Pagina 1 van 3

De Gentse trolleybus

Geplaatst: 23 okt 2006, 22:42
door Trainspotterke
Vandaag heb ik voor de eerste maal een ritje gemaakt in deze kruising van tram en bus! :wink:
Ik nam de bus aan de Korenmarkt tot aan het Dampoortstation. Het toffe was dat er tussen de Korenmarkt en Vrijdagmarkt een omleiding voorzien was.
Daarom moesten de bussen op deze omleiding het zonder bovenleiding stellen.

Wat me daarbij opgevallen is, is dat er geen gewone dieselmotor aanwezig is, maar een generator die de bus van stroom voorziet, want het toerental van de motor bleef zo te horen constant, onafhankelijk van de snelheid van de bus. Enkel bij stilstand stond de generator 'stationair' te draaien. Er kan dus eigenlijk gesproken worden van een diesel-elektrische bus! :wink: Het viel wel op dat de bus op dat moment maar met een beperkte snelheid kan rijden.

Aan het eindpunt van de omleiding stond er dan een werknemer klaar om de trolleystangen terug tegen de bovenleiding te plaatsen, zodat de toch wel luidruchtige generator kon stilgelegd worden en er op elektriek kon verder gereden worden.

Geplaatst: 24 okt 2006, 20:57
door MaiKeg
Hoi,

De trolleybussen... Die dingskes zijn gewoon op :). Men zou ze dringend eens moeten vervangen door nieuwe newAG300T, of de lijn gewoon uitbaten met dieselgeledes.

De trolleys hebben veel van hun vermogen verloren en rijden nog met moeite 40 per uur, of dat nu in elektrische of dieselmodus is.
In dieselmodus is er ook geen verwarming, dus als uw stangen moeilijk doen in de winter, kan je al eens pech hebben als chauffeur of reiziger...
In de dieselmodus zijn de bussen inderdaad vrij luidruchtig, terwijl ze in elektrische modus bijna niet te horen zijn en een vreemd zoemgeluid vertonen...

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 25 okt 2006, 16:28
door Thomas
MaiKeg schreef:Hoi,

De trolleybussen... Die dingskes zijn gewoon op :). Men zou ze dringend eens moeten vervangen door nieuwe newAG300T, of de lijn gewoon uitbaten met dieselgeledes.


Grtz,
Maikel
Die rijden er soms hoor, maar nog steeds in de minderheid.

Geplaatst: 25 okt 2006, 17:04
door TBbart
ja, vorig jaar hebben ze een tijdje gereden en dacht ik dat die ander naar de sloper waren, maar plots waren ze terug :wink:

Geplaatst: 25 okt 2006, 17:09
door Accelerat
Ik zie die dingen nooit in Gent, ik heb wel bovenleiding zien hangen.
Hebben hier mensen foto's van die Gentse trolley? Want ik ben zeer benieuwd! :D

Geplaatst: 25 okt 2006, 17:15
door TBbart
tja ze passeren op 200 m van mijn deur allez daar draaien ze, maar ik ben er niet zot van dat ik daar foto's van heb :roll:

Geplaatst: 25 okt 2006, 17:33
door jonathan de D
Hier een link naar een site met vanalles over de trolleybus. Het is wel een franstalige site.

http://www.trams-trolleybus.be/TBGand.html

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:23
door Wover
Afbeelding Van railfaneurope

Geplaatst: 25 okt 2006, 22:06
door MaiKeg
Hoi,

De trolleys hebben inderdaad een jaar op non-actief gestaan, wegens langdurige werken op de lijn. Dit was van september 2004 tot oktober 2005. Op zaterdag 15 oktober 2005 zijn de eerste trolleys terug buitengebold op dienst.

Enkele foto's van mijzelf: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Grtz,
Maikel

Geplaatst: 26 okt 2006, 12:45
door Accelerat
Dat ding is mooi! :D :D :D

Geplaatst: 26 okt 2006, 16:48
door TBbart
dat ding is vooral oud en de bestuurders rijden als cowboys! Ben al bijna honderd keer verpletterd geweest tussen zo een bus en andere auto's met mijne fiets :? Ik haat den trolley, zeker tijdens de spits en die zit dan altijd stampvol letterlijk :wink:

Geplaatst: 22 feb 2007, 18:32
door Asterix
Misschien domme vraag maar ik zie nergens rails liggen dus die bussen zijn zeer beweeglijk. Hoe zorgt de chauffeur ervoor dat die stangen in contact blijven met de bovenleiding (vb. bij uitwijkmaneuver?)

Geplaatst: 22 feb 2007, 19:00
door Shrek
Jeroen schreef:Misschien domme vraag maar ik zie nergens rails liggen dus die bussen zijn zeer beweeglijk. Hoe zorgt de chauffeur ervoor dat die stangen in contact blijven met de bovenleiding (vb. bij uitwijkmaneuver?)
niet :wink: de trolley gaat dan van de kabels en de chauffeur moet met zen hulpmotor er trug onder graken :P

Geplaatst: 22 feb 2007, 20:05
door Dietrich
Die stangen zijn wel zeer beweeglijk hoor, niet zoals een panto van een trein.

Bvb, een kleine foto van WP: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... s_Gent.jpg - hier zie je duidelijk hoe beweeglijk dat is.

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 22 feb 2007, 21:10
door Asterix
Trainspotterke schreef:Aan het eindpunt van de omleiding stond er dan een werknemer klaar om de trolleystangen terug tegen de bovenleiding te plaatsen, zodat de toch wel luidruchtige generator kon stilgelegd worden en er op elektriek kon verder gereden worden.
Waarom stond er dan hier wel iemand om die stangen te helpen contact te maken en moet dit op andere plaatsen niet?