Ringtram in Brussel moet files oplossen
Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen
Is dit nu niet gewoon een politiek manoeuvre om het project te kelderen? De vlaamse regering wil zelf niet gezegd hebben dat het er niet komt, dus zorgen ze voor een constructie waarin de gemeentes een njet moeten uitroepen waarnaar kan gewezen worden achteraf.
De haltes (zowel tram als bus) kunnen onderhouden worden door de gemeente of een publicitaire firma zoals Decaux. In dat laatste geval heeft de gemeente geen kosten. Deze firma's doen dat enkel aan drukke lijnen, wat hier allicht het geval zal zijn.jan_olieslagers schreef: ↑11 mar 2023, 18:41 "Okee, mevrouw de burgemeester, als u niet wilt zorgen voor halteplaatsen in uw gemeente dan zal onze tram er zonder te stoppen doorheen rijden. De vlotheid van onze dienstverlening kan er enkel bij winnen, wij danken u hartelijk."
Van de andere kant heeft mevrouw de burgemeester natuurlijk wel gelijk dat afspraken afspraken zijn, en dat wat niet eerder werd afgesproken nu niet plotseling als vanzelfsprekende eis op tafel kan worden gelegd. En inderdaad is 9 miljoen wel erg veel voor een toch niet zo dichtbevolkte gemeente; het veel grotere Grimbergen (ruwweg het dubbele aantal inwoners) zou slechts 1/6 moeten betalen, terwijl het vermoedelijk veel meer gebruikers gaat aanbrengen. Dat lijkt heel kromme logica.
Maar zoals ik reeds eerder stelde: ik vind het niet meer dan normaal dat stations en haltes door de plaatselijke overheid worden beheerd en geregeld en betaald. De infrastructuurbeheerder moet voor sporen zorgen, en signalisatie; de operator moet maken dat er trams/treinen/bussen rijden. Dat zijn hun kerntaken en daar moeten ze zich op toeleggen, en zoveel mogelijk toe beperken.
Ik hoop van niet, maar na de bokkensprongen in andere dossiers van Minister Peeters zou ik van niets meer verschieten. Alleen kan ik amper geloven dat daar iemand in zou trappen...
De vlaamse regering heeft net een waanzinnig hoog bedrag beloofd aan de landbouw. Dat geld moet ergens vandaan komen en gezien hun aversie voor openbaar vervoer lijkt een tramproject kelderen mij een realistische keuze.
-
Best jammer, mocht het de lijn naar Ninove zijn, is het een project dat niet gebouwd wordt, maar sinds dit de eerste lijn is, zie ik dit het hele brabantnet in elkaar storten. De lijn naar Zaventem zie ik nog komen. Maar de ringtram zal een trambus blijven, Ninove en Heist op den Berg krijgen niets en in het algemeen zullen we niets zien veranderen op vlak van OV, tenzij je batterijbussen en treinen telt...
Ik lees en herlees, maar snap deze zin niet.desirootje schreef: ↑13 mar 2023, 23:13Best jammer, mocht het de lijn naar Ninove zijn, is het een project dat niet gebouwd wordt, maar sinds dit de eerste lijn is, zie ik dit het hele brabantnet in elkaar storten.
Ik zou het fijn vinden mocht je proberen correct te formuleren wat je bedoelt...
Bij voorbaat dank!
-
Dit ging de eerste lijn van het brabantnet zijn. Een systeem van interregionale trams die Brussel met Ninove, Heist-op-den-Berg, Londerzeel en mss zelf Aalst, Gooik en Boom zou verbinden. Sinds de eerste lijn nu al wordt afgeschreven door de regering, zal het hele project wss in duigen vallen. Mocht dit lijn 2 of 3 zijn is dat jammer voor mensen uit Heist bvb, maar de overige lijnen zouden nog mss gebouwd kunnen worden.Paul schreef: ↑14 mar 2023, 12:40Ik lees en herlees, maar snap deze zin niet.desirootje schreef: ↑13 mar 2023, 23:13Best jammer, mocht het de lijn naar Ninove zijn, is het een project dat niet gebouwd wordt, maar sinds dit de eerste lijn is, zie ik dit het hele brabantnet in elkaar storten.
Ik zou het fijn vinden mocht je proberen correct te formuleren wat je bedoelt...
Bij voorbaat dank!
Nu zal het in Vlaams Brabant er hetzelfde aan toe gaan als in Limburg met het Spartacus plan, maw met een beetje geluk krijgen we mss nieuwe bussen over die steenwegen en snelwegen en weinig meer.
-
Dat is heel wat leesbaarder, welbedankt! Helaas vrees ik dat uw vrees gegrond zal blijken.
De Vlaamse overheid roept dan wel hard dat ze iets wil doen aan de files, maar het uitwerken en budgetteren van een omvattend plan voor het openbaar vervoer is duidelijkerwijs teveel verwacht.
De Vlaamse overheid roept dan wel hard dat ze iets wil doen aan de files, maar het uitwerken en budgetteren van een omvattend plan voor het openbaar vervoer is duidelijkerwijs teveel verwacht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.