Kusttram op Duitse TV

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Kusttram op Duitse TV

Bericht door joverwimp »

Deze namiddag werd op de satellietzender 3sat het traject aangeprezen, met diverse toeristische attracties.
Kan hier herbekeken worden : https://www.3sat.de/dokumentation/reise ... n-102.html
Weetje: in de zomer krijgen de 47 kusttrams versterking met 13 hermelijntrams uit Gent en Antwerpen.
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Kusttram op Duitse TV

Bericht door arvooke »

Dit jaar komt er maar 1 Hermelijn over, men zit met de omschakeling van BN naar CAF. dus meer dan voldoende voertuigen beschikbaar.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Kusttram op Duitse TV

Bericht door Steve »

Maar als de BN's er eenmaal allemaal uit zijn en de CAF's allemaal in dienst, neem ik aan dat er tijdens de zomer weer meer Hermelijnen zullen komen? Het verschil tussen de winter en de zomer is op de Kusttram dermate groot dat ik ze het niet anders zie doen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Kusttram op Duitse TV

Bericht door CursorX »

Steve schreef: 15 jun 2021, 09:14 Maar als de BN's er eenmaal allemaal uit zijn en de CAF's allemaal in dienst, neem ik aan dat er tijdens de zomer weer meer Hermelijnen zullen komen? Het verschil tussen de winter en de zomer is op de Kusttram dermate groot dat ik ze het niet anders zie doen.
Er zijn nu momenteel 44 kusttrams. Maar dat moet je met een korrel zout nemen, van die oude roestbakken zijn er een paar die constant in onderhoud staan, laat ons zeggen dat er 40 in gebruik zijn.
Er zijn 48 CAF trams besteld, de bestelling is uitbreidbaar naar 62, dus ik denk niet dat we na het volledige order nog hermelijnen zullen zien aan de kust.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Kusttram op Duitse TV

Bericht door Steve »

Dat zou ik toch wat verspilling vinden, het zou betekenen dat dat splinternieuwe en dure materieel buiten de schoolvakanties (dus pakweg 70% van de tijd) maar een flauw gebruikspercentage zal hebben. En dat terwijl er zowel in Gent als in Antwerpen tijdens de schoolvakanties juist minder materieel nodig is. Uniformiteit van het materieel is een argument, maar het verschil tussen een CAF-tram en een Hermelijn is uit klantoogpunt toch veel kleiner dan tussen een BN en een Hermelijn.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Kusttram op Duitse TV

Bericht door CursorX »

Steve schreef: 15 jun 2021, 09:58 Dat zou ik toch wat verspilling vinden, het zou betekenen dat dat splinternieuwe en dure materieel buiten de schoolvakanties (dus pakweg 70% van de tijd) maar een flauw gebruikspercentage zal hebben. En dat terwijl er zowel in Gent als in Antwerpen tijdens de schoolvakanties juist minder materieel nodig is. Uniformiteit van het materieel is een argument, maar het verschil tussen een CAF-tram en een Hermelijn is uit klantoogpunt toch veel kleiner dan tussen een BN en een Hermelijn.
Uit bv bestuurdersoogpunt zijn ze heel anders. Ook kun je je perrons dan volledig aanpassen naar de CAF trams, ... + Onderschat ook de kost niet om elk jaar die hermelijns te laten overkomen naar de kust. Ik denk dat je op lange termijn wel wint door nu meer CAF aan te kopen.
Plaats reactie