Niet bediende stations in het weekend

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Stef »

Station Beervelde wordt op L59 ook niet bediend in weekends en op feestdagen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door kika »

Met de opmerking dat het wel vaker voorkomt dat er wegens werken op bepaalde trajecten voor langere of kortere tijd kan voorkomen dat er geen bediening is. Bijna altijd betekend dat compleet geen bediening, dus moet je niet hopen op een vervangende busdienst. En ik weet niet of intuïtie voldoende is, zoals iemand anders hier suggereert, om te bedenken dat vele lijnen in het weekend slechts een 2-uur bediening hebben en er al vroeg mee ophouden. Maar dat zijn algemene aanbevelingen. Zijn er eigenlijk vaker verschillen tussen zater- en zondagen of feestdagen? Op L26 zou er na de afronding van de meeste GEN-werken een proef (!? waarom niet compleet) zijn met avond en zaterdagbediening, vandaar de vraag.

Laatste tip: gebruik wat vaker feestdagen die ze in België niet vieren en hou rekening met Belgische feestdagen die ongebruikelijk zijn in Nederland (Koningedag, Nationale feestdag, dat soort ongein).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door K V B »

groentje schreef:En veel anderen hebben een bediening die maar zeer mager afsteekt bij de weekdienst, bijvoorbeeld op lijn 60 Brussel-Dendermonde (2-uursdienst ipv 5 treinen per uur, met extra stops van de IC in Opwijk en Asse).
Waarom eigenlijk dat grote verschil? Komt men in België in het WE niet buiten?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door overweg13 »

K V B schreef:
groentje schreef:En veel anderen hebben een bediening die maar zeer mager afsteekt bij de weekdienst, bijvoorbeeld op lijn 60 Brussel-Dendermonde (2-uursdienst ipv 5 treinen per uur, met extra stops van de IC in Opwijk en Asse).
Waarom eigenlijk dat grote verschil? Komt men in België in het WE niet buiten?
Het eeuwige verhaal: besparen. In 1984 was het verschil tussen weekdienst en weekenddienst veel kleiner. Maar toen de reizigers wegbleven, werd een aparte dienst voor het weekend opgesteld. In wezen is er aan die dienst de voorbije 20 jaar nauwelijks gesleuteld, hoewel de vraag naar weekendtreinen op dit moment zeker hoger ligt dan 20 jaar geleden.
Niet te vergeten: tijdens het weekend reizen heeft zo zijn nadelen: lagere frequenties, slechtere aansluitingen, minder of geen aansluitende bussen enz. Sinds mijn vrouw en ik oud genoeg zijn om tijdens de week te reizien, zijn onze mogelijkheden ver-n-voudigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Waarom eigenlijk dat grote verschil? Komt men in België in het WE niet buiten?
De kost is veel groter hé. Dankzij onze CAO's en statuten moet het personeel dat in het weekend werkt bijna het dubbele betaald worden van wie door de week werkt.
Voor dezelfde kostprijs kan je dus door de week veel meer mensen vervoeren dan in het weekend. Dat is natuurlijk maar 1 van de redenen, maar het speelt zeker mee :)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Bordensteker »

Afwijkende bediening op zaterdagen, zon- en feestdagen (2012):

Op lijnen die op weekdagen wél een regelmatige bediening kennen:
0 Noord-zuidverbinding Brussel: stations Congres en Kapellekerk niet bediend
26 Muizen – Hofstade – Eppegem: geen dienst
26 Brussel oosterringspoor Vilvoorde – Etterbeek – Halle: geen dienst
28 Brussel westerringspoor Brussel Zuid – Brussel West – Simonis - Jette: geen dienst

43 Rivage - Marloie: 2-uursdienst
50a Brugge – Zeebrugge: slechts 2-uursdienst, die eindigt in Zeebrugge-Strand; Zeebrugge-Dorp wordt dan niet bediend
52 Antwerpen – Boom – Puurs: geen dienst
53 Gent – Mechelen: stations Wichelen en Oudegem niet bediend
53a Mechelen - Leuven: stations Hever en Hambos niet bediend
58 Gent - Eeklo: 2-uursdienst
59 Antwerpen - Gent: station Beervelde niet bediend
60 Brussel - Dendermonde m.u.v. Opwijk en Asse 2-uursdienst
89 Brussel – Denderleeuw – Zottegem – Kortrijk: sommige stations niet bediend
96 tussen ’s Gravenbrakel en Bergen: sommige stations niet bediend
96 op het uiteinde tussen Bergen en Quévy: geen dienst
108 Manage – Familleureux: geen dienst

125 Luik – Namen: sommige stations niet bediend
163 Libramont – Bastenaken: alleen bussen, en in het weekend minder dan uurdienst
Noot: er zijn vrij veel lijnen met in het weekend: overdag 2-uursdienst en 's avonds helemaal geen bediening!

Op lijnen die ook op weekdagen slechts een beperkte bediening hebben:
73 Gent – De Panne: station Aarsele niet bediend
82 Aalst – Burst: geen dienst
130a Erquelinnes - Jeumont (Frankrijk): geen dienst
144 Gembloux – Jemeppe sur Sambre: geen dienst
165 Virton – Rodange (Lux.): week 2-uursdienst: weekend geen dienst
165 Aarlen – Athus: week 2-uursdienst, weekend alleen CFL dienst op Rodange - Athus


Voor een goed leesbare netkaart: http://mobility-brochures.b-rail.be/nl/ ... 1%20NL.pdf

Dienstregeling per lijn: http://mobility-brochures.b-rail.be/nl/ ... regelingen

Dit is wellicht het belangrijkste, maar zeker nog lang niet alles: sommige bijzonderheden kwam ik toevallig tegen in een interessante Engelstalige bron die er nog véél dieper op ingaat: http://egtre.info/wiki/Belgium_-_Lines_ ... r_services

(Edit 18u55: Noord-zuidverbinding en L43 toegevoegd)

_________________
Het is me wat. Nee, het is (minstens) drie keer niks!
Laatst gewijzigd door Bordensteker op 29 mar 2012, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Paul »

Bordensteker schreef:Omdat Antwerpen-Haven gelegen is in het rangeerstation Antwerpen Noord, een gebied waar "personen vreemd aan de spoorweg" geen toegang hebben. Dat staat op het bord bij de toegangen vanaf de Noorderlaan ...
De (publiek toegankelijke) reizigerstreinen naar Antwerpen-Haven zijn destijds in het kader van het minder-hinderplan vooral ingelegd ten behoeve van havenarbeiders. Ik vermoed dat er dan toch wel een route was waarlangs "personen vreemd aan den spoorweg" vanaf dat station de havenbedrijven in de omgeving konden bereiken zonder een boete aangesmeerd te krijgen. Ik weet wel dat dit geen succes is geworden en dat daarom de bediening van Antwerpen-Haven thans tot een strikt minimum beperkt is...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Dank voor de veelvuldige reacties! Hier heb ik heel veel aan!

Overigens heb ik er zelf ook nog een paar gevonden:
Brussel Kapellekerk, Brussel Congres en Buda worden in het weekend niet bediend. Maar dat zijn toch geen interessante locaties om uit te stappen... :mrgreen:

En van lijn 43 weet ik dat die in het weekend een 2-uursdienst rijdt. Maar het is pas iets van anderhalf jaar dat die doordeweeks een uursdienst rijdt.

Overigens heb ik hier een PDF van een veel mooiere en volledige netkaart dan die in dit topic is gepost. Het is de netkaart die vroeger altijd op de NMBS-site stond, met alle stations. Waarom is die er niet meer?
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Paul schreef:
Bordensteker schreef:Omdat Antwerpen-Haven gelegen is in het rangeerstation Antwerpen Noord, een gebied waar "personen vreemd aan de spoorweg" geen toegang hebben. Dat staat op het bord bij de toegangen vanaf de Noorderlaan ...
De (publiek toegankelijke) reizigerstreinen naar Antwerpen-Haven zijn destijds in het kader van het minder-hinderplan vooral ingelegd ten behoeve van havenarbeiders. Ik vermoed dat er dan toch wel een route was waarlangs "personen vreemd aan den spoorweg" vanaf dat station de havenbedrijven in de omgeving konden bereiken zonder een boete aangesmeerd te krijgen. Ik weet wel dat dit geen succes is geworden en dat daarom de bediening van Antwerpen-Haven thans tot een strikt minimum beperkt is...
In Nederland hebben wij ook nog één zo'n station: Achter de Hoven. Dat ligt aan het traject Leeuwarden - Groningen, bediend door Arriva. Er stoppen per dag iets van 3 treinen. Het is geen erkend station in de dienstregeling, maar toch zijn er vaste ritten die er stoppen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door Bordensteker »

FireSea schreef:Dank voor de veelvuldige reacties! Hier heb ik heel veel aan!

Overigens heb ik er zelf ook nog een paar gevonden:
Brussel Kapellekerk, Brussel Congres en Buda worden in het weekend niet bediend. Maar dat zijn toch geen interessante locaties om uit te stappen... :mrgreen:

En van lijn 43 weet ik dat die in het weekend een 2-uursdienst rijdt. Maar het is pas iets van anderhalf jaar dat die doordeweeks een uursdienst rijdt.

Overigens heb ik hier een PDF van een veel mooiere en volledige netkaart dan die in dit topic is gepost. Het is de netkaart die vroeger altijd op de NMBS-site stond, met alle stations. Waarom is die er niet meer?
Congres en Kapellekerk: leuke vondst ... iedereen kent die wel, maar niemand denkt er op zo'n moment aan!
(O, nou heb ik Buda nog niet verwerkt ...)

Hee, ja, ik heb ook geen betere netkaart.
Wel kan ik hier dan de creaties van Torsten Hopp aanbevelen: http://european-train.eu/b-d-netz.html
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door kika »

Ik herinner me dat ongeveer 10 jaar geleden er 2 netkaarten waren: 1 met week- en 1 met weekendstations er op. Vandaag is er nog maar 1 model. En ze hebben het in ieder geval bij de NMBS weer geflikt om de vindbare netkaart kwijt te spelen (404). Maar ze goochelen daar graag met spagetthi en er is nog ergens een domein te vinden waar het nog wel op staat. Binnen mijn werk wordt ik dagelijks geconfronteerd met kleine en grote fouten in de IT, maar bij de NMBS is het toch echt heel droevig gesteld.

Sommigen vinden de kaarten van infrabel fijner. Probeer het zelf eens.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door FireSea »

Ik heb deze nog, zoals die tot nog niet zo lang geleden altijd op de NMBS-website gestaan heeft.
Bijlagen
NMBS.pdf
Netkaart NMBS
(689.73 KiB) 228 keer gedownload
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door groentje »

Dankje, Hobbes, ik heb mijn fout verbeterd. Ik was wat moe, en verstrooid, laat het me daarop houden :mrgreen:
Ik heb nog een lijn ontdekt zonder weekendbediening: lijn 117 Luttre-'s-Gravenbrakel tussen Manage en 's-Gravenbrakel. Tussen Luttre en Manage rijden nog de treinen naar La Louvière Centre en Sud.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door kika »

Als je die kaart neemt, kan je nog de opmerking maken over Bastogne, maar ook tijdens de week moet dat stadje het al héél lang zonder trein stellen.

Nog een duidelijke voor op het lijstje: Maubray en Harchies (en vast nog andere haltes op lijn 78).
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Niet bediende stations in het weekend

Bericht door wbrm »

Lijn 15: Wolfstee
Plaats reactie