Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Spartacusplan

Bericht door Malista »

Sinds dat Maastricht de stop aan het centraal station uit het plan heeft genomen wisten we meteen dat dit het begin van het einde was voor Spartacus lijn 1. Dat de stad Hasselt later ook liever geen tram wilt aan het station van Hasselt dan weet je met zekerheid dat het project zo dood als een pier was.

Wat ik zou gedaan hebben is de heropening van Infrabel lijn 20, bijkomende stopplaatsen ingericht nabij de Universiteit Hasselt (of eventueel een aftakking), Munsterbilzen en Lanaken en hier een NMBS trein op inzetten.

Verder zou ik de stad Hasselt en stad Genk een tram inrichten en deze agglomeraties verbinden met sneltram spoor.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Spartacusplan

Bericht door wbrm »

Een station in Haasrode langs een bestaande spoorlijn is na jaren nog altijd twijfelachtig qua kosten-baten en jij wil voor Diepenbeek Campus een heuse aftakking aanleggen? Dat moet je goed kunnen verantwoorden, idem voor een extra station. Haasrode lijkt mij qua potentieel minder academiejaar gebonden dan Diepenbeek.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

wbrm schreef: 20 jul 2022, 18:43 Een station in Haasrode langs een bestaande spoorlijn is na jaren nog altijd twijfelachtig qua kosten-baten en jij wil voor Diepenbeek Campus een heuse aftakking aanleggen? Dat moet je goed kunnen verantwoorden, idem voor een extra station. Haasrode lijkt mij qua potentieel minder academiejaar gebonden dan Diepenbeek.
Academiejaar gebonden is niet echt een probleem, dat een stopplaats 2 maanden geen reizigers ziet wordt gecompenseerd door de "goede" maanden. Er zijn genoeg stations die een zeer sterke fluctuatie kennen (Bierges, Coo, Heverlee, Blankenberge,...) en die blijven gewoon open.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Er was ergens nog steeds hoop dat stad Hasselt vroeg of laat zou toegeven en de tram toch aan het station laten komen, in Maastricht was dat op langere termijn trouwens ook het plan, het was enkel afwachten tot de Welhelminabrug vernieuwd zou moeten worden om meteen de draagkracht ervan te verbeteren om een tram te kunnen dragen.
Maar goed, het was inderdaad al even duidelijk dat minstens bepaalde krachten binnen Hasselt gewoon af wilden van het hele ding, en de stationstoegang daarvoor hebben misbruikt.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Spartacusplan

Bericht door Malista »

wbrm schreef: 20 jul 2022, 18:43 Een station in Haasrode langs een bestaande spoorlijn is na jaren nog altijd twijfelachtig qua kosten-baten en jij wil voor Diepenbeek Campus een heuse aftakking aanleggen? Dat moet je goed kunnen verantwoorden, idem voor een extra station. Haasrode lijkt mij qua potentieel minder academiejaar gebonden dan Diepenbeek.
Ahja, een stopplaats in Haasrode. Het gebrek aan een stopplaats in Haasrode is trouwens de reden dat ik destijds naar een werkgever gegaan ben die een bedrijfswagen met ongelimiteerde tankkaart onder mijn gat heeft gestoken. Ik wilde echt niet meer in een oncomfortabele volle bus gepropt worden.
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Spartacusplan

Bericht door AGE-411 »

Shrek schreef: 05 jul 2022, 11:14
DR-fan schreef: 05 jul 2022, 09:41 Ik denk dat hij gewoon bedoelt dat er op de linkeroever een kopstation kan komen, net zoals in Antwerpen tot 1970.
Dat is dan toch een slecht idee. Als je niet tot aan het station Maastricht geraakt om aan te sluiten op de rest van het OV in Nederlands Limburg heeft het hele project geen zin en kan je het geld beter elders besteden.
De potentiële reizigers zijn niet geïnteresseerd in andere Nederlandse steden. Maastricht is dé attractiepool voor Zuidoost Belgisch Limburg.
Maak de terminus bij het frontenpark: lekker dicht bij het centrum van Maastricht. Daar ga je de reizigers veel blijer mee maken dan een stop in het NS-station, dat dubbel zo ver ligt van het centrum van Maastricht én je haalt de kostprijs voor het project een stuk naar beneden, wat het bij de beleidsmakers ook aanvaardbaarder maakt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Niet mee eens. Ja, het voordeel van een sneltram tegenover een trein is dat je vlotter het centrum kan bedienen, zowel van Hasselt als Maastricht, maar sneltram of trein, dit zou dé verbinding tussen Belgisch en Nederlands Limburg worden, en dan moet je gewoon verknopen aan de grote stations. Ik kan nog een tijdelijke terminus aan pakweg Mosae Forum begrijpen, dicht bij het centrum én niet al te ver van het station, waardoor je in de toekomst makkelijk kan doortrekken als de brug ooit aangepast is, maar met een terminus aan het Frontenpark ben je net nog verder van de werk. Zelfs als het zou kloppen dat de meerderheid van de reizigers aan het centrum zou uitstappen, ik ben ervan overtuigd dat een halte aan het station voor bijkomende reizigers zou zorgen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

AGE-411 schreef: 26 sep 2022, 19:35 De potentiële reizigers zijn niet geïnteresseerd in andere Nederlandse steden. Maastricht is dé attractiepool voor Zuidoost Belgisch Limburg.
Maak de terminus bij het frontenpark: lekker dicht bij het centrum van Maastricht. Daar ga je de reizigers veel blijer mee maken dan een stop in het NS-station, dat dubbel zo ver ligt van het centrum van Maastricht én je haalt de kostprijs voor het project een stuk naar beneden, wat het bij de beleidsmakers ook aanvaardbaarder maakt.
Je bekijkt de zaak enkel langs Vlaamse zijde en niet langs de Nederlandse zijde: er zijn heel wat Nederlanders die van verder dan Maastricht naar Belgisch Limburg komen. Alleen al op de UHasselt-campus van Diepenbeek zijn dat er al heel wat; ik heb zelf een aantal vrienden die er destijds met de 20A naar Maastricht reden om daar de trein naar huis te nemen, de ene deed dat dagelijks, de andere 1x/week.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Spartacusplan

Bericht door desirootje »

Voor pendelaars is het ook belangrijk om op een punt te komen waarop ze kunnen overstappen in de richting van hun werkplaats of campus. Zelfs als maar weinig mensen die overstap zouden gebruiken naar Roermond is het nog steeds belangrijk om het station te bereiken om de tram zo te verknopen met het busnetwerk van de stad en regio.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Spartacusplan

Bericht door Hagelander »

Het goede nieuws is: je kan elke discussie over dit project gewoon stoppen: de tram komt er niet. Het Spartacusplan, dat decennia lang steeds weer met veel trompetgeschal werd bovengehaald en werd voorgesteld is dood en begraven.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Spartacusplan

Bericht door desirootje »

Zolang de NMBS en Infrabel niets willen ondernemen is het beste wat de provincie kan doen het busaanbod verbeteren en op sommige plekken een busstrook aanleggen. Een soort van intercity bus die de meeste haltes overslaat en enkel stopt waar men goed kan overstappen en max 1 keer stopt in een gebied (gemeente/deelgemeente) om de inwoners ervan op te laten stappen bijvoorbeeld. Er is geen enkele reden waarom de bus tussen Maastricht en Hasselt 47 haltes moet hebben...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 28 sep 2022, 20:06 Zolang de NMBS en Infrabel niets willen ondernemen [...]
Nogmaals: het zijn niet Infrabel of NMBS die aan zet zijn voor zulke investeringen, maar de politiek.
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Spartacusplan

Bericht door AGE-411 »

desirootje schreef: 28 sep 2022, 20:06 Zolang de NMBS en Infrabel niets willen ondernemen is het beste wat de provincie kan doen het busaanbod verbeteren en op sommige plekken een busstrook aanleggen. Een soort van intercity bus die de meeste haltes overslaat en enkel stopt waar men goed kan overstappen en max 1 keer stopt in een gebied (gemeente/deelgemeente) om de inwoners ervan op te laten stappen bijvoorbeeld. Er is geen enkele reden waarom de bus tussen Maastricht en Hasselt 47 haltes moet hebben...
Lijn 20a rijdt al redelijk direct tussen de 2 steden. Op een kleine omweg via het station van Bilzen en de universitaire campus in Diepenbeek na wordt de gewestweg N2 gevolgd.
Naar mijn persoonlijke ervaring bestaan er 3 soorten reizigers op deze lijn:
- Studenten die zich van de universitaire campus verplaatsen naar Bilzen of Maastricht.
- Limburgers die zich naar Maastricht verplaatsen (zowel woon-werkverkeer als voor recreatieve doeleinden).
- De kleinste categorie: Lokale reizigers tussen Diepenbeek en Hasselt en tussen Moppertingen/Veldtwezelt en Bilzen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

AGE-411 schreef: 28 sep 2022, 21:02 Naar mijn persoonlijke ervaring bestaan er 3 soorten reizigers op deze lijn:
- Studenten die zich van de universitaire campus verplaatsen naar Bilzen of Maastricht.
- Limburgers die zich naar Maastricht verplaatsen (zowel woon-werkverkeer als voor recreatieve doeleinden).
- De kleinste categorie: Lokale reizigers tussen Diepenbeek en Hasselt en tussen Moppertingen/Veldtwezelt en Bilzen.
Dat kan goed zijn, maar een tramlijn (of spoorlijn) moet veel meer volk aantrekken dan de huidige buslijn doet op het enigsinds rendabel te maken. Je doelgroep beperken tot de busgebruikers is dus niet genoeg, er moet meer volk op en dus heb je de aansluitingen aan het station nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spartacusplan

Bericht door Steven »

Als je enkel lokaal kijkt dan maak je inderdaad die fout. Als je over regio’s heen kijkt dan heb je dus ook reizigers vanuit Antwerpen via Hasselt naar Maastricht en zelfs uit regio Aarschot voor wie deze verbinding ideaal kan zijn. Zowel toeristisch als op professioneel vlak. Zover ik begrepen heb werken beide provincies Limburg nu al veel samen en dan is het goed om een degelijke spoorverbinding te hebben tussen de 2 belangrijkste steden.
Plaats reactie