CAF kusttram

Smalspoor, tram en light-rail in België
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

CAF kusttram

Bericht door ostbahnhof »

De nieuwe CAF kusttram rijdt nu ook in normale dienst, heb er eigenlijk nergens iets over gelezen, Heeft iemand al foto‘s?
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: CAF kusttram

Bericht door pmuy »

Hier enkele videos op YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=CsXingFkDlY
https://www.youtube.com/watch?v=A-Ze6TsXaqk
Mijn eigen ervaring is niet enorm positief. Het zitcomfort is in mijn ogen te laag voor een traject met een dergelijke lengte. Daarnaast lijkt het aantal zitplaatsen mij ook een stuk lager dan voorheen. Wel een nieuwtje bij De Lijn zijn de blauwe lichtjes in de duwknoppen, die oplichten wanneer iemand gebeld heeft.
antwerpenaar
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 mar 2008, 20:30

Re: CAF kusttram

Bericht door antwerpenaar »

Dit is een echte stadstram maar voor langere afstanden zoals aan onze kust,is het zitcomfort toch ruim onvoldoende.Dit heb ik dit week-end zelf ondervonden.Rijcomfort,reizigersinfo,in- en uitstappen zijn zeker ok maar de stoeltjes zijn hoogst oncomfortabel.Zit bijvoorbeeld maar eens op deze tram van Nieuwpoort naar Oostende en nadien op een Desiro naar Antwerpen.
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: CAF kusttram

Bericht door ostbahnhof »

antwerpenaar schreef: 06 jun 2021, 20:36 Dit is een echte stadstram maar voor langere afstanden zoals aan onze kust,is het zitcomfort toch ruim onvoldoende.Dit heb ik dit week-end zelf ondervonden.Rijcomfort,reizigersinfo,in- en uitstappen zijn zeker ok maar de stoeltjes zijn hoogst oncomfortabel.Zit bijvoorbeeld maar eens op deze tram van Nieuwpoort naar Oostende en nadien op een Desiro naar Antwerpen.
alles voor de rechte rug 😀
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: CAF kusttram

Bericht door Paul »

Als je al een stoeltje vindt, want er zijn vooral veel staanplaatsen in de CAF-tram.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: CAF kusttram

Bericht door K V B »

Ik heb op de CAF kusttrams gezien dat je daar blijkbaar (of toch op zijn minst binnenkort) ook gewoon met een contactloze bankkaart kan betalen bij het opstappen.
Lijkt me erg handig. Is het de bedoeling dat dit ook op alle bussen/trams van De Lijn mogelijk gaat zijn, of enkel de kusttram?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: CAF kusttram

Bericht door overweg13 »

Die mogelijkheid bestaat al minstens een jaar op alle bussen en trams. Alleen... door dat plastic scherm is de ontwaarder niet bereikbaar.
Met vriendelijke groet

overweg13
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: CAF kusttram

Bericht door Ruben »

Op Google Maps zag ik toevallig dat daar beelden staan van de aanleg van de nieuwe halte in Heist.

https://www.google.be/maps/@51.3397076, ... 384!8i8192

Maar waarom wordt daar in het midden nog zo'n verhoog aangelegd? De andere haltes zijn indertijd op die manier zo aangepast omdat die ter hoogte van de middenste deur kwam, waardoor je daar gemakkelijk kon instappen. Maar bij de nieuwe trams zijn alle deuren toch op dezelfde hoogte, of vergis ik me? Je zou er dan toch van uitgaan dat heel dat perron op die hoogte wordt aangelegd in plaats van alleen het midden?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: CAF kusttram

Bericht door CursorX »

Ruben schreef: 29 jun 2021, 20:44 Op Google Maps zag ik toevallig dat daar beelden staan van de aanleg van de nieuwe halte in Heist.

https://www.google.be/maps/@51.3397076, ... 384!8i8192

Maar waarom wordt daar in het midden nog zo'n verhoog aangelegd? De andere haltes zijn indertijd op die manier zo aangepast omdat die ter hoogte van de middenste deur kwam, waardoor je daar gemakkelijk kon instappen. Maar bij de nieuwe trams zijn alle deuren toch op dezelfde hoogte, of vergis ik me? Je zou er dan toch van uitgaan dat heel dat perron op die hoogte wordt aangelegd in plaats van alleen het midden?
De oude kusttrams, die nog minstens 2 jaar blijven rijden, hebben uitschuivende voettreden. Mocht het perron overal hoog zijn dan kwakken deze bij het openen van de deuren tegen het perron en gaat heel de boel kapot.

Eens al die oude roestbakken uit dienst genomen zijn zal men wel de volledige perrons overal gaan verhogen vermoed ik.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: CAF kusttram

Bericht door LML »

Ik heb de nieuwe CAF's nog niet in levende lijve gezien, misschien deze vakantie met het gezin. Maar de oude BN trams zullen bij mij steeds herinnerd worden door hun typische brandweersirene bij het claxonneren in de beginjaren en het gezoem bij het optrekken...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: CAF kusttram

Bericht door joverwimp »

Gisteren wijdde de satellietzender SWR een uitzending aan de kusttram, hier te herbekijken:
www.swrfernsehen.de/eisenbahn-romantik/ ... 36966.html
Ook de tram in Thuin kwam aan bod: www.swrfernsehen.de/eisenbahn-romantik/ ... 36960.html
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: CAF kusttram

Bericht door CursorX »

LML schreef: 10 jul 2021, 11:40 Ik heb de nieuwe CAF's nog niet in levende lijve gezien, misschien deze vakantie met het gezin. Maar de oude BN trams zullen bij mij steeds herinnerd worden door hun typische brandweersirene bij het claxonneren in de beginjaren en het gezoem bij het optrekken...

Als ex chauffeur van de kusttram zijnde kan ik zeggen dat die luide claxon me tientallen keren (ik overdrijf niet) van een ongeval heeft gered. En te rekenen dat ik er slechts 4 jaar mee heb gereden.
Benieuwd of het aantal ongevallen met de nieuwe trams nu zal stijgen. In hun voordeel hebben ze wel dat de remweg een pak korter is.
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: CAF kusttram

Bericht door ostbahnhof »

Ik zag vanmiddag een "kusttram" te Antwerpen in proefrit. Zetels waren nog beschermd met plastiek en met extra gewichten erin. Weet iemand of deze CAF trams ook in dienst komen in Antw?
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: CAF kusttram

Bericht door Klassiekje »

trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: CAF kusttram

Bericht door trainlovertje »

ostbahnhof schreef: 17 dec 2021, 18:55 Ik zag vanmiddag een "kusttram" te Antwerpen in proefrit. Zetels waren nog beschermd met plastiek en met extra gewichten erin. Weet iemand of deze CAF trams ook in dienst komen in Antw?
Jazeker, ik vermoed alleen dat ze niet helemaal identiek zijn aan de Zeelijners, vooral op technisch vlak dan.
Plaats reactie