Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
Malista

Re: Spartacusplan

Bericht door Malista »

Sinds dat Maastricht de stop aan het centraal station uit het plan heeft genomen wisten we meteen dat dit het begin van het einde was voor Spartacus lijn 1. Dat de stad Hasselt later ook liever geen tram wilt aan het station van Hasselt dan weet je met zekerheid dat het project zo dood als een pier was.

Wat ik zou gedaan hebben is de heropening van Infrabel lijn 20, bijkomende stopplaatsen ingericht nabij de Universiteit Hasselt (of eventueel een aftakking), Munsterbilzen en Lanaken en hier een NMBS trein op inzetten.

Verder zou ik de stad Hasselt en stad Genk een tram inrichten en deze agglomeraties verbinden met sneltram spoor.
wbrm

Bericht door wbrm »

Een station in Haasrode langs een bestaande spoorlijn is na jaren nog altijd twijfelachtig qua kosten-baten en jij wil voor Diepenbeek Campus een heuse aftakking aanleggen? Dat moet je goed kunnen verantwoorden, idem voor een extra station. Haasrode lijkt mij qua potentieel minder academiejaar gebonden dan Diepenbeek.
Shrek

Bericht door Shrek »

wbrm schreef: 20 jul 2022, 18:43 Een station in Haasrode langs een bestaande spoorlijn is na jaren nog altijd twijfelachtig qua kosten-baten en jij wil voor Diepenbeek Campus een heuse aftakking aanleggen? Dat moet je goed kunnen verantwoorden, idem voor een extra station. Haasrode lijkt mij qua potentieel minder academiejaar gebonden dan Diepenbeek.
Academiejaar gebonden is niet echt een probleem, dat een stopplaats 2 maanden geen reizigers ziet wordt gecompenseerd door de "goede" maanden. Er zijn genoeg stations die een zeer sterke fluctuatie kennen (Bierges, Coo, Heverlee, Blankenberge,...) en die blijven gewoon open.
groentje

Bericht door groentje »

Er was ergens nog steeds hoop dat stad Hasselt vroeg of laat zou toegeven en de tram toch aan het station laten komen, in Maastricht was dat op langere termijn trouwens ook het plan, het was enkel afwachten tot de Welhelminabrug vernieuwd zou moeten worden om meteen de draagkracht ervan te verbeteren om een tram te kunnen dragen.
Maar goed, het was inderdaad al even duidelijk dat minstens bepaalde krachten binnen Hasselt gewoon af wilden van het hele ding, en de stationstoegang daarvoor hebben misbruikt.
Malista

Bericht door Malista »

wbrm schreef: 20 jul 2022, 18:43 Een station in Haasrode langs een bestaande spoorlijn is na jaren nog altijd twijfelachtig qua kosten-baten en jij wil voor Diepenbeek Campus een heuse aftakking aanleggen? Dat moet je goed kunnen verantwoorden, idem voor een extra station. Haasrode lijkt mij qua potentieel minder academiejaar gebonden dan Diepenbeek.
Ahja, een stopplaats in Haasrode. Het gebrek aan een stopplaats in Haasrode is trouwens de reden dat ik destijds naar een werkgever gegaan ben die een bedrijfswagen met ongelimiteerde tankkaart onder mijn gat heeft gestoken. Ik wilde echt niet meer in een oncomfortabele volle bus gepropt worden.
Plaats reactie