Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

Is dit nu niet gewoon een politiek manoeuvre om het project te kelderen? De vlaamse regering wil zelf niet gezegd hebben dat het er niet komt, dus zorgen ze voor een constructie waarin de gemeentes een njet moeten uitroepen waarnaar kan gewezen worden achteraf.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door joverwimp »

jan_olieslagers schreef: 11 mar 2023, 18:41 "Okee, mevrouw de burgemeester, als u niet wilt zorgen voor halteplaatsen in uw gemeente dan zal onze tram er zonder te stoppen doorheen rijden. De vlotheid van onze dienstverlening kan er enkel bij winnen, wij danken u hartelijk."

Van de andere kant heeft mevrouw de burgemeester natuurlijk wel gelijk dat afspraken afspraken zijn, en dat wat niet eerder werd afgesproken nu niet plotseling als vanzelfsprekende eis op tafel kan worden gelegd. En inderdaad is 9 miljoen wel erg veel voor een toch niet zo dichtbevolkte gemeente; het veel grotere Grimbergen (ruwweg het dubbele aantal inwoners) zou slechts 1/6 moeten betalen, terwijl het vermoedelijk veel meer gebruikers gaat aanbrengen. Dat lijkt heel kromme logica.

Maar zoals ik reeds eerder stelde: ik vind het niet meer dan normaal dat stations en haltes door de plaatselijke overheid worden beheerd en geregeld en betaald. De infrastructuurbeheerder moet voor sporen zorgen, en signalisatie; de operator moet maken dat er trams/treinen/bussen rijden. Dat zijn hun kerntaken en daar moeten ze zich op toeleggen, en zoveel mogelijk toe beperken.
De haltes (zowel tram als bus) kunnen onderhouden worden door de gemeente of een publicitaire firma zoals Decaux. In dat laatste geval heeft de gemeente geen kosten. Deze firma's doen dat enkel aan drukke lijnen, wat hier allicht het geval zal zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 12 mar 2023, 02:08 Is dit nu niet gewoon een politiek manoeuvre om het project te kelderen? De vlaamse regering wil zelf niet gezegd hebben dat het er niet komt, dus zorgen ze voor een constructie waarin de gemeentes een njet moeten uitroepen waarnaar kan gewezen worden achteraf.
Ik hoop van niet, maar na de bokkensprongen in andere dossiers van Minister Peeters zou ik van niets meer verschieten. Alleen kan ik amper geloven dat daar iemand in zou trappen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 12 mar 2023, 21:52
Shrek schreef: 12 mar 2023, 02:08 Is dit nu niet gewoon een politiek manoeuvre om het project te kelderen? De vlaamse regering wil zelf niet gezegd hebben dat het er niet komt, dus zorgen ze voor een constructie waarin de gemeentes een njet moeten uitroepen waarnaar kan gewezen worden achteraf.
Ik hoop van niet, maar na de bokkensprongen in andere dossiers van Minister Peeters zou ik van niets meer verschieten. Alleen kan ik amper geloven dat daar iemand in zou trappen...
De vlaamse regering heeft net een waanzinnig hoog bedrag beloofd aan de landbouw. Dat geld moet ergens vandaan komen en gezien hun aversie voor openbaar vervoer lijkt een tramproject kelderen mij een realistische keuze.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 13 mar 2023, 09:56 De vlaamse regering heeft net een waanzinnig hoog bedrag beloofd aan de landbouw. Dat geld moet ergens vandaan komen en gezien hun aversie voor openbaar vervoer lijkt een tramproject kelderen mij een realistische keuze.
Best jammer, mocht het de lijn naar Ninove zijn, is het een project dat niet gebouwd wordt, maar sinds dit de eerste lijn is, zie ik dit het hele brabantnet in elkaar storten. De lijn naar Zaventem zie ik nog komen. Maar de ringtram zal een trambus blijven, Ninove en Heist op den Berg krijgen niets en in het algemeen zullen we niets zien veranderen op vlak van OV, tenzij je batterijbussen en treinen telt...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Paul »

desirootje schreef: 13 mar 2023, 23:13Best jammer, mocht het de lijn naar Ninove zijn, is het een project dat niet gebouwd wordt, maar sinds dit de eerste lijn is, zie ik dit het hele brabantnet in elkaar storten.
Ik lees en herlees, maar snap deze zin niet.
Ik zou het fijn vinden mocht je proberen correct te formuleren wat je bedoelt...
Bij voorbaat dank!
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door desirootje »

Paul schreef: 14 mar 2023, 12:40
desirootje schreef: 13 mar 2023, 23:13Best jammer, mocht het de lijn naar Ninove zijn, is het een project dat niet gebouwd wordt, maar sinds dit de eerste lijn is, zie ik dit het hele brabantnet in elkaar storten.
Ik lees en herlees, maar snap deze zin niet.
Ik zou het fijn vinden mocht je proberen correct te formuleren wat je bedoelt...
Bij voorbaat dank!
Dit ging de eerste lijn van het brabantnet zijn. Een systeem van interregionale trams die Brussel met Ninove, Heist-op-den-Berg, Londerzeel en mss zelf Aalst, Gooik en Boom zou verbinden. Sinds de eerste lijn nu al wordt afgeschreven door de regering, zal het hele project wss in duigen vallen. Mocht dit lijn 2 of 3 zijn is dat jammer voor mensen uit Heist bvb, maar de overige lijnen zouden nog mss gebouwd kunnen worden.
Nu zal het in Vlaams Brabant er hetzelfde aan toe gaan als in Limburg met het Spartacus plan, maw met een beetje geluk krijgen we mss nieuwe bussen over die steenwegen en snelwegen en weinig meer.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is heel wat leesbaarder, welbedankt! Helaas vrees ik dat uw vrees gegrond zal blijken.
De Vlaamse overheid roept dan wel hard dat ze iets wil doen aan de files, maar het uitwerken en budgetteren van een omvattend plan voor het openbaar vervoer is duidelijkerwijs teveel verwacht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Lbarré
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2021, 23:05

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Lbarré »

Vraag met ook af waar ze ergens een stelplaats gaan voorzien om alle rijtuigen op die nieuwe ringtram Willebroek - Brussel
en tevens later voor die rijtuigen van de ander nog aan te leggen lijnen op te vangen, onderhouden en te herstellen... :roll:
De trambussen worden nu al onderhouden op de plaats te Vilvoorde / Machelen waar vroeger de technische controle voor auto's was.
Plaats die nu wel vrij is gekomen, is de vestiging waar de Makro was die wel geheel gesloten werd einde 2022. :oops:
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door arvooke »

De tramstellen voor de ringtramlijnen worden bij de collega's van de MIVB gestald.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Hagelander »

Geloven jullie nog echt de berichten die door politici ter wereld worden gesmeten over allerhande projecten? Ik persoonlijk al lang niet meer. Het enige dat die mensen willen is zichzelf positief in het licht stellen, maar uiteindelijk is het veel geblaat en weinig wol. Als het erop aankomt is er geen geld, veel protest van personen met het idee NIMBY, problemen met allerhande aanvragen en de nood aan bijkomende studies, etc. Ik vind het al erg straf dat er in Antwerpen misschien toch nog werk gemaakt wordt van het afwerken van de bestaande pre-metrotunnels. En dat in een stad waarrond je bijna constant te maken hebt met verkeersinfarcten. Brussel is ook een ramp, maar je hebt er gelukkig al wel een aantal toegankelijke alternatieven via de MIVB en de spoorwegen (S-net). Alleen hoop ik ook dat dat laatste eindelijk eens wat vlotter vooruit zou gaan, want hoe oud zijn die oorspronkelijke plannen ook alweer? Daarom, ik blijf erg weinig enthousiast als ik weer eens een bericht zie voor nieuwe plannen of nieuwe vooruitgang. Eerst zien en dan geloven.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Ik begrijp je scepsis, @Hagelander, maar hoewel ik ook een massa vertraging zie bij projecten, zie ik ook wel vooruitgang. Tramlijnen worden verlengd en aangelegd (T9, T10, T8...), de metro kent nu wat moeilijkheden, maar lijkt me wel het point of no return bereikt te hebben, het S-net gaat vele te traag, maar de werf langs bijvoorbeeld lijn 161 is tenminste terug in gang geschoten en ook langs lijn 124 wordt gebouwd...
Dat doet niets af aan het feit dat van Spartacus nog maar een schijntje overschiet, dat Brabantnet aan een zijden draadje hangt behalve de luchthaventram, maar dat is minstens zoveel een MIVB-project dan een project van de Vlaamse overheid, dat er nog steeds een hoop stationswerven niet zijn afgewerkt...
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door JonasV91 »

Ik heb maar een paar berichten in dit topic gelezen.

Ik word gewoon verdrietig, depressief van wat er allemaal NIET gebeurt.
Al deze mooie plannen en projecten zouden zo'n grote verrijking kunnen zijn met een mooie return on investment maar men weigert verder te kijken dan hun neus lang is. Zoveel mogelijkheden die ervoor kunnen zorgen dat de kosten gedrukt of teruggewonnen kunnen worden, weliswaar na verloop van tijd.

Het is gewoon pijnlijk om plannen die al oud zijn (in relatieve) zijn en waar men geen meter verder gekomen is.
Neen, snelbussen of trambussen zijn naar mijn mening geen vooruitgang, integendeel, een grote kost met nagenoeg geen winst.

Had het iet of wat vlot verlopen droegen we al bijna een klein decennium de vruchten van het Spartacusplan.
Zorg ervoor dat er iets pedagogisch/educatief gekoppeld wordt aan deze projecten. Betrek zowel grote bedrijven als de kleine, lokale handelaars,.. Zoveel mogelijkheden en er komt niks van in huis. Zorg voor een app waardoor interactieve opties zijn, koppel er wedstrijden aan met streekproducten. Lok de reizigers naar die sneltram. De pendelaars kan je in principe sowieso bereiken. Lok dagjestoeristen of whatever. Iedere regio in België heeft wel iets te bieden. Al dan niet historisch gezien. Implementeer de steenkoolmijnen, leer de gebruikers een stukje geschiedenis op ludieke wijze.

Pendelaars willen goede aansluitingen, de occasionele reiziger wil dat de reis interessant is, de toerist wil dingen ontdekken. Zoveel zaken die indirecte winsten zijn om het project terug te verdienen.

Die vooruitgang die groentje vermeldt, dat zijn enkel MIVB-lijnen en dus afhankelijk van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Voornamelijk, ja. Hoewel de MIVB ook wel tegenslagen kent en al wel eens de bal misslaat (dan wel de bevoegde overheid, zoals toen ze de vertramming van lijn 71 begroeven), is het zowat de meest dynamische en toekomstgerichte vervoerder in dit land, naar mijn aanvoelen. Het helpt natuurlijk een overheid te hebben die wil investeren...
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door desirootje »

ik ga akkoord, er gebeurt te weinig. Ik vindt het vooral jammer sinds Georges Gilkinet in ziujn spoorvisie voor 2040 iets zei in de zin van voor elke euro in openbaar vervoer krijg je er 2 terug, iets dat algemeen geweten is en toch doen we niets. We investeren minder in de regionale bussen en de NMBS en we bouwen amper iets bij.
zowel spartacus als het brabantnet zijn een stille dood gestorven, talloze studies die belooft zijn worden voor eeuwig uitgesteld tot er uiteindelijk een regering meer dan enkel kleingeld wilt gooien naar het ov.
Treinen worden duurder terwijl er een modal shift wordt beloofd. De nieuwe NZV is nog niet eens besproken, dit zou een complex project zijn waar we jaren voor zouden moeten plannen en nog eens meerdere jaren voor moeten bouwen maar het wordt uitgesteld terwijl we steeds meer treinen door de huidige tunnel sturen. Dit is een project dat langer dan een decenium gaat duren om te bouwen en we stellen het uit totdat we het morgen nodig hebben.
We weten hoeveel geld het OV kan binnenbrengen via de economie, we weten hoeveel geld dat cardependence ons kost, we kennen de kosten van de files maar we lossen niets op. We kijken toe en schuiven de problemen op naar de volgende regering.
En idd de pleisters op de wonden doen niets uit, een trambus of snelbus is een fancy bus, zet ze in op busroutes maar niet in plaats van trams, metro's of treinen. Zelfs als ze alles zouden leveren dat ze beloven zou je amper een shift veroorzaken. Ik kijk soms naar Gareth Dennis op yt en hij spreekt vaak over de permanent way, fysieke infrastructuur waardoor mensen durven te vertrouwen op het ov, de bus van vandaag gaat morgen mss niet rijden, maar als er al geïnvesteerd is in draden voor trolleybussen of tunnels en rails dan zal die infrastructuur en de service er wel blijven. De laatste restjes van spartacus met bussen kan ook verdwijnen wanneer het reizigersaantal lager is dan verwacht, niet als het een tram was...
Plaats reactie