Pagina 5 van 6

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 17 jul 2008, 19:48
door Asterix
Mensen moeten het dan wel in hun geldbeugel voelen. De prijs van tabak met kleine stapjes verhogen, helpt niet. Zelfs de aardolie stijgt hiervoor niet fors genoeg. Daarenboven zal er nu al een tweede maal dit jaar worden geïndexeerd wat de pijn verzacht. Ook dit gaat een mentaliteitswijziging tegen.

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 17 jul 2008, 22:24
door K V B
Bartjedj schreef:Inderdaad.
Ook zouden de grensrechten eindelijk afgeschaft moeten worden. Waarom moet een reiziger uit Essen naar Rosendaal ineens meer betalen dan een reiziger Oostende - Brugge. De afstand is kleiner, maar hij gaat net toevallig een grens over. Tol is toch afgeschaft?
Het kost meer om een trein te laten rijden van Roosendaal naar Essen dan van Brugge naar Oostende.

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 17 jul 2008, 22:33
door Bartjedj
En waarom kost dat meer? Juist, grensrechten...

BDJ

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 18 jul 2008, 12:31
door Trainspotterke
Ook op administratief vlak zal een grensoverschrijdende trein wel meer kosten, aangezien er moet berekend worden hoeveel er van een ticketprijs naar welke maatschappij gaat (in het geval van Essen - Roosendaal gaat het om de NS en NMBS en op hun beurt ProRail en Infrabel).

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 18 jul 2008, 14:56
door dentheo
Bartjedj schreef:Zal nog wel komen. Als de prijzen van aardolie nog ver stijgen, zal het autoverkeer wel afnemen.

BDJ
dat is GEEN belasting...gewoon de prijs....
als "de lijn "korrekt zou werken hadden ze ook al brandstoftoeslag gevraagd.... mobiliteit kost nu eenmaal geld.

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 09 aug 2008, 01:57
door Asterix
Mobib kampt met kinderziektes

Brussel - De chipkaart van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB, de Mobib-kaart, kampt met kinderziektes. Dat geeft de MIVB zelf toe. Bij het overstappen wordt soms een nieuwe rit aangerekend, terwijl een overstap binnen het uur gratis is.

De MIVB gaat nu na of er geen lot technische defecte toestellen werd geleverd en belooft de technische problemen zo snel mogelijk op te lossen.

De klok van sommige valideringstoestellen is bijvoorbeeld niet hetzelfde afgesteld, wat voor problemen kan zorgen bij het overstappen.

"Mocht een klant toch een probleem ondervinden door die synchronisatie, waardoor er een extra rit wordt aangerekend bij het overstappen, dan wordt die uiteraard vergoed door de klantendienst van de MIVB." Dat zegt woordvoerster An Van Hamme.

Eind augustus zou je ook aan alle GO!-automaten je Mobib-kaart kunnen opladen, nu kan dat nog maar bij tweederde van de toestellen.

© FM Brussel
Garandeert nieuwe Mobib-chipkaart anonimiteit van reiziger?

Brussel - Brussels parlementslid Rachid Madrane (PS) heeft kritiek op de Mobib-kaart van de vervoersmaatschappij MIVB. Dat is een chipkaart waarmee een reiziger zijn ritten kan betalen. Op termijn wordt het systeem gebruikt door alle openbaar vervoersmaatschappijen in ons land. Madrane is niet tegen de chipkaart op zich, maar vreest wel dat de elektronische gegevens op de kaart de anonimiteit van de reiziger niet meer waarborgen.

De Mobib-chipkaart vervangt geleidelijk aan de traditionele kaartjes waarmee je je rit betaalt op het Brusselse openbaar vervoer. De chipkaart bevat gegevens over de reiziger, en daar knelt volgens Madrane het schoentje: "Mijn probleem is dat ik graag wil weten welke garantie er is over de anonimiteit van dit Mobib-systeem."

Maar volgens minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is de Mobib-kaart goedgekeurd door de federale privacycommissie. Er werd rekening gehouden met de kritiek van de commissie over het profiel van reizigers. Gegevens over beroep, bezit van een wagen en leeftijd gingen eruit. Ook de reisweg traceren van een specifieke Mobib-kaart-gebruiker, is niet mogelijk.

"Wanneer de kaart wordt gevalideerd, wordt dat wel geregistreerd, maar de naam niet," legt Smet uit. "De reisgegevens zitten in een databank, en de persoonlijke gegevens zitten in een andere databank. Bij de MIVB zullen het ook verschillende personen zijn die toegang hebben tot die databanken."

"Er is dus een marketingbestand en een anoniem technisch bestand, maar zowel MIVB, de NMBS, De Lijn, de TEC en Interparking hebben toegang tot het systeem," reageert Madrane. "Dat zijn heel wat partijen. Hoe zullen de bestanden gebruikt worden? Zullen ze verkocht worden?"

Volgens het parlementslid zou men de Mobib-kaartgebruiker eerst moeten vragen of de kaart privégegevens mag bevatten, of niet.

© tvbrussel

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 18 aug 2008, 16:18
door Arnenys
In Valenciennes en Lyon wordt al een tijdje een systeem met chipkaarten gebruikt, en dat gaat heel gemakkelijk: de mensen komen de bus in, ze houden hun tas tegen dat machientje, machientje zegt 'piep' en chauffeur is tevreden :)
Dus ik snap niet wat hier het probleem zou moeten zijn met de privacy? :|

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 18 aug 2008, 16:49
door Bartjedj
In Nice bestaat dit systeem ook.

BDJ

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 19 aug 2008, 18:51
door Accelerat
Als eerste waren ze daarmee in Parijs, ik neem aan dat dat nu in alle grote franse steden is. :)

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 19 aug 2008, 22:04
door Hagelander
Misschien moet dat Brussels parlementslid dan ook het gebruik van bankkaarten, kredietkaarten, tankkaarten, ... verbieden, want die bevatten ook allerhande persoonlijke informatie en ontnemen ook de anonimiteit van de gebruiker. Of hoe dacht je dat reclamebedrijven gerichte reclame naar potentiële klanten kunnen versturen? Oh ja, zullen we dan ook maar de nieuwe identiteitskaarten en de SIS-kaart verbieden? :wink:

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 19 aug 2008, 22:08
door overweg13
Ach, die privacy, als er ergens in een straat een vuilniszak omvergelopen wordt, staat VTM er met een hele opnameploeg (en even later ook Een.) De buurtbewoners staan elkaar te verdringen om toch maar op tv te komen, dan is privacy niet belangrijk meer. Om dan nog te zwijgen van de walgelijke uitrustingen die opduiken zodar de temperatuur boven de 22 ° uitkomt, en de zon zich laat zien...

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 20 aug 2008, 09:55
door Arnenys
Als ze maar ergens over te klagen hebben he :|
Mensen hebben gewoon niet graag vernieuwingen... het zou me niet verwonderen als die chipkaart een aantal jaar vertraagd wordt...

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 20 aug 2008, 11:20
door K V B
Arnenys schreef:Als ze maar ergens over te klagen hebben he :|
Mensen hebben gewoon niet graag vernieuwingen... het zou me niet verwonderen als die chipkaart een aantal jaar vertraagd wordt...
Waar hebben we die ingewikkelde chipkaart voor nodig? In een goed uitgedacht OV tariefsysteem is de preisstelling zodanig dat voor 80% van de reizigers een abonnement interessant is. Die abonnementen hoeven bij het instappen niet getoond of gecontroleerd te worden, vliegende controles zijn voldoende. Voor de overige reizigers voldoen gewoon papieren kaartjes.

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 20 aug 2008, 17:09
door Arnenys
Maar zo'n chipkaart systeem is ook heel handig voor de reizigerstellingen, als iedereen bij het instappen van bus of tram gewoon even je kaartje/abonnement 'afpiept' worden reizigersaantallen geregistreerd waardoor de vervoersmaatschappij beter kan inspelen op de bezetting...

Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus

Geplaatst: 20 aug 2008, 20:37
door pietje
Arnenys schreef:Maar zo'n chipkaart systeem is ook heel handig voor de reizigerstellingen, als iedereen bij het instappen van bus of tram gewoon even je kaartje/abonnement 'afpiept' worden reizigersaantallen geregistreerd waardoor de vervoersmaatschappij beter kan inspelen op de bezetting...
Dan is dit toch een heel dure en omslachtige manier van reizigerstellen, ik hoop dat er nog grondigere argumenten zijn om de chipkaart in te voeren, en als je bv bij De Lijn al voor iets meer dan 200 euro een abonnement hebt op het hele net, dan is zo'n chipkaart toch echt niet nodig.
bij de andere maatschappijen ligt dit anders