Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Spartacusplan

Bericht door pietje »

Ergens in dit project heeft men ten onrechte beslist dat het voor de lijn tussen Hasselt en Maastricht niet echt nodig was om vooral de totale reistijd laag te houden en ze te integreren met de treinen, waardoor de verbinding totaal oninteressant is geworden voor de langere afstanden.
Hierdoor is het potentieel zodanig gedaald dat het niet anders meer kon worden dan een gewone (snel)buslijn.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Spartacusplan

Bericht door joverwimp »

De Lijn heeft 17 trambussen besteld bij VDL. Die zullen vanaf januari 2024 geleverd worden en dan rijden.
De Werkvennootschap, de organisatie van de Vlaamse Overheid die ook verantwoordelijk is voor de Noord-Zuidverbinding, is ondertussen druk bezig met de infrastructuur voor de trambusverbinding voor te bereiden. Zo starten de eerste werken, aan de Boudewijnlaan in Hasselt, nog dit voorjaar.
www.lydiapeeters.be/nieuws/17-volledig- ... asmechelen
https://hovhasseltmaasmechelen.be
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spartacusplan

Bericht door TB_worden »

joverwimp schreef: 26 jan 2023, 10:50 De Lijn heeft 17 trambussen besteld bij VDL. Die zullen vanaf januari 2024 geleverd worden en dan rijden.
De Werkvennootschap, de organisatie van de Vlaamse Overheid die ook verantwoordelijk is voor de Noord-Zuidverbinding, is ondertussen druk bezig met de infrastructuur voor de trambusverbinding voor te bereiden. Zo starten de eerste werken, aan de Boudewijnlaan in Hasselt, nog dit voorjaar.
www.lydiapeeters.be/nieuws/17-volledig- ... asmechelen
https://hovhasseltmaasmechelen.be
"De Limburger wacht al veel te lang op deze verbinding..." Dé Limburger wacht hier helemaal niet op hoor. De Limburgse pendelaar is meer gebaat bij frequentere treinen.

Wat is de bedoeling van het stuk op de E314, gewoon tussen het alledaagse verkeer (filegevoelig) of in eigen bedding? In dat tweede geval sluit je wel direct alle mogelijkheden tot uitbreiding tot 2x3 rijstroken op dit stuk, iets wat hopelijk ook niet van de baan is.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Spartacusplan

Bericht door giuseppe »

Maar het zijn toch gewoon elektrische gelede bussen van VDL? Wat is hier trambus aan, heel Nederland rijdt er al vol mee...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spartacusplan

Bericht door jan_olieslagers »

Ach, de dames en heren politici moeten toch zeker kunnen uitpakken met iets heel bijzonders, begrijp dat toch :mrgreen: !
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Spartacusplan

Bericht door joverwimp »

giuseppe schreef: 26 jan 2023, 16:26 Maar het zijn toch gewoon elektrische gelede bussen van VDL? Wat is hier trambus aan, heel Nederland rijdt er al vol mee...
Inderdaad, een elektrische gelede bus. Net zoals de 'trambus' van lijn 820 : www.delijn.be/nl/content/over-de-lijn/c ... ingtrambus
Daar heb ik mee gereden en het voelt net zoals een bus. Oorspronkelijk was ruimte voorzien voor fietsen maar dat ging tenslotte niet door.
Laatst gewijzigd door joverwimp op 04 feb 2023, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Spartacusplan

Bericht door dovaere »

giuseppe schreef: 26 jan 2023, 16:26 Maar het zijn toch gewoon elektrische gelede bussen van VDL? Wat is hier trambus aan, heel Nederland rijdt er al vol mee...
Is het de VDL Citea SLFA-181 Electric die besteld is voor Hasselt-Maasmechelen?

Foto uit Amsterdam staat bij dit Limburgs artikel:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230123_96689402
Laatst gewijzigd door dovaere op 03 feb 2023, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spartacusplan

Bericht door Steven »

Hier zie je zo’n ringtrambus. Als ze daar een elektrische versie van bestellen ….

https://delijn.prezly.com/de-lijn-zet-v ... aamse-rand
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Spartacusplan

Bericht door wbrm »

Het gaat om de VDL Citea. Welke generatie weet ik niet. Van de laatste nieuwe zag ik nog geen 'luxe snoet' ontwerp. Als het snel moet gaan (verkiezingen kuch kuch) valt men misschien wel terug op de vorige generatie.
Lbarré
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2021, 23:05

Re: Spartacusplan

Bericht door Lbarré »

En nu zeer recent nog enorme "geld" problemen met de aanleg van de nieuwe tramlijn...Willebroek - Brussel
De Vlaamse regering zou nu ook plots rekenen op een bijdrage van de gemeenten die langs de A12 liggen... :twisted:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/02 ... oen%20euro.
Onbegrijpelijk... in de jaren 1968, 1970 en 1978 werden de vroegere NMVB tramlijnen Londerzeel - Meise - Brussel en Grimbergen - Brussel
domweg geheel vervangen door buslijnen op aandringen van de toenmalige ministers.
Nu zouden de gemeenten dan ook eens nog moeten betalen voor een nieuwe lijn die zelf, normaal gezien, al ettelijke jaren geleden in
dienst ging genomen zijn, maar die nog steeds niet aangelegd is :roll: :shock:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spartacusplan

Bericht door dentheo »

Lbarré schreef: 04 feb 2023, 21:03 En nu zeer recent nog enorme "geld" problemen met de aanleg van de nieuwe tramlijn...Willebroek - Brussel

Bijna belachelijk... een fout van 17 miljoen op 450 milj..dat is 3-4 %.
Fout moet dus veel groter zijn, zodat alle reserve van het groot bedrag al opgesoupeerd zijn .
Anderzijds niet onlogisch bij een inflatie van 10 %...
Zijn er al aanbestedingen gebeurd, of is het alleen maar papier tot nog toe , dan moet de echte klap nog komen...
Theo
Groeten vanop de Heide
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Spartacusplan

Bericht door joverwimp »

Lbarré schreef: 04 feb 2023, 21:03 En nu zeer recent nog enorme "geld" problemen met de aanleg van de nieuwe tramlijn...Willebroek - Brussel
De Vlaamse regering zou nu ook plots rekenen op een bijdrage van de gemeenten die langs de A12 liggen... :twisted:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/02 ... oen%20euro.
Onbegrijpelijk... in de jaren 1968, 1970 en 1978 werden de vroegere NMVB tramlijnen Londerzeel - Meise - Brussel en Grimbergen - Brussel
domweg geheel vervangen door buslijnen op aandringen van de toenmalige ministers.
Nu zouden de gemeenten dan ook eens nog moeten betalen voor een nieuwe lijn die zelf, normaal gezien, al ettelijke jaren geleden in
dienst ging genomen zijn, maar die nog steeds niet aangelegd is :roll: :shock:
De provincie stelde in 2002 het 'Brabant-Brussel-net' voor waaronder tramlijnen. In 2004 stelde De Lijn het Brabantnet voor, als onderrdeel van het Pegasusplan (het Spartacusplan betreft Limburg): een 'luchthaventram' van Brussel-Noord naar de luchthaven, een tram naar Willebroek langs de A12, en een Ringtram van Jette tot de luchthaven.
De geplande Ringtram werd al snel een (veel goedkopere) trambus, die vanaf de lente van 2019 begon te rijden, amper op eigen beddingen.
Voor de twee tramlijnen, samen begroot op 500 miljoen euro, werd geen geld opzijgezet... Al was het de bedoeling in 2017 de nodige vergunningen te hebben en in 2020 de eerste trams te laten rijden. Het ziet er naar uit dat enkel de bestaande MIVB-tramlijn 62 naar de NATO , die pal stopt aan de gewestgrens, verlengd wordt tot de luchthaven.
Bijlagen
Haren Bourgetlaan MIVB Eurocontrol - kopie.JPG
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Spartacusplan

Bericht door Eric0641 »

hameleers_01.jpg
19.jpg
Nog wat plaatjes uit de oude doos, Ik vraag me nog steeds af, als overheid kan men toch een aanvraag bij Infrabel leggen voor de heraanleg van het spoor? Vervolgens kan dat toch openbaar aanbesteed worden gezien het geen directe concurrentie voor de NMBS is? Omdat het dan een internationale spoorlijn is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef: 12 feb 2023, 09:03 Nog wat plaatjes uit de oude doos, Ik vraag me nog steeds af, als overheid kan men toch een aanvraag bij Infrabel leggen voor de heraanleg van het spoor?
Er is in België geen enkele overheid geïnteresseerd in dat spoor, die gaan dus niets aanvragen.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Spartacusplan

Bericht door JonasV91 »

Shrek schreef: 12 feb 2023, 10:29
Eric0641 schreef: 12 feb 2023, 09:03 Nog wat plaatjes uit de oude doos, Ik vraag me nog steeds af, als overheid kan men toch een aanvraag bij Infrabel leggen voor de heraanleg van het spoor?
Er is in België geen enkele overheid geïnteresseerd in dat spoor, die gaan dus niets aanvragen.
Ik vind het echt zonde dat ze hier een streep doorgetrokken hebben. Met de kosten die NL ons terecht aanrekent hadden we op z'n minst een mooi deel kunnen verwezenlijken. Dan hadden we tenminste iets om fier op te zijn. Geen maatregel die op niks trekt. Het is niet omdat het woordje 'snel' in snelbus staat dat die plots verschil zal maken in vergelijking met de situatie voordien.

TTB heeft een mooi artikel hierover opgemaakt met een vergelijking tussen de snelbus <> sneltram. Dit is een zoveelste prachtig project dat de prullenbak wordt ingegooid door politiek onkunde.

Ik heb een Nederlandse presentatie gevonden van 30 oktober 2006 (!) over de sneltram richting Eindhoven. Prachtig uiteengezet. Er zit zelfs een timeline in waarbij men in 2012 - 2014 had begonnen met werkzaamheden. Bijna 10 jaar na datum wordt beslist om het plan af te voeren en tot niks te herleiden (inzet 'snel'bussen).

Hoe kunnen we in dit land aan onze toekomstige mobiliteit werken als prachtige concepten jarenlang uitgesteld worden en uiteindelijk van tafel verdwijnen? Met sneltramlijnen/tramtreinen had men, naar mijn mening, iets future proof gehad. Een prestigeproject waar de gewone mens wel degelijk iets aan had en geen megalomaan station waar geen haan naar kraait. Publieke investeringen moeten functioneel zijn, snelbussen zijn dat helemaal niet naar mijn mening.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Plaats reactie