Pagina 2 van 3

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 22 feb 2007, 22:55
door MaiKeg
Jeroen schreef:
Trainspotterke schreef:Aan het eindpunt van de omleiding stond er dan een werknemer klaar om de trolleystangen terug tegen de bovenleiding te plaatsen, zodat de toch wel luidruchtige generator kon stilgelegd worden en er op elektriek kon verder gereden worden.
Waarom stond er dan hier wel iemand om die stangen te helpen contact te maken en moet dit op andere plaatsen niet?
Omdat er in die omleiding geen bovenleiding hong en de trolley dus bijgevolg dat stukje op diesel moest rijden. Eenmaal uit de omleiding, helpt er iemand mee om de stangen weer vlot op de draad te krijgen, zodat de chauffeur zijn voertuig niet hoeft te verlaten.

Het gebeurt geregeld dat de stangen het contact met de draad verliezen, en dan is het voor de chauffeur vrij precies tewerk gaan om deze er terug op te krijgen. Op sommige plaatsen echter zijn er 'hoedjes' (zo noem ik ze toch) voorzien die de stangen automatisch op de juiste plaats contact laten maken met de rijdraad.

Normaal binnen een jaar of 2-3 wel nieuwe trolleys in Gent... Maar da's nog onder voorbehoud.

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 22 feb 2007, 23:34
door Asterix
Bedankt voor de uitleg. Kunnen deze mensen op het wegdek een visueel spoor volgen om zo 'goed' te rijden of is het nattevingerwerk?

Geplaatst: 23 feb 2007, 21:19
door MaiKeg
Jeroen schreef:Bedankt voor de uitleg. Kunnen deze mensen op het wegdek een visueel spoor volgen om zo 'goed' te rijden of is het nattevingerwerk?
Gewoon de baan volgen hoor, die trolleystangen zijn vrij flexibel. Zolang je niet al te veel van je baanvak en haltestroken afwijkt, is er geen enkel probleem. Anders eens naar Gent komen hé, en zelf eentje nemen. Da's nog eens een leuke ervaring (snel optrekken doen ze wel niet (meer) :D).

Groeten,
Maikel

Geplaatst: 25 feb 2007, 00:12
door Joris
Hallo,
Ik vind dat ze er zo meer zouden moeten inleggen.
Die bussen zijn zeer stil, en elektriciteit is milieuvriendelijker.
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 25 feb 2007, 01:00
door MaiKeg
Joris schreef:Hallo,
Ik vind dat ze er zo meer zouden moeten inleggen.
Die bussen zijn zeer stil, en elektriciteit is milieuvriendelijker.
Groeten,
Joris De Mol
Tegen wie zegt ge het... Maar 't probleem is dat de stad telkens moet instemmen. En dus ook de inwoners.
In Nederland kent de trolleybus grote successen, al vele jaren. Vroeger waren er trouwens, naast Gent, nog enkele andere steden met trolleybussen. Op één of andere manier zijn deze echter vervangen door dieselbussen of tramlijnen.
Voor lijn 3 in Gent was men oorspronkelijk ook van plan om deze opnieuw (voor de trolleys reed daar ook een tram!) te 'vertrammen', maar de stad Gent zag de trolleybus graag behouden blijven.

Grtz,
Maikel

Geplaatst: 25 feb 2007, 01:10
door groentje
Ik zou ook liever een tram zien, hoor, maar een trolley heeft ook wel zijn charmes.

Geplaatst: 25 feb 2007, 01:26
door nicken
MaiKeg schreef:
Joris schreef:Hallo,
Ik vind dat ze er zo meer zouden moeten inleggen.
Die bussen zijn zeer stil, en elektriciteit is milieuvriendelijker.
Groeten,
Joris De Mol
Tegen wie zegt ge het... Maar 't probleem is dat de stad telkens moet instemmen. En dus ook de inwoners.
In Nederland kent de trolleybus grote successen, al vele jaren. Vroeger waren er trouwens, naast Gent, nog enkele andere steden met trolleybussen. Op één of andere manier zijn deze echter vervangen door dieselbussen of tramlijnen.
Voor lijn 3 in Gent was men oorspronkelijk ook van plan om deze opnieuw (voor de trolleys reed daar ook een tram!) te 'vertrammen', maar de stad Gent zag de trolleybus graag behouden blijven.

Grtz,
Maikel
Ik hoop dat ze die blijven houden ze
de eerste keer dat ik die zag keek ik ook wel eens op ze
is wel uniek,had da nog nooit gezien,die stangen zijn idd zeer flexibel

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 20 jan 2008, 22:43
door groentje
Het idee is ondertussen om geen opvolger van de trolley meer te bestellen, maar hybride bussen, en op termijn de lijn te vertrammen, maar die vertramming is geen prioriteit voor het Gentse stadsbestuur, die vooral de verlenging naar Lochristi zo snel mogelijk wil verwezenlijken.
bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=5L1MGNGN (betalend gedeelte)
Het antwoord van de BTTB, wel een groot voorstander van een snelle vertramming: http://www.bttb.be/pers/pers080114.htm

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 20 jan 2008, 23:17
door nighttrain
groentje schreef:Het idee is ondertussen om geen opvolger van de trolley meer te bestellen, maar hybride bussen, en op termijn de lijn te vertrammen, maar die vertramming is geen prioriteit voor het Gentse stadsbestuur, die vooral de verlenging naar Lochristi zo snel mogelijk wil verwezenlijken.
bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=5L1MGNGN (betalend gedeelte)
Het antwoord van de BTTB, wel een groot voorstander van een snelle vertramming: http://www.bttb.be/pers/pers080114.htm
Het project van de trolleybussen was een wafelijzer voorbeeld van de Belgische politieke subsidies eind jaren 70.
VanHool wou trolleybussen verkopen in het buitenland, maar in België bestond dit niet! Dus het is moeilijk iets te verkopen in het buitenlandwat nog niet bestaat en zeker niet in je thuis markt, daarom besliste de toenamllige regering om het waalse ACEC bij het projekt te betrekken . Vlaamse carroserie met waalse electriek= 1 subsidie. En in Gent werden de miljarden verspeelt met bovenleiding van Gentbrugge tot Mariakerke en vehicels van bussen en cowboys als chauffeurs. Er is nooit 1 bus verkocht in het buitenland.
Nu wil "De Lijn " lijn 3 vertrammen in de juist heraangelegde straten van de stad Gent!!!

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 21 jan 2008, 19:26
door MaiKeg
nighttrain schreef:En in Gent werden de miljarden verspeelt met bovenleiding van Gentbrugge tot Mariakerke en vehicels van bussen en cowboys als chauffeurs. Er is nooit 1 bus verkocht in het buitenland.
Pardon? Ooit al eens in Arnhem geweest? Montreux? Esslingen? Athene? Rijden nochtans genoeg Van Hool-trolleys rond.

Ik denk trouwens dat het heel wat voordeliger zal zijn om nieuwe trolleybussen aan te kopen ipv die hybride-dingen die ze later toch op andere lijnen zullen moeten inzetten. Trouwens, de infrastructuur is er. En als we over een vertramming spreken moet heel de boel nog opengelegd worden (en op een groot deel van de trolleylijn is dat net gebeurd!). We spreken hier dus nog wel over een jaar of 10-20. Kan makkelijk nog een nieuwe generatie trolleys tussen.

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 21 jan 2008, 20:40
door pietje
Ja, ik vrees ook dat het een 'verdoken' afschaffing is:
We schaffen de trolleys nu af om er binnen 10 jaar een tram van te maken, maar binnen 10 jaar is er niemand meer die je ter verantwoording kan roepen en hun opvolgers wassen hun handen in onschuld.

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 22 jan 2008, 01:35
door nighttrain
MaiKeg schreef:
nighttrain schreef:En in Gent werden de miljarden verspeelt met bovenleiding van Gentbrugge tot Mariakerke en vehicels van bussen en cowboys als chauffeurs. Er is nooit 1 bus verkocht in het buitenland.
Pardon? Ooit al eens in Arnhem geweest? Montreux? Esslingen? Athene? Rijden nochtans genoeg Van Hool-trolleys rond.

Ik denk trouwens dat het heel wat voordeliger zal zijn om nieuwe trolleybussen aan te kopen ipv die hybride-dingen die ze later toch op andere lijnen zullen moeten inzetten. Trouwens, de infrastructuur is er. En als we over een vertramming spreken moet heel de boel nog opengelegd worden (en op een groot deel van de trolleylijn is dat net gebeurd!). We spreken hier dus nog wel over een jaar of 10-20. Kan makkelijk nog een nieuwe generatie trolleys tussen.
laten we niet aan komma neuken doen. De bedoeling was om het hele systeem te verkopen in de gehele wereld t.t.z. carroserie: VanHool- aandrijving:ACEC en bovenleiding :ACEC. Dit was de reden van deze miljardensubsidie door de toenmalige Belgische staat.Het enige wat min of meer goed was in deze combinatie was de carrosserie
Volgens mijn informatie is het aandeel van Belgische trolley bussen zeer beperkt,zal niet de 500 overstijgen.Dus gezien het aantal openbare vervoerbedrijven in de gehele wereld is dit dus een druppel en niet in overeenstemming met de subsidie.
De stad Solingen die samenwerkt met Arnhem betreffende de aankoop van materiaal gaat hun net voorzien van waterstofbussen tegen 2010 en de trolley afschaffen tegen 2015.
In acht genomen de visuele pollutie en de kostprijs van koperen bovenleidingen(diefstal!!) , lijkt me dit een verstandige beslissing.
Als U zegt de infrastruktuur ligt er , ja maar ze moet onderhouden worden,en dat is redelijk duur..

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 15 jun 2009, 16:04
door Patrick
Zondag 14 juni 2009: laatste trolleys hebben door Gent gereden.
Zie artikel in Het Nieuwsblad. Voor de gelegenheid werd er nog eentje in de vroegere MIVG-kleuren gestoken.

Re: De Gentse trolleybus

Geplaatst: 15 jun 2009, 22:04
door Joris
Hallo,
Trolley 08 is een museumbus van het META, en is gerestaureerd in de kleuren van het MIVG.
Groeten,
Joris De Mol

De Gentse trolleybus

Geplaatst: 16 jun 2009, 20:43
door dekooiker
Ik was er zondag bij en het was een aangename ervaring in die oude Brusselse kar.
Ondanks de leeftijd een vinnig beestje.
Onbegrijpelijk dat De Lijn voor 20 jaar geen nieuwe trolleys wil aankopen.
Volgens De Lijn zijn die bussen geluidsarm en milieuvriendelijk.
Geluidsarm geloof ik graag: een dieselbus maakt wat meer lawaai en het snerpen van trams in de bochten is een marteling.
(Milieuvriendelijk is weer zo'n drogreden; kernenergie vervuilt veel meer dan wat roet.)
Enfin, het is mooi geweest.
Laten we hopen dat ze er toch op terugkomen...