Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

Steve schreef: 28 jan 2021, 10:08 Als je het op enige afstand bekijkt, is de balans in ieder geval uitermate teleurstellend tot nu toe. Al zeker 20 jaar worden vele tientallen kilometers "structurele" tramsporen aangekondigd (heel lokale stedelijke uitbreidingen even buiten beschouwing, al liggen ook die bijna volledig stil), maar de teller staat nog steeds op 0,0. Elk groot project is systematisch de nek omgewrongen:
- Sclessin-Bressoux zijn ze nog met bezig, toch?

Net als Limburg stiekem niet echt meer 'ringtram Brussel.'
Dingen die ik nog niet helemaal snap is waarom niet vanaf Esplanade en wel Heizel. Beetje lijvig document om 1,2,3 door te nemen, maar er staan in ieder geval wel wat antwoorden in (Londerzeel station wordt op 1km oosteelijk gepasseerd bijvoorbeeld).
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door jan_olieslagers »

Londerzeel station wordt op 1km oostelijk gepasseerd bijvoorbeeld
Misschien een reden om Londerzeel-Oost te heractiveren? Zelfs het stationsgebouw staat er nog, al is het niet meer in gebruik door het spoor.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door overweg13 »

Londerzeel station gepasseerd? Ik dacht dat de trein het eerste echelon was in de basisbereikbaarheid.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door jan_olieslagers »

Het huidige station Londerzeel ligt helemaal ingesloten tussen bebouwing, het zou uitermate lastig worden om daar een tramspoor te leggen in noord-zuidrichting.

Wie weet komt er op langere termijn een project om, waar L52 de A12 kruist, een forse park&ride aan te leggen en stap voor stap alle openbaar vervoer (trein en bus) hiernaartoe te verhuizen vanaf de huidige locatie; met uiteraard vlotte aansluiting op die schone nieuwe tram.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

kika schreef: 18 mar 2021, 13:30
Steve schreef: 28 jan 2021, 10:08 Als je het op enige afstand bekijkt, is de balans in ieder geval uitermate teleurstellend tot nu toe. Al zeker 20 jaar worden vele tientallen kilometers "structurele" tramsporen aangekondigd (heel lokale stedelijke uitbreidingen even buiten beschouwing, al liggen ook die bijna volledig stil), maar de teller staat nog steeds op 0,0. Elk groot project is systematisch de nek omgewrongen:
- Sclessin-Bressoux zijn ze nog met bezig, toch?
Het ging natuurlijk over de Vlaamse initiatieven. In Brussel wordt er al vele jaren opnieuw sterk geïnvesteerd in de tram en zijn er de voorbije pakweg 20 jaar bijna non-stop kilometers bij gekomen, en zelfs in Wallonië nemen ze nu inderdaad een flinke vlucht vooruit met de Luikse tram en ook de ge(her)activeerde lijn tussen Charleroi en Gosselies.
kika schreef: 18 mar 2021, 13:30 Dingen die ik nog niet helemaal snap is waarom niet vanaf Esplanade en wel Heizel. Beetje lijvig document om 1,2,3 door te nemen, maar er staan in ieder geval wel wat antwoorden in (Londerzeel station wordt op 1km oosteelijk gepasseerd bijvoorbeeld).
De startnota gaat nadrukkelijk uit van een bediening van Parking C, maar heel dat dossier is intussen flink geëvolueerd: het stadion op die plaats is afgevoerd en het is nog een vraagteken in welke richting heel die zone uiteindelijk zal evolueren. Aan Brusselse kant kan het dus nog veel richtingen uit. Aan de kant Esplande - Van Praet moet je er wel rekening mee houden dat tram 7 op termijn meer en meer uitgebouwd zal worden (tot een bijna metro-achtige bediening) én dat er een nieuwe tramlijn vanuit Neder-Over-Heembeek zal komen, dus het wordt op den duur bijzonder druk op die sporen.

Wat Londerzeel betreft: ergens in de nota staat dat de locatie van de halte, pal boven de treinsporen, de mogelijkheid biedt om er op langere termijn alsnog een transferium uit te bouwen. Veel zal ongetwijfeld afhangen van het succes van de verbinding. Je hebt een ietwat vergelijkbare situatie in Jette, waar tramlijn 9 onder de sporen van L50 en L60 doorrijdt, niet heel ver van station Jette maar wel ver genoeg (een kleine km) om de aansluiting niet echt realistisch te maken. Vooral in Willebroek vind ik het nogal jammer dat er niet voor gekozen is om tot het station te gaan, want in tegenstelling tot Londerzeel lijkt daar wel de nodige ruimte te zijn tussen de A12 en het station.

We moeten wel een kat een kat noemen: de lijn is er voor een groot deel op uit om de autogebruikers in de tram te krijgen voor de laatste kilometers van hun rit, getuige de grote P&R's die aan nagenoeg elke halte komen. Het wordt ook expliciet zo vermeld in de startnota, pas over een paar tientallen jaren hopen ze naar een evenwichtigere verdeling te komen tussen auto/fiets/benenwagen als manier om de haltes te bereiken, los van het lokale OV. In dat opzicht is het misschien ook geen drama dat er geen goede aansluiting zal zijn met de treinstations.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door jan_olieslagers »

Vooral in Willebroek vind ik het nogal jammer dat er niet voor gekozen is om tot het station te gaan, want in tegenstelling tot Londerzeel lijkt daar wel de nodige ruimte te zijn tussen de A12 en het station.
Tot in Willebroek-station kan men inderdaad vlot sporen leggen, maar dan is het wel gedaan. En ik begreep toch dat er de ambitie is om de lijn verder door te trekken naar Boom? Daarvoor kan men bijna niet anders dan strak aan de A12 blijven plakken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

Ooit was er sprake van Boom inderdaad, maar tegenwoordig is het al Willebroek wat de klok slaat. Zelfs in de startnota wordt op geen enkele manier nog naar Boom verwezen als potentiële kandidaat voor een verlenging. Het zal al een hele prestatie zijn als deze tram er echt komt; een bijkomende verlening naar Boom lijkt dus helemaal iets voor de verre toekomst. In dat opzicht zouden de ocharme 800 m sporen tussen de A12 en station Willebroek echt wel kunnen renderen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Ik verwacht dat station Londerzeel nog verplaatst zal worden, of een bijkomend station zal geopend worden. Bij TTB pleiten ze eerder voor het doortrekken van de spoorlijn 52 van Boom naar Willebroek (en Mechelen), dat zou het aantal overstappen beperkten. Ik vind er alvast wel wat voor te zeggen... Maar ik ben het eens met Steve, de prioriteit zou toch echt wel moeten zijn om die tramlijn tot Willebroek station door te trekken, op die kleine km gaat het echt niet komen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, heractivering van de boog van Boom naar Willebroek klinkt zeker goed. Toch heb ik mijn twijfels:
Er is al sprake van verlenging van L52 van Puurs naar Dendermonde, dat gaat al meer trafiek meebrengen; en delicate trafiek want in Puurs moet er dan gekruist worden, de Boom-Dendermonde met de Mechelen-SintNiklaas. En het is allemaal enkelspoor, dat wordt zo vertragingsgevoelig als maar mogelijk is. Kan daar dan nog een dienst (Antwerpen)-Boom-Willebroek-Mechelen bij? Het zou een schone zaak zijn, maar het lijkt heel erg ambitieus. En de boel op dubbelspoor brengen, dat zal niet gebeuren van vandaag op morgen.

Verder ben ik helemaal akkoord dat die kleine km tramspoor naar Willebroek-station het minste probleem mag zijn, zelfs al wordt dat later overbodig. Wat inderdaad nog af te wachten is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Boom-Antwerpen is tweesporig. Het idee was vermoedelijk om slechts 1 van de 2 series nog naar Puurs te laten rijden, en de andere naar Willebroek (en Mechelen?). Ik wil Dendermonde ook graag bereiken, maar ik weet niet direct hoe snel dat haalbaar zou zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

groentje schreef: 18 mar 2021, 17:32 Ik verwacht dat station Londerzeel nog verplaatst zal worden, of een bijkomend station zal geopend worden.
Er is nog wat landbouw tussen station en centrum, dus niet ondenkbaar. Tegelijkertijd is er aan de oostkant het industriegebiet, daar zijn waarschijnlijk ook wel wat werknemers blij met een tram. Dus ja, niet ondenkbaar, een verhuis. Bijkomend: er rijdt nu al zo weinig, daar moeten nog wat meer reizigers en verstopte autowegen voor zijn. Maar je spreekt nu over 'laten we daar over 20 jaar eens de situatie bekijken.'
groentje schreef: 18 mar 2021, 17:32 … Maar ik ben het eens met Steve, de prioriteit zou toch echt wel moeten zijn om die tramlijn tot Willebroek station door te trekken, op die kleine km gaat het echt niet komen.
De prioriteit moet beginnen zijn. Het zou niet het eerste project in de wereld zijn dat wordt aangepast halverwege, omdat centen op zijn of de politieke wind draait. En zelfs al zit je op dat moment nog maar Wolvertem, dan is het 5 of 10 jaar later veel makkelijker om er op aan te sluiten, zowel financieel als politiek. Langzaam wordt het ook goedkoper, er zijn al wat op- en afritten afgesloten, Plantentuin is de laatste in de reeks.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

Steve schreef: 18 mar 2021, 16:44 Het ging natuurlijk over de Vlaamse initiatieven.
Op een of andere manier zit dat nog steeds niet in mijn hoofd dat er daar ergens een paar grenzen meer zijn dan vroeger, merci 8)
Steve schreef: 18 mar 2021, 16:44 ... Aan de kant Esplande - Van Praet moet je er wel rekening mee houden dat tram 7 op termijn meer en meer uitgebouwd zal worden (tot een bijna metro-achtige bediening) én dat er een nieuwe tramlijn vanuit Neder-Over-Heembeek zal komen, dus het wordt op den duur bijzonder druk op die sporen.
Aan de kant van Heizel gaan veel mensen in de metro om verder te sporen, je bént nog nergens. Een tramlijn voor evenementen is een beetje gek. Eentje die meerdere richtingen uitkan (als overstapknooppunt), biedt dan meer mogelijkheden in exploitatie. Terechte opmerking over drukte van het spoor maar het is ook simpelweg een heel stuk duurder om een extra keer de A12 te kruisen.
Steve schreef: 18 mar 2021, 16:44 We moeten wel een kat een kat noemen: de lijn is er voor een groot deel op uit om de autogebruikers in de tram te krijgen voor de laatste kilometers van hun rit, getuige de grote P&R's die aan nagenoeg elke halte komen. Het wordt ook expliciet zo vermeld in de startnota, pas over een paar tientallen jaren hopen ze naar een evenwichtigere verdeling te komen tussen auto/fiets/benenwagen als manier om de haltes te bereiken, los van het lokale OV. In dat opzicht is het misschien ook geen drama dat er geen goede aansluiting zal zijn met de treinstations.
Het eerste stuk had ik al wel door, het tweede deel was ik me minder bewust van. Tientallen jaren voor een evenwicht, realistisch, maar niet leuk.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door joverwimp »

De aanleg van die tramlijn tussen Willebroek en Brussel is in de projectfase beland. Daarbij heeft de Werkvennootschap van de Vlaamse overheid een soort verdeelsleutel gemaakt voor de kosten van onder meer het latere onderhoud en het groen rondom de trambedding.
Meise zou volgens die berekening zowat 9 miljoen euro moeten ophoesten, Grimbergen anderhalf miljoen. ‘Negen miljoen euro! Daar kan absoluut geen sprake van zijn’, reageert burgemeester van Meise Gerda Van den Brande (N-VA). ‘Ik zie geen enkele reden waarom de lokale besturen mee zouden moeten opdraaien voor de factuur van een project van de Vlaamse overheid. Meise kan en zal dat niet betalen. Waarom zouden we als gemeente bijvoorbeeld moeten zorgen voor het onderhoud van de haltes? Dat is toch te gek voor woorden. Er is ons nooit gezegd dat van ons een bijdrage wordt verwacht.’ De vijf gemeenten hebben intussen met de Werkvennootschap samengezeten. ‘Het klonk toen sussend dat nog niets vaststaat en dat er met onze bezwaren rekening zal worden gehouden. We zijn zeer benieuwd naar het vervolg van dit verhaal, maar ons standpunt is duidelijk: wij betalen die kosten niet. Dat was niet afgesproken.’
(https://www.randkrant.be/artikel/wie-be ... ngs-de-a12)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door jan_olieslagers »

"Okee, mevrouw de burgemeester, als u niet wilt zorgen voor halteplaatsen in uw gemeente dan zal onze tram er zonder te stoppen doorheen rijden. De vlotheid van onze dienstverlening kan er enkel bij winnen, wij danken u hartelijk."

Van de andere kant heeft mevrouw de burgemeester natuurlijk wel gelijk dat afspraken afspraken zijn, en dat wat niet eerder werd afgesproken nu niet plotseling als vanzelfsprekende eis op tafel kan worden gelegd. En inderdaad is 9 miljoen wel erg veel voor een toch niet zo dichtbevolkte gemeente; het veel grotere Grimbergen (ruwweg het dubbele aantal inwoners) zou slechts 1/6 moeten betalen, terwijl het vermoedelijk veel meer gebruikers gaat aanbrengen. Dat lijkt heel kromme logica.

Maar zoals ik reeds eerder stelde: ik vind het niet meer dan normaal dat stations en haltes door de plaatselijke overheid worden beheerd en geregeld en betaald. De infrastructuurbeheerder moet voor sporen zorgen, en signalisatie; de operator moet maken dat er trams/treinen/bussen rijden. Dat zijn hun kerntaken en daar moeten ze zich op toeleggen, en zoveel mogelijk toe beperken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

De sneltram naar Willebroek komt niet in Grimbergen zelf maar in deelgemeente Strombeek. Daar hebben ze een kleine 14.000 inwoners. Het centrum van Grimbergen ligt daar nog een eind vandaan. Voor een deel inwoners van Grimbergen zal de Halte in Wolvertem of Meise (Wolvertem is deelgemeente van Meise) zelfs interessanter zijn wegens de lokale verbindingswegen. Zal deels mede afhankelijk zijn hoe de haltes uitgerust zijn (parking, fietsenstalling, aansluiting met bus ….).
De kerk van Grimbergen zal ongeveer 4 km verwijderd zijn van de halte in Meise daar waar de Halte Strombeek (eigenlijk Parking C) op een kleine 7 km zal liggen van diezelfde kerk.
Plaats reactie