Pagina 1 van 17

Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 09 nov 2012, 08:46
door carlos
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 8_00362780


De Vlaamse regering bestudeert het plan om vier tramlijnen aan te leggen in Vlaams-Brabant.
Een ‘ringtram’ langsheen de ring om Brussel

Een van Boom via Willebroek en Londerzeel naar Brussel
Een van Ninove via Dilbeek naar Brussel
Een van Heist-op-den-Berg via Haacht en de luchthaven naar Brussel.


Wat zijn de meningen hier over zo'n project?

www.brabantnet.be

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 09 nov 2012, 08:54
door carlos
Als inwoner van Heist-op-den-Berg die dagelijks naar Brussel spoort heb ik bij het lezen van dit artikel een dubbel gevoel:

Enerzijds 'eindelijk' gaat men een gemeente met meer dan 40000 inwoners die op slechts 38 km van Brussel ligt eens een deftige verbinding met Brussel geven.
(ik rijd elke dag met de aurto naar Aarschot om daar de trein te nemen naar Brussel)


Anderzijds, Heist heeft meer behoefte aan een spoorlijn Heist - Mechelen



Hopelijk wordt het een als light rail vermomde spoorlijn,
dwz relatief weinig tussenstops;
sporen in eigen bedding;
standaard spoorbreedte en spooraansluitingen met het NMBS net zodat op langere termijn ook treinen over dit spoor kunnen rijden; en/of de lightrail voertuigen ook over het NMBS net verder kunnen rijden

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 09 nov 2012, 12:38
door kika
Het is nog redelijk pril, maar ik stel me gelijkaardige vragen. Is bijvoorbeeld Boom niet veel meer op Antwerpen gericht? Minder mensen zullen de ganse rit uitzitten van begin tot het einde, dus is de vraag al snel: hoe en waar zijn er verbindingen met snellere vervoersmiddelen (lees IR/IC)? Anderzijds is het zeer lovenswaardig om te zien dat er nog eens een poging wordt gewaagd om de bestaande knopen te ontwarren. Zowel logistiek als sociaal zijn er wat problemen: angsten dat 'het capuchontuig' of 'die Franstaligen' de omgekeerde rit maken of omgekeerd die Vlaamse tramlijn die onze autoweg inpikt en vol zit met mensen die hier alleen maar komen werken en niet bijdragen tot de stad... er zal nog wel wat water door de Zenne vloeien, maar het is zeker hard nodig om hier constructief mee bezig te zijn.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 13:07
door TrainzDr3ver
Ik heb gelezen dat de burgemeester van Steenokkerzeel er al tegen is, omdat hier recent busbanen aangelegd zijn op de Haachtsesteenweg.
Ze zullen dus al een andere weg moeten zoeken voor hun tram :P

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 15:21
door Steve
TrainzDr3ver schreef:Ik heb gelezen dat de burgemeester van Steenokkerzeel er al tegen is, omdat hier recent busbanen aangelegd zijn op de Haachtsesteenweg.
Ze zullen dus al een andere weg moeten zoeken voor hun tram :P
Tegen dat die tram er ooit zal komen, zal de weg al lang opnieuw aan vernieuwing toe zijn...

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 16:41
door Stijn91
We leven in 2012 en willen terug tramlijnen die er vroeger waren en ze hebben opgebroken (te Ninove). Ik ben er tegen, zo een tram die waarschijnlijk langer zal over doen om vanuit Ninove naar Brussel te gaan. Ik heb liever een trein extra dan trams. Ik hoop dat ze het idee terug uit hun hoofd halen want ik zie het alvast niet zitten, ik weet zelf niet waar er plaats is om tussen Ninove en Brussel tramlijnen aan te brengen en indien er plaats is gaat dit veel files veroorzaken om het aan te leggen.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 17:37
door overweg13
Stijn91 schreef:ik weet zelf niet waar er plaats is om tussen Ninove en Brussel tramlijnen aan te brengen en indien er plaats is gaat dit veel files veroorzaken om het aan te leggen.
Dat kan nauwelijks een bezwaar genoemd worden. Files zijn een argument pro tram!

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 18:10
door Stijn91
overweg13 schreef:
Stijn91 schreef:ik weet zelf niet waar er plaats is om tussen Ninove en Brussel tramlijnen aan te brengen en indien er plaats is gaat dit veel files veroorzaken om het aan te leggen.
Dat kan nauwelijks een bezwaar genoemd worden. Files zijn een argument pro tram!
Ik heb het over files tijdens het aanleggen van een eventuele tramlijn, daarbij is er op de N8 (Ninove - Brussel) echt geen ruimte voor een tramlijn.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 18:11
door LRDArdo
Files (ook tijdens de aanleg) zijn inderdaad geen argument tegen uitbreiding van openbaar vervoer. Ik ben wel eens met je opmerking of het persé een tram moet zijn die aansluit op het stadsnet Brussel. Ik denk dat we overal meer moeten inzetten op de combinatie tussen de verschillende vervoersmodi. Waar blijft het plan om voor- en natransport véél meer af te stemmen op de trein. Als ik even lokaal kijk dan zie ik heel veel mensen die met de auto in de file staan om tot bij het station te raken en daar de trein te nemen. Waarom? Aansluiting met de bus (het natransport) is erbarmelijk. Bus vertrekt 1 min voor de trein geprogrameerd staat aan te komen.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 18:18
door overweg13
Stijn91 schreef:
Ik heb het over files tijdens het aanleggen van een eventuele tramlijn, daarbij is er op de N8 (Ninove - Brussel) echt geen ruimte voor een tramlijn.
Zoals men destijds de tram van de N8 weerde om plaats te maken voor de auto, kan men nu even goed de plaats van de auto beperken en de tram opnieuw zijn plek geven, zoals men al op zoveel plaatsen gedaan heeft met fietspaden. Dat is een keuze die je moet maken: verder aanklooien met auto's of een alternatief zoeken. Ik denk dat de tram een schitterend alternatief kan zijn. Ook niet te vergeten: als die tram er eenmaal is, kun je de bussen ook van de N8 halen, zodat er toch opnieuw wat meer ruimte komt voor de auto. Maar aangezien we dagelijks bewijzen dat de auto nooit een efficiënt vervoermiddel kan zijn - ik vergelijk het graag met loslopende varkens in middeleeuwse steden, waar we ons nu vrolijk over maken - zo zullen anderen zich over enkele honderden jaren vrolijk maken over de auto als transportmiddel dat meestendeels stilstond - kan men best zoeken naar andere vormen van mobiliteit, waarin wel een toekomst zit.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 18:25
door Shrek
Stijn91 schreef:Ik heb het over files tijdens het aanleggen van een eventuele tramlijn, daarbij is er op de N8 (Ninove - Brussel) echt geen ruimte voor een tramlijn.
Net wel, op de N8 zijn er bijna overal 4 rijstroken. Maar er daar 2 van en je hebt ruimte genoeg voor een tramlijn.
In Mortsel hebben ze het ook zo gedaan hoor :wink:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 18:33
door Stijn91
overweg13 schreef:
Stijn91 schreef:
Ik heb het over files tijdens het aanleggen van een eventuele tramlijn, daarbij is er op de N8 (Ninove - Brussel) echt geen ruimte voor een tramlijn.
Zoals men destijds de tram van de N8 weerde om plaats te maken voor de auto, kan men nu even goed de plaats van de auto beperken en de tram opnieuw zijn plek geven, zoals men al op zoveel plaatsen gedaan heeft met fietspaden. Dat is een keuze die je moet maken: verder aanklooien met auto's of een alternatief zoeken. Ik denk dat de tram een schitterend alternatief kan zijn. Ook niet te vergeten: als die tram er eenmaal is, kun je de bussen ook van de N8 halen, zodat er toch opnieuw wat meer ruimte komt voor de auto. Maar aangezien we dagelijks bewijzen dat de auto nooit een efficiënt vervoermiddel kan zijn - ik vergelijk het graag met loslopende varkens in middeleeuwse steden, waar we ons nu vrolijk over maken - zo zullen anderen zich over enkele honderden jaren vrolijk maken over de auto als transportmiddel dat meestendeels stilstond - kan men best zoeken naar andere vormen van mobiliteit, waarin wel een toekomst zit.
Dus je zou de N8 dan weer alleen voor trams laten en de mensen die met de auto naar Brussel willen via de E40 sturen die nu al elke dag te kampen heeft met files. Trams zijn makkelijk voor in grote steden om makkelijk op een bestemming te geraken, maar om nu tramsporen te beginnen bouwen om Ninove, Boom en Heist-op-den-berg te gaan verbinden met Brussel is er in het jaar 2012 en het gaat nog maar over plannen er een beetje over. Ik vind dat men hier de burgers moet over laten stemmen en ik ben er vrij zeker van dat er geen tramlijnen zullen komen. Daarbij zal de rittijd tussen tram en bus niet veel schelen. Er zullen ook altijd meer auto's bijkomen, dit doordat bijna elk gezin meerdere auto's heeft. Ik vind niet dat je in 2012 nog kunt praten dat er in de tram toekomst zit, enkel als je het over verbindingen in grote steden ben ik voor.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 18:38
door Stijn91
Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb het over files tijdens het aanleggen van een eventuele tramlijn, daarbij is er op de N8 (Ninove - Brussel) echt geen ruimte voor een tramlijn.
Net wel, op de N8 zijn er bijna overal 4 rijstroken. Maar er daar 2 van en je hebt ruimte genoeg voor een tramlijn.
In Mortsel hebben ze het ook zo gedaan hoor :wink:
Daar hadden ze naar mijn mening vroeger mee moeten afkomen, dat zou dus betekenen dat je 1 rijstrook minder hebt voor auto's per richting voor trams die misschien hoeveel keer per uur gaan rijden, 1x per richting per uur en enkel in de spits meer, als dit de mobiliteitsplannen zijn voor 2020 dan zijn we in dit landje qua mobiliteit heel slecht bezig.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 18:45
door overweg13
Stijn91 schreef: Dus je zou de N8 dan weer alleen voor trams laten en de mensen die met de auto naar Brussel willen via de E40 sturen die nu al elke dag te kampen heeft met files. Trams zijn makkelijk voor in grote steden om makkelijk op een bestemming te geraken, maar om nu tramsporen te beginnen bouwen om Ninove, Boom en Heist-op-den-berg te gaan verbinden met Brussel is er in het jaar 2012 en het gaat nog maar over plannen er een beetje over. Ik vind dat men hier de burgers moet over laten stemmen en ik ben er vrij zeker van dat er geen tramlijnen zullen komen. Daarbij zal de rittijd tussen tram en bus niet veel schelen. Er zullen ook altijd meer auto's bijkomen, dit doordat bijna elk gezin meerdere auto's heeft. Ik vind niet dat je in 2012 nog kunt praten dat er in de tram toekomst zit, enkel als je het over verbindingen in grote steden ben ik voor.
1. Correctie: ik zou de auto's niet over de E40 sturen, ik zou ervoor zorgen dat er genoeg wortels aanwezig zijn om de ezels in hun auto's uit hun roestbakken te halen en ze de tram te laten nemen.
2. Als je burgers laat stemmen over afzonderlijke projecten, dan beland je in een compleet onwerkbare rechtstreekse democratie. Dat is nu net de reden waarom we om de zoveel jaren vertegenwoordigers kiezen.
3. Je moet de rittijden van trams en bussen niet vergelijken, wel het verschil in capaciteit van beide. En dan wint de tram het met vele lengten.

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Geplaatst: 10 nov 2012, 19:44
door Shrek
Stijn91 schreef:Daar hadden ze naar mijn mening vroeger mee moeten afkomen, dat zou dus betekenen dat je 1 rijstrook minder hebt voor auto's per richting voor trams die misschien hoeveel keer per uur gaan rijden, 1x per richting per uur en enkel in de spits meer, als dit de mobiliteitsplannen zijn voor 2020 dan zijn we in dit landje qua mobiliteit heel slecht bezig.
Kijk naar Boechout zou ik zeggen, dat is ook een eindpunt redelijk ver van Antwerpen, maar er komen daar meer dan genoeg trams :wink: