Uitbreiding kusttram?

Smalspoor, tram en light-rail in België
Hagelander

Uitbreiding kusttram?

Bericht door Hagelander »

Momenteel rijdt de kusttram tussen De Panne (Adinkerke) en Knokke-Heist. Maar een tijd terug had ik ergens gelezen dat er plannen waren om de kusttram uit te breiden met een tak tussen Oostende-Zeebrugge-Brugge. Heeft iemand nog dit gehoord of gelezen? En in hoeverre is deze realisatie mogelijk?

Bijkomende vraag, zou de kusttram ooit de grens oversteken naar de buurlanden? Of is dat totaal onmogelijk?
Wover

Bericht door Wover »

Het idee van een verlenging naar Brugge werd voorgesteld door enkele lokale politici. Een argument was "dat de kusttram dan van de NMBS infrastructuur gebruik kan maken".

Dan weet je al wel genoeg zeker? ;)

(NMBS = normaalspoor 3000V, kusttram = smalspoor +-700V)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Maar er zouden plannen zijn om de kusttram ooit tot Brugge terug te laten rijden. Langs de ene kant slecht initiatief, want je pakt beter de trein tussen de kust en Brugge. Langs de andere kant zou ik wel graag een tram door Brugge zien rijden. :D

Er is ook al gepraat geweest over de verlenging van de kustlijn naar Sluis.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Wat mij betreft mogen ze het tramnet hier wel uitbreiden. Er zijn enkele bussen die momenteel erg vaak overvol zitten. (de 51 bijvoorbeeld)
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hoi,

Is al ter sprake gekomen:
- verlenging naar Sluis/Breskens/Cadzand
- verlenging naar Duinkerke
- verlenging naar Brugge (met soms hallucinerende uitspraken)

Ooit komen die 2 eerste verlengingen er wel, als de Franse / Nederlandse overheid en de betrokken gemeentes (zoals bvb burgemeester van Knokke die dwarsligt) wat mee willen werken. In welk jaar is natuurlijk de vraag. Maar da's altijd als we beginnen over tramverlengingen (dat is in Lochristi en Wijnegem bvb net hetzelfde).
Over Brugge - Oostende wil ik me niet uitspreken, ik denk niet dat het nodig is om daar nog een tram in te leggen. Een uitbreiding van het busaanbod daar kan al heel wat soelaas brengen.

Wat er wél komt, normaal gezien vanaf november, zijn sneltrams in het spitsuur tussen Nieuwpoort en Oostende. Maar details heb ik daarvan niet. Vermoedelijk moeten ze deze dan nét voor een gewone tramrit laten vertrekken, omdat een tram zijn voorganger nu eenmaal niet kan voorbijsteken...

Grtz,
Maikel
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

MaiKeg schreef:Wat er wél komt, normaal gezien vanaf november, zijn sneltrams in het spitsuur tussen Nieuwpoort en Oostende. Maar details heb ik daarvan niet. Vermoedelijk moeten ze deze dan nét voor een gewone tramrit laten vertrekken, omdat een tram zijn voorganger nu eenmaal niet kan voorbijsteken...

Grtz,
Maikel
Renaat Landuyt had ooit eens een voorstel om een derde spoor aan te leggen, die dan door expresstrams zou gebruikt gaan worden. :wink:

Het idee van sneltrams vind ik zeer goed, maar misschien zouden ze dan beter op bepaalde plaatsen inhaalsporen aanlegen waar een expresstram dan de 'boemeltram' kan inhalen, want nu zitten de trams te dicht op elkaar om daar een sneltram tussen te doen rijden.

En laat die verlenging naar Sluis en Breskens er gerust maar komen van mij! :wink: Een tram Brugge - Sluis - Breskens zou ik trouwens ook een goed idee vinden.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Ik vind dat ze mogen verlengen naar Torhout, en dan zorgen dat ze een aantal gemeenten (zoals Snaaskerke) weer mooi bedienen, zoals in de tijd van lijn 62. De 51 slaat momenteel nogal wat dorpjes over.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Waarom willen jullie allemaal een tram door die boerengatjes sturen?? Een tram kan nooit rendabel zijn op die manier! Leg daar dan toch gewoon bussen in...
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

De bussen op die lijn rijden tijdens de dag om de 20 minuten en zitten een groot stuk van de dag goed vol, zeker als er scholieren mee zijn, dan rijden ze met 'accordeon'.
Hagelander

Bericht door Hagelander »

Mja, maar als ik eigenlijk alles bij elkaar neem, zijn er veel ideeën, maar eigenlijk geen concrete plannen om ook werkelijk iets te doen? Of zie ik dat mis?
Bert

Bericht door Bert »

SteC schreef:De bussen op die lijn rijden tijdens de dag om de 20 minuten en zitten een groot stuk van de dag goed vol, zeker als er scholieren mee zijn, dan rijden ze met 'accordeon'.
huh, op de 51 waarover je bezig bent, heb ik toch nog nooit gelede bussen gezien. Toch zeker niet in Torhout.
In Oostende rijden lijnen 4 en 9 permanent met gelede bussen.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Bert schreef:
SteC schreef:De bussen op die lijn rijden tijdens de dag om de 20 minuten en zitten een groot stuk van de dag goed vol, zeker als er scholieren mee zijn, dan rijden ze met 'accordeon'.
huh, op de 51 waarover je bezig bent, heb ik toch nog nooit gelede bussen gezien. Toch zeker niet in Torhout.
In Oostende rijden lijnen 4 en 9 permanent met gelede bussen.
Lijnen 4 en 9, daar spreken we niet over, dat zijn stadslijnen die wijken bedienen die een tram nooit kan bedienen.

Lijn 51 heeft bij mijn weten ook maar een gewone uurfrequentie en wordt gereden met standaardbussen...

Ik wil in West-Vlaanderen nog wel eens een streeklijn zien die op 20'-frequentie rijdt. 8)
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

toetoet, der rijden geledes op lijn 51, maar enkel op schooldagen (en dan nog maar op enkele dagsoorten), en voor enkele ritjes en een versterkingsrit in de schoolspitsuren. En voor wie het niet gelooft, hier de foto, genomen in Eernegem dorp :
Afbeelding gr, Steve
Grumpy

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door Grumpy »

Er moet dringend een verdere uitbouw van de kusttram komen richting binnenland.
Heractiveren van de voormalige spoorlijn Nieuwpoort - Diksmuide , ombouwen spoorlijn Zeebrugge - Brugge zijn zeer wenselijk.
De geplande verbinding van Oostende naar Brugge via Zandvoorde,Oudenburg,Jabbeke,Varsenare mag er gerust ook komen zoals gepland in het Neptunusplan...

Verlengingen naar Sluis en de tak Koksijde - Veurne zijn me niet nodig net als De Panne - Dunkerque , daar kun je beter het bestaande spoor herbenuttigen ('t ligt er toch niets te doen)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Uitbreiding kusttram?

Bericht door dekooiker »

Hoewel ikzelf Diksmuide-Nieuwpoort op z'n minst frequenter wil zien rijden (en als het kan mag dat gerust door een tram) moeten we ons echt de vraag stellen of de Kust buiten toerisme zo'n grote stroom verkeer te verwerken krijgt op de voorgestelde lijnen.

Voor de bediening van Jabbeke, Varsenare, Oudenburg en Zandvoorde zou het opnieuw openen van die haltes perspectief bieden.
Allevier is teveel, Jabbeke en Oudenburg moeten eigenlijk mogelijk zijn.
Vraag is of NMBS er treinen wil laten stoppen...
Een tramlijn tussen Oostende en Brugge lijkt me waanzin.

Het verhaal Diksmuide-Nieuwpoort is van een heel andere orde.
Moest er een tramlijn komen dan zal die volk trekken, zeker weten met de 65+'ers!
Vraag is of we dan een behoefte opvullen dan wel eentje creëren.

Het grote probleem zit 'm in het feit dat het huidige beleid enkel maar wil scoren bij het publiek.
Ze doen goede zaken zoals het OV opwaarderen en anderzijds verspillen ze enorm veel geld door lijnen te laten rijden die in een doordacht beleid enkel in de spits zouden mogen rijden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie