X-tra snel sporen naar station Oostende
do 01/11/07 - Reizigers van de kusttram kunnen vanaf 5 november 8 minuten sneller sporen tussen Nieuwpoort en Oostende. De nieuwe lijn krijgt de naam X-tra.
(Belga)
Reizigers kunnen om 5.59 uur of 6.59 uur opstappen aan de kerk in Nieuwpoort. Daarna stopt de tram nog op 5 andere plaatsen.
De laatste halte is het treinstation van Oostende. De reis duurt 8 minuten minder lang dan de huidige verbinding. s' Avonds is er geen snelle tram.
De kusttram vervoert jaarlijks meer dan 10 miljoen reizigers. In de zomermaanden zijn er dagelijks gemiddeld meer dan 50.000 gebruikers.
In de jaren '80 was er in de zomer ook een versterking met een tweetal sneldiensten in elke richting.
Dit weer invoeren, of eventueel lijn 769 als sneldienst laten rijden, kan niet slecht zijn!
Jammer dat de frequentie van de gewone kusttram zo hoog is, vooral in de zomermaanden, wat het wat moeilijker maakt om van die snelle trams in te leggen. Misschien kunnen ze in de toekomst inhaalsporen aanleggen zodat er ook gedurende de dag sneltrams kunnen rijden, want als je zo van Oostende naar De Panne moet met de overal stoppende tram...
Dan moet er al een lang inhaalspoor liggen, en die plaats is er niet echt, tenzij in Nieuwpoort.
Een snelle kustlijn gaat zeker volk trekken.
Een ander punt is het ontbreken van een station te Nieuwpoort op een lijn naar Diksmuide.
Trein of tram, kan allebei.
Trein heeft gereden, tram is ooit een plan geweest.
Zo zou het 'tweede Knokke' een goede verbinding met het binnenland kunnen krijgen, in tegenstelling tot de magere busdienst van nu.
Het enige dat ik bij dit proefproject afvraag is: gaan mensen niet een beetje gedemotiveerd zijn als er ook niet 's avonds een corresponderende tram op de terugweg is? Als onderdeel van dit proefproject zou ik toch ook deze service aangeboden hebben... (een avonddienst dus).
dekooiker schreef:Dan moet er al een lang inhaalspoor liggen, en die plaats is er niet echt, tenzij in Nieuwpoort.
Een snelle kustlijn gaat zeker volk trekken.
Een ander punt is het ontbreken van een station te Nieuwpoort op een lijn naar Diksmuide.
Trein of tram, kan allebei.
Trein heeft gereden, tram is ooit een plan geweest.
Zo zou het 'tweede Knokke' een goede verbinding met het binnenland kunnen krijgen, in tegenstelling tot de magere busdienst van nu.
Dat hoeft geen lang inhaalspoor te zijn! Neem bijvoorbeeld een inhaalspoor in Nieuwpoort-Stad of zo. De 'stoptram' gaat daar het zijspoor op om de sneltram op het hoofdspoor te laten stoppen en als eerste weer te laten vertrekken. Zo kunnen de mensen ook nog eens genieten van een vlotte overstap! Maar dan zou het tramverkeer wel wat stipter moeten verlopen of tegenwoordig het geval!
Trainspotterke schreef:
Maar dan zou het tramverkeer wel wat stipter moeten verlopen of tegenwoordig het geval!
Bij sommige Zwitserse trambedrijven hebben de bestuurders een display dat hen vertelt of ze voor of achter lopen op schema. Helpt heel erg goed bij het op tijd rijden. Heeft de lijn ook zoiets?
K V B schreef:
Bij sommige Zwitserse trambedrijven hebben de bestuurders een display dat hen vertelt of ze voor of achter lopen op schema. Helpt heel erg goed bij het op tijd rijden. Heeft de lijn ook zoiets?
Neen,
Bij de MIVB hebben ze echter wél dit systeem (dat naar het schijnt meer defect is dan in werking...).
Nuja, je weet dan misschien wel dat je te laat bent, maar daarom ga je natuurlijk niet ineens op tijd rijden hé.
Bartjedj schreef:Dubbelspoor met gebruik in beide richtingen normaal.
Plannen kunnen uiteraard nog wijzigen, maar het zou me dom lijken op ES aan te leggen.
Je komt best een eind met enkelspoor. De sneltram in Lausanne is vrijwel geheel enkel spoor, en toch rijdt men daar een vijf minuten dienst... Daar eens gaan kijken is mischien wel iets voor de planners van het sneltramnet in Limburg.
ES bij De Lijn W-Vlaanderen is synoniem aan problemen.
Kijk maar eens naar Zeesluis. Dat systeem is een ramp, en de helft van de aangesloten voorzieningen is ondertussen uitgeschakeld.
Is het zo moeilijk om een enkelspoorsturingssysteem te bouwen dat werkt? Of is dit weer het aanbestedingssysteem dat het het goedkoopste moet zijn?