Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
carlos

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door carlos »

Retard schreef:
carlos schreef:De bevolking van Heist heeft andere prioritaire behoeften dan een tram die via Haacht in 75 min naar Brussel rijdt.

meest dringende behoefte:

een echte snelle verbinding met Mechelen en verder naar Brussel.
Maar van Heist-Op-Den-Berg naar Brussel kan nu al heel snel. Dit kan in 49 minuten. Als je in Heist E2856 neemt en dan overstapt in Aarschot op E7307, sta je in 49 minuten in Brussel-Noord, één minuut sneller dan met de auto (volgens Google Maps).
Zoals Herman Welter al zei: Er moet in Aarschot een goede overstap komen met een L-treintje naar Leuven en met een IC naar Brussel, zoals je ook in Mechelen hebt. Dan kan je snel van Hasselt naar Leuven en van Heist-Op-Den-Berg naar Brussel. De reizigers die Hasselt-Brussel doen, hebben dan ook een betere, rechtstreekse verbinding

Maar ook: Stijn en Peter Eichman zijn er in geslaagd om Overweg13 voor een eerste keer op thanks te laten duwen:
Overweg13.png

dit is geen oplossing voor de meest dringende behoefte: het traject Heist - Mechelen

een directe spoorlijn Heist Mechelen, die zo aangelegd wordt dat directe treinen (L-treinen) Aarschot - Heist - Mechelen mogelijk zijn heeft een potentieel van 4000 a 6000 reizigers (8000 a 12000 ritten) per dag en geeft aan Heist een snelle verbinding met Mechelen (15 min met 2 haltes tussen Heist en Mechelen) en Brussel.
Men vergeet blijkbaar nogal graag dat Heist economisch zeer sterk afhankelijk is van Mechelen.


BTW je vergelijking met de auto loopt mank:
met de auto vertrek je thuis en rijd je tot op je eindbestemming.
Het feit dat ook de auto verbindingen tussen Heist en Brussel slecht zijn mag niet misbruikt worden om Heist geen goede verbinding met Mechelen/Brussel te geven.

49 minuten trein (met daarbij een overstap) voor een verplaatsing van minder dan 40 reele kilometers is lang.
ter vergelijking Herentals, ligt zo'n 20 km verder van Brussel, telt 33% minder inwoners, heeft GEEN uitgesproken economische band met mechelen en heeft elk uur een directe trein naar Mechelen en Brussel, die in 49 min de verplaatsing Herentals Brussel mogelijk maakt.
Laatst gewijzigd door carlos op 07 jun 2013, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Tijgernoot »

Dat zijn getallen die volledig uit de lucht zijn gegrepen en over de top zijn. Voor Heist - Haacht ging men in de MKBA-studie er van uit dat je dagelijks zo'n 1500 unieke reizigers extra kan trekken met de tram, ik kan mij niet voorstellen dat je voor Heist - Mechelen meer dan het dubbele kan vinden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Asterix »

Tijgernoot schreef:Dat zijn getallen die volledig uit de lucht zijn gegrepen en over de top zijn. Voor Heist - Haacht ging men in de MKBA-studie er van uit dat je dagelijks zo'n 1500 unieke reizigers extra kan trekken met de tram, ik kan mij niet voorstellen dat je voor Heist - Mechelen meer dan het dubbele kan vinden.
Haacht en Keerbergen vallen nu ook niet echt te vergelijken met Mechelen (als knooppunt) dus dat lijkt mij weinig te zeggen :)
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Tijgernoot schreef:Dat zijn getallen die volledig uit de lucht zijn gegrepen en over de top zijn. Voor Heist - Haacht ging men in de MKBA-studie er van uit dat je dagelijks zo'n 1500 unieke reizigers extra kan trekken met de tram, ik kan mij niet voorstellen dat je voor Heist - Mechelen meer dan het dubbele kan vinden.

gewoon op de bussen Heist mechelen en Putte -Mechelen zitten vandaag al meer dan 1500 reizigers...


het traject zoals beschreven bedient een gebied waarin zo'n 90000 inwoners wonen (Aarschot 27000, Begijnendijk 9000, Hulshout 9000, Heist 40000, Putte 16000)
Laatst gewijzigd door pietmol op 22 mei 2013, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

carlos schreef:
Retard schreef:
carlos schreef:De bevolking van Heist heeft andere prioritaire behoeften dan een tram die via Haacht in 75 min naar Brussel rijdt.

meest dringende behoefte:

een echte snelle verbinding met Mechelen en verder naar Brussel.
Maar van Heist-Op-Den-Berg naar Brussel kan nu al heel snel. Dit kan in 49 minuten. Als je in Heist E2856 neemt en dan overstapt in Aarschot op E7307, sta je in 49 minuten in Brussel-Noord, één minuut sneller dan met de auto (volgens Google Maps).
Zoals Herman Welter al zei: Er moet in Aarschot een goede overstap komen met een L-treintje naar Leuven en met een IC naar Brussel, zoals je ook in Mechelen hebt. Dan kan je snel van Hasselt naar Leuven en van Heist-Op-Den-Berg naar Brussel. De reizigers die Hasselt-Brussel doen, hebben dan ook een betere, rechtstreekse verbinding

Maar ook: Stijn en Peter Eichman zijn er in geslaagd om Overweg13 voor een eerste keer op thanks te laten duwen:
Overweg13.png

dit is geen oplossing voor de meest dringende behoefte: het traject Heist - Mechelen

een directe spoorlijn Heist Mechelen, die zo aangelegd wordt dat directe treinen (L-treinen) Aarschot - Heist - Mechelen mogelijk zijn heeft een potentieel van 4000 a 6000 reizigers (8000 a 12000 ritten) per dag en geeft aan Heist een snelle verbinding met Mechelen (15 min met 2 haltes tussen Heist en Mechelen) en Brussel.


BTW je vergelijking met de auto loopt mank:
met de auto vertrek je thuis en rijd je tot op je eindbestemming.
Het feit dat ook de auto verbindingen tusssen Heist en Brussel slecht zijn mag niet misbruikt worden om Heist geen goede verbinding met Mechelen/Brussel te geven.

49 minuten trein (met daarbij een overstap) voor een verplaatsing van minder dan 40 reele kilometers is lang.
ter vergelijking Herentals, ligt zo'n 20 km verder van Brussel, telt 33% minder inwoners en heeft elk uur een trein die er 49 min over doet

Carlos,

1- allemaal mooi, MAAR waar ga je zo'n spoorlijn leggen? (2 man is tegenwoordig voldoende om iets tegen te houden)

2- prachtig zo'n snelle verbinding naar Mechelen (station) maar hoe ga je die mensen dan naar de bedrijven brengen (industriezone Mechelen Zuid; Mechelen Noord; Walem)?
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
carlos schreef: voor de mensen van Keerbergen en Werchter (maar ook van Haacht) is deze beslissing natuurlijk jammer, immers de tramlijn zal naar alle waarschijnlijkheid aan het station van Haacht stoppen (dus geen bediening van Haacht centrum) waardoor de verkeersdrukte tot aan het station van Haacht zal blijven bestaan.
Er is nog niets beslist over een eindpunt hoor. Het kan even goed nog de parking achter den Delhaize of het administratief centrum worden. Zelfs de wei van Werchter zou nog kunnen als eindpunt.

dit is wel een erg dure oplossing, je hebt immers een brug/tunnel nodig om de spoorlijn te passereren.
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: De tram naar Heist-op-den-Berg is dus afgevoerd. Jammer, dat zeker, maar het was volgens mij wel de moeilijkste verbinding om van de grond te krijgen.
Eens de andere lijnen goed draaien zal de bevoling hopelijk wel inzien dat dit een gemiste kans was en kan men later alsnog de lijn aanleggen.
ik vind het bizar dat men in die studie nooit rekeninggehouden heeft met de optie (brussel...) Haacht - Keerbergen - Bonheiden - Mechelen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:dit is wel een erg dure oplossing, je hebt immers een brug/tunnel nodig om de spoorlijn te passereren.
Ze moeten de stationsomgeving van Haacht toch al helemaal aanpassen voor de nieuwe wegbrug, als je dan meteen een trambrug voorziet is de extra kost niet zo heel groot volgens mij.
pietmol schreef:
Shrek schreef: De tram naar Heist-op-den-Berg is dus afgevoerd. Jammer, dat zeker, maar het was volgens mij wel de moeilijkste verbinding om van de grond te krijgen.
Eens de andere lijnen goed draaien zal de bevoling hopelijk wel inzien dat dit een gemiste kans was en kan men later alsnog de lijn aanleggen.
ik vind het bizar dat men in die studie nooit rekeninggehouden heeft met de optie (brussel...) Haacht - Keerbergen - Bonheiden - Mechelen
Dat heeft niet veel zin. Vanuit Bonheiden is alles op Mechelen gericht, (bijna) niemand moet van daaruit richting Haacht. Je ziet dat nu perfect met de bus 660 Zaventem-Bonheiden. Die rijden altijd zo goed als leeg tussen Keerbergen en Bonheiden (zelfs in de spits!).
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:Dat heeft niet veel zin. Vanuit Bonheiden is alles op Mechelen gericht, (bijna) niemand moet van daaruit richting Haacht. Je ziet dat nu perfect met de bus 660 Zaventem-Bonheiden. Die rijden altijd zo goed als leeg tussen Keerbergen en Bonheiden (zelfs in de spits!).

laat bus 660 eens doorrijden toch Mechelen ipv tot Bonheiden, en dan zal er wel volk op zitten ( of rijdt de bus Keerbergen Mechelen leeg rond?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: laat bus 660 eens doorrijden toch Mechelen ipv tot Bonheiden, en dan zal er wel volk op zitten ( of rijdt de bus Keerbergen Mechelen leeg rond?)
Dan heb je enkel het volk dat Keerbergen-Mechelen doet. Dat lijkt mij niet de moeite om een tramlijn voor te bouwen :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Asterix »

pietmol schreef:het traject zoals beschreven bedient een gebied waarin zo'n 90000 inwoners wonen (Aarschot 27000, Begijnendijk 9000, Hulshout 9000, Heist 40000, Putte 16000)
En gaan die (zeker die groep uit Aarschot) het station links laten liggen om met een tram naar de Brusselse Noord-oost-rand te sporen om daar opnieuw over te stappen? Dat zou mij sterk lijken. Een tram lijkt mij interessant op locaties waar er geen competitie van het spoor is: Keerbergen, Schriek, zelfs Haacht als het gaat om naar Brussel/Zaventem te sporen, Kampenhout, Berg, .... Aarschot niet, vrees ik.
Shrek schreef:
pietmol schreef:dit is wel een erg dure oplossing, je hebt immers een brug/tunnel nodig om de spoorlijn te passereren.
Ze moeten de stationsomgeving van Haacht toch al helemaal aanpassen voor de nieuwe wegbrug, als je dan meteen een trambrug voorziet is de extra kost niet zo heel groot volgens mij.
Hoe zit het nu eigenlijk met dit project? Het laatste wat ik er over vernomen heb, was het slechte nieuws dat alles tot nader order is uitgesteld omdat men niet goed zou weten waar naartoe met de huidige busstelplaats. Op een infovergadering in 2010 werd trouwens gezegd dat het plan om een tramlijn in te passen rijkelijk laat kwam. De plannen voor een brug/tunnel bestonden toen uit 2 rijstroken en telkens een busbaan in elke richting.
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Jeroen schreef:
pietmol schreef:het traject zoals beschreven bedient een gebied waarin zo'n 90000 inwoners wonen (Aarschot 27000, Begijnendijk 9000, Hulshout 9000, Heist 40000, Putte 16000)
En gaan die (zeker die groep uit Aarschot) het station links laten liggen om met een tram naar de Brusselse Noord-oost-rand te sporen om daar opnieuw over te stappen? Dat zou mij sterk lijken. Een tram lijkt mij interessant op locaties waar er geen competitie van het spoor is: Keerbergen, Schriek, zelfs Haacht als het gaat om naar Brussel/Zaventem te sporen, Kampenhout, Berg, .... Aarschot niet, vrees ik.

het betreft hier een reactie op een voorstel van Carlos, om een echte treinlijn heist-mechelen aan te leggen (en dus geen tramlijn)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steven »

En waar ga je die lijn leggen. Hoeveel onteigeningen zijn daar niet voor nodig. Die verbinding heeft nooit bestaan het is dus niet dat er daar nog ergens een oude bedding ligt.
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Steven schreef:En waar ga je die lijn leggen. Hoeveel onteigeningen zijn daar niet voor nodig. Die verbinding heeft nooit bestaan het is dus niet dat er daar nog ergens een oude bedding ligt.

dat er geen oude bedding ligt is op zich geen probleem, dit zal alleen de business case van zo'n project moeilijker maken (hogere kosten, langere doorlooptijd)

maar een veel groter probleem is (zoals enkele posts eerder aangehaald) dat in het Vlaanderen van vandaag enkele mensen die tegen zijn volstaan om elk project te kelderen...

zelfs als er een oude bedding zou liggen kan je die vandaag niet zomaar activeren
bobby

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door bobby »

Steven schreef:En waar ga je die lijn leggen. Hoeveel onteigeningen zijn daar niet voor nodig. Die verbinding heeft nooit bestaan het is dus niet dat er daar nog ergens een oude bedding ligt.

mss het niet gebruikte deel van het traject van de R6?
Plaats reactie