afwerking Antwerpse pré-metro
Geplaatst: 12 feb 2022, 21:58
Kennelijk beweegt er een en ander m.b.t. de verdere afwerking van de Antwerpse pré-metro tegen 2026:
https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nie ... _antwerpen
Belangrijkste ontwikkeling lijkt de ingebruikname van de tunnel onder de Kerkstraat inclusief beide stations. Die zijn al sinds eind jaren-'80 in ruwbouw af. Hoe het lijnennet hierop aangepast wordt, zal later duidelijk moeten worden.
Wél klaar in ruwbouw maar niet opgenomen in het ontwerp voor verdere afwerking zijn de stations Carnot, Foorplein en Collegelaan. Foorplein lijkt niet veel te bedienen, ik kan me er wat bij inbeelden dat het buiten beschouwing blijft. Bij Carnot lijkt het wat vreemd dat het nabijgelegen station Willibrordus wél in gebruik genomen wordt terwijl dat op vlak van exploitatie minder mogelijkheden lijkt te bieden. Mogelijk leveren de kleinere afmetingen van Willibrordus een lagere kost op. Meest in het oog springend is de keuze voor Morckhoven i.p.v. Collegelaan. Collegelaan is al klaar in ruwbouw, en Morckhoven nog niet. Lijkt nog best een klus om een nieuw station te bouwen rond een in gebruik zijnde tramkoker. En de dichtstbijzijnde bovengrondse halte ligt nu ook weer niet zo ver weg. Maar Collegelaan heeft als bijzonderheid (naast de diepe ligging) dat de perrons er korter zijn dan in de andere stations, dat legt mogelijk teveel beperkingen op voor de exploitatie om verdere afwerking in overweging te nemen.
https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nie ... _antwerpen
Belangrijkste ontwikkeling lijkt de ingebruikname van de tunnel onder de Kerkstraat inclusief beide stations. Die zijn al sinds eind jaren-'80 in ruwbouw af. Hoe het lijnennet hierop aangepast wordt, zal later duidelijk moeten worden.
Wél klaar in ruwbouw maar niet opgenomen in het ontwerp voor verdere afwerking zijn de stations Carnot, Foorplein en Collegelaan. Foorplein lijkt niet veel te bedienen, ik kan me er wat bij inbeelden dat het buiten beschouwing blijft. Bij Carnot lijkt het wat vreemd dat het nabijgelegen station Willibrordus wél in gebruik genomen wordt terwijl dat op vlak van exploitatie minder mogelijkheden lijkt te bieden. Mogelijk leveren de kleinere afmetingen van Willibrordus een lagere kost op. Meest in het oog springend is de keuze voor Morckhoven i.p.v. Collegelaan. Collegelaan is al klaar in ruwbouw, en Morckhoven nog niet. Lijkt nog best een klus om een nieuw station te bouwen rond een in gebruik zijnde tramkoker. En de dichtstbijzijnde bovengrondse halte ligt nu ook weer niet zo ver weg. Maar Collegelaan heeft als bijzonderheid (naast de diepe ligging) dat de perrons er korter zijn dan in de andere stations, dat legt mogelijk teveel beperkingen op voor de exploitatie om verdere afwerking in overweging te nemen.