In het gemeenteblad van Sint-Agatha-Berchem, dat vandaag in de bus viel, stond er iets opmerkelijks: tram 9 en tram 19 zullen hun eindhaltes binnenkort wisselen. Tram 9 wordt vanaf juli Groot-Bijgaarden - Koning Boudewijn en tram 19 Simonis - De Wand.
Als je twee keer nadenkt is dit eigenlijk heel logisch, want op de huidige tramlijn 19 is het gedeelte tussen Groot-Bijgaarden en Simonis een pak drukker dan de rest van de lijn en ook tram 9 is erg druk vooral tussen Simonis en UZ Brussel. Dat wil zeggen dat de huidige tramlijn 9 binnenkort frequenter zal rijden tot aan het UZ Brussel*, met name zo frequent als tramlijn 19 nu rijdt (in de spitsuren om de 4 minuten, ipv om de 6 minuten vandaag).
Het gedeelte van lijn 19 Simonis - De Wand - dat vandaag voor een stuk bediend wordt door bussen owv werken in Jette en door de verlengde tramlijn 62 van Kerkhof van Jette tot De Wand - zal tijden de spits geen verlies in frequentie kennen in vergelijking met de situatie vóór de start van de werken in de Léon Theodorstraat in Jette, omdat sowieso 1 op 2 trams van lijn 19 uit Groot-Bijgaarden Simonis als terminus had en kop maakte aan de wissel net voor de halte Broustin, wat op zich ook weer voor wat oponthoud van tram 9 zorgde.
Als werknemer van het UZ Brussel wonende te Sint-Agatha-Berchem ben ik hier uiteraard tevreden mee, want dat betekent dat ik in de toekomst niet meer hoef over te stappen in Simonis, Broustin of Miroir.
Alleen kan je je bedenken dat lijn 9 een "CHRONO-lijn" is (dwz een tramlijn die grotendeels op eigen bedding rijdt) en die bedding er niet is vanaf Heilig Hartcollege tot Groot-Bijgaarden. Maar ja, dit hoort eigenlijk geen contra-argument te zijn, want het komt de capaciteit in de wisselzone van Simonis sterk ten goede als men de frequentie richting UZ Brussel wil optrekken.
*Ik heb hierboven vermeld dat er zeker tot UZ Brussel een verhoging van de frequentie op lijn 9 tijdens de spits zou komen. Dat is een persoonlijke beredeneerde gok, omwille van het volgende: men is momenteel een extra wissel aan het bijplaatsen aan het UZ Brussel (aan de noordelijke terminusplaats, waar vandaag slechts 1 tram per dag, enkel op schooldagen, z'n eindhalte heeft) waardoor het tramverkeer is onderbroken tussen UZ Brussel en Koning Boudewijn. Ik vermoed dat deze wissel zal dienen om twee trams achter elkaar in doorschuifsysteem op te kunnen stellen, zoals pakweg aan de eindhalte van tramlijn 4 aan het Noordstation/Thomas of metrolijn 2 aan Simonis/Belgica. Er zal in dit scenario één op twee trams doorrijden tot Koning Boudewijn, omdat dat stuk van de lijn minder druk is en omdat er waarschijnlijk capaciteit te weinig is aan de eindhalte Koning Boudewijn (slechts twee standplaatsen).
Ik heb hierboven dan ook enkel gesproken over de situatie tijdens de spits. Hoe de eigenlijke situatie er uiteindelijk uit zal zien, valt natuurlijk af te wachten, zeker in de daluren.
Na jaaaaren zal er dan geen tram 19 meer tot Groot-Bijgaarden rijden. En zo zie je maar: niets is voor eeuwig.