Pagina 2 van 2

Re: Pedalen in Antwerpse PCC

Geplaatst: 20 feb 2010, 11:49
door e49memling
Het PCC-systeem komt van Amerika, daar werd destijds beslist om -in analogie met de auto- bediening met pedalen in te voeren. Het systeem hier is daarvan overgenomen.

Re: Pedalen in Antwerpse PCC

Geplaatst: 22 feb 2010, 10:58
door apestaart
De oude vierassers die in Gent tot in de jaren 70 en in Antwerpen tot in de jaren 60 reden,
evenals de oude S-trams van de NMVB gebeurde de traktie met een draaikruk die links van
de stuurbord stond, het remmen gebeurde met een remhendel die rechts van de stuurbord
stond; het hoeft geen betoog dat dit een onveilige systeem was
Bij de Antwerpse, Gentse en Brusselse PCC's en de BN-trams aan de kust en Charleroi
gebeurt de traktie met pedalen
Bij de nieuwe brusselse T-3000 en T-4000 en de bij de Hermelijnen gebeurt de traktie met
een hendel, al weet ik niet hoe het remmen gebeurt (met dezelfde hendel en/of met een
pedaal)
Bij die nieuwe trams die vanaf 2014 aan de kust zal geleverd worden en bij de opvolger
van de Hermelijnen die in Antwerpen en Gent zal ingezet worden zal de traktie waarschijnlijk
ook met een hendel gebeuren

Re: Pedalen in Antwerpse PCC

Geplaatst: 22 feb 2010, 20:14
door Steve
apestaart schreef: Bij de nieuwe brusselse T-3000 en T-4000 en de bij de Hermelijnen gebeurt de traktie met
een hendel, al weet ik niet hoe het remmen gebeurt (met dezelfde hendel en/of met een
pedaal)
Met dezelfde hendel: naar achteren trekken om te remmen, en helemaal naar achteren voor een noodremming. Daarnaast is er ook een extra knop aanwezig voor een noodremming, makkelijk bereikbaar met de rechterhand (terwijl de hendel met de linkerhand wordt bediend).