Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Spartacusplan

Bericht door Giruno »

Persoonlijk zou ik in plaats van een trambus gaan voor een comfortabelere 15-meter bus (meer specifiek de Urbino 15 Electric van Solaris), de hogere maximumsnelheid en het hoger comfort wegen volgens mij niet op tegen de hogere capaciteit van een op de stad gerichte trambus. In ieder geval, extra beddingen zijn sowieso nodig om deze snelheid te bereiken en zelfs daarvoor zal nog gestreden moeten worden.

Verder hoop ik dat de Limburgers toch nog goed gebruik gaan maken van dit stevig uitgekleed resultaat, zodat heel het Spartacusplan finaal toch nog tot iets zinnigs geleid heeft.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Verwacht, maar toch teleurstellend. Of heropening van lijn 20 dan wel de sneltrams van Spartacus de beste optie waren hangt wellicht af van wat je wou bereiken (en hoe geloofwaardig je een heropening van lijn 20 acht...), beiden hadden hun voor- en nadelen, maar aan die onzalige trambussen zie ik alleen maar nadelen. Tenzij voor mevrouw de minister die, met een beetje geluk, toch nog een lintje kan knippen voor de verkiezingen, maar daar houdt het ook wel bij op.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door JPL107 »

Inderdaad een teleurstelling:
Er komt dan toch geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht, maar een elektrische trambus. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanmiddag bekend gemaakt op een overleg met de directie van de Lijn, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. Eerder werd ook al gekozen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en Hasselt en Noord-Limburg.

"Kiezen voor een tram zou Limburg terugbrengen in de tijd", vindt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. "Onze provincie is in volle ontwikkeling. Daarbij wordt volop ingezet op zowel innovatie als duurzaamheid. Ik wil Limburg op de kaart zetten als een future proof regio. Zo zetten we in op een vrije bedding, wat de mogelijkheid creëert om op lange termijn in te zetten op innovatieve oplossingen zoals inzetten op hoogwaardig openbaar vervoer tussen Hasselt en Maastricht.”

Kiezen voor een tram zou Limburg terugbrengen in de tijd
Lydia Peeters, minister van Mobiliteit


Toen Maastricht in 2015 besliste om het tracé te wijzigen, omdat de brug over de Maas niet sterk genoeg was om er een tram over te laten rijden, moest Nederland Vlaanderen daar een schadevergoeding voor betalen. De vraag is dan ook of Nederland nu op zijn beurt een schadevergoeding zal eisen. "We hebben het nieuws vandaag vernomen, maar willen ons nog even beraden voordat we hierop reageren", laat de woordvoerder van de wethouder van Mobiliteit Gert-Jan Krabbendam in Maastricht (GroenLinks) weten.

"We praten nog niet over een schadevergoeding", verzekert minister Peeters. "Ik wil vooral zo snel mogelijk dat hoogwaardig openbaar vervoer hebben. Een tram kan pas rijden als het volledige spoor ligt. Er hoeft maar een persoon een bezwaar in te dienen, er hoeft maar een meter spoor niet aangelegd te worden en de tram kan niet rijden. Zo'n trambus kan onmiddellijk ingezet worden. Ik hoop dat Maastricht meegaat in het verhaal."

Betrokken gemeenten
De stad Hasselt had eerder al duidelijk gemaakt dat ze liever een elektrische trambus wilde voor de Spartacus Lijn 1 in plaats van een sneltram. De stad wilde ook een andere eindhalte. Burgemeester en Vlaams Parlementslid Steven Vandeput (N-VA) is tevreden met de keuze van minister Peeters.

"Een trambus is een hoogwaardige vervoersoplossing die snel en met beperkte impact op de omgeving gerealiseerd kan worden", zegt Vandeput in een persmededeling. "Op deze manier bieden we Limburg eindelijk een oplossing wat betreft het openbaar vervoer, vervangen we in Hasselt tientallen gewone bussen voor een trambus en zijn we in staat om in de toekomst op een flexibele manier ons openbaar vervoer daar te brengen waar het reizigerspotentieel het hoogste is. Ik roep daarom alle Limburgers op om deze beslissing te ondersteunen zodat we zo snel mogelijk aan het rijden zijn."

Ook Rik Kriekels (N-VA), burgemeester van Diepenbeek, is blij dat er eindelijk een oplossing gevonden is voor het dossier dat al lang aansleept: "We kunnen nu echt werk gaan maken van een beter openbaar vervoer in Limburg. Snel reizen van punt A naar punt B, met een hoge frequentie en veel reizigerscomfort. Ik ben zeer tevreden met de beslissing."

“We kunnen nu toch de verbinding krijgen van station tot station. Van Hasselt naar het treinstation van Maastricht wat ook de oorspronkelijke keuze was”, zegt burgemeester Marino Keulen van Lanaken (Open VLD). “We kunnen ook de Nederlanders overtuigen door de boete van 6 miljoen euro te laten vallen. En waar ze vooral ook voor openstaan is om eventueel het tracé door te trekken naar andere bestemmingen in Nederlands-Limburg. Dus we hebben wel een aantal troeven om ook de Nederlanders mee te krijgen In het verhaal van de elektrische trambus.”

Een sneltram heeft een volledig eigen bedding, is volledig autonoom, is stipt en kan een veel hogere snelheid halen
Willy Miermans, mobiliteitsexpert

Maar niet iedereen deelt die mening van de burgemeesters: “Een sneltram of een lichte trein heeft een volledig eigen bedding, is volledig autonoom, is stipt en kan een veel hogere snelheid halen” zegt mobiliteitsexpert Willy Miermans. Hij noemt de trambus een grote vergissing: “Spartacus had als doel openbaar vervoer structureel aantrekkelijk te maken voor reizigers op iets langere afstand. Met de bus gaan we dat niet halen. Wat men er in Hasselt ook van zegt, het gaat om een regionaal vervoersconcept en niet over een stadsnet. En men husselt dat door elkaar.”

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/23 ... hasselt-e/
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door Paul »

Wat een "zever, gezever" van al die politici die zich nu op de borst kloppen en 'de grote vernieuwing' aankondigen terwijl er niets zal gebeuren. Typisch Belgisch, en nu ook typisch Vlaams ("Wat we zelf doen, doen we beter", weet je nog?). Die splinternieuwe dubbelgelede bussen zullen er waarschijnlijk wel komen en met veel tamtam worden voorgesteld aan het publiek, maar ze zullen even traag of nog trager rijden dan de gewone bussen nu en evengoed in de file staan. Want je gelooft toch niet dat die 'vrije busbaan' van Hasselt-station tot Maastricht-station, met conflictvrije kruisingen, verkeerslichtenbeïnvloeding enz. enz. er ooit komt?
Wat een gemiste kans...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

Een grote gemiste kans. Wie echt terug gaat in de tijd zijn de politiekers die hun eigen fabeltjes nog lijken te geloven. Peeters is in deze al geen haar beter dan Weyts, die met de hele misleiding van die "trambussen" is begonnen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spartacusplan

Bericht door overweg13 »

Ik heb van in het begin zware bedenkingen gehad bij dit plan, en dan te weten dat ik 100% voor trams ben. Maar het kan niet moeilijk zijn om in Vlaanderen minstens 10 tramverbindingen te bedenken die veel nuttiger en zinvoller zijn dan die van het spartacusplan. Misschien is dit te laat doorgedrongen tot de Limburgers en moet er nu een alternatief komen voor een wat onzinnig project, dat toch in de eerste plaats politiek geïnspireerd is. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er oorspronkelijk ook maar één verkeersdeskundige geweest is die dacht dat die tram in dit geval dé oplossing was. En nu is het spartacusplan dus in de eerste plaats een operatie gezichtsverlies vermijden.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 24 mei 2022, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Er waren toch wel enkelen die, mede onder de impressie dat de heropening van spoorlijn 20 nooit zou gebeuren, die sneltrams nog zo geen slecht idee vonden. Het oorspronkelijke idee ging dan ook eerder uit van lightrailvoertuigen, die een keer buiten de stad goed vaart kunnen maken, nodig voor een efficiënte omloop tussen Hasselt en Lanaken, waar een knooppunt zou ontstaan, en Hasselt en Maastricht. Het hele plan zat redelijk strak in elkaar. Maar trambus na trambus werd het uiteen gerafeld tot er van de aansluitingsknoop in Lanaken niets meer overschoot, Hasselt station plots niet meer aangedaan kon worden, nadat ook Maastricht station al afviel. Ik vind en vond het originele plan best het proberen waard. Sowieso vrees ik nog steeds dat lijn 20 heropenen een illusie is. Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar ik zie momenteel zelfs een grotere kans voor De Panne naar Duinkerke, of zelfs Quievrain-Valenciennes.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spartacusplan

Bericht door jan_olieslagers »

Akkoord met de meeste reacties hierboven:
*/ politiek lijdt nog maar eens gezichtsverlies, dat belooft voor de volgende verkiezingen. Daarna zal het weer oeioeioei en aiaiai zijn maar intussen blijft men maar aanmodderen en zichzelf belachelijk maken
*/ heropening van lijn 20 is zeker zinloos als ze niet doorloopt tot Maastricht - en daar gaan ze brug over het kanaal afbreken. Toch?
*/ die trambussen zoals ze nu worden voorgesteld combineren het slechtste van alle werelden

Toch kan ik niet laten ook een beetje advocaat van de duivel te spelen: als men nu wel had gekozen voor een echte tram of zelfs light-rail, dan was het kot te klein geweest voor de jammerklachten over geldverspilling. Een redelijk zwaarwegend argument, als men ziet dat België (met inbegrip van zijn deelstaten!) op de vingers wordt getikt voor veel te veel overheidsuitgaven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Spartacusplan

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 24 mei 2022, 11:11 Akkoord met de meeste reacties hierboven:
*/ politiek lijdt nog maar eens gezichtsverlies, dat belooft voor de volgende verkiezingen. Daarna zal het weer oeioeioei en aiaiai zijn maar intussen blijft men maar aanmodderen en zichzelf belachelijk maken
*/ heropening van lijn 20 is zeker zinloos als ze niet doorloopt tot Maastricht - en daar gaan ze brug over het kanaal afbreken. Toch?
*/ die trambussen zoals ze nu worden voorgesteld combineren het slechtste van alle werelden

Toch kan ik niet laten ook een beetje advocaat van de duivel te spelen: als men nu wel had gekozen voor een echte tram of zelfs light-rail, dan was het kot te klein geweest voor de jammerklachten over geldverspilling. Een redelijk zwaarwegend argument, als men ziet dat België (met inbegrip van zijn deelstaten!) op de vingers wordt getikt voor veel te veel overheidsuitgaven.
Het was een lose-lose, het hele plan had gecanceld moeten worden toen het niet reed tot Maastricht station, en nog eens toen ook Hasselt station werd afgelast. Maar tragere bussen die evenzeer in de file staan met beperkt comfort zullen evenzeer een verspilling van geld zijn. Een trein of echte lightrail die echte knooppunten met elkaar verbond was de enige oplossing.
Gebruikersavatar
treinliefhebber
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2022, 14:58

Re: Spartacusplan

Bericht door treinliefhebber »

Mijn visie heb ik in Rubriek Normaalspoor geschreven, een echte internationale verbinding bestaat pas als er een verbinding van Station naar Station mogelijk is.... (visie die niet gedeeld wordt door onze beleidsmakers...) :D
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Spartacusplan

Bericht door AGE-411 »

jan_olieslagers schreef: 24 mei 2022, 11:11 Akkoord met de meeste reacties hierboven:
*/ politiek lijdt nog maar eens gezichtsverlies, dat belooft voor de volgende verkiezingen. Daarna zal het weer oeioeioei en aiaiai zijn maar intussen blijft men maar aanmodderen en zichzelf belachelijk maken
*/ heropening van lijn 20 is zeker zinloos als ze niet doorloopt tot Maastricht - en daar gaan ze brug over het kanaal afbreken. Toch?
*/ die trambussen zoals ze nu worden voorgesteld combineren het slechtste van alle werelden

Toch kan ik niet laten ook een beetje advocaat van de duivel te spelen: als men nu wel had gekozen voor een echte tram of zelfs light-rail, dan was het kot te klein geweest voor de jammerklachten over geldverspilling. Een redelijk zwaarwegend argument, als men ziet dat België (met inbegrip van zijn deelstaten!) op de vingers wordt getikt voor veel te veel overheidsuitgaven.
Ik denk niet dat iemand niet op een bepaalde politicus zou stemmen omdat hij/zij het spartacusplan compleet afgeschoten heeft.
Integendeel zelf. Mocht het plan doorgaan als voorzien, dan zouden -tig buurtcomités nog voor de eerste spadesteek voor het nodige uitstel - of zelf voor een volledig afstel - zorgen.

Met de rest ben ik wel akkoord. Het hoefde voor mij geen lightrail te worden. Lijkt me nodeloos gevaarlijk te worden om zo'n zwaar ding over de boulevard in Hasselt te laten rijden. Ik droomde al luidop van een IC-verbinding Brussel - Aarschot - Diest - Hasselt - Diepenbeek - Lanaken - Maastricht, bovenop een stoptrein Hasselt - Maastricht met halfuurfrequentie.
Men zou een nieuwe stopplaats kunnen bouwen met de naam "Diepenbeek-Universiteit", met een overdekt wandelpad naar de eigenlijke campus.

PS: Een verbinding naar Maastricht zou ook kunnen werken wanneer men kop moet maken aan de linkeroever van de Maas. Vergeet niet dat tot de jaren '70 er in Antwerpen een soortgelijke situatie bestond!
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door Paul »

AGE-411 schreef: 04 jul 2022, 18:35 PS: Een verbinding naar Maastricht zou ook kunnen werken wanneer men kop moet maken aan de linkeroever van de Maas. Vergeet niet dat tot de jaren '70 er in Antwerpen een soortgelijke situatie bestond!
Wat bedoel je met dat laatste? Vóór 1970 moest je van Antwerpen-Linkeroever te voet door de Scheldetunnel of met de Flandria-veerboot oversteken. Dat was nog wel wat anders dan kopmaken :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

AGE-411 schreef: 04 jul 2022, 18:35 PS: Een verbinding naar Maastricht zou ook kunnen werken wanneer men kop moet maken aan de linkeroever van de Maas. Vergeet niet dat tot de jaren '70 er in Antwerpen een soortgelijke situatie bestond!
Net zoals Paul weer ik niet welk voorbeeld je bedoelt, maar kopmaken lijkt mij sowieso geen goed idee als je de reistijd aantrekkelijk wil houden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Spartacusplan

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 04 jul 2022, 20:36
AGE-411 schreef: 04 jul 2022, 18:35 PS: Een verbinding naar Maastricht zou ook kunnen werken wanneer men kop moet maken aan de linkeroever van de Maas. Vergeet niet dat tot de jaren '70 er in Antwerpen een soortgelijke situatie bestond!
Net zoals Paul weer ik niet welk voorbeeld je bedoelt, maar kopmaken lijkt mij sowieso geen goed idee als je de reistijd aantrekkelijk wil houden.
Ik denk dat hij gewoon bedoelt dat er op de linkeroever een kopstation kan komen, net zoals in Antwerpen tot 1970.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 05 jul 2022, 09:41 Ik denk dat hij gewoon bedoelt dat er op de linkeroever een kopstation kan komen, net zoals in Antwerpen tot 1970.
Dat is dan toch een slecht idee. Als je niet tot aan het station Maastricht geraakt om aan te sluiten op de rest van het OV in Nederlands Limburg heeft het hele project geen zin en kan je het geld beter elders besteden.
Plaats reactie