Kusttram afgeschaft wegens stormweer

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Bert

Kusttram afgeschaft wegens stormweer

Bericht door Bert »

Door het stormweer (er valt nog altijd zand uit mijn oren :? ) aan de kust waren deze morgen alle kusttrams afgeschaft op het stuk Oostende - De Panne. In het station van Oostende moest men overstappen op een bus die dan het traject verder reed tot De Panne. (aldus een vriendin)
In de namiddag waren de zandstormen wat gaan liggen en reden er opnieuw enkele kusttrams.
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Bericht door hein »

idd twaren bussen ik vond dat ze gelede bussen moesten inzetten ipv standaards rond 15u30 reden er terug trams richting de panne
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ze moeten die wel ter beschikking hebben he, als die al voorzien zijn om andere diensten te doen, dan kan da ni altijd zomaar he
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Bericht door hein »

Steven schreef:ze moeten die wel ter beschikking hebben he, als die al voorzien zijn om andere diensten te doen, dan kan da ni altijd zomaar he
er stonden gelede busen in de stelplaats ze waren zelfs beschikbaar
Bert

Bericht door Bert »

hein schreef:
Steven schreef:ze moeten die wel ter beschikking hebben he, als die al voorzien zijn om andere diensten te doen, dan kan da ni altijd zomaar he
er stonden gelede busen in de stelplaats ze waren zelfs beschikbaar
Inderdaad, ik vond het ook straf dat ze die niet ingezet hebben. Ik heb maar mijn fiets gepakt ipv die sardienendozen.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Steven schreef:ze moeten die wel ter beschikking hebben he, als die al voorzien zijn om andere diensten te doen, dan kan da ni altijd zomaar he
In Oostende hebben ze gelede bussen met hopen hoor, op zaterdag hebben ze er in principe maar 6 nodig (voor lijn 4/9). En in principe konden ze er in Assebroek of Diksmuide ook nog extra gaan halen.
Ik vond het ook vreemd dat het allemaal standaardbussen schenen te zijn... Feit is wel dat niet iedereen met een gelede kan/mag rijden ('k weet niet hoe dat juist in elkaar zit in entiteit West-Vlaanderen).

Grtz,
Maikel
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Naar alle waarschijnlijkheid heeft men geen gelede bussen genomen vanwege het risico dat deze omwaaien. Bij stormweer is het gevaarlijk voor kleine (lichte) auto's en grote vrachtwagens (vooral opleggers).
Het oppervlak (zijkant) waar de wind tegen aan waait is veel groter bij gelede bussen dan van gewone bussen.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Wil ik nog wel eens zien, een gelede bus die omwaait. :lol:
Zo'n ding weegt wel wat ton, lijkt me heel onwaarschijnlijk dat Van Hool bussen zou bouwen die aan de kust bij stormweer niet zouden kunnen rijden.

Bij de vorige stormen hier in het land voelden we het met onze geledebus hier in het Waasland ook wel wat schommelen, maar om te zeggen dat we het gevoel hadden weg te waaien? Nee, toch maar niet.

Maar mocht dat een wetenschappelijke verklaring zijn... 'k Denk eerder dat ze gewoon geen ander personeel hadden. (chauffeurs van Kusttram met de bus laten rijden, maar ze hebben geen rijbewijs gelede bus ofzo)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Weet dat er 42 tonners omwaaien bij rukwinden van 120 km/u.
Die zijn heel wat zwaarder dan een gelede bus.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Het is weer naar De Panne. Die rijdt daar een heel stuk langs het strand en vangt zo wind en zand. Een zandopstopping heb ik daar ook al meegemaakt. Leve het stuk naar Knokke. Veel veilig en minder last van zo'n dingen.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

MaiKeg schreef:het ook vreemd dat het allemaal standaardbussen schenen te zijn... Feit is wel dat niet iedereen met een gelede kan/mag rijden ('k weet niet hoe dat juist in elkaar zit in entiteit West-Vlaanderen).

Grtz,
Maikel
inderdaad , om met een gelede bus te mogen rijden moet je een 2de rij-examen afleggen, die om met een "aanhangwagen" te mogen rondkarren
Wover

Bericht door Wover »

Mechanik schreef:
MaiKeg schreef:het ook vreemd dat het allemaal standaardbussen schenen te zijn... Feit is wel dat niet iedereen met een gelede kan/mag rijden ('k weet niet hoe dat juist in elkaar zit in entiteit West-Vlaanderen).

Grtz,
Maikel
inderdaad , om met een gelede bus te mogen rijden moet je een 2de rij-examen afleggen, die om met een "aanhangwagen" te mogen rondkarren
Veel leren ze dan toch niet bij, althans deze buschauffeur niet:

http://www.youtube.com/watch?v=1VFoem5G-XU (vanaf 00:30)
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Gelukkig gaat het er in België anders aan toe dan in Rusland... ;)
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik heb gehoord dat dat zou zijn, omdat die tunnel lek is, en het water in het koude Rusland onmiddellijk bevriest, waardoor je een spekglad wegdek krijgt. Het krankzinnige is dus niet zozeer het slingeren, maar vooral de snelheid die ze desondanks aanhouden.
Plaats reactie