afwerking Antwerpse pré-metro

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

afwerking Antwerpse pré-metro

Bericht door jknockaert »

Kennelijk beweegt er een en ander m.b.t. de verdere afwerking van de Antwerpse pré-metro tegen 2026:
https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nie ... _antwerpen
Belangrijkste ontwikkeling lijkt de ingebruikname van de tunnel onder de Kerkstraat inclusief beide stations. Die zijn al sinds eind jaren-'80 in ruwbouw af. Hoe het lijnennet hierop aangepast wordt, zal later duidelijk moeten worden.
Wél klaar in ruwbouw maar niet opgenomen in het ontwerp voor verdere afwerking zijn de stations Carnot, Foorplein en Collegelaan. Foorplein lijkt niet veel te bedienen, ik kan me er wat bij inbeelden dat het buiten beschouwing blijft. Bij Carnot lijkt het wat vreemd dat het nabijgelegen station Willibrordus wél in gebruik genomen wordt terwijl dat op vlak van exploitatie minder mogelijkheden lijkt te bieden. Mogelijk leveren de kleinere afmetingen van Willibrordus een lagere kost op. Meest in het oog springend is de keuze voor Morckhoven i.p.v. Collegelaan. Collegelaan is al klaar in ruwbouw, en Morckhoven nog niet. Lijkt nog best een klus om een nieuw station te bouwen rond een in gebruik zijnde tramkoker. En de dichtstbijzijnde bovengrondse halte ligt nu ook weer niet zo ver weg. Maar Collegelaan heeft als bijzonderheid (naast de diepe ligging) dat de perrons er korter zijn dan in de andere stations, dat legt mogelijk teveel beperkingen op voor de exploitatie om verdere afwerking in overweging te nemen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: afwerking Antwerpse pré-metro

Bericht door dentheo »

Ik herinner mij de voorstudie... de grootste kostenbrok kwam uit de Kerkstraat, de meeste reizigerswinst uit bijkomend station op Turnhoutsebaan...netjes samengevoegd project anders was uitrusting Kerkstraat totaal onrendabel.

Ik weet niet hoe de huidige prijzen zich verhouden tov voorstudie...
Theo
Groeten vanop de Heide
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: afwerking Antwerpse pré-metro

Bericht door jknockaert »

dentheo schreef: 14 feb 2022, 16:32 Ik herinner mij de voorstudie... de grootste kostenbrok kwam uit de Kerkstraat, de meeste reizigerswinst uit bijkomend station op Turnhoutsebaan...netjes samengevoegd project anders was uitrusting Kerkstraat totaal onrendabel.
Ik neem aan dat die kosten in de Kerkstraat ontstonden omdat men zonodig onder de huizen door wilde werken tussen de stations Willibrord en Stuyvenberg, eerder dan de as van de Kerk- en Pothoekstraat te volgen? De reden daarvoor is me nooit duidelijk geworden.
Dat extra station in de Turnhoutsebaan is dan station Carnot? Laat er net voor dat station geen plannen bestaan om het alsnog te openen. Ik neem aan omdat de afstand te kort is tot Willibrord en Astridplein, zeker als het bovengrondse OV gewoon blijft rijden op de Turnhoutsebaan. Dat zie je wel breder dat bij nieuwe metroprojecten de stations nu verder uit elkaar liggen dan in de oorspronkelijke plannen uit de vorige eeuw.
dentheo schreef: 14 feb 2022, 16:32 Ik weet niet hoe de huidige prijzen zich verhouden tov voorstudie...
Ik neem aan dat het er nu niet veel meer toe doet aangezien die ruwbouw in de jaren-'80 al uitgevoerd is (behalve dan voor station Morckhoven).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: afwerking Antwerpse pré-metro

Bericht door dentheo »

jknockaert schreef: 14 feb 2022, 16:41
Ik neem aan dat die kosten in de Kerkstraat ontstonden omdat men zonodig onder de huizen door wilde werken tussen de stations Willibrord en Stuyvenberg, eerder dan de as van de Kerk- en Pothoekstraat te volgen?
Ik neem aan dat het er nu niet veel meer toe doet aangezien die ruwbouw in de jaren-'80 al uitgevoerd is (behalve dan voor station Morckhoven).
[/quote]

Het ging NIET over de kosten voor de tunnel, enkel de prijs om de tunnel en de stations uit te rusten.

Het station dat op Turnhoutsebaan erbij was, was niet zo ver voorbij de Kerkstraat... Drink of was het Zegel.

Daarvoor moet ik de studie terug opzoeken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie