Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 6755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Tegen dat die lijnen af zouden zijn, heeft Vlaanderen die mogelijkheid, hoor, het spoorverkeer wordt immers geliberaliseerd onder druk van Europa (waar België voor alle duidelijkheid ook z'n zeg in heeft gehad). Voorfinancieren zat dacht ik ook al in het huidige beheerscontract, waarom heet Vlaanderen dan niet al gehandeld? Ik vrees dat Shrek gelijk heeft, Vlaanderen is niet geïnteresseerd in openbaar vervoer. Wallonië nog enigszins, maar het heeft geen geld, Brussel investeert redelijk massaal, en heeft al het ballonnetje opgelaten om na de vrijmaking zelf een eigen intern Brussels GEN uit te gaan baten. Ik heb daar weliswaar mijn bedenkingen bij, maar het geeft wel aan dat Brussel wel degelijk het belang van goed openbaar vervoer inziet.
TB_worden
Berichten: 201
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spartacusplan

Bericht door TB_worden »

Uit https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211107_97519426
Afbeelding
De Hasseltse ring naar 2x3 rijstroken? Het is maar één van de vele denkpistes in de aanzet tot een nieuw Limburgs mobiliteitsplan. — © Sven Dillen

Mobiliteit

Vierde Spartacuslijn? Zo moet Limburg naar 40 procent duurzame verplaatsingen in 2030

Hasselt - Tegen 2030 moet de Limburger de auto vaker op stal laten en moet 40 procent van alle verplaatsingen duurzaam gebeuren. Het nieuwe Regionaal Mobiliteitsplan Limburg schetst de weg om daar te geraken.
Timmie van Diepen
Vandaag om 06:00

Al bijna twee jaar werkt de Vervoerregio Limburg aan een nieuw, regionaal mobiliteitsplan voor de provincie. Het is de eerste keer dat de 42 Limburgse gemeenten gezamenlijk zo’n plan opmaken. Vroeger gebeurde dat wel op Vlaams en lokaal niveau, maar op regionaal vlak was er geen samenwerking. Dat veranderde in 2018, na de vorming van de vijftien Vlaamse vervoerregio’s, waarvan Limburg in oppervlakte de grootste is.

De eerste taak van die vervoerregio was de volledige hertekening van het busnetwerk - een plan dat normaal volgend jaar van kracht moet worden. Tegelijk moet de vervoerregio ook breder kijken en een toekomstvisie op tafel leggen voor het globale mobiliteitsvraagstuk.

Na veelvuldige overleg- en inspraakmomenten is de synthesenota van het nieuwe mobiliteitsplan nu klaar. Dat document kon onze redactie inkijken. Het plan biedt niet alleen een toekomstvisie tot 2030, het blikt ook vooruit naar 2050. Alle vervoersmodi worden daarbij onder de loep genomen: niet enkel de auto, maar ook het openbaar vervoer en de fiets.
Autoprovincie

Het doel van het Limburgse mobiliteitsplan is helder: tegen 2030 moet het aandeel duurzame verplaatsingen (openbaar vervoer, fiets, te voet) stijgen tot 40 procent. Vandaag ligt dat cijfer op 27 procent. In een provincie waar veel mensen noodgedwongen beroep moeten doen op de auto, is die omslag niet vanzelfsprekend.

“Dit zijn voor alle duidelijkheid denkoefeningen. In de loop van 2022 willen we een gedragen voorkeursscenario ontwikkelen”

Sven Lieten, covoorzitter Vervoerregio Limburg

De vervoerregio wil dan ook een alternatief uitbouwen via enerzijds een snel en betrouwbaar trein- en busnetwerk en anderzijds een veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk. Tegelijk moeten ontwikkelingen, zoals nieuwe woonkernen of bedrijventerreinen, op slecht bereikbare plaatsen worden vermeden en moeten de bestaande kernen worden versterkt. De vervoerregio wil daarnaast het bestaande wegennetwerk optimaliseren en de stromen van vrachtvervoer beter sturen. Dat kan via overslagcentra (naar spoor- en waterwegen) in de buurt van regionale bedrijventerreinen, en de uitbouw van stedelijke distributiecentra.
Extreme scenario’s

De vervoerregio boog zich de afgelopen maanden over de maatregelen die nodig zijn om dat doel te bereiken. Zowel voor fiets, auto als openbaar vervoer zijn er telkens twee extreme scenario’s ontwikkeld:

- Het ‘bereikbaar en betrouwbaar’-scenario legt de nadruk op het voortzetten van het huidige beleid en maximale multimodale - dus, met meerdere vervoermiddelen - bereikbaarheid.

- Het ‘leefbaar en gezond’-scenario gaat uit van een duurzaam en groen mobiliteitsbeleid voor een optimale leefbaarheid.

“Voor alle duidelijkheid, dit zijn denkoefeningen die samen met alle Limburgse gemeentebesturen zijn gemaakt”, zegt Sven Lieten, covoorzitter van de Limburgse Vervoerregio. “We onderzoeken heel wat maatregelen, maar dat betekent nog niet dat deze er ook effectief zullen komen. De verschillende scenario’s worden de komende maanden doorgerekend door het Vlaamse team Verkeersmodellen. Begin volgend jaar verwachten we de resultaten. Dan zal blijken welk effect alle scenario’s hebben en hoe we ons doel van 40 procent duurzame verplaatsingen kunnen halen. Aan de hand van die resultaten willen we dan in de loop van 2022 een gedragen voorkeursscenario ontwikkelen.”

De plannen zullen de komende maanden worden onderworpen aan een milieueffectenstudie, met inspraak voor burgers.
Autoverkeer: vier rijstroken op E313 en E314?

Afbeelding
Het ‘bereikbaar en betrouwbaar’-scenario voor autoverkeer.

Voor de auto gaat de Vervoerregio uit van een aantal werken die sowieso zullen worden uitgevoerd tegen 2030. Het gaat om de aanleg van de Noord-Zuidverbinding, een derde rijstrook op de E314 tussen Lummen en Genk, spitsstroken op de E313 tussen Lummen en Hasselt en omleidingswegen in Pelt (N71), Maasmechelen, Tongeren, Diepenbeek en Bilzen (waar ook een tunnel onder het spoor komt).

De twee scenario’s leggen daar nog extra maatregelen bovenop:

Het ‘bereikbaar en betrouwbaar’-scenario plant vier rijstroken op de E313 (Lummen-Ham) en E314 (Lummen-Genk), drie rijstroken op de grote ring rond Hasselt (R71), een nieuwe verbindingsweg tussen Pelt en Weert (met aansluiting op de Nederlandse A2), een omleidingsweg rond Beringen, de opwaardering van de aansluiting tussen Sint-Truiden en Tienen (richting E40) tot een hoofdweg en de uitbouw van de N73 in Noord-Limburg tot regionale verbinding. Dat laatste zou betekenen dat er ringwegen moeten komen rond de dorpscentra van Kinrooi, Wijchmaal, Leopoldsburg en Heppen.

Afbeelding
Het ‘leefbaar en gezond’-scenario voor autoverkeer.

In het ‘leefbaar en gezond’-scenario krijgt de auto minder ruimte. Daar wordt naast het basisscenario voorgesteld om zogenaamde ‘leefbaarheidsgordels’ aan te leggen: geen ringwegen, maar beveiligde doortochten met bv. lagere snelheden en eenrichtingsverkeer. Die zouden aangelegd worden in Maaseik, Lozen (Bocholt), Smeermaas (Lanaken), Herk-de-Stad en Leopoldsburg. De N73 krijgt ten oosten van de Noord-Zuidverbinding ook geen hoofdfunctie meer. Blijft wel overeind: de verbindingsweg tussen Pelt en Weert (hetzij in dit scenario met aansluiting op de ringbaan in Weert en niet op de A2).

Daarnaast zijn er voor de leefbaarheid extra maatregelen voorzien in Lutselus (Diepenbeek), waar de N76 zou worden heraangelegd met minder, ongelijkgrondse kruispunten, en Sint-Truiden, waar de N80 in een open gleuf zou worden gelegd om deelgemeente Brustem beter bij de stad te laten aansluiten.

Openbaar vervoer: vierde Spartacuslijn?

Afbeelding
© ppn

Op het vlak van openbaar vervoer wordt sowieso gerekend op het Spartacusplan. Lijn 1 (Hasselt-Maastricht) wordt als een tramverbinding tot het Mosae Forum in Maastricht ingetekend, lijn 2 (Hasselt-Maasmechelen) en lijn 3 (Hasselt-Pelt) als trambusverbindingen.

In het ‘bereikbaar en betrouwbaar’- scenario worden lijn 2 en 3 opgewaardeerd van trambus naar tram en worden er buslijnen ingelegd die vanuit minder ontsloten gebieden de tramverbindingen moeten voeden. Daarnaast wordt de frequentie op alle bestaande spoorwegen verhoogd tot twee treinen per richting per uur. Spoorlijn 19 Mol-Hamont wordt doorgetrokken tot Weert, op spoorlijn 35 (Hasselt-Aarschot-Leuven) wordt een bijkomend station geopend in Halen (als park&ride naast de E314).

In het ‘leefbaar en gezond’-scenario krijgt het openbaar vervoer de absolute prioriteit. De Spartacuslijnen worden in dit scenario doorgetrokken tot het station van Maastricht (lijn 1), Sittard (lijn 2) en Eindhoven (lijn 3). Opvallend: er is in dit scenario ook sprake van een nieuwe, vierde Spartacuslijn in het Maasland (Lanaken-Maasmechelen-Maaseik), die het noordoosten van Limburg beter moet ontsluiten. Die lijn zou zelfs moeten doorlopen tot het Nederlandse Roermond.

Om het treinvervoer te verbeteren, is in dit scenario ook sprake van een verdubbeling van spoorlijnen 21 (Hasselt-Landen), 15 (Hasselt-Mol) en 19 (Mol-Hamont-Weert).

De frequentie van alle bestaande busverbindingen wordt in dit scenario ook verhoogd en de busvloot wordt vergroend.
Veel wishful thinking uit het ideeënfabriekje van de vervoersregio Limburg.

En, als top of the bill:
op spoorlijn 35 (Hasselt-Aarschot-Leuven) wordt een bijkomend station geopend in Halen (als park&ride naast de E314).
Onvoorstelbaar dat ze daar aan blijven vasthouden. :roll: Een extra station op een al enorm drukke spoorlijn...
BlackEagle
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Spartacusplan

Bericht door BlackEagle »

TB_worden schreef: 08 nov 2021, 14:50 Uit https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211107_97519426

Veel wishful thinking uit het ideeënfabriekje van de vervoersregio Limburg.
Sven Lieten kadert wel heel duidelijk dat het om extreme scenario's gaat, niet om realistische scenario's. Dat moet ook wel, als ze van 27% naar 40% duurzame modal split willen gaan :shock: Meestal is het de bedoeling om dan uit die scenario's de meest zinvolle zaken te destilleren.
En, als top of the bill:
op spoorlijn 35 (Hasselt-Aarschot-Leuven) wordt een bijkomend station geopend in Halen (als park&ride naast de E314).
Onvoorstelbaar dat ze daar aan blijven vasthouden. :roll: Een extra station op een al enorm drukke spoorlijn...
Dat is natuurlijk gedacht vanuit de beperkingen van de spoorlijn zelf, die je natuurlijk kan oplossen (door extra passeersporen, minder vrachtverkeer door realisatie IJzeren Rijn, tweede spoortoegang, etc.). Of het nu een P+R moet zijn of niet, in die omgeving is wel wat bebouwing (Meldert, Zelem, Linkhout, Halen) die nu niet direct in de buurt van een station ligt.
desirootje
Berichten: 222
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Spartacusplan

Bericht door desirootje »

BlackEagle schreef: 09 nov 2021, 19:32
TB_worden schreef: 08 nov 2021, 14:50 Uit https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211107_97519426

Veel wishful thinking uit het ideeënfabriekje van de vervoersregio Limburg.
Sven Lieten kadert wel heel duidelijk dat het om extreme scenario's gaat, niet om realistische scenario's. Dat moet ook wel, als ze van 27% naar 40% duurzame modal split willen gaan :shock: Meestal is het de bedoeling om dan uit die scenario's de meest zinvolle zaken te destilleren.
Dit doet belletjes rinkelen, iets onmogelijks verwachten zonder het budget te geven dat er voor nodig is... Lang leve de overheden...
De ideeën leken zeker niet dom, op eerste zicht toch voornamelijk goed doordacht op alles behalve budget, maar als dat in rekening was gebracht was de enige oplossing de snelheid op de autostrades verlagen tot 30km/h om mensen uit hun auto te sleuren...
Er mag trouwens wat meer druk op De Lijn gezet worden, ze zijn goed met hun trams maar mensen nemen enkel de bus als het echt noodzakelijk is. Het verbeteren van hun imago zou al een hele modal shift kunnen veroorzaken, want bussen moeten niet slecht zijn, bvb ik moest in Ljubjana de bus nemen en merkte dat dat niet zo erg is als ik vreesde, maar thuis heb ik datzelfde gevoel nog nooit gehad, met slechte zitjes en bussen die meer springen dan rijden overtuig je niemand, maar daar zal dan dus ook weer geld voor nodig zijn...
Onnodige derde prik voor iedereen ligt op tafel maar klimaatverandering tegen gaan of de fileproblemen aankaarten lukt niet.
giuseppe
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10

Re: Spartacusplan

Bericht door giuseppe »

Inmiddels is er een sloopvergunning aangevraagd voor de spoorbrug over de Maas in Maastricht. De enige echt toekomstgerichte oplossing verdwijnt hiermee ook uit het zicht.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... r_uw_buurt
dovaere
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Spartacusplan

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 08 okt 2021, 18:25
trainlovertje schreef: 08 okt 2021, 15:13 Mijn argwaan tov het trambusidee is zeker afgenomen, omdat het principieel uitgangspunt voor de werkgroep is dat de trambussen snel genoeg kunnen rijden (maximumsnelheden van minimum 90 km/h is een vereiste op snelwegen, trambusconstructeurs werken hieraan) en men streeft naar 100% eigen bedding, zoals men ook in het buitenland kent. Of dat er ook daadwerkelijk zo komt, kan niemand met zekerheid bevestigen, dus dat blijft afwachten op politiek antwoord.
Vooralsnog is het allerminst zeker dat er elektrische dubbelgelede bussen zullen komen die sneller kunnen dan de huidige 72 km/h.
Mijn argwaan is alleen maar toegenomen.

Ik ben wel heel zeker dat er NOOIT dubbelgelede bussen zullen komen die 90 mogen op de snelweg. De huidige "trambussen" zoals De Lijn mogen in Frankrijk maar 67 km/uur rijden. Er zijn maar 45 zitjes, de rest van de reizigers staat recht. Een dubbelgelede bus bestaat uit drie bakken die aan elkaar hangen met scharnieren. Risico op slingeren... Risico op in 2 of 3 delen scheuren bij een ongeluk... Als daarmee een ongeluk gebeurt op de snelweg vrees ik het ergste voor de inzittenden...
Een heel andere bouw dan een touring-car uit één stuk, waar de reizigers allemaal een stoel hebben, en een gordel.

Dit type "trambus" is bedoeld voor stadsvervoer. Vrije busbanen IN de stad waar er massa's reizigers moeten vervoerd worden, niet om een halve provincie snel te doorkruisen.

De politiek zit volgens mij vastgewrongen in het idee dat ze iets willen voorstellen dat geen zware investering vergt en dat lijkt op een vernieuwende "snelle" innovatie, en daarmee ook de eigen Vlaamsche industrie steunen, terwijl het eigenlijk een bus is die trager is dan een gewone bus:

Dit vond ik nog hierover:
"Precies daarom had een aantal Limburgse politici in het Vlaams Parlement aan minister Peeters gevraagd om een proefrit te organiseren met een ExquiCity, zoals de trambus officieel heet. Zo zou men proefondervindelijk kunnen vaststellen of de trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en tussen Hasselt en Neerpelt wel snel genoeg kan rijden en of ze de knooppunten tijdig bereikt. In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement op 4 maart vond minister Peeters die proefrit een goed idee. Een maand later echter wijst ze een proefrit zonder meer af. "
https://treintrambus.be/persberichten/s ... t-trambus/
dovaere
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Spartacusplan

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 16 mar 2022, 14:25 Mijn argwaan is alleen maar toegenomen.

Ik ben wel heel zeker dat er NOOIT dubbelgelede bussen zullen komen die 90 mogen op de snelweg. De huidige "trambussen" zoals De Lijn mogen in Frankrijk maar 67 km/uur rijden. Er zijn maar 45 zitjes, de rest van de reizigers staat recht. Een dubbelgelede bus bestaat uit drie bakken die aan elkaar hangen met scharnieren. Risico op slingeren... Risico op in 2 of 3 delen scheuren bij een ongeluk... Als daarmee een ongeluk gebeurt op de snelweg vrees ik het ergste voor de inzittenden...
Een heel andere bouw dan een touring-car uit één stuk, waar de reizigers allemaal een stoel hebben, en een gordel.

Dit type "trambus" is bedoeld voor stadsvervoer. Vrije busbanen IN de stad waar er massa's reizigers moeten vervoerd worden, niet om een halve provincie snel te doorkruisen.

De politiek zit volgens mij vastgewrongen in het idee dat ze iets willen voorstellen dat geen zware investering vergt en dat lijkt op een vernieuwende "snelle" innovatie, en daarmee ook de eigen Vlaamsche industrie steunen, terwijl het eigenlijk een bus is die trager is dan een gewone bus:
Ik vond nog meer onderbouwde argumenten tegen de voorkeur van de Vlaamse overheid voor de dubbelgelede "trambus" in het recente bezwaarschrift van TreinTrambus:
TreinTramBus stelt vast dat alle 24m-trambussen die momenteel op de markt zijn, in realiteit enkel geschikt zijn voor (voor)stedelijk vervoer. Het gebrekkig rijcomfort, het laag aantal zitplaatsen en de beperkte maximumsnelheid van ca. 70 km per uur maken dergelijke voertuigen absoluut ongeschikt voor een regionale verbinding waarop reizigers tot meer dan 45 minuten onderweg zijn. Bovendien is het vanuit veiligheidsoogpunt onwenselijk om reizigers rechtstaand te vervoeren op trajecten waar (door andere voertuigen) aan hoge snelheden van 90 of zelfs 120 km/u gereden kan worden. Op basis van een vergelijking met soortgelijke systemen (bv. de snellijnen bij de TEC) adviseert TreinTramBus de inzet van meer comfortabele 15m-bussen met een dubbele achteras en een geoptimaliseerd aantal zitplaatsen in de rijrichting. Bij meerdere constructeurs bestaan dergelijke modellen in een elektrische versie. Deze bussen bieden doorgaans minstens evenveel zitplaatsen als een 24m-trambus en hebben een lage vloer tussen de voor- en middendeur, zodat dus ook de toegankelijkheid gegarandeerd wordt. Bovendien halen ze typisch hogere maximumsnelheden van 90 à 100 km per uur.
https://www.grootoudersvoorhetklimaat.b ... underboek/
Ter info: de trambussen van De Lijn, van de Vlaamse leverancier Van Hool, hebben in de rijrichting slechts 29 zitplaatsen. Een ruim interieur, ideaal om massa's rechtstaande reizigers te laten in- en uitstappen voor korte afstanden in de stad. Maar niet om 56 minuten rechtstaand te laten reizen tussen Hasselt Station en Maasmechelen Village, de huidige tijden die De Werkvennootschap vooropstelt. Geen wonder dat Treintrambus vorige week nog actie voerde voor een sneltram...

In een ander document van Treintrambus vond ik meer details over het tijdverschil tussen snelle tram en bus:
Als men ervoor kiest, om de drie sneltramlijnen met bussen te exploiteren i.p.v. met
sneltrams, zal de reistijd zeer significant toenemen (zie figuur 5). De reistijd van de bussen is
berekend op routeplanner mappy.be voor een 3-assige touringcar op een weekdag om 9 uur ‘s
morgens. Op STL1 verdubbelt de reistijd tussen Hasselt en Lanaken nagenoeg van 28 minuten
naar 54 minuten
. De knoop in Lanaken op x.00 en x.30 blijft wel behouden, maar alle
verplaatsingen uit die regio richting Hasselt en de rest van Vlaanderen zullen een halfuur
langer duren. Op STL2 gaat de tijdswinst van een dik kwartier verloren en rijdt de snelbus
even snel als lijn 45 vandaag. De knoop in Maasmechelen wordt daardoor onmogelijk.
Net zoals bij STL1 verdubbelt de reistijd op STL3: een rit van Hasselt naar Neerpelt zal 55
minuten duren i.p.v. 28
. De knoop in Neerpelt op x.00 en x.30 blijft wel behouden, maar alle
verplaatsingen uit die regio richting Hasselt en de rest van Vlaanderen zullen een halfuur
langer duren.https://treintrambus.be/wp-content/uplo ... hil_PM.pdf
Hagelander
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Spartacusplan

Bericht door Hagelander »

Hoe lang is men eigenlijk al over dat Spartacus-plan aan het praten? Als kind werd ik hiermee al "blij" gemaakt, maar ondertussen ben ik al richting 50 jaar aan het lopen. De "kracht" van Spartacus lijkt me daarbij al lang uit het begrip gehaald te zijn en in de provincie wordt er nog maar erg weinig geloof gehecht aan de vele woorden die erover vloeien. Een verdere uitbouw van de spoorverbindingen worden in ieder geval wel warm onthaald.
arvooke
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Spartacusplan

Bericht door arvooke »

De aanbesteding voor de levering van de dubbel gelede bussen is lopende. Er komen geen spoorvoertuigen.
trainlovertje
Berichten: 1702
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

arvooke schreef: 04 mei 2022, 15:52 De aanbesteding voor de levering van de dubbel gelede bussen is lopende. Er komen geen spoorvoertuigen.
Voor lijnen 2 en/of 3 geldt dat, maar niet voor lijn 1. Daar is nog steeds geen duidelijkheid of het een bus- of tramlijn zal worden.
arvooke
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Spartacusplan

Bericht door arvooke »

Reken er niet op dat er over de lijn 1 ooit een tram gaat rijden.
groentje
Berichten: 6755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

arvooke schreef: 04 mei 2022, 19:46 Reken er niet op dat er over de lijn 1 ooit een tram gaat rijden.
Tegen beter weten ik blijf ik hopen, maar de kans is inderdaad eerder klein, in de huidige politieke omstandigheden. Niemand wil nog het project verdedigen, zelfs de lokale Vooruitafdeling heeft zich bij het 'compromis' neergelegd om niet met de tram naar het station te rijden, en dan is het hele project zo goed als dood.
Sommigen hadden liever een trein gezien, en dat wil ik nog snappen, maar ik vrees dat die er ook niet zal komen, dat was de directe aanleiding om Spartacus uit te bouwen in de eerste plaats, en ik verwijt minstens voor een deel hun niet aflatende oppositie voor het het afvoeren van de beste kans op een betere verbinding met Maastricht.
arvooke
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Spartacusplan

Bericht door arvooke »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/23 ... X_NITZbuR0

Dus de tram komt er niet.

Groeten
Arvo
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21476
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spartacusplan

Bericht door Steven »

Wat een toestanden zijn me dat daar toch. Wie gelooft er nog in dit project? er is veel geroepen en je denkt hoera er komt iets groots maar uiteindelijk baart men een muis. :roll: :roll:

gewoon die spoorlijn Hasselt-Maastricht openen is de enige juiste keuze. Dat komt pas de snelheid om te reizen tussen deze twee steden met OV ten goede.
trainlovertje
Berichten: 1702
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

Ik geloof wel in de trambus, als en slechts als men de vrije beddingen zal bouwen. En dan hoeven het niet per se trambussen te zijn, maar kunnen gelede bussen even goed. Maar het zijn die beddingen die voor een verkorte reistijd moeten zorgen. Ik vrees echter wel dat er uiteindelijk niet veel zal veranderen en er nauwelijks iets aan de route van de huidige buslijn 20a zal wijzigen; een typische solution à la Belge, waarbij men gloednieuwe bussen zal kopen om ze te verkopen als dé oplossing, terwijl die grotendeels in dezelfde files komen te staan als de 20a.
Alleen: men zegt nu 'goed dat er nu eindelijk een oplossing is', maar voor mij is die oplossing er nog niet. Hoe, wanneer en waar wordt er gebouwd om de trambus tot stand te brengen? Geen idee of de uiteindelijk plannen iets zullen oplossen. En waarschijnlijk had men vroeger ook gezegd dat alles opgelost zou worden toen de plannen voor de tram gelanceerd werden...
Plaats reactie