Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Spartacusplan

Bericht door JonasV91 »

Malista schreef: 29 mei 2023, 23:57 Tramtreinen, hoewel het in theorie mooi is lijkt het mij moeilijk te realiseren. Moeilijk, maar niet onmogelijk als verschillende steden ons geleerd hebben. Waar de meeste moderne tramlijnen met perronhoogtes werken van iets van een 30 cm terwijl de doelstelling voor Belgische treinen 76 cm is. Verder zijn de signalisatie en spanning ook verschillend tussen trein en tramsystemen. Waarschijnlijk te veel denkwerk om dat rond te krijgen in België.

In feite was het voldoende om afgeschafte treinlijnen terug te openen. Denk aan spoorlijn 20 die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 1, spoorlijn 21B (+ verlenging tot Maasmechelen) die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 2 en spoorlijn 18 die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 3.
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Ik ga er vanuit dat het een stuk goedkoper is dan een 'echte' trein te laten rijden. We houden, naar mijn mening, te veel vast aan het concept van de grote echte treinen terwijl relatief veel lijnen ook baat kunnen hebben bij Tramtreinen.

Ik zou eens willen weten hoeveel het kost om op een bepaald traject een Desiro in te zetten en datzelfde traject met dezelfde stops maar dan met een tramtrein of veredelde tram.

De Lijn had het nochtans goed begrepen en ik ben nogal snel met verwijten naar vervoersbedrijven zoals het gebrek aan innovatie en wil om er echt iets van te maken. Wat betreft Spartacus, Neptunius etc had ik 't gevoel van "dit zijn nu eens deftige plannen".

Nu heb je in veel regio's ofwel bus ofwel trein. Een tramtrein lijkt me de ideale tussenstap om een extra niveau te creëren. Bussen vooral lokaal inzetten, tramtreinen interlokaal en treinen regionaal en verder.

Je hebt in België wel belangrijke verschillen in refertesnelheden maar toch veel lijnen die 120(+) km/u toelaten. Aangezien traag en snel verkeer weinig tot niet gescheiden verloopt heeft iedere trein een impact op een andere. Zelfs met gescheiden verkeer zijn er vaak trajecten die vrijwel verzadigd zijn (L36(N), L50(A), L59. Nuja, o.a. het GEN-net zou hierop moeten inspelen maar da's dan rond Brussel.

Zijn er überhaupt tram(trein)stellen die sneller rijden dan 100 km/u? De tram-trein in Frankrijk rijdt max. 100km/u. Die in Karslruhe ook. Die laatste rijden ook onder 15kV dus ons stroomsysteem zou evenmin problemen mogen opleveren. Ik zie net dat de tramtrein tussen Nantes en Chateaubriant ook onder 25kV rijdt.

Qua signalisatie kan je opteren om die van de NMBS over te nemen. De vraag is hoe de trajecten zouden lopen natuurlijk. Als je de trajecten reactiveert kan je ze net zo goed als spoorlijn reactiveren want je gebruikt normaalspoor. Dat zorgt ook voor bijkomende mogelijkheden. Er zou dan een mogelijkheid zijn om met goederen te rijden.
Een optie qua signalisatie is het invoeren van een extra sein tussen groen en dubbel geel op bepaalde trajecten zoals je in de UK ziet. Daar gebruiken ze als basis groen, geel, rood maar soms heb je ook groen, dubbel geel, geel en rood. Dat is toch om de capaciteit te verhogen?

Er zijn mijn inziens altijd wel opties maar het lijkt me vooral de wil die ontbreekt. Geld is er ook als men constructief wil investeren i.p.v. het geld langs ramen en deuren naar buiten te gooien. Er zijn genoeg voorbeelden van politieke vergiftigde geschenken louter en alleen om 't volk te plezieren terwijl de werkelijkheid veel minder rooskleurig is. Die 'gratis' laptops in 't onderwijs bijv. Veel van die onzin zou veel minder geld kosten en veel doeltreffender kunnen zijn mocht er eens even over nagedacht worden. Of het subsidiëren van de luchtvaart, bedrijfswagens,... Files en ongevallen die handenvol geld kosten etc. Net zoals die "We geven iedereen €200." Slaat naar mijn mening op niks. Enkel een lapmiddel om 't volk te sussen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Spartacusplan

Bericht door TKR »

Maastricht en Nederlands Limburg eisen zo'n 20 miljoen van de Vlaamse Overheid voor het annuleren van de plannen:
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2577994/ ... van-belgen
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spartacusplan

Bericht door dentheo »

Vragen staat vrij, maar over het betalen van "voorstudies" moet je wel bij het begin onderhandelen....elk project kan stranden en dat is maar goed ook.
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

Ik denk dat de Nederlanders vooral zelf begonnen zijn met het graf van de tramlijn te graven door na enkele jaren te moeten vaststellen dat de tramlijn wel moest eindigen nog vóór de Maas ipv aan het station...
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Maar daarvoor had Vlaanderen een compensatie gevraagd en gekregen.
De Nederlanders gebruiken die tactiek nu zel tegen Vlaanderen. 100% terecht overigens.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spartacusplan

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 05 mar 2024, 21:25 Vragen staat vrij, maar over het betalen van "voorstudies" moet je wel bij het begin onderhandelen....elk project kan stranden en dat is maar goed ook.
Er is een overeenkomst, dus opzeggen kan geld kosten en aan voorwaarden verbonden zijn. We zullen zien wat de rechter ervan vindt.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Spartacusplan

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 16 mar 2022, 14:25
rvdborgt schreef: 08 okt 2021, 18:25
trainlovertje schreef: 08 okt 2021, 15:13 Mijn argwaan tov het trambusidee is zeker afgenomen, omdat het principieel uitgangspunt voor de werkgroep is dat de trambussen snel genoeg kunnen rijden (maximumsnelheden van minimum 90 km/h is een vereiste op snelwegen, trambusconstructeurs werken hieraan) [...]
Vooralsnog is het allerminst zeker dat er elektrische dubbelgelede bussen zullen komen die sneller kunnen dan de huidige 72 km/h.
[...]Ik ben wel heel zeker dat er NOOIT dubbelgelede bussen zullen komen die 90 mogen op de snelweg. De huidige "trambussen" zoals De Lijn mogen in Frankrijk maar 67 km/uur rijden. Er zijn maar 45 zitjes, de rest van de reizigers staat recht. Een dubbelgelede bus bestaat uit drie bakken die aan elkaar hangen met scharnieren. Risico op slingeren... Risico op in 2 of 3 delen scheuren bij een ongeluk... Als daarmee een ongeluk gebeurt op de snelweg vrees ik het ergste voor de inzittenden...
Een heel andere bouw dan een touring-car uit één stuk, waar de reizigers allemaal een stoel hebben, en een gordel.

Dit type "trambus" is bedoeld voor stadsvervoer. Vrije busbanen IN de stad waar er massa's reizigers moeten vervoerd worden, niet om een halve provincie snel te doorkruisen.

De politiek zit volgens mij vastgewrongen in het idee dat ze iets willen voorstellen dat geen zware investering vergt en dat lijkt op een vernieuwende "snelle" innovatie, en daarmee ook de eigen Vlaamsche industrie steunen, terwijl het eigenlijk een bus is die trager is dan een gewone bus:

Dit vond ik nog hierover:
"Precies daarom had een aantal Limburgse politici in het Vlaams Parlement aan minister Peeters gevraagd om een proefrit te organiseren met een ExquiCity, zoals de trambus officieel heet. Zo zou men proefondervindelijk kunnen vaststellen of de trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en tussen Hasselt en Neerpelt wel snel genoeg kan rijden en of ze de knooppunten tijdig bereikt. In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement op 4 maart vond minister Peeters die proefrit een goed idee. Een maand later echter wijst ze een proefrit zonder meer af. "
https://treintrambus.be/persberichten/s ... t-trambus/
Ondertussen ben ik al wat opgeluchter dat hier op de snelweg geen "dubbelgelede" bus komt, maar een enkel gelede, van 18 meter. Deze zou ook sneller zijn, 85 km/uur.
Een enkelgelede bus is ook beter om een wat hogere frekwentie te krijgen, anders worden sommige busbanen (richting Maasmechelen enz) toch wel echt slecht benut met 1 bus om het halfuur per eindbestemming.
Leverancier VDL noemt het zelf ook geen "trambus" :-)
Het is zover: elektrische trambussen rijden vanaf 2024 in
Als Minister Peeters maakt zich sterk dat de bestelde trambus van VDL 85 km/uur kan rijden en er geen probleem is met de veiligheid op de snelweg.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230615_95384978
Als buitenstaander gok ik erop dat er de komende maanden een eerste, feestelijke rit komt. De busbanen zijn ook bijna klaar, op tijd voor de verkiezingen :-)

Ik heb echter nog geen bevestiging dat dit het type wordt: "VDL Citea SLFA-181 Electric".
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Spartacusplan

Bericht door joverwimp »

Op vraag van het Vlaams Parlement onderzocht het Rekenhof of de keuze voor een trambus tussen Hasselt en Maastricht grondig onderbouwd was.
In zijn verslag, dat vorige maand gepubliceerd is, besluit het Rekenhof “dat de onderbouwende vergelijkende studie behoorlijk werd uitgevoerd, maar dat de opeenvolgende beslissingen de oorspronkelijke ambities van het Spartacusplan teniet hebben gedaan”.
Anders gezegd: minister Peeters, daarin aangemoedigd door Hasselts burgemeester Vandeput (N-VA), heeft de sneltram onmogelijk gemaakt en daardoor kunnen de doelstellingen van het Spartacusplan, m.n. de ontwikkeling van aantrekkelijk openbaar vervoer met korte reistijden en optimale aansluitingen, niet meer gerealiseerd worden. Het Rekenhof merkt op dat De Lijn hooguit een derde van de geïnvesteerde uitgaven voor de sneltram kan hergebruiken. Lydia Peeters had die geldverspilling kunnen vermijden als ze beslist beleid gerespecteerd had en zelf toekomstgerichte beleidskeuzes ten bate van Limburg zou gemaakt hebben.

(Deze tekst van Peter Meukens, voorzitter TreinTramBus, verscheen op 9 maart 2024 als opinieartikel in Het Belang van Limburg)
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Spartacusplan

Bericht door FLV-FGSP »

Plaats reactie