Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 6628
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Tegen dat die lijnen af zouden zijn, heeft Vlaanderen die mogelijkheid, hoor, het spoorverkeer wordt immers geliberaliseerd onder druk van Europa (waar België voor alle duidelijkheid ook z'n zeg in heeft gehad). Voorfinancieren zat dacht ik ook al in het huidige beheerscontract, waarom heet Vlaanderen dan niet al gehandeld? Ik vrees dat Shrek gelijk heeft, Vlaanderen is niet geïnteresseerd in openbaar vervoer. Wallonië nog enigszins, maar het heeft geen geld, Brussel investeert redelijk massaal, en heeft al het ballonnetje opgelaten om na de vrijmaking zelf een eigen intern Brussels GEN uit te gaan baten. Ik heb daar weliswaar mijn bedenkingen bij, maar het geeft wel aan dat Brussel wel degelijk het belang van goed openbaar vervoer inziet.
TB_worden
Berichten: 154
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Spartacusplan

Bericht door TB_worden »

Uit https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211107_97519426
Afbeelding
De Hasseltse ring naar 2x3 rijstroken? Het is maar één van de vele denkpistes in de aanzet tot een nieuw Limburgs mobiliteitsplan. — © Sven Dillen

Mobiliteit

Vierde Spartacuslijn? Zo moet Limburg naar 40 procent duurzame verplaatsingen in 2030

Hasselt - Tegen 2030 moet de Limburger de auto vaker op stal laten en moet 40 procent van alle verplaatsingen duurzaam gebeuren. Het nieuwe Regionaal Mobiliteitsplan Limburg schetst de weg om daar te geraken.
Timmie van Diepen
Vandaag om 06:00

Al bijna twee jaar werkt de Vervoerregio Limburg aan een nieuw, regionaal mobiliteitsplan voor de provincie. Het is de eerste keer dat de 42 Limburgse gemeenten gezamenlijk zo’n plan opmaken. Vroeger gebeurde dat wel op Vlaams en lokaal niveau, maar op regionaal vlak was er geen samenwerking. Dat veranderde in 2018, na de vorming van de vijftien Vlaamse vervoerregio’s, waarvan Limburg in oppervlakte de grootste is.

De eerste taak van die vervoerregio was de volledige hertekening van het busnetwerk - een plan dat normaal volgend jaar van kracht moet worden. Tegelijk moet de vervoerregio ook breder kijken en een toekomstvisie op tafel leggen voor het globale mobiliteitsvraagstuk.

Na veelvuldige overleg- en inspraakmomenten is de synthesenota van het nieuwe mobiliteitsplan nu klaar. Dat document kon onze redactie inkijken. Het plan biedt niet alleen een toekomstvisie tot 2030, het blikt ook vooruit naar 2050. Alle vervoersmodi worden daarbij onder de loep genomen: niet enkel de auto, maar ook het openbaar vervoer en de fiets.
Autoprovincie

Het doel van het Limburgse mobiliteitsplan is helder: tegen 2030 moet het aandeel duurzame verplaatsingen (openbaar vervoer, fiets, te voet) stijgen tot 40 procent. Vandaag ligt dat cijfer op 27 procent. In een provincie waar veel mensen noodgedwongen beroep moeten doen op de auto, is die omslag niet vanzelfsprekend.

“Dit zijn voor alle duidelijkheid denkoefeningen. In de loop van 2022 willen we een gedragen voorkeursscenario ontwikkelen”

Sven Lieten, covoorzitter Vervoerregio Limburg

De vervoerregio wil dan ook een alternatief uitbouwen via enerzijds een snel en betrouwbaar trein- en busnetwerk en anderzijds een veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk. Tegelijk moeten ontwikkelingen, zoals nieuwe woonkernen of bedrijventerreinen, op slecht bereikbare plaatsen worden vermeden en moeten de bestaande kernen worden versterkt. De vervoerregio wil daarnaast het bestaande wegennetwerk optimaliseren en de stromen van vrachtvervoer beter sturen. Dat kan via overslagcentra (naar spoor- en waterwegen) in de buurt van regionale bedrijventerreinen, en de uitbouw van stedelijke distributiecentra.
Extreme scenario’s

De vervoerregio boog zich de afgelopen maanden over de maatregelen die nodig zijn om dat doel te bereiken. Zowel voor fiets, auto als openbaar vervoer zijn er telkens twee extreme scenario’s ontwikkeld:

- Het ‘bereikbaar en betrouwbaar’-scenario legt de nadruk op het voortzetten van het huidige beleid en maximale multimodale - dus, met meerdere vervoermiddelen - bereikbaarheid.

- Het ‘leefbaar en gezond’-scenario gaat uit van een duurzaam en groen mobiliteitsbeleid voor een optimale leefbaarheid.

“Voor alle duidelijkheid, dit zijn denkoefeningen die samen met alle Limburgse gemeentebesturen zijn gemaakt”, zegt Sven Lieten, covoorzitter van de Limburgse Vervoerregio. “We onderzoeken heel wat maatregelen, maar dat betekent nog niet dat deze er ook effectief zullen komen. De verschillende scenario’s worden de komende maanden doorgerekend door het Vlaamse team Verkeersmodellen. Begin volgend jaar verwachten we de resultaten. Dan zal blijken welk effect alle scenario’s hebben en hoe we ons doel van 40 procent duurzame verplaatsingen kunnen halen. Aan de hand van die resultaten willen we dan in de loop van 2022 een gedragen voorkeursscenario ontwikkelen.”

De plannen zullen de komende maanden worden onderworpen aan een milieueffectenstudie, met inspraak voor burgers.
Autoverkeer: vier rijstroken op E313 en E314?

Afbeelding
Het ‘bereikbaar en betrouwbaar’-scenario voor autoverkeer.

Voor de auto gaat de Vervoerregio uit van een aantal werken die sowieso zullen worden uitgevoerd tegen 2030. Het gaat om de aanleg van de Noord-Zuidverbinding, een derde rijstrook op de E314 tussen Lummen en Genk, spitsstroken op de E313 tussen Lummen en Hasselt en omleidingswegen in Pelt (N71), Maasmechelen, Tongeren, Diepenbeek en Bilzen (waar ook een tunnel onder het spoor komt).

De twee scenario’s leggen daar nog extra maatregelen bovenop:

Het ‘bereikbaar en betrouwbaar’-scenario plant vier rijstroken op de E313 (Lummen-Ham) en E314 (Lummen-Genk), drie rijstroken op de grote ring rond Hasselt (R71), een nieuwe verbindingsweg tussen Pelt en Weert (met aansluiting op de Nederlandse A2), een omleidingsweg rond Beringen, de opwaardering van de aansluiting tussen Sint-Truiden en Tienen (richting E40) tot een hoofdweg en de uitbouw van de N73 in Noord-Limburg tot regionale verbinding. Dat laatste zou betekenen dat er ringwegen moeten komen rond de dorpscentra van Kinrooi, Wijchmaal, Leopoldsburg en Heppen.

Afbeelding
Het ‘leefbaar en gezond’-scenario voor autoverkeer.

In het ‘leefbaar en gezond’-scenario krijgt de auto minder ruimte. Daar wordt naast het basisscenario voorgesteld om zogenaamde ‘leefbaarheidsgordels’ aan te leggen: geen ringwegen, maar beveiligde doortochten met bv. lagere snelheden en eenrichtingsverkeer. Die zouden aangelegd worden in Maaseik, Lozen (Bocholt), Smeermaas (Lanaken), Herk-de-Stad en Leopoldsburg. De N73 krijgt ten oosten van de Noord-Zuidverbinding ook geen hoofdfunctie meer. Blijft wel overeind: de verbindingsweg tussen Pelt en Weert (hetzij in dit scenario met aansluiting op de ringbaan in Weert en niet op de A2).

Daarnaast zijn er voor de leefbaarheid extra maatregelen voorzien in Lutselus (Diepenbeek), waar de N76 zou worden heraangelegd met minder, ongelijkgrondse kruispunten, en Sint-Truiden, waar de N80 in een open gleuf zou worden gelegd om deelgemeente Brustem beter bij de stad te laten aansluiten.

Openbaar vervoer: vierde Spartacuslijn?

Afbeelding
© ppn

Op het vlak van openbaar vervoer wordt sowieso gerekend op het Spartacusplan. Lijn 1 (Hasselt-Maastricht) wordt als een tramverbinding tot het Mosae Forum in Maastricht ingetekend, lijn 2 (Hasselt-Maasmechelen) en lijn 3 (Hasselt-Pelt) als trambusverbindingen.

In het ‘bereikbaar en betrouwbaar’- scenario worden lijn 2 en 3 opgewaardeerd van trambus naar tram en worden er buslijnen ingelegd die vanuit minder ontsloten gebieden de tramverbindingen moeten voeden. Daarnaast wordt de frequentie op alle bestaande spoorwegen verhoogd tot twee treinen per richting per uur. Spoorlijn 19 Mol-Hamont wordt doorgetrokken tot Weert, op spoorlijn 35 (Hasselt-Aarschot-Leuven) wordt een bijkomend station geopend in Halen (als park&ride naast de E314).

In het ‘leefbaar en gezond’-scenario krijgt het openbaar vervoer de absolute prioriteit. De Spartacuslijnen worden in dit scenario doorgetrokken tot het station van Maastricht (lijn 1), Sittard (lijn 2) en Eindhoven (lijn 3). Opvallend: er is in dit scenario ook sprake van een nieuwe, vierde Spartacuslijn in het Maasland (Lanaken-Maasmechelen-Maaseik), die het noordoosten van Limburg beter moet ontsluiten. Die lijn zou zelfs moeten doorlopen tot het Nederlandse Roermond.

Om het treinvervoer te verbeteren, is in dit scenario ook sprake van een verdubbeling van spoorlijnen 21 (Hasselt-Landen), 15 (Hasselt-Mol) en 19 (Mol-Hamont-Weert).

De frequentie van alle bestaande busverbindingen wordt in dit scenario ook verhoogd en de busvloot wordt vergroend.
Veel wishful thinking uit het ideeënfabriekje van de vervoersregio Limburg.

En, als top of the bill:
op spoorlijn 35 (Hasselt-Aarschot-Leuven) wordt een bijkomend station geopend in Halen (als park&ride naast de E314).
Onvoorstelbaar dat ze daar aan blijven vasthouden. :roll: Een extra station op een al enorm drukke spoorlijn...
BlackEagle
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Spartacusplan

Bericht door BlackEagle »

TB_worden schreef: 08 nov 2021, 14:50 Uit https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211107_97519426

Veel wishful thinking uit het ideeënfabriekje van de vervoersregio Limburg.
Sven Lieten kadert wel heel duidelijk dat het om extreme scenario's gaat, niet om realistische scenario's. Dat moet ook wel, als ze van 27% naar 40% duurzame modal split willen gaan :shock: Meestal is het de bedoeling om dan uit die scenario's de meest zinvolle zaken te destilleren.
En, als top of the bill:
op spoorlijn 35 (Hasselt-Aarschot-Leuven) wordt een bijkomend station geopend in Halen (als park&ride naast de E314).
Onvoorstelbaar dat ze daar aan blijven vasthouden. :roll: Een extra station op een al enorm drukke spoorlijn...
Dat is natuurlijk gedacht vanuit de beperkingen van de spoorlijn zelf, die je natuurlijk kan oplossen (door extra passeersporen, minder vrachtverkeer door realisatie IJzeren Rijn, tweede spoortoegang, etc.). Of het nu een P+R moet zijn of niet, in die omgeving is wel wat bebouwing (Meldert, Zelem, Linkhout, Halen) die nu niet direct in de buurt van een station ligt.
desirootje
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47

Re: Spartacusplan

Bericht door desirootje »

BlackEagle schreef: 09 nov 2021, 19:32
TB_worden schreef: 08 nov 2021, 14:50 Uit https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211107_97519426

Veel wishful thinking uit het ideeënfabriekje van de vervoersregio Limburg.
Sven Lieten kadert wel heel duidelijk dat het om extreme scenario's gaat, niet om realistische scenario's. Dat moet ook wel, als ze van 27% naar 40% duurzame modal split willen gaan :shock: Meestal is het de bedoeling om dan uit die scenario's de meest zinvolle zaken te destilleren.
Dit doet belletjes rinkelen, iets onmogelijks verwachten zonder het budget te geven dat er voor nodig is... Lang leve de overheden...
De ideeën leken zeker niet dom, op eerste zicht toch voornamelijk goed doordacht op alles behalve budget, maar als dat in rekening was gebracht was de enige oplossing de snelheid op de autostrades verlagen tot 30km/h om mensen uit hun auto te sleuren...
Er mag trouwens wat meer druk op De Lijn gezet worden, ze zijn goed met hun trams maar mensen nemen enkel de bus als het echt noodzakelijk is. Het verbeteren van hun imago zou al een hele modal shift kunnen veroorzaken, want bussen moeten niet slecht zijn, bvb ik moest in Ljubjana de bus nemen en merkte dat dat niet zo erg is als ik vreesde, maar thuis heb ik datzelfde gevoel nog nooit gehad, met slechte zitjes en bussen die meer springen dan rijden overtuig je niemand, maar daar zal dan dus ook weer geld voor nodig zijn...
Onnodige derde prik voor iedereen ligt op tafel maar klimaatverandering tegen gaan of de fileproblemen aankaarten lukt niet.
Plaats reactie