MOBIB evolutie

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MOBIB evolutie

Bericht door groentje »

Ik ben dan ook niet gelukkig dat De Lijn toegang heeft tot het rijksregister, ongeacht of ik gebruik maak van de mogelijkheden die dat De Lijn biedt. En inderdaad, de bank weet ook heel wat, maar dat zijn gegevens die niet zomaar toegankelijk zijn met internetbankieren, meestal, toch. Maar elke extra ingang tot een databank maakt me wat ongemakkelijk.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: MOBIB evolutie

Bericht door Asterix »

Met een abo te nemen via de website van DL zie je toch ook niet je eigen gegevens of die van een ander? Alles hangt af van hoe goed en veilig één en ander is opgebouwd. Het zou me verwonderen mochten banken hier per definitie beter in scoren.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MOBIB evolutie

Bericht door jan_olieslagers »

Het zou me verwonderen mochten banken hier per definitie beter in scoren.
Dat voel ik andersom aan. De banken weten dat ze moeten opletten, er is volop wetgeving inzake privacy en bescherming van de persoonlijke levenssfeer, dat evolueert snel en ik neem aan dat er serieuze boetes/vervolgingen aan vast hangen. De overheid daarentegen staat om zo te zeggen boven de wet, die kan hoogstens op de vingers worden getikt door een ombudsdienst. <cynisch> Of jawel, ze kan ook worden veroordeeld door Europa, maar daar liggen de diverse Belgische overheden al lang niet meer van wakker... </cynisch>
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MOBIB evolutie

Bericht door dentheo »

Anderzijds vragen de banken van tijd tot tijd een copie van uw ID.
Zouden ze dat ook doen als ze open toegang hadden tot het rijksregister ?
Of is dat oogverblinding ? Misschien wil men gewoon "contact".... :D
Theo
Groeten vanop de Heide
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: MOBIB evolutie

Bericht door profke »

dentheo schreef: 25 sep 2017, 13:30 Anderzijds vragen de banken van tijd tot tijd een copie van uw ID.
Voor dat laatste kan ik u wel wijzer maken: Het is een wettelijke plicht...
De bank moet een geldig bewijs van identificatie hebben. En ze moeten een "referte-handtekening" van u hebben... En enkel die van de (e-)IDkaart is geldig.
En raad eens: die krabbel die je vanvoor op het plastiek ziet staan kan je niet, nergens, never, electronisch opvragen door uw ID in te lezen via de chip.
Via dat inscannen krijgt men wel weer de adresgegevens , alsook de vervaldatum van de huidige ID-kaart mee...

de handtekening is trouwens verplicht omdat die onder andere bij een (papieren) overschrijving gebruikt (zou moeten) worden ter controle dat de overschrijving niet frauduleus is...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MOBIB evolutie

Bericht door kika »

groentje schreef: 24 sep 2017, 11:51 Voor die laatste kies je nog altijd zelf, uit het rijksregister kan je pas geschrapt worden door naar een ander land te verhuizen (waar je wellicht opnieuw in een vergelijkbaar register wordt ingeschreven.)
Sorry dat ik je moet ontgoochelen, het enige verschil is dat er bij je adres het land staat waar je woont.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MOBIB evolutie

Bericht door groentje »

Wellicht wordt je alleen maar geschrapt als je ook nog je Belgische nationaliteit opgeeft, dan. Bedankt voor de info!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: MOBIB evolutie

Bericht door kika »

Asterix schreef: 24 sep 2017, 21:57 Nu haspel je zaken door elkaar. Ofwel ontstaat het lek ergens bij De Lijn en dan worden je gegevens enkel gelekt indien je er eerder zelf voor gekozen hebt om zaken te doen met De Lijn (een keuze dus)
Die 'keuzevrijheid' wordt nogal graag overschat. Minder kantoren, openingsuren etc. zijn standaard gegevens nadat er meer automatisatie en 'regel dat via internet' constructies zijn opgezet.
ofwel ontstaat het lek bij de overheid of toch aan overheidszijde, eventueel via de interface van DL. In dat geval liggen je gegevens sowieso op straat, ongeacht of je met DL zaken hebt gedaan. Het ontwijken kan je dan niet meer.
Datensparsamkeit is het toverwoord: niet of minder data verzamelen, dat mist nogal eens bij IT-projecten.
Wat ze trouwens bij het Rijksregister weten, weten ze even goed bij de bank: naam, adres, geboortedatum, beroep en burgerlijke stand.
Misschien zelfs nog meer wanneer je een hypotheek hebt. Banken zijn niet de handigste vergelijking, gezien alle anti-witwaswetgeving van de laatste 20 jaar. Zij hebben inderdaad bizar veel data over je. Beroep wordt al enkele jaren niet meer bijgehouden in het rijksregister. Laatste keer dat ik me inschreef bij een nieuwe consulaire dienst, vertelden ze me dat ze ook niet meer de moeite doen om dat veld te updaten.
jan_olieslagers schreef: 25 sep 2017, 13:22 De overheid daarentegen staat om zo te zeggen boven de wet, die kan hoogstens op de vingers worden getikt door een ombudsdienst. <cynisch> Of jawel, ze kan ook worden veroordeeld door Europa, maar daar liggen de diverse Belgische overheden al lang niet meer van wakker... </cynisch>
Onze huidige privacycommissie levert prima werk volgens mij. Waar 15 jaar geleden ik nog in dovemansoren viel, wordt er nu wel degelijk goed opgevolgd. Er zijn in de laatste 2 jaar minstens 3 ernstige lekken bij de fgov buitenlandse zaken gedicht waar ik *via* de privacycommissie op heb gewezen. Want je cynisme berust waarschijnlijk wel deels op de waarheid, zelf of direct contacteren helpt niets of je krijgt een schampere 'wees blij dat we ook een website hebben.'
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: MOBIB evolutie

Bericht door Asterix »

kika schreef: 28 sep 2017, 13:45Onze huidige privacycommissie levert prima werk volgens mij. Waar 15 jaar geleden ik nog in dovemansoren viel, wordt er nu wel degelijk goed opgevolgd.
De CBPL is altijd een tandeloze tijger geweest: veel brieven sturen en roepen maar slagkracht nihil. Die kracht heeft altijd bij de parketten gelegen en daar was en is privacy geen prioriteit.
Plaats reactie