Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
pietje
Berichten: 640
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Naar Maastricht moest geen "sneltram" gelegd worden, maar een echte treinverbinding.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spartacusplan

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef: 13 mei 2023, 09:17 Naar Maastricht moest geen "sneltram" gelegd worden, maar een echte treinverbinding.
Maar doordat die er niet kwam, is het plan met de sneltram geboren.
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spartacusplan

Bericht door jan_olieslagers »

Die sneltram was al een pleister op een houten been, en zelfs dat idee werd afgevoerd. Schande, jawel!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Spartacusplan

Bericht door joverwimp »

Hoeveel kosten zouden inmiddels gemaakt zijn?
Op 19 januari 2006 stelde Eloi Glorieux een schriftelijke vraag aan de bevoegde minister over het Spartacus-plan.
Die antwoordde o.m. dat financiering voorzien werd, voor 'onder meer studie- en andere voorbereidingskosten':
2007: 1,4 miljoen €
2008: 2,4 miljoen €
2009: 3,4 miljoen €
Maar ook de betrokken gemeenten gaven al meer dan een miljoen euro uit aan onder meer onteigeningen en studies (Hasselt 375.000 euro, Lanaken 120.000 euro en Bilzen 10.000 euro).
Het Spartacusplan kon rekenen op Europese steun, zou die betaald zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 13 mei 2023, 16:52 Hoeveel kosten zouden inmiddels gemaakt zijn?
Op 19 januari 2006 stelde Eloi Glorieux een schriftelijke vraag aan de bevoegde minister over het Spartacus-plan.
Die antwoordde o.m. dat financiering voorzien werd, voor 'onder meer studie- en andere voorbereidingskosten':
2007: 1,4 miljoen €
2008: 2,4 miljoen €
2009: 3,4 miljoen €
Maar ook de betrokken gemeenten gaven al meer dan een miljoen euro uit aan onder meer onteigeningen en studies (Hasselt 375.000 euro, Lanaken 120.000 euro en Bilzen 10.000 euro).
Het Spartacusplan kon rekenen op Europese steun, zou die betaald zijn?
Europese steun wordt doorgaans pas betaald bij het indienstnemen van een project. Dus die zal intussen wel naar andere Europese projecten gegaan zijn.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Spartacusplan

Bericht door JonasV91 »

joverwimp schreef: 13 mei 2023, 16:52 Hoeveel kosten zouden inmiddels gemaakt zijn?
Op 19 januari 2006 stelde Eloi Glorieux een schriftelijke vraag aan de bevoegde minister over het Spartacus-plan.
Die antwoordde o.m. dat financiering voorzien werd, voor 'onder meer studie- en andere voorbereidingskosten':
2007: 1,4 miljoen €
2008: 2,4 miljoen €
2009: 3,4 miljoen €
Maar ook de betrokken gemeenten gaven al meer dan een miljoen euro uit aan onder meer onteigeningen en studies (Hasselt 375.000 euro, Lanaken 120.000 euro en Bilzen 10.000 euro).
Het Spartacusplan kon rekenen op Europese steun, zou die betaald zijn?
Da's toch compleet absurd hoeveel geld er in rook opgaat omdat men plannen niet doorzet...
Er is geld maar als we het verkwisten aan fratsen zoals deze, nja, dan is er inderdaad "geen geld"...
Trouwens, Nederland eist toch hun gemaakte kosten toch (deels) terug?
Nog eens extra geld weg dat letterlijk tot niks gediend heeft.

Ik weet niet hoe het in andere landen gesteld is maar naar 't schijnt zijn wij een land dat een vrij/heel hoge taxatiegraad heeft. Dan verwacht ik toch een beetje return on investment. Niet dat we meer dan 10 jaar verder zijn en dat er niks gebeurd is. Die snelbussen of trambussen zijn ook weggegooid geld... Als dit alleen gebeurt om Vanhool een plezierke te doen, dan heb ik toch serieus m'n twijfels over de capabiliteit van onze politici. Dit gaat ten koste van iedereen en nog 't meest van de Limburgers die al jarenlang smeken om meer spoor. En terecht. Ik ben niet van die regio, in tegendeel maar als we toch graag geld uitgeven aan prestigeprojecten, dan had dit er wel eentje geweest om U tegen te zeggen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Spartacusplan

Bericht door Hagelander »

Je hebt nu pas twijfels aan onze politici? Waar heb je, bij wijze van spreken, de laatste 20 jaar gezeten? Keer op keer krijg je voor verkiezingen heel veel beloftes en projecten die aangekondigd worden en daarna, eens mijn zijn plaatsje gewonnen heeft, is het een grootse stilte. Probeer eens een week het politiek nieuws te volgen op de VRT-website. Het is bijna niets wat je daar bij elkaar verzamelt, buiten vooral veel grootste aankondigingen. Eén van de weinige positieve berichtgevingen afgelopen week, ging over de realisatie van het deelproject "knooppunt west" in het kader van de Oosterweelverbinding. Ivm openbaar vervoer is het enige nieuws dat ik via de VRT heb opgepikt dat 1/3 reizigers van de NMBS ontevreden zijn, door het grote aantal treinen die te laat zijn of afgeschaft worden, of door de slechte staat van het ingezet materiaal. Er is inderdaad een invoer van nieuw M7 materiaal, maar er blijft nog steeds een groot personeelstekort.

Terug over het Spartacusplan: als kind ben ik daarover al alles beginnen te verzamelen. En ik kan zeggen, het gepubliceerd "werkmateriaal" over de plannen (beloftes) staat totaal niet in verhouding tegenover de uiteindelijke realisaties. Ik verschiet dus niet van de reeds gemaakte kosten, want zo'n studiebureaus en marketingafdelingen werken niet gratis. En dan is het inderdaad vreselijk om vast te stellen hoe zoveel geld verdampt is, door niets. Maar in de provincie Limburg is men sinds de sluiting van de steenkoolmijnen al wel wat gewend. Als je nagaat wat er allemaal zou komen in de plaatse van de mijnen, was de provincie Limburg nu het Orlando van Europa...
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Spartacusplan

Bericht door JonasV91 »

Hagelander schreef: 14 mei 2023, 08:25 Je hebt nu pas twijfels aan onze politici? Waar heb je, bij wijze van spreken, de laatste 20 jaar gezeten? Keer op keer krijg je voor verkiezingen heel veel beloftes en projecten die aangekondigd worden en daarna, eens mijn zijn plaatsje gewonnen heeft, is het een grootse stilte. Probeer eens een week het politiek nieuws te volgen op de VRT-website. Het is bijna niets wat je daar bij elkaar verzamelt, buiten vooral veel grootste aankondigingen. Eén van de weinige positieve berichtgevingen afgelopen week, ging over de realisatie van het deelproject "knooppunt west" in het kader van de Oosterweelverbinding. Ivm openbaar vervoer is het enige nieuws dat ik via de VRT heb opgepikt dat 1/3 reizigers van de NMBS ontevreden zijn, door het grote aantal treinen die te laat zijn of afgeschaft worden, of door de slechte staat van het ingezet materiaal. Er is inderdaad een invoer van nieuw M7 materiaal, maar er blijft nog steeds een groot personeelstekort.

Terug over het Spartacusplan: als kind ben ik daarover al alles beginnen te verzamelen. En ik kan zeggen, het gepubliceerd "werkmateriaal" over de plannen (beloftes) staat totaal niet in verhouding tegenover de uiteindelijke realisaties. Ik verschiet dus niet van de reeds gemaakte kosten, want zo'n studiebureaus en marketingafdelingen werken niet gratis. En dan is het inderdaad vreselijk om vast te stellen hoe zoveel geld verdampt is, door niets. Maar in de provincie Limburg is men sinds de sluiting van de steenkoolmijnen al wel wat gewend. Als je nagaat wat er allemaal zou komen in de plaatse van de mijnen, was de provincie Limburg nu het Orlando van Europa...
De desillusie is er al langer hoor maar ergens moet ik toch hoop creëren :(

Mijn vroegste info was dus zo'n powerpoint uit 2008 ofzo. Maar blijkbaar is het dus al een stuk langer bezig? Zoals ik eerder zei, dit is, correctie, was zo'n prestigeproject dat ons wel faam had kunnen geven.
Ik ben zelf van Oost-Vlaanderen maar ik vind het bijzonder jammer dat hier niks is uit voortgekomen buiten een hoop gebakken lucht.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spartacusplan

Bericht door dentheo »

[/quote]

Da's toch compleet absurd hoeveel geld er in rook opgaat omdat men plannen niet doorzet...

[/quote]

Elk project kost rond de 10% aan begeleiding, ingenieurs, architecten studieburelen....
Wanneer men dan 5 % besteed aan voorbereiding is dat geen reden om het project uit te voeren !!! de 95% moet nog komen...
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Dat an sich ist inderdaad niet voldoende reden om verder te gaan, maar als elke 'aanpassing' van de plannen een verslechtering blijkt, mag dat wel worden aangeklaagd.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Spartacusplan

Bericht door JonasV91 »

dentheo schreef: 27 mei 2023, 19:56
Da's toch compleet absurd hoeveel geld er in rook opgaat omdat men plannen niet doorzet...

[/quote]

Elk project kost rond de 10% aan begeleiding, ingenieurs, architecten studieburelen....
Wanneer men dan 5 % besteed aan voorbereiding is dat geen reden om het project uit te voeren !!! de 95% moet nog komen...
[/quote]

Ik ben ervan overtuigd dat, als je het goed doet, een dergelijk project een absolute meerwaarde heeft. Al dan niet via indirecte opbrengsten die voortkomen uit de mogelijkheid om gebruik te maken van een dergelijk (snel)tramnetwerk. Als je verschillende domeinen benadert, niet louter mobiliteit maar ook pedagogische/educatieve aspecten, commerciële aspecten,... ben ik er zo goed als zeker van dat de initiële kost op termijn wel wordt terugverdiend.
Ik schat de meerwaarde van alle plannen van De Lijn uit die periode 2005/10 (?), die eigenlijk allemaal tot 0 herleid zijn, heel hoog in. Als je verder kijkt dan de gekende zaken (wat men reeds in België gebruikt) kan men zeker alternatieven vinden die een betere kosten-batenbalans kunnen afleveren. Soit. Het blijft een grote zonde dat dit plan en al die anderen niet tot in de praktijk werden omgezet.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spartacusplan

Bericht door dentheo »

JonasV91 schreef: 27 mei 2023, 20:16

Ik ben ervan overtuigd dat, als je het goed doet, een dergelijk project een absolute meerwaarde heeft. Al dan niet via indirecte opbrengsten die voortkomen uit de mogelijkheid om gebruik te maken van een dergelijk (snel)tramnetwerk. Als je verschillende domeinen benadert, niet louter mobiliteit maar ook pedagogische/educatieve aspecten, commerciële aspecten,... ben ik er zo goed als zeker van dat de initiële kost op termijn wel wordt terugverdiend.
Het grote probleem is dat de kosten keihard zijn en de baten "boterzacht".
Niemand weet exact waar de opbrengsten zullen vallen en wie ze zal krijgen...

Anderzijds een studie laten uitvoeren over een mogelijke realisatie mag nooit een verplichting worden om te bouwen!!!
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

JonasV91 schreef: 27 mei 2023, 20:16 Ik ben ervan overtuigd dat, als je het goed doet, een dergelijk project een absolute meerwaarde heeft. Al dan niet via indirecte opbrengsten die voortkomen uit de mogelijkheid om gebruik te maken van een dergelijk (snel)tramnetwerk. Als je verschillende domeinen benadert, niet louter mobiliteit maar ook pedagogische/educatieve aspecten, commerciële aspecten,... ben ik er zo goed als zeker van dat de initiële kost op termijn wel wordt terugverdiend.
Ik schat de meerwaarde van alle plannen van De Lijn uit die periode 2005/10 (?), die eigenlijk allemaal tot 0 herleid zijn, heel hoog in. Als je verder kijkt dan de gekende zaken (wat men reeds in België gebruikt) kan men zeker alternatieven vinden die een betere kosten-batenbalans kunnen afleveren. Soit. Het blijft een grote zonde dat dit plan en al die anderen niet tot in de praktijk werden omgezet.
Het project is niet tot nul herleid, maar wel sterk afgezwakt. Hoe sterk het uiteindelijk afgezwakt wordt, hangt naar mijn mening af van het aantal volledig vrije busbanen dat men al dan niet gaat bouwen.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Spartacusplan

Bericht door JonasV91 »

trainlovertje schreef: 28 mei 2023, 14:11
JonasV91 schreef: 27 mei 2023, 20:16 Ik ben ervan overtuigd dat, als je het goed doet, een dergelijk project een absolute meerwaarde heeft. Al dan niet via indirecte opbrengsten die voortkomen uit de mogelijkheid om gebruik te maken van een dergelijk (snel)tramnetwerk. Als je verschillende domeinen benadert, niet louter mobiliteit maar ook pedagogische/educatieve aspecten, commerciële aspecten,... ben ik er zo goed als zeker van dat de initiële kost op termijn wel wordt terugverdiend.
Ik schat de meerwaarde van alle plannen van De Lijn uit die periode 2005/10 (?), die eigenlijk allemaal tot 0 herleid zijn, heel hoog in. Als je verder kijkt dan de gekende zaken (wat men reeds in België gebruikt) kan men zeker alternatieven vinden die een betere kosten-batenbalans kunnen afleveren. Soit. Het blijft een grote zonde dat dit plan en al die anderen niet tot in de praktijk werden omgezet.
Het project is niet tot nul herleid, maar wel sterk afgezwakt. Hoe sterk het uiteindelijk afgezwakt wordt, hangt naar mijn mening af van het aantal volledig vrije busbanen dat men al dan niet gaat bouwen.
Ik sta er vooral heel sceptisch tegenover.

Ik ben net een compilatie aan het bekijken van cabrides. Metrolink Triple Bill Momenteel heb ik enkel de eerste gezien en zal ik beginnen met de tweede lijn.
Ik ben sterke voorstander van tramtreinen zoals die hier ingezet worden op oude spoorlijnen die nu dus bereden worden door trams. Ik weet niet hoeveel men heeft aangepast aan de infrastructuur maar je zou ook goederentrams kunnen inzetten of lokale bedieningen mogelijk maken zoals in Zwitserland bijv. bij de Rhätische Bahn. Ik zie zoveel mogelijkheden die naar mijn mening onderbenut worden. Ik heb ook 't gevoel dat men alles apart bekijkt i.p.v. concepten te bekijken als één geheel. Soit.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Spartacusplan

Bericht door Malista »

Tramtreinen, hoewel het in theorie mooi is lijkt het mij moeilijk te realiseren. Moeilijk, maar niet onmogelijk als verschillende steden ons geleerd hebben. Waar de meeste moderne tramlijnen met perronhoogtes werken van iets van een 30 cm terwijl de doelstelling voor Belgische treinen 76 cm is. Verder zijn de signalisatie en spanning ook verschillend tussen trein en tramsystemen. Waarschijnlijk te veel denkwerk om dat rond te krijgen in België.

In feite was het voldoende om afgeschafte treinlijnen terug te openen. Denk aan spoorlijn 20 die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 1, spoorlijn 21B (+ verlenging tot Maasmechelen) die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 2 en spoorlijn 18 die quasi equivalent is aan Spartacus lijn 3.
Plaats reactie