Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door dentheo »

Dat trams files "oplossen " wordt altijd gezegd...op voorhand.
Iemand al ergens een studie gezien over de werkelijke effecten, NA aanleg?
Graag link ofozo.
Of interesseert dat de studieburelen niet ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:Dat trams files "oplossen " wordt altijd gezegd...op voorhand.
Iemand al ergens een studie gezien over de werkelijke effecten, NA aanleg?
Graag link ofozo.
Of interesseert dat de studieburelen niet ?
Ik heb enorm veel spijt dat ik de cijfers die zijn vermeld n.a.v. de laatste ledendag van Treintrambus over de kusttram niet heb genoteerd, maar daaruit bleek zonder meer dat het verkeer langs de kust vele dagen per jaar gewoon in het honderd zou lopen, mocht de kusttram er niet zijn. Misschien even informeren bij De Lijn West-Vlaanderen?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Dat trams files "oplossen " wordt altijd gezegd...op voorhand.
Iemand al ergens een studie gezien over de werkelijke effecten, NA aanleg?
Graag link ofozo.
Of interesseert dat de studieburelen niet ?
Ik denk dat je dat niet kan controleren.
Het totaal aantal verplaatsingen blijft immers toenemen. Ook het aantal auto-verplaatsingen.
Mijn gevoel is dat de files toenemen, maar dat ze zonder tram veel sneller zouden toenemen.
Zitten hier toevallig mensen uit Wijnegem of Boechout die ervaringsdeskundige zijn?
bobby

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Dat trams files "oplossen " wordt altijd gezegd...op voorhand.
Iemand al ergens een studie gezien over de werkelijke effecten, NA aanleg?
Graag link ofozo.
Of interesseert dat de studieburelen niet ?
Ik denk dat je dat niet kan controleren.
Het totaal aantal verplaatsingen blijft immers toenemen. Ook het aantal auto-verplaatsingen.
Mijn gevoel is dat de files toenemen, maar dat ze zonder tram veel sneller zouden toenemen.
Zitten hier toevallig mensen uit Wijnegem of Boechout die ervaringsdeskundige zijn?
Voor Boechout/Mortsel is het natuurlijk wel zo dat men om die tram aan te leggen een 2x2 rijweg gedegradeerd heeft tot 1 rijstrook in elke richting; zelfs indien er minder autos zouden rijden, is hierdoor het risico op files gestegen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

[quote="bobbyVoor Boechout/Mortsel is het natuurlijk wel zo dat men om die tram aan te leggen een 2x2 rijweg gedegradeerd heeft tot 1 rijstrook in elke richting; zelfs indien er minder autos zouden rijden, is hierdoor het risico op files gestegen...[/quote]

In dit geval kun je dat inderdaad rechtsreeks aan de komst van de tram linken, maar ook waar geen tram rijdt is de beperking van het aantal rijvakken een duidelijke tendens. En dat hoeft niet eens tot langere files te leiden, al weet ik niet wat de invloed is op sluikverkeer.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door dentheo »

Conclusie, trams zal files ZEKER niet oplossen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

Maar misschien wel zorgen dat ze niet nog erger worden. Dat wordt vaak vergeten: het verkeer neemt nog steeds elke dag toe, en de bijbehorende files ook.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door dentheo »

Waarom maakt men de straten dan smaller ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Waarom maakt men de straten dan smaller ?
Verkeersveiligheid telt tegenwoordig ook mee he :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Waarom maakt men de straten dan smaller ?
Verkeersveiligheid telt tegenwoordig ook mee he :wink:
En plaats voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer, enzovoort. De lang heersende filosofie waarbij het autoverkeer centraal stond in alles wat aangelegd werd (de asfaltzeeën uit de jaren 50-90) heeft gelukkig meer en meer afgedaan. Wat niet wil zeggen dat er geen plaats moet zijn voor het autoverkeer, integendeel, maar binnen een breder kader.

Overigens, dentheo: het is al lang en breed aangetoond dat meer asfalt in de meeste gevallen geen oplossing biedt voor files. Enerzijds omdat files vaak hun oorzaak vinden in allerlei flessenhalzen (en dan moet je die flessenhals zelf aanpakken indien überhaupt mogelijk, niet het bredere deel van de fles), anderzijds vanwege het aanzuigeffect dat extra wegcapaciteit vaak heeft, waardoor het alsnog opnieuw dichtslibt.

De zogenaamde uitbreiding van de Brusselse Ring is overigens een leuk debat binnen dit laatste. Gaat het om het aanpakken van flessenhalzen of domweg extra asfalt gieten om alleen maar meer verkeer aan te zuigen? Hier neig ik dan weer naar het eerste: er zijn zoveel plaatsen waar de boel vastloopt vanwege slecht gedimensioneerde aansluitingen, samenvoegingen van rijstroken enzovoort. Een goed voorbeeld is het westelijke stuk van Dilbeek tot Jette: daar zit je met drie rijstroken van de Ring zelf (stuk komend van Anderlecht - Drogenbos), twee rijstroken die van de E40 komen, een rijstrook die van de Keizer Karellaan in Brussel komt, en een rijstrook die van de N9 uit Asse komt. In totaal dus een stuk of 7 rijstroken die er op een relatief korte afstand 3 worden. Het gevolg: opstoppingen, vertragingen en ook een grotere kans op ongevallen door alle manoeuvres.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:Conclusie, trams zal files ZEKER niet oplossen.
Lijkt me wel erg kort door de bocht. Pas op, dat je niet onder een hinderlijke, monsterachtige tram loopt...
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door dentheo »

??? leek mij toch duidelijk:

a) er is geen terugkoppeling (ervaring) dat de files korter worden..
b) we maken de straat smaller zodat de files zeker langer worden...

Het is dus een drogreden.
Soort windmolens op de weg..
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Glodenox »

Ik heb nog nergens gelezen dat die "a)" waar zou zijn. Ik heb enkel maar gelezen dat "b)" de effecten van de tram vaak ongedaan maakt waardoor er niet veel verschil is en dat de toenemende mobiliteit uiteindelijk op hetzelfde tempo meer files blijft creëren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door trainlovertje »

Weer even dit topic i.v.m. het Brabantnet van onder het stof halen:

Er werd vandaag bekend gemaakt dat de Luchthaventram zou rijden vanaf 2026: https://www.bruzz.be/mobiliteit/luchtha ... 2021-01-27

Er staat ook te lezen dat de exploitatie door de MIVB zou gebeuren, in eerste instantie door lijn 62 te verlengen tot aan de luchthaven, maar dan gaat er waarschijnlijk wel wat veranderen, want de lijn in zijn huidige vorm wordt niet bepaald een aantrekkelijke tramlijn voor de meeste luchtvaartreizigers, die naar centrum-stad willen reizen. Men sprak in de beginjaren over een tramlijn naar Brussel-Noord, maar dan zal tramlijn 62 vanaf de halte Thomas naar Rogier moeten omgelegd worden. Dat zie ik als een mogelijke optie, ermee rekening houdend dat tramlijn 55 en dat tracé helemaal zou verdwijnen na indienstname van metrolijn 3, zodat er niet twee tramlijnen van Da Vinci naar Brussel-Noord zouden rijden via twee verschillende routes.
Wel kan men de bedenking maken - als de tram dan toch door de MIVB wordt uitgebaat - of men niet beter de metro i.p.v. de tram zou doortrekken tot de luchthaven om de reistijd nog wat in te korten, al zou dat een bijzonder moeilijk dossier geworden zijn, omdat er dan een Brusselse metrotunnel het Vlaams Gewest 'doorboort'.
In ieder geval zal zo de Diabolotoeslag ook nog eens ter sprake komen, of het nu tram of metro wordt, wil de NMBS niet te veel reizigers verliezen aan de MIVB.

Trouwens, Brabantnet is een idee van De Lijn en dus zou men verwachten dat De Lijn de lijn zou uitbaten (pun intended), zeker als de tramlijn over x-aantal jaren tot Haacht/Keerbergen/Heist-op-den-Berg zou verlengd worden. De website van dat project is eigenlijk al lang niet meer echt up-to-date en ik heb het gevoel dat de Brusselse regering intussen actiever bezig is met het te realiseren ervan dan De Lijn zelf: vaart zetten achter de luchthaventram, de nieuwe tram tussen Brussel-Noord en Belgica, infrastructuurwerken aan tramlijnen rondom het Koning Boudewijnstadion (in kader van verlenging tramlijn 9), ... Dat zijn allemaal noodzakelijke projecten om het Brabantnet te realiseren, als het er ooit van komt. Maar wat er dus van komt en hoe het wordt uitgevoerd, is koffiedik kijken.

Ik hoor graag jullie visies over de nieuwe ontwikkelingen van dit tramproject.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

Het gedeelte voorbij de luchthaven naar Haacht en Heist op den Berg is al lang afgeschoten, die verlenging komt er niet.
Dat de MIVB het uitbaat lijkt mij logisch: zij hebben al trams met de juiste spoorbreedte en alle onderhouds/garage infrastructuur. Laten we hier vooral blij om zijn, de MIVB biedt immers een veel betere service dan De Lijn.
Plaats reactie