Gentse hermelijntram is ontspoord
Gentse hermelijntram is ontspoord
wo 16/08/06 - In Gent is vannacht een hermelijntram ontspoord. Het ongeval gebeurde in de bocht van de Burgstraat met het Sint-Elisabethplein.
Het tramverkeer tussen het Rabot en de Korenmarkt lag enkele uren stil. Niemand raakte gewond.
Het ongeval gebeurde door een technisch defect aan de verbinding tussen twee tramdelen. Het technisch probleem is ter plekke opgelost
bron:
http://www.vrtnieuws.net
Het tramverkeer tussen het Rabot en de Korenmarkt lag enkele uren stil. Niemand raakte gewond.
Het ongeval gebeurde door een technisch defect aan de verbinding tussen twee tramdelen. Het technisch probleem is ter plekke opgelost
bron:
http://www.vrtnieuws.net
Meer informatie van de groep "stadsenstreekvervoerbelgië" waar overweg13 ook bijzit:
http://groups.yahoo.com/group/stadsenst ... voerbelgieIs gisterenavond rond 22u gebeurd. Aan lage snelheid begon de tram bij de
wielen te schokken en ontspoorde.Rond 0u45 was het voertuig in de
stelplaats. Beide rijrichtingen van lijn 1 waren onderbroken.
beste groeten
>From: "Olivier Van Doorne" <olivdo@pandora.be>
>Reply-To: stadsenstreekvervoerbelgie@yahoogroups.com
>To: <stadsenstreekvervoerbelgie@yahoogroups.com>
>Subject: [stadsenstreekvervoerbelgie] tram 6309 ontspoort te Gent
>Date: Wed, 16 Aug 2006 15:14:48 +0200
>
>Hallo,
>
>
>
>Op de hoek van de Burgstraat en Rabotstraat staan er aanduidingen op de
>grond van een ontspoorde tram. Op de grond stond het nummer 6309(5)
>geschreven. (dus waarschijnlijk is deel 5 ontspoord)
>
>Te zien aan 2 witte krassen op het asfalt is de 6309 richting Evergem met
>zijn voorste deel rechtdoor gegaan in plaats van de bocht te nemen naar het
>Rabot.
>
>
>
>Weet er iemand meer?
>
>
>
>Olivier
Valt al bij al nog mee bij de Hermelijnen, de opvolger had er meer last van. Doordat er grote spanningen optraden in de bochten (en doordat het een 100% lagevloer-tram was, wat een nieuw ontwerp was) kwam uiteindelijk het dak naar beneden. Die zijn allemaal teruggeroepen naar de constructeur.TBbart schreef:heb ook al gelezen dat sommige al terug moesten naar Brugge voor herstel van de kast omdat die scheuren en barsten vertoonde
Meerbepaald alle Hermelijnen van de eerste reeks moesten voor dit foutje terug. Echter niet naar Brugge, wel naar Duitsland (maar vraag me nu niet juist waar ). Maar dat viel allemaal in de garantie.TBbart schreef:dat gebeurt regelmatig hoor, en naar het schijnt zijn die Hermelijnen daar gevoelig voor... heb ook al gelezen dat sommige al terug moesten naar Brugge voor herstel van de kast omdat die scheuren en barsten vertoonde
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
komt van de site van ACOD de lijn
ACOD vraagt hoe het komt dat er 13 hermelijnen binnen staan. De directie zegt met het onderzoeken van de laatste ontsporing in de burgstraat gezien te hebben dat de bouten gewoon afscheuren. Het is enkel bij de hermelijnen die al aangepast zijn in Duitsland. Zolang er geen oplossing is blijven ze binnen. ACOD zegt dat er in september grote problemen zullen zijn wegens capaciteit op de voertuigen.
ACOD vraagt hoe het komt dat er 13 hermelijnen binnen staan. De directie zegt met het onderzoeken van de laatste ontsporing in de burgstraat gezien te hebben dat de bouten gewoon afscheuren. Het is enkel bij de hermelijnen die al aangepast zijn in Duitsland. Zolang er geen oplossing is blijven ze binnen. ACOD zegt dat er in september grote problemen zullen zijn wegens capaciteit op de voertuigen.
Hopla, nieuw accidentje in Gent (5 september):
woensdag 06 september 2006
Rozemarijnbrug is ,,zwarte bocht'' voor trams
Voor de tweede keer in minder dan een jaar is gisterochtend een tram ontspoord aan de Rozemarijnbrug. Om halfnegen ging een Hermelijn-tram van lijn 2 uit de sporen bij het afdraaien vanop de Coupure-rechts. Hij kwam pas zeventig meter verder tot stilstand. De tram ramde onder meer een vluchtheuvel aan de overkant van de brug. De vijftien passagiers kwamen er zonder kleerscheuren vanaf. Toen de tram tot stilstand was gekomen, stapten ze af en gingen ze te voet verder. ,,Waar het ongeval aan te wijten is, is nog onduidelijk'', zegt woodvoerster Machteld Weyts van De Lijn. ,,Het achterste deel van de tram is uit de sporen geraakt. Of het aan de tram lag, aan de sporen of aan een menselijke fout, wordt nu verder onderzocht.''
Toch beseffen ze ook bij De Lijn dat de bocht aan de Rozemarijnbrug vrij scherp is. ,,De oude trams, de PCC's, hadden daar minder moeite mee dan de langere Hermelijn'', zegt Weyts.
http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Art ... =GK7117JEK