Metrobestuurder voor de Mivb

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
dagupan

Metrobestuurder voor de Mivb

Bericht door dagupan »

Iemand die meer info heeft over werken als metro bestuurder voor de Mivb. Ik heb hier enkele vragen over. Ik zag via de website deze advertentie
https://jobs.stib-mivb.be/jobs/metrobes ... &locale=nl

Mij viel het voornamelijk op dat hier geen diploma voor nodig is, dit integenstelling tot buschauffeur
https://jobs.stib-mivb.be/jobs/buschauf ... &locale=nl

Is werken als metrobestuurder een gemakkelijker job dan? Heeft het trouwens nog wel een toekomst deze job, vermits de metro in de toekomst volledig geautomatiseerd gaat worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Metrobestuurder voor de Mivb

Bericht door Shrek »

dagupan schreef:Iemand die meer info heeft over werken als metro bestuurder voor de Mivb. Ik heb hier enkele vragen over. Ik zag via de website deze advertentie
https://jobs.stib-mivb.be/jobs/metrobes ... &locale=nl

Mij viel het voornamelijk op dat hier geen diploma voor nodig is, dit integenstelling tot buschauffeur
https://jobs.stib-mivb.be/jobs/buschauf ... &locale=nl

Is werken als metrobestuurder een gemakkelijker job dan? Heeft het trouwens nog wel een toekomst deze job, vermits de metro in de toekomst volledig geautomatiseerd gaat worden?
Volledig geautomatiseerd is nog niet aan de orde, ze willen lijnen 1,3 en 5 op termijn automatiseren. Lijn 2 en 6 zullen dus nog vele jaren manueel blijven ;)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Metrobestuurder voor de Mivb

Bericht door Steve »

Voor geen van beide functies is een diploma onmisbaar, er wordt een bepaald niveau gevraagd. Het kan helpen om het verschil te maken als er veel kandidaturen binnenkomen, maar er wordt naar zoveel meer dan dat gekeken. Het is zeker een leuke job als je erin geïnteresseerd bent, in vergelijking met de job van buschauffeur is het ook een stukje technischer (je krijgt bijvoorbeeld ook een basis depannage mee, al gaat het natuurlijk niet zo ver als wat een treinbestuurder moet kunnen doen). Anderzijds heb je geen last van het chaotische verkeer en sta je ook minder in (direct) contact met de reizigers. Dat is een voordeel of een nadeel afhankelijk van wat je verkiest, je zit lange uren alleen in je stuurpost in een grotendeels ondergronds netwerk - sommigen zijn er gek op, anderen hebben het niet zo voor die relatieve eenzaamheid (trambestuurder zit op al die gebieden tussen de twee in). Zoals Shrek al aangaf, is er zeker nog genoeg toekomst - voor de lijnen 2 en 6 zijn er inderdaad nog lang geen automatiseringsplannen en zelfs voor de lijnen 1 en 5 is het stilaan een langetermijnproject aan het worden. Sowieso is er ook een pak meer ondersteunend personeel nodig bij een geautomatiseerde metro, dus dat biedt nog steeds perspectieven. Voor gemotiveerd personeel zijn er goede doorgroeimogelijkheden bij de MIVB.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Metrobestuurder voor de Mivb

Bericht door kika »

dagupan schreef: 16 jun 2019, 11:32Heeft het trouwens nog wel een toekomst deze job, vermits de metro in de toekomst volledig geautomatiseerd gaat worden?
Ik weet niet hoe het bijvoorbeeld met de doorsnee leeftijd zit, kan zijn dat er nog serieus wat personeel afvloeit voordat er ook maar 1 lijntje is geautomatiseerd. Uit ervaring (als gebruiker) kan ik je ook vertellen dat zelfs bij automatische lijnen er (on)regelmatig dingen mis gaan en er dan personeel moet komen om te depanneren of handmatig verder te rijden, daarnaast zijn er ook nog rangeringen. Natuurlijk als je er voor spek en bonen bij moet zitten (ingrijpen als het mis gaat, rest van de tijd automatisch) kan ik me voorstellen dat het minder leuk is. Zo'n vaart loopt het allemaal niet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Metrobestuurder voor de Mivb

Bericht door Asterix »

Denk goed na vooraleer je als Nederlandstalige en - mocht dat in jouw geval het geval zijn - autochtoon bij het bedrijf en zeker de metro begint te werken. Ik heb er zelf nog gewerkt en kan dus uit ervaring spreken. Ik had het puur vanwege die twee factoren niet onder de markt. Het niveau is niet bijster hoog dus men denkt nogal snel in hokjes: iemand die Nederlands spreekt en van buiten Brussel komt, is in veel van die mensen hun ogen een racist en VB-stemmer. Gewoon omdat die allochtone gemeenschap niet met Vlamingen in aanraking komt en sterk bevooroordeeld is. Blank zijn is een bijkomend minpunt, buiten Brussel wonen ('Vlamingen komen het werk van Brusselaars afpakken') idem.

Afgelopen week sprak ik nog met een ex-collega. Die persoon houdt het vanwege de sfeer na ongeveer 20 jaar ook voor bekeken en mag bij de spoorweg aan de slag.

Het is en blijft een tewerkstellingsmachine voor laaggeschoolde Brusselaars en dan kom je nu eenmaal voornamelijk bij de migrantengemeenschap terecht. De tijd is er ook niet naar om daar hoge cijfers qua sfeer en gezelligheid te verwachten.
Plaats reactie