Trams maken verschillende slachtoffers

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Trams maken verschillende slachtoffers

Bericht door Asterix »

Een 29-jarige vrouw uit Antwerpen is dinsdag zwaargewond geraakt nadat ze onder een tram terecht kwam.

Dat werd vernomen bij de lokale politie van Antwerpen en bij vervoersmaatschappij De Lijn.

Het ongeval gebeurde rond 16.30 uur in de Ommeganckstraat, vlakbij het kruispunt met de Carnotstraat in Antwerpen.
De vrouw zou volgens getuigen gestruikeld zijn net op het moment dat er een tram 11 kwam aanrijden.
Of het ongeval daadwerkelijk zo gebeurd is, zal het verder onderzoek moeten uitwijzen.

Het slachtoffer zat gekneld onder de tram en werd met zware verwondingen aan de benen naar het Stuivenbergziekenhuis gebracht.
Ze verkeerde niet in levensgevaar.

Het kruispunt werd door de politie afgezet voor de hulpverlening en het onderzoek.

Het tramverkeer van lijn 11 werd afgeleid tot 18 uur.

Het is niet het eerste ongeval met een tram in de afgelopen dagen.

Een 82-jarige dame is zondagavond omstreeks 18 uur overleden na een aanrijding door de kusttram. Het ongeval gebeurde in Oostende tussen Raversijde en Mariakerke. De tram rijdt daar op de zeedijk.

De bejaarde vrouw stak volgens woordvoerder Dirk Schockaert van De Lijn plots de tramsporen over. Ze wandelde met haar hondje op de zeedijk en kruiste daarop de sporen. Vermoedelijk had ze alleen oog voor het autoverkeer op de naastgelegen weg en zag ze de tram niet aankomen.

De trambestuurder heeft nog geclaxonneerd en een noodremming uitgevoerd maar hij kon de bejaarde dame niet meer ontwijken. Ze overleed ter plaatse aan haar verwondingen.

Vrijdagnamiddag werd een 12-jarige jongen in Gentbrugge door een tram aangereden. Hij mocht na een dag het ziekenhuis verlaten.

Vorige week dinsdag overleed in Brussel een man na een aanrijding met een tram.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Ze zullen ook nooit leren uitkijken hé.
Voetgangers (ook fietsers, die kunnen er wat van!) hebben echt niet altijd voorrang zoals ze wel denken.
En een tram kan niet uitwijken en al evenmin op 5 meter stoppen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Negen doden door trams in 2006

In 2006 hebben ongevallen met trams van De Lijn het leven gekost aan negen mensen. Dertig mensen raakten zwaargewond. Van 2001 tot 2005 vielen er jaarlijks gemiddeld 5,6 doden en 14,2 zwaargewonden. Bij ongevallen met bussen van De Lijn vielen in 2006 vier doden en 101 zwaargewonden, tegenover gemiddeld 5,8 en 58 in de vermelde periode.

Redelijk stabiel

Het totaal aantal ongevallen met voertuigen van De Lijn steeg tussen 2000 en 2006 met 33 procent van 6.342 in 2000 tot 8.467 in 2006. Het aantal ongevallen per 100.000 kilometer blijft evenwel redelijk stabiel. In 2006 deden er zich met de trams 10,51 ongevallen voor op 100.000 kilometer. Voor de bussen was dat 5,82. Het aantal tramongevallen waarvoor De Lijn verantwoordelijk was, bedroeg 2,24 per 100.000 kilometer voor trams en 2,87 per 100.000 kilometer voor bussen.

Doorgedreven opleiding

De belangrijkste maatregel om ongevallen te voorkomen met voertuigen van De Lijn bestaat volgens Van Brempt in een doorgedreven opleiding voor beginnende chauffeurs en later in de voortgezette opleiding. Chauffeurs die herhaaldelijk bij een ongeval betrokken zijn, worden met speciale aandacht gevolgd en gecoacht. (belga/svm)
RV1428

Bericht door RV1428 »

dekooiker schreef:Ze zullen ook nooit leren uitkijken hé.
Voetgangers (ook fietsers, die kunnen er wat van!) hebben echt niet altijd voorrang zoals ze wel denken.
En een tram kan niet uitwijken en al evenmin op 5 meter stoppen.
Daar heb je zeker gelijk in, ze steken bijna altijd over zonder te kijken en als de tram dan belt zijn ze nog verontwaardigd ook. :roll:
tbscope

Bericht door tbscope »

Wel...

Om eerlijk te zijn:
Tramsporen aanleggen op voetpaden is om problemen vragen.
Zorg er voor dat personen nooit gevaarlijke punten moeten oversteken.

Komt een beetje als het zelfde over als dit:
Hier is een schietmuur, 10 meter verder staan een aantal mensen met geweren. Om de zoveel tijd schieten ze op de muur. Jij moet er tussen door (het staat nu eenmaal op je route). Je wacht even, kijkt of ze niet gaan schieten en steekt over.

Waarom moet je die plaats oversteken?
Waarom klinkt een tramoversteekplaats minder absurd dan de schietmuur?

Denkt je echt dat iedereen die tram ziet aankomen? Werkelijk?

In plaats van die arme slachtoffers de volledige schuld te geven, waarom niet ijveren voor veiliger verkeer?

Hoe komt het dat als je struikeld (kan echt iedereen overkomen, ook jij) dat je onder de tram belandt?

Als je naar een pretpark gaat, en je staat te wachten voor een rollercoaster, dan zijn er gigantische beveiligingen. Waarom kunnen dergelijke beveiligingen niet bij trein, tram en bus? Maakt het zelfs nog aangenamer voor de reizigers wanneer de mensen die willen opstappen de mensen die willen afstappen niet omver lopen.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Volledig mee eens, en daar zijn ze aan de kust al jaren voor aan het ijveren.
Maar DL heeft enkele jaren geleden de Andrieskruisen weggehaald aan de kruisingen en vervangen door die belachelijke knipperlichten die niet eens in het verkeersreglement staan. Dat was om problemen vragen.

Een voorbeeld om achterover te slaan: in Nieuwpoort is het zowel voor de trams als voor de auto's enkelspoor/alle auto's op zelfde baanvak. Enkele meters voor de overloopwissel wordt het autoverkeer van het ene baanvak naar het andere geloodsd, over een kruispunt met oranje knipperlichten. Dit is al van september zo

Omdat door het enkelspoor de lichten echter soms blijven branden (verkeerd aangereden) zijn ze vorige weekend echter uitgeschakeld. Dus de enige beveiliging die aanwezig was om de autobestuurders op de aanwezigheid van de tram te wijzen is gewoon weg. De straatverlichting is eveneens uitgeschakeld door de werken. 's Nachts zie je dus helemaal niets.

Dan zijn ze verbaasd dat er ongevallen gebeuren. Voor mij is er gedeelde verantwoordelijkheid, al ligt een overgroot deel bij De Lijn.

Ondertussen heeft een vrouw die met haar auto is aangereden door de Kusttram trouwens De Lijn voor de rechter gedaagd omdat er geen Andrieskruis aan de overweg stond. De vrouw is aan de winnende hand.

BDJ
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Bartjedj schreef:Volledig mee eens, en daar zijn ze aan de kust al jaren voor aan het ijveren.
Maar DL heeft enkele jaren geleden de Andrieskruisen weggehaald aan de kruisingen en vervangen door die belachelijke knipperlichten die niet eens in het verkeersreglement staan. Dat was om problemen vragen.
Ze zijn inderdaad dwaas geweest met die Andrieskruisen te vervangen door oranje knipperlichten. Maar die knipperlichten staan wel degelijk in het verkeersreglement :!: Ze staan er niet expliciet in, maar kijk maar naar verkeerslichten aan een kruispunt die op oranje knipperen. In dat geval geldt er de voorrang van rechts of moet er rekening gehouden worden met de geplaatste verkeersborden. Aangezien een tram altijd voorrang heeft, moet er zowiezo gestopt worden. Dus reglementair is alles in orde met dat oranje knipperlicht! :wink: Over de oplichtende letter "tram", denk ik niet dat dat specifiek in het reglement staat.

P.S. vorige week in Gent een overweg ontdekt, die ook volgens het principe van de kust werkt, met de oranje knipperlichten en oplichtende letters! :wink: Het betreft dan nog de uitrit van het OLV Middelaresziekenhuis thv de halte Maalte op L1 tussen Gent-Sint-Pieters en Flanders Expo. :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Trainspotterke schreef: P.S. vorige week in Gent een overweg ontdekt, die ook volgens het principe van de kust werkt, met de oranje knipperlichten en oplichtende letters! :wink: Het betreft dan nog de uitrit van het OLV Middelaresziekenhuis thv de halte Maalte op L1 tussen Gent-Sint-Pieters en Flanders Expo. :P

Ik wist niet dat er op L1 trams reden laat staan dat er daar overwegen zouden zijn.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Een knipperlicht aan een verkeerslicht heeft meer betekenis dan die aan de tramkruisingen. En in het verkeersreglement staat aangegeven dat een spoorkruising moet aangegeven zijn met een kruis en/of een gevaarsbord. En dat is geen van de twee gedaan.

BDJ
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Nog eentje die de geest heeft gegeven :cry:

Gebeurde gisteren in Berchem, Grote Steenweg. De 63-jarige bewoonster van een woon- en zorgcentrum stak aan de instelling de weg over via het struikgewas en kwam zo onder de tram terecht op de bus/tramstrook.
(De Morgen)
Thomas

Bericht door Thomas »

In dat artikel uit de standaard:
Trein
In Poulseur (Comblain-au-Pont, provincie Luik) deed zich vanavond nog een dodelijk ongeval met een bejaarde vrouw voor. Ze werd gegrepen door een trein en was op slag dood. Het parket stapte ter plaatse af. (belga/svm)
Het klinkt alsof het parket op de trein aanwezig was.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

"Het parket stapte ter plaatse af" is een uitdrukking om te zeggen dat het Parket ter plaatse geweest is. Had dus niets met de trein te maken :wink:

BDJ
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat komt van het "afstappingsteam" en dit zijn mensen die verbonden zijn met het labo en dus de minder leuke zaken moeten "vaststellen", onderzoeken en rapporteren.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ahja, logisch. :wink:
In Nederland heet dit de technische recherche (die hollanders met hun frans :-D ), bij ons weet ik het eerlijk gezegd niet.

BDJ
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Steven schreef:
Trainspotterke schreef: P.S. vorige week in Gent een overweg ontdekt, die ook volgens het principe van de kust werkt, met de oranje knipperlichten en oplichtende letters! :wink: Het betreft dan nog de uitrit van het OLV Middelaresziekenhuis thv de halte Maalte op L1 tussen Gent-Sint-Pieters en Flanders Expo. :P

Ik wist niet dat er op L1 trams reden laat staan dat er daar overwegen zouden zijn.
Jaja, ze hebben een paar Hermelijnen voor normaalspoor en 25 kV uitgerust! :wink: En die overwegen hebben ze er nog maar net geplaatst, omdat de boeren kwaad waren dat ze een te grote omweg moesten maken om naar hun velden te gaan. :P
Plaats reactie