Pagina 1 van 1

Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 12 jan 2022, 21:59
door ovspotter_be
Vandaag verschenen op de nieuwspagina van De Lijn (https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nie ... inkeroever) dat vanaf maandag het tramnet gaat veranderen op Linkeroever.

Tramlijnen 5 en 9 worden verlengd tot de nieuwe halte "P+R Linkeroever", deze ligt aan de andere kant van de E34 bij het nieuwe parkeergebouw en niet zover van de oude halte "Schep Vreugde".
De nieuwe keerlus ligt ter hoogte van waar vroeger passeersporen lagen.
De huidige haltes "P+R Linkeroever" wordt hernoemd naar "Regatta", vernoemd naar de nieuwe woonwijk die daar wordt aangelegd, dit word tevens het eindpunt van tramlijn 15.

Dus dit zijn de Antwerpse tramlijnen vanaf 17 januari:
1: Zuid - P+R Luchtbal
2: P+R Merksem - Hoboken
3: P+R Merksem - P+R Melsele
4: Silsburg - Hoboken
5: P+R Linkeroever - Wijnegem
6: P+R Olympiade - P+R Luchtbal
7: Mortsel - Eilandje/MAS
8: Astrid - P+R Wommelgem
9: P+R Linkeroever - Eksterlaar
10: P+R Schoonselhof - Wijnegem
11: Berchem Station - Melkmarkt
12: Centraal Station - Sportpaleis (afgeschaft tot zomer 2022)
15: Regatta - Boechout
24: Silsburg - Havenhuis

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 14 jan 2022, 17:01
door EBFS
Ik snap niet dat lijn 15 niet verlengd wordt tot de P&R. Dat is één halte verder.

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 14 jan 2022, 19:44
door Wout912
EBFS schreef: 14 jan 2022, 17:01 Ik snap niet dat lijn 15 niet verlengd wordt tot de P&R. Dat is één halte verder.
Aan de nieuwe halte P+R Linkeroever zijn naast het doorgaande spoor voor lijn 3 naar Zwijndrecht / P+R Melsele slechts twee uitwijksporen aangelegd (die toegang geven tot de keerlus). Indien ook lijn 15 zou worden verlengd, zouden er dus drie lijnen op twee sporen moeten uitwijken. Vertragingen op een bepaalde lijn kunnen dan maar moeilijk worden weggewerkt. De Lijn heeft een keuze voor twee lijnen moeten maken, en dat zijn dus lijnen 5 en 9 geworden.

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 14 jan 2022, 21:16
door wbrm
Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 15 jan 2022, 11:42
door EBFS
Wout912 schreef: 14 jan 2022, 19:44 Aan de nieuwe halte P+R Linkeroever zijn naast het doorgaande spoor voor lijn 3 naar Zwijndrecht / P+R Melsele slechts twee uitwijksporen aangelegd (die toegang geven tot de keerlus). Indien ook lijn 15 zou worden verlengd, zouden er dus drie lijnen op twee sporen moeten uitwijken. Vertragingen op een bepaalde lijn kunnen dan maar moeilijk worden weggewerkt. De Lijn heeft een keuze voor twee lijnen moeten maken, en dat zijn dus lijnen 5 en 9 geworden.
Ok, maar ze hadden dan wel iets vooruitziender mogen zijn. Ik vind de huidige situatie belachelijk.

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 15 jan 2022, 12:26
door pietje
wbrm schreef: 14 jan 2022, 21:16 Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
Klopt, hopelijk wordt dit plan alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, want 4 lijnen naar LO is overdreven.

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 15 jan 2022, 16:41
door BlackEagle
pietje schreef: 15 jan 2022, 12:26
wbrm schreef: 14 jan 2022, 21:16 Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
Klopt, hopelijk wordt dit plan alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, want 4 lijnen naar LO is overdreven.
Het idee is net dat de frequentie gelijk blijft, maar dat de individuele lijnen vaker gaan rijden (elke 6/8 minuten ipv elke 8/10 minuten). De as Linkeroever-Centraal Station is de drukste as van het hele tramnetwerk.

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 15 jan 2022, 16:52
door desirootje

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 15 jan 2022, 17:12
door Shrek
pietje schreef: 15 jan 2022, 12:26
wbrm schreef: 14 jan 2022, 21:16 Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
Klopt, hopelijk wordt dit plan alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, want 4 lijnen naar LO is overdreven.
Naar LO wel, maar tot aan de Groenplaats is het wel nodig. Maar tussen LO en Groenplaats zijn er geen keerlussen denk ik, dus moeten ze wel tot LO rijden.

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 15 jan 2022, 19:44
door Paul
In station Groenplaats is er wel een keerlus, toch?

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 15 jan 2022, 20:30
door thejay
Nee, de keerlus Groenplaats is er niet meer. Deze verdween bij het doortrekken van de premetro naar Linkeroever.
De plaats van de keerlus is grofweg ingenomen door de parkeergarage en de toegang naar het shopping center.

Wat je ziet vanuit de tram is nog een klein stukje overblijfsel waar nog misschien hooguit één PCC zou kunnen worden afgesteld worden in noodgeval, meer niet. Een Hermelijn of Albatros past daar voor zover ik weet zelfs niet.

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 16 jan 2022, 11:33
door pietje
Shrek schreef: 15 jan 2022, 17:12
pietje schreef: 15 jan 2022, 12:26
wbrm schreef: 14 jan 2022, 21:16 Binnen het voorgestelde tramplan dat vanwege heel wat kritiek door de minister on hold werd gezet was er een tramlijn minder voorzien op Linkeroever. Vermoedelijk heeft het daar ook mee te maken?
Klopt, hopelijk wordt dit plan alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, want 4 lijnen naar LO is overdreven.
Naar LO wel, maar tot aan de Groenplaats is het wel nodig. Maar tussen LO en Groenplaats zijn er geen keerlussen denk ik, dus moeten ze wel tot LO rijden.
Dat weet ik, maar de kern van mijn post gaat niet over het aantal voertuigen of zitplaatsen per uur. Dat mag van mij hetzelfde blijven want om te keren heb je ruimte nodig en die is er niet tussen de Groenplaats en De Schelde.
Zodra je de tunnel onder De Schelde gepasseerd bent, is doorrijden tot de P+R het beste dat je kan doen.

Het probleem met betrouwbare frequente tramlijnen is dat als er veel lijnen (= bestemmingen) over hetzelfde tracé gaan, dat dit in de praktijk dikwijls voor problemen zorgt. 3 lijnen met een hogere frequentie geven een betere dienstverlening dan 4 lijnen met een iets lagere frequentie. En net dat was het idee van het nieuwe plan: minder, maar frequentere lijnen.

Re: Nieuwe haltes P+R Linkeroever

Geplaatst: 16 jan 2022, 12:04
door wbrm
EBFS schreef: 15 jan 2022, 11:42
Wout912 schreef: 14 jan 2022, 19:44 Aan de nieuwe halte P+R Linkeroever zijn naast het doorgaande spoor voor lijn 3 naar Zwijndrecht / P+R Melsele slechts twee uitwijksporen aangelegd (die toegang geven tot de keerlus). Indien ook lijn 15 zou worden verlengd, zouden er dus drie lijnen op twee sporen moeten uitwijken. Vertragingen op een bepaalde lijn kunnen dan maar moeilijk worden weggewerkt. De Lijn heeft een keuze voor twee lijnen moeten maken, en dat zijn dus lijnen 5 en 9 geworden.
Ok, maar ze hadden dan wel iets vooruitziender mogen zijn. Ik vind de huidige situatie belachelijk.
Vermoedelijk was er tijdens het ontwerpen van deze infrastructuur al uitgegaan van 3 tramlijnen i.p.v. de huidige 4 dus qua vooruitziendheid zit dat wel goed. De uitrol van het nieuwe plan is jammer genoeg gewoon uitgesteld.