metro Brussel

Smalspoor, tram en light-rail in België
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

metro Brussel

Bericht door joverwimp »

Tussen de tramhaltes Albert en Bordet komt de metrolijn 3 : http://metro3.be/nl
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: metro Brussel

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, ik had altijd begrepen dat de Brusselse ondergrond zo vochtig en rot en onstabiel is als maar kan zijn, en dat precies daarom een uitbreiding van de Noord-Zuid-Verbinding L0 zo lastig was. Maar als men nu plotsklaps wel 5 km metro kan boren langs hetzelfde traject (nuja, min of meer) dan komt dat toch allemaal een beetje in een ander daglicht te staan. Kan er dan naast dat dubbelspoor van de metro echt geen dubbelspoor van de trein bij?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: metro Brussel

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 19 mar 2021, 17:57 Hm, ik had altijd begrepen dat de Brusselse ondergrond zo vochtig en rot en onstabiel is als maar kan zijn, en dat precies daarom een uitbreiding van de Noord-Zuid-Verbinding L0 zo lastig was. Maar als men nu plotsklaps wel 5 km metro kan boren langs hetzelfde traject (nuja, min of meer) dan komt dat toch allemaal een beetje in een ander daglicht te staan. Kan er dan naast dat dubbelspoor van de metro echt geen dubbelspoor van de trein bij?
Al bijna 100 jaar heeft men bouwtechnieken om in dat soort moerasgrond te bouwen. Het kost wel wat, maar het is zeker mogelijk.
Deze metrolijn heeft natuurlijk enkele zaken die het een pak eenvoudiger maken om aan te leggen dan een spoorlijn:
-het ingewikkeldste stuk tussen Brussel-Noord en de Hallepoort ligt er -op enkele honderden meters rond Toots Tielemans na- vandaag al
-er kan vanaf Brussel-Noord een heel diepe tunnel gegraven worden onder alles door, veel dieper dan de NZV ligt
-er moet niet aangesloten worden op andere infra, behalve in Brussel-Noord waar diep onder de grond alles 50 jaar geleden al klaargemaakt is
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: metro Brussel

Bericht door groentje »

Inderdaad. Metrolijn 3 is maar deels een 'nieuwe' lijn, zoals Schrek zei, Albert-Noord is zo goed als aanwezig, ter hoogte van de Grondwettunnel (station Lemonnier) moet er een stuk nieuw gebouwd worden, verder zijn alle bestaande premetrostations daar zo goed als klaar, en al voorzien op metro, enkel de perrons moeten verhoogd worden. Wie ooit in Zuidstation of Beurs of zo geweest is, weet wat ik bedoel, voor de trams werden de perrons verlaagd gebouwd, maar de roltrappen komen al uit op de juiste hoogte voor de metro. Albert moet ook nog een tramterminus krijgen à la Simonis. Dat gedeelde moet al over enkele jaren in dienst komen. Het tweede deel van Noord naar Bordet, dat is er nog niet, daar moet geboord worden, en gaat dus nog duren tot ca 2030. Ondertussen zijn ook de eerste oproepen gelanceerd om de metro ook zuidwaarts door te trekken naar Ukkel, wellicht zal dat het einde betekenen van tram 51 as we know it.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: metro Brussel

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 19 mar 2021, 17:57 Hm, ik had altijd begrepen dat de Brusselse ondergrond zo vochtig en rot en onstabiel is als maar kan zijn, en dat precies daarom een uitbreiding van de Noord-Zuid-Verbinding L0 zo lastig was. Maar als men nu plotsklaps wel 5 km metro kan boren langs hetzelfde traject (nuja, min of meer) dan komt dat toch allemaal een beetje in een ander daglicht te staan. Kan er dan naast dat dubbelspoor van de metro echt geen dubbelspoor van de trein bij?
Er wordt helemaal niets geboord tussen de stations Noord en Zuid; de bestaande premetrotunnel zal worden heruitgerust om metro's te ontvangen (perronaanpassingen, bovenleiding weghalen, derde rail voorzien). Enkel de halte Toots Tielemans, ongeveer ter hoogte van de huidige tramhalte Lemonnier, wordt uitgegraven plus enkele honderden meters om een spoorverbinding te voorzien. Die werken zijn reeds gestart en je kan ze zelfs bewonderen vanaf het westelijke spoor (treinen die aankomen op spoor 1 te BXL-Centraal) op de NZV tussen station Zuid en Kapellekerk. Of gewoon eens rondwandelen op de Jamarlaan/Stalingradlaan.

Overigens een tof idee om dit topic te starten, want ik kan me namelijk niet herinneren dat we al een discussieplek hadden voor die nieuwe Brusselse metrolijn. Ikzelf volg het project al jaren op de voet en ben zelfs al naar een aantal infovergaderingen geweest.
Voor zij die het zich afvragen: de sprekers daar doen de uitleg in het Frans, omdat zij die Nederlands kunnen ook Frans verstaan, maar omgekeerd vaak niet. Dat is toch het uitgangspunt... (wel steeds rekatief veel Nederlandstalige luisteraars aanwezig, die achteraf ook hun vragen in het Nederlands kunnen stellen). De slides die getoond worden zijn dan weer een mix van beide talen, maar je kan een volledige presentatiebundel meenemen in jouw taal van voorkeur. Niet dat ik een communautaire discussie wil starten, maar ik kan me voorstellen dat sommigen zich afvragen hoe dat er gewoonlijk aan toe gaat.

Addendum: groentje was me net voor
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: metro Brussel

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 19 mar 2021, 18:30 Ondertussen zijn ook de eerste oproepen gelanceerd om de metro ook zuidwaarts door te trekken naar Ukkel, wellicht zal dat het einde betekenen van tram 51 as we know it.
En ik vraag me al lang af wat men na de komst van M3 gaat doen met het noordelijke deel van tram 51: behouden op een Zuidstation - Stadion?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: metro Brussel

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, ik snap het al wat beter.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: metro Brussel

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef: 19 mar 2021, 18:36
groentje schreef: 19 mar 2021, 18:30 Ondertussen zijn ook de eerste oproepen gelanceerd om de metro ook zuidwaarts door te trekken naar Ukkel, wellicht zal dat het einde betekenen van tram 51 as we know it.
En ik vraag me al lang af wat men na de komst van M3 gaat doen met het noordelijke deel van tram 51: behouden op een Zuidstation - Stadion?
Klopt, de toekomstige terminus daarvan is ook al aangelegd bij de Argonnestraat. Zal wellicht ook een ander nummer krijgen, mogelijk bij de lagere nummers voorbehouden voor "snelle" lijnen in eigen bedding. En dat is het geval voor heel dat noordelijke deel.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: metro Brussel

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 19 mar 2021, 18:40 Klopt, de toekomstige terminus daarvan is ook al aangelegd bij de Argonnestraat. Zal wellicht ook een ander nummer krijgen, mogelijk bij de lagere nummers voorbehouden voor "snelle" lijnen in eigen bedding. En dat is het geval voor heel dat noordelijke deel.
Ahaa, ik heb gemerkt dat men daar aan het werk was nog niet zo lang geleden. Daarvoor dienen die nieuwe wissels dus aan de halte Bara...
Zal de verbinding richting Kuregem aldaar dan worden opgebroken wanneer die plek als pauzeplek zal worden gebruikt? Er zullen overdag dan nog nauwelijks trams kunnen passeren en ik heb bovendien geen idee hoe vaak die verbinding vandaag gebruikt wordt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: metro Brussel

Bericht door trainlovertje »

https://metro3.be/nl/article/19-03-2021 ... ordstation

Nu woensdag vindt er een digitale infosessie plaats over de werken aan het Noordstation, meer bepaald over de werken betreffende de tunnel onder de sporen van Infrabel, waar de metro tijdelijk zal kopmaken totdat de volledige metrolijn in dienst gaat. In eerste instantie is dit voor de buurtbewoners bedoeld, maar hoogstwaarschijnlijk ook de moeite voor geïnteresseerde buitenstaanders. Ikzelf zou aanwezig zijn als ik niet van wacht was...
Indien er forumleden van hier zouden deelnemen, hoor ik graag het interessantste nieuws van jullie!
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: metro Brussel

Bericht door joverwimp »

Afgelopen zomer kwam het eerste exemplaar van de M7 aan in Brussel. Sindsdien werd het metrostel al op het net getest en konden de reizigers er in het voorbijrijden een eerste glimp van opvangen. Deze zomer is de M7 klaar om ook echt passagiers aan boord te nemen.

De M7 brengt verschillende nieuwigheden met zich mee. Het metrostel moet vooral het comfort van de reiziger verhogen door een betere verlichting, een nieuw ventilasitiesysteem, betere signalisatie bij het in- en uitstappen en een nieuwe indeling van de zitjes, waardoor er meer ruimtes is voor fietsers, kinderwagens en mensen met een beperkte mobiliteit.

Deze zevende generatie van onze metrostellen zal in de toekomst ook automatisch kunnen rijden en dat is erg belangrijk voor ons aanbod en het verhogen van de frequentie (elke anderhalve minuut in plaats van om de twee minuten).

Binnenin is het een fantastisch design van Bureau Enthoven met hier en daar een knipoog naar Brussel en haar art nouveau.

In totaal werden 43 metrostellen besteld die elk 9 tot 10 miljoen euro kosten. Een enorme investering van 400 miljoen euro die het Brussels gewest mee draagt. "Brussel neemt zijn verantwoordelijkheid en investeert dit jaar alleen al 1 miljard euro in het openbaar vervoer," zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

https://www.bruzz.be/mobiliteit/nieuwe- ... 2021-05-26
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: metro Brussel

Bericht door joverwimp »

Naast het metrostation Erasmus in Anderlecht heeft de MIVB woensdag haar derde metroremise voorgesteld. De gloednieuwe stelplaats Erasmus bevindt zich volledig ondergronds en is helemaal klaar om de nieuwe metrostellen van het type M7 te parkeren en te onderhouden.

In de metrodepots Delta in Audergem en Jacques Brel, eveneens in Anderlecht kan de MIVB nu al onderdak bieden aan 66 metrostellen, maar de capaciteit voor de nieuwe M7-metrostellen ontbrak. Metrostelplaats Erasmus is daarvoor de oplossing en zal volledig gevuld worden met M7's.

Het depot is 900 meter lang en ligt volledig ondergronds onder de Henri Simonetlaan, naast het station Erasmus. Er is plaats voor 23 metrostellen en nog eens zeven kunnen er onderhouden worden aan de twee werkkuilen, de hefstand, de drie passerellen, de schoonmaakkuilen en de 110 meter lange metrowash. Die hergebruikt bovendien 80 procent van het water dat de metro's doet blinken.

De metroremise is niet zichtbaar voor de reizigers, maar is wel belangrijk voor ze. "We gaan van een frequentie van 3 minuten naar 2,5 minuten op lijnen 2 en 6. Dat klinkt onnozel, maar om dat te realiseren heb je dergelijke infrastructuur en extra metro's nodig", legt Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) uit. "Belangrijk hier is dat we op lange termijn de automatisering kunnen uitvoeren. Want willen we naar een nog hogere frequentie, dan moeten we naar automatisering gaan." De volgende en vierde metrostelplaats van de MIVB komt binnen enkele jaren in Haren aan het noordelijke uiteinde van metrolijn 3.

https://www.bruzz.be/videoreeks/woensda ... -komst-van
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: metro Brussel

Bericht door joverwimp »

De stamboom van de Brusselse metrostellen: van M1 tot M7
Op 20 september 1976 was Koning Boudewijn de eerste reiziger die de splinternieuwe en toen ultramoderne oranje Brusselse metro mocht nemen. Hetzelfde metrorijtuig rijdt vandaag nog altijd rond op het net van de MIVB, maar kreeg intussen het gezelschap van bijkomende reeksen. Wandel mee door de “wieg van onze metro” en kom alles te weten over de stamboom van de Brusselse metrostellen, hun nummering en andere details die je nog nooit waren opgevallen.(https://mivbstories.be/2021/09/16/stamb ... trostellen)

Overzicht van de filmpjes
Delta: de wieg van de metro
M1 en M2: de oudsten
M3 en M4: de tussengeneratie
M5: het nakomertje
M6: the new kid on the bloc
M7: de benjamin
De MX en Europa
Onze gids: Renaud de Saint Moulin
De metrovloot van de MIVB
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: metro Brussel

Bericht door joverwimp »

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: metro Brussel

Bericht door trainlovertje »

https://www.stib-mivb.be/article.html?l ... 5558c50c83

De MIVB heeft bekend gemaakt dat tram 51 vanaf 5 november weer over de Alsembergsesteenweg zal rijden. Daarbij wordt de tramlijn (definitief) in twee geknipt: de sectie Van Haelen - Albert (voorlopig tot Hoogte 100, tot de nieuwe terminus in Albert klaar is) en de sectie Zuidstation - Stadion. Ik vermoed dat één van de twee secties over afzienbare tijd een nieuw nummer zal krijgen.

Hierdoor zal op 4 november waarschijnlijk de laatste PCC-tram (met commerciële dienst) door de premetrotunnel tussen Zuidstation en Albert rijden. Na 4 november zullen er enkel nog de lange Flexity's (T4000) te zien zijn, net zoals in het noordelijke deel van de premetrotunnel.

Metrolijn 3 wordt hierdoor weer iets concreter. Ik ben wel heel benieuwd hoe men de verdere ombouw gaat aanpakken: perronhoogteprobleem tijdens de perronombouw (vooral belangrijk bij stations waar maar aan één zijde in- en uitgestapt kan worden), verloop van de tramlijnen 3 en 4 nadat de knip te Albert plaats heeft gevonden, ...
Plaats reactie