Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Smalspoor, tram en light-rail in België
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door jan_olieslagers »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/20 ... ringtramb/

Is het traject al bekend? Tenminste in Vilvoorde?

En had ik niet gehoord dat de besprekingen met Brussel minder vlot verlopen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 20 mar 2018, 10:50 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/20 ... ringtramb/

Is het traject al bekend? Tenminste in Vilvoorde?

En had ik niet gehoord dat de besprekingen met Brussel minder vlot verlopen?
Dit gaat voor alle duidelijkheid niet over een tram, dit is louter een vrije busbaan die aangelegd gaat worden.
De tram Heizel-Vilvoorde-Luchthaven is verder weg dan ooit...
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door joverwimp »

De 'trambus' kon - na veel uitstel - van start gaan op 28 juni 2020.
Deze lijn 820 vertrekt aan het UZ Jette en rijdt naar de luchthaven, deels in eigen bedding. Er wordt verder gewerkt aan die bedding; in principe komt er later een tram. Volgens De Lijn zou er ook plaats zijnvoor fietsen. Op mijn vraag hoeveel fietsen, met een extra biljet ? waren ze blijkbaar verrast, want het antwoord liet lang op zich wachten:
Momenteel blijft dat nog wel beperkt tot vouwfietsen, die je dan gratis kan meenemen op voorwaarde dat je andere reizigers niet hindert.
Wij zijn momenteel nog in overleg om een regeling uit te werken waarbij ook niet-vouwbare fietsen in veilige omstandigheden kunnen meegenomen worden. Om voor de hand liggende reden, zal de toelating beperkt blijven tot de daluren. Bedoeling is dat er buiten de spitsuren per voertuig maximaal 2 niet-opvouwbare fietsen meekunnen, voor zover de bezetting van het voertuig dat toelaat. Hieraan zullen geen kosten verbonden zijn. Meer informatie hierover volgt op korte termijn op onze website.

Is het niet vreemd dat fietsen gratis aan boord zullen kunnen, terwijl je daarvoor 2 euro betaalt op de kusttram ?
Bijlagen
ringtrambus lijn 820 traject.jpg
ringtrambus lijn 820 traject.jpg (106.72 KiB) 9512 keer bekeken
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door jan_olieslagers »

Toe Jo, nu niet zeuren he, als er voor 1 keer iets gratis is! Misschien is er ergens iemand slim genoeg geweest om in te zien dat het meenemen van een fiets op de ene dienst al belangrijker/relevanter is dan op een andere.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door trainlovertje »

Misschien een aanvulling die nog niet bekend zal zijn bij velen: het is de bedoeling dat de ringtrambus binnenkort verder zal rijden naar Dilbeek. Ook de route zal nog worden aangepast tussen Vilvoorde en het UZ (meer over eigen bedding). De trambus zou dan onder het nummer 800 rijden. Buslijn 820 zal blijven bestaan, vermoedelijk tussen het UZ en Vilvoorde, maar de exacte route ken ik niet. Bron: een bestuurder van de ringtrambus.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door Steve »

Dat de route nog geoptimaliseerd zal worden en dat de lijn in haar definitieve vorm (want nu is en blijft het een kronkeltraject) een nieuw lijnnummer zal krijgen, staat buiten kijf. Van een verlenging naar Dilbeek is bij mijn weten dan weer absoluut geen sprake, het traject is er ook totaal niet op aangepast (ga bijvoorbeeld eens kijken wat de huidige 810 doet aan de kanten van Relegem, Zellik en Groot-Bijgaarden).
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 12 aug 2020, 21:19 Dat de route nog geoptimaliseerd zal worden en dat de lijn in haar definitieve vorm (want nu is en blijft het een kronkeltraject) een nieuw lijnnummer zal krijgen, staat buiten kijf. Van een verlenging naar Dilbeek is bij mijn weten dan weer absoluut geen sprake, het traject is er ook totaal niet op aangepast (ga bijvoorbeeld eens kijken wat de huidige 810 doet aan de kanten van Relegem, Zellik en Groot-Bijgaarden).
Het zou om een project over meerdere jaren gaan. Dat de buslijn naar Dilbeek verlengd zou worden, verbaasde me ook. Hoe dan ook, volgens de man was het een project van meerdere jaren, want ook in Wemmel, Zellik, Groot-Bijgaarden, ... zouden busbanen komen. Ik geef toe dat ik de juistheid van deze info zelf nogal in vraag stel, vooral omdat er eveneens op lange termijn een echte tram moet komen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door Steve »

Misschien op de heel lange termijn, maar dat zou dan al bijna moeten samengaan met de heraanleg van de R0 in die zone, waarbij die infrastructuur dan mee wordt aangelegd. De enige andere mogelijkheid voor echte busbanen tussen Wemmel, Relgem, Zellik en Groot-Bijgaarden zou zijn om ze midden in de velden aan te leggen, met hoe dan ook een pak onteigeningen te plannen. Ik zie het allemaal zo snel niet gebeuren.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door joverwimp »

trainlovertje schreef: 12 aug 2020, 17:16 Misschien een aanvulling die nog niet bekend zal zijn bij velen: het is de bedoeling dat de ringtrambus binnenkort verder zal rijden naar Dilbeek. Ook de route zal nog worden aangepast tussen Vilvoorde en het UZ (meer over eigen bedding). De trambus zou dan onder het nummer 800 rijden. Buslijn 820 zal blijven bestaan, vermoedelijk tussen het UZ en Vilvoorde, maar de exacte route ken ik niet. Bron: een bestuurder van de ringtrambus.
Vroeger - tot 28 juni- reed de lijn 820 van Dilbeek via Jette naar de luchthaven. Misschien heb je de bestuurde verkeerd begrepen.
Het stuk Dilbeek-Jette is nu bij de lijn 810 gevoegd die aanvankelijk reeds tot het UZ Jette reed.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door jan_olieslagers »

Steve schreef: 13 aug 2020, 10:10 Misschien op de heel lange termijn, maar dat zou dan al bijna moeten samengaan met de heraanleg van de R0 in die zone, waarbij die infrastructuur dan mee wordt aangelegd. De enige andere mogelijkheid voor echte busbanen tussen Wemmel, Relgem, Zellik en Groot-Bijgaarden zou zijn om ze midden in de velden aan te leggen, met hoe dan ook een pak onteigeningen te plannen. Ik zie het allemaal zo snel niet gebeuren.
Ik zie het ook allemaal niet op 1-2-3 gebeuren, vooral niet nu de pandemie aan alle budgetten vreet - en nog geen klein beetje. Toch: waren er niet sowieso Vlaamse plannen om de R0 stevig aan te pakken, de komende jaren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door Steve »

Ja, en in die context zal er misschien enige infrastructuur voorzien worden voor zo'n buslijn (en als de dieren opnieuw spreken een tram). Maar daarmee los je niet alles op: met een traject vlak aan de R0 ben je ver van de centra van Wemmel, Zellik en Groot-Bijgaarden en het deel van de R0 ten zuiden van Groot-Bijgaarden wordt bij mijn weten niet aangepakt, dus ook daar zitten nog wat haken en ogen aan.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door trainlovertje »

joverwimp schreef: 13 aug 2020, 16:00
trainlovertje schreef: 12 aug 2020, 17:16 Misschien een aanvulling die nog niet bekend zal zijn bij velen: het is de bedoeling dat de ringtrambus binnenkort verder zal rijden naar Dilbeek. Ook de route zal nog worden aangepast tussen Vilvoorde en het UZ (meer over eigen bedding). De trambus zou dan onder het nummer 800 rijden. Buslijn 820 zal blijven bestaan, vermoedelijk tussen het UZ en Vilvoorde, maar de exacte route ken ik niet. Bron: een bestuurder van de ringtrambus.
Vroeger - tot 28 juni- reed de lijn 820 van Dilbeek via Jette naar de luchthaven. Misschien heb je de bestuurde verkeerd begrepen.
Het stuk Dilbeek-Jette is nu bij de lijn 810 gevoegd die aanvankelijk reeds tot het UZ Jette reed.
Dat weet ik, ik werk namelijk in het UZ Brussel. Hij had het effectief over het verlengen van de ringtrambus richting Dilbeek.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door jan_olieslagers »

Steve schreef: 13 aug 2020, 16:40 Ja, en in die context zal er misschien enige infrastructuur voorzien worden voor zo'n buslijn (en als de dieren opnieuw spreken een tram). Maar daarmee los je niet alles op: met een traject vlak aan de R0 ben je ver van de centra van Wemmel, Zellik en Groot-Bijgaarden en het deel van de R0 ten zuiden van Groot-Bijgaarden wordt bij mijn weten niet aangepakt, dus ook daar zitten nog wat haken en ogen aan.
Goede analyse lijkt me dat. Maar voor welk doelpubliek is die dienst eigenlijk gedacht? Plaatselijk woon-verkeer en/of woon-school? Of overstapverkeer van verderaf, naar de luchthaven toe, of naar andere centra van tewerkstelling? Voor vliegtuigreizigers lijkt een tram of bus me niet zo geschikt.
(en als de dieren opnieuw spreken een tram)
woehahahahha!!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door groentje »

Afhankelijk van hoe je zo'n tram of bus inricht, kan een bus wel degelijk werken voor luchthavenreizigers. Ik denk hierbij automatisch aan de tram van Edinburgh, die ook de luchthaven bedient, en daaraan is aangepast, met comfortabele stoelen, en vooral ook: ruime bagagerekken. Veel luchthavens zijn ook alleen maar door bussen bediend (in eigen land bijvoorbeeld Charleroi...) Een trein is beter, natuurlijk, maar ik zou een tram, of zelfs een bus, toch niet afschrijven om de luchthaven mee te bedienen, vergeet ook niet dat het naast een luchthaven, ook een belangrijke werkgelegenheidshub betreft.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tramlijn Heizel-Vilvoorde-Luchthaven: er begint beweging te komen.

Bericht door joverwimp »

jan_olieslagers schreef: 12 aug 2020, 15:50 Toe Jo, nu niet zeuren he, als er voor 1 keer iets gratis is! Misschien is er ergens iemand slim genoeg geweest om in te zien dat het meenemen van een fiets op de ene dienst al belangrijker/relevanter is dan op een andere.
Vandaag gereden met de 'trambus'. Helemaal vooraan is er een ruimte van 2m lang en breed genoeg voor twee fietsen. MAAR 1m is geel ingekleurd, met pictogram voor rolstoelen. Waar dan een extra pictogram voor fietsen ?
Het lijkt me het een of het ander. Weliswaar heb ik maar één keer in mijn leven een rolstoel op de bus gezien.
Plaats reactie