt / Maastricht nu ook niet onoverkomelijk is. Idem overigens met de campus waar het treinspoor minder dan 900m van de tramhalte afligt. Natuurlijk zal een tramhalte altijd beter gelegen zijn. Daartegenover staat dan wel dat een trein wel verdere verbindingen mogelijk maakt zonder overstap, wat nooit zal kunnen met een tram.

IK zie overigens spartacus lijn 2 of 3 spijtig genoeg nooit meer met trams uitgevoerd worden, dus dat van de infrastructuur afschrijven op meerdere lijnen vrees ik wat voor. En het gedeelte Hasselt - Campus Diepenbeek is inderdaad echt nodig, maar dat rechtvaardigt maar 20% van de lijn. Dan is misschien een halte op lijn 34 met een 800m wandel/fietspad naar de campus een mooi compromis? En als dan de nieuwe L-trein Hasselt - Maastricht hier stopt samen met de S43 Hasselt - Luik dan is er een soort halfuursbediening naar de campus en een uurbediening naar Maastricht wat inderdaad realistischer is dan een halfuursbediening over Lijn 20.

Ik ben overigens volledig akkoord met u als je stelt dat het politieke spel er waarschijnlijk voor zal zorgen dat er op het einde noch een tram, noch een trein zal rijden en dat is uiteindelijk het worst case scenario.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Spartacusplan

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 22 apr 2021, 21:18
Als je iets of wat bruikbare frequenties of meer stops dan vandaag wilt gaat daar toch infra bij moeten komen. Maar dat hoeft niet zo duur te zijn, de nieuwe bruggen zijn nu toch voorzien op 4 sporen
Misschien van de pot gerukt, maar als je de Montzen route laat lopen via Lijn 15 tot Houthalen en dan een stukje lijn 18 heropenen tot Genk-Goederen om zo op 21C uit te komen creëer je eigenlijk een bijna exclusieve goederen as die wegblijft van de grotere stations.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door Paul »

Ik probeer 'out of the box" te denken.
Als je op een kaart kijkt, dan liggen Hasselt, Maastricht en Aken op één lijn.
Het zou toch fantastisch zijn als er een spoorwegverbinding bestond (ik bedoel wel degelijk een spoorweg, geen 'tram' of 'trambus' of 'tramtrein') tussen die drie steden in de Euregio.
En een treinverbinding Antwerpen - (non-stop) - Hasselt - Maastricht - Aken (- Keulen) zou toch succesvol kunnen zijn?
Wat moet er aangepast worden aan de vandaag nog beschikbare infrastructuur om dit mogelijk te maken?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Spartacusplan

Bericht door giuseppe »

Shrek schreef: 22 apr 2021, 21:18
wbrm schreef: 22 apr 2021, 21:11 Komt er met de elektrificatie van de lijn Bilzen - Genk geen ruimte op lijn 34 voor een Hasselt - Maastricht?
Als je iets of wat bruikbare frequenties of meer stops dan vandaag wilt gaat daar toch infra bij moeten komen. Maar dat hoeft niet zo duur te zijn, de nieuwe bruggen zijn nu toch voorzien op 4 sporen
Je zou gewoon het voorziene 3e spoor moeten leggen op dit stuk. Een vertakking westelijk van Diepenbeek en eventueel een extra wissel in Beverst voor meer flexibiliteit.

Voor de bereikbaarheid van de campus Diepenbeek kan het oorspronkelijk tracé behouden blijven met een hoogfrequente bus (4x/u) die eindigt aan het station van Diepenbeek waar overgestapt kan worden.

Voor de exploitatie van de trein moet er gewoon iets worden vastgelegd in de beheersovereenkomst, uiteindelijk is de overheid die die frequenties bepaald. Maar waarom niet een experiment doen met De Lijn als regionale spoorvervoerder?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Het probleem met dat laatste is dat je dan eventuele doorgaande verbindingen hypothekeert. Ofwel mag De Lijn dan de trein helemaal tot in Antwerpen (of Brussel, of Leuven...) rijden, ofwel zit je met een stompje waarmee je iedereen dwingt over te stappen in pakweg Hasselt, dan is je voordeel van de trein zo goed als helemaal weg (tijdswinst van een treinverbinding Hasselt-Maastricht is minder dan 10' tov de tramverbinding).
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Spartacusplan

Bericht door LML »

't Is jammer,... sorry,... eigenlijk schandalig dat er van het oorspronkelijke Spartacusplan (van de grondleggers) niets meer overblijft en eigenlijk volledig naar de vaantjes geholpen is. Door wie en wat is algemeen geweten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Spartacusplan

Bericht door nibura »

Vandaag las ik in de krant dat in de commissie mobiliteit van de Vlaamse regering voor het eerst het alternatief voor trambussen op de lijn Hasselt - Maastricht naar voor is geschoven onder het motto "beter een trambus dan niets". Op zich klopt die redenering wel behalve natuurlijk dat die trambus ook meteen ervoor zal zorgen dat er nooit nog een tram of trein mogelijk wordt "omdat er al een trambus is".

Ik denk dus dat dat de toekomst van het Limburgse OV zal worden: drie trambuslijnen met een elk half uur een oncomfortable bus die her en der een stukje eigen bedding heeft maar meestal gewoon tussen het verkeer rijdt en wat haltes overslaat en zo uiteindelijk de reistijd met tien minuten inkort ten opzichte van nu. Wat een deprimerend vooruitzicht...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Ik denk dat je nog optimistisch bent wat betreft die 10' tijdswinst met een trambus...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spartacusplan

Bericht door Steve »

Inderdaad. Zo'n dubbelgelede bus is echt gemaakt om op lange stukken volledig afgescheiden bedding te rijden. Tussen gewoon verkeer verliest zo'n gigant juist veel tijd door z'n relatieve onhandelbaarheid. Kom gerust eens kijken op lijn 820, waar De Lijn er al inzet.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spartacusplan

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 23 apr 2021, 19:32 Inderdaad. Zo'n dubbelgelede bus is echt gemaakt om op lange stukken volledig afgescheiden bedding te rijden. Tussen gewoon verkeer verliest zo'n gigant juist veel tijd door z'n relatieve onhandelbaarheid. Kom gerust eens kijken op lijn 820, waar De Lijn er al inzet.
Het huidige model is dan ook bedoeld voor stadsverkeer en niet voor streekvervoer. De maximumsnelheid is 72 km/h en ook daarmee in feite meteen ongeschikt voor Spartacus, aangezien de dienstregelingsknopen dan onmogelijk gehaald kunnen worden.

Groetjes,
Rian
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spartacusplan

Bericht door TB_worden »

DR-fan schreef: 22 apr 2021, 08:00
Shrek schreef: 21 apr 2021, 22:41 De Lijn blijft maar falen en intussen lukt het in Brussel en Wallonië wèl. Misschien het openbaar vervoer toch maar eens herfederaliseren?
Nu ja, de MIVB is altijd onafhankelijk geweest. Het wordt wel meer en meer duidelijk dat het arrogante neerkijken op Wallonië in Vlaams-nationale kringen in het eigen gezicht begint te ontploffen. Wat we zelf doen, doen we beter - alleen jammer dat het tegenwoordig vooral over dingen ver..... gaat.

Het heeft gewoon met 1 ding te maken: de afkeer voor de tram bij de NVA. Zolang die partij in een regering zit, kan je het vergeten. Hoelang houdt Jan J al niet de tram naar Brasschaat tegen? Ben W heeft de facto de plannen voor Brabant getorpedeerd en de beloofde vertramming van de Gentse lijn 3 is blijkbaar ook in de Bermudadriehoek verdwenen. Niet voor niets heeft comedian Michael Van Peel ooit een sketch over de tramangst bij die partij gemaakt.
Over de andere projecten laat ik mij niet uit, maar de scepsis over het Spartacusplan is niet meer dan terecht.
Dit plan was niet meer of minder dan een fetishproject van wijlen Steve Stevaert in een opstoot van Limburgs nationalisme. En dat in dezelfde stijl als zijn Oost- en West-Limburg in plaats van Nederlands- en Belgisch Limburg of zijn vruchteloze smeekbede in Luik om Liège Guillemins te hernoemen naar Liège Limbourg :roll:

Hoe rapper ze de stekker uit dit plan trekken, hoe beter. Er is al veel teveel geld aan verspild.

Dat de (Belgische) NMBS Limburg evenzeer stiefmoederlijk blijft behandelen, nemen we er maar bij. Liever dat dan fortuinen weg te smijten aan een nutteloos waanidee met lege trams.

Hadden ze alle energie die al in dit idote idee gestoken is, geïnvesteerd in het lobbyen om (tenminste) de lijnen 18 en 20 te heropenen of eindelijk eens af te stappen van het idee dat enkel de federale overheid spoorlijnen mag financieren hadden ze hier in Limburg al veel verder gestaan.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spartacusplan

Bericht door TB_worden »

groentje schreef: 22 apr 2021, 20:16 de lijn 34 is dé goederenas naar Duitsland, heb je nog voldoende capaciteit als je daar nog een extra verbinding bij steekt? Dat wordt dus wellicht een derde spoor bouwen...
Doorduwen voor de Ijzeren Rijn via het 3RX-tracé dan maar. Dan ka lijn 34 ontlast worden.
Bovendien, ik betwijfel dat het meer dan een uurdienst zal worden, tegenover de halfuursdienst van de tram..
Bovenal, de tram is ooit als idee ontstaan omdat de NMBS niet geïnteresseerd is, en als we eerlijk zijn, nog steeds niet echt. Een eventuele heropening van de spoorlijn lijkt mij daarom hoogst onwaarschijnlijk, waardoor Limburg uiteindelijk met lege handen blijft. Dank, daarvoor aan vooral Vandeput.
Bwa, dat de NMBS Limburg negeert zijn we hier intussen al gewoon hoor :wink:

Als een verbinding tussen het station van Hasselt en de campus in Diepenbeek zo belangrijk is, dan gebruiken ze Lydia Peeters' trambussen maar over de voorziene trambedding, is dat geld tenminste niet helemaal weggegooid.
Plaats reactie