ICE-toeslag
ICE-toeslag
In Nederland kun je bij binnenlandse treinreizen gebruik maken van ICE International op het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem. Hiervoor moet je naast je normale treinkaartje een ICE-toeslag kopen voor 2 euro. Nou vroeg ik me af of dit in België ook zo werkt. Kan ik met mijn Go Pass reizen in de ICE tussen Brussel Zuid en Liège Guillemins, wanneer ik een toeslag voor de ICE koop? En zo ja, hoeveel kost deze toeslag in België? Ik kan daarover niets vinden op de nationale en internationale site van de NMBS. Behalve dat in de reisplanner vermeld wordt dat de ICE een trein met toeslag is.
Verder vroeg ik me af: rijdt de ICE in België ook de volle 300 km/h op de HSL?
Verder vroeg ik me af: rijdt de ICE in België ook de volle 300 km/h op de HSL?
Re: ICE-toeslag
6 Euro toeslag, bij internationale loket verkrijgbaar, en nee hij rijdt een stuk langzamer.
Re: ICE-toeslag
Hij rijdt in alle geval sneller dan de IC-A (246 km/h volgens de display). Toen ik hem nam reed de ICE op L3 aan die snelheid en de met vertraging rijdende IC-A (op tegenspoor) werd ingehaald. Bizar zicht om aan die snelheid zachtjes voorbij een I11-sleep te gaan.kika schreef:6 Euro toeslag, bij internationale loket verkrijgbaar, en nee hij rijdt een stuk langzamer.
Die 6 EUR zal zonder zitplaatsreservering zijn?
Re: ICE-toeslag
Intussen 8 euro, zie http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... land+-+IBF (ver scrollen)kika schreef:6 Euro toeslag, bij internationale loket verkrijgbaar, en nee hij rijdt een stuk langzamer.
Re: ICE-toeslag
Directe links naar productfiches zijn onbruikbaar. Het feit dat zoekmachines een pdf-versie gaven van de eigen (NMBS) site die blijkbaar niet meer geldig waren (prijs van voor 11/12/2011) en die fiches of prijzen niet op hun site op een zinnige manier zijn terug te vinden pleit toch weer voor een ontzettende grote rotschop tegen hun ICT-beleid.
Je hebt gelijk over de 8 euro in 2e klas die het ondertussen is (voor Liège-Guillemins-Brussel-Midi).
ICE is toegelaten voor 250km/h op de HSL2, 275 schijnt de kritische grens te zijn waarbij ballast naar boven wordt gezogen. Op die displays heb ik al 252 gezien op dat traject, maar ik veronderstel dat enige afwijking niet raar is. De laatste paar keer waren we in snelheid beperkt tussen Luik en Brussel, als ik het me goed herinner, tot 200km/h. Geen reden gehoord.
Je hebt gelijk over de 8 euro in 2e klas die het ondertussen is (voor Liège-Guillemins-Brussel-Midi).
ICE is toegelaten voor 250km/h op de HSL2, 275 schijnt de kritische grens te zijn waarbij ballast naar boven wordt gezogen. Op die displays heb ik al 252 gezien op dat traject, maar ik veronderstel dat enige afwijking niet raar is. De laatste paar keer waren we in snelheid beperkt tussen Luik en Brussel, als ik het me goed herinner, tot 200km/h. Geen reden gehoord.
Re: ICE-toeslag
De dienstregeling is niet altijd evenveel ideaal, soms zit de ICE achter een klassieke IC aan (de een of de andere in vertraging), en dan is het verstandig om dezelfde snelheid aan te houden, in plaats van te jojo-en.
Sommige technische problemen, zoals een onstabiele bogie, kunnen ook een snelheidsbeperking opleggen.
Sommige technische problemen, zoals een onstabiele bogie, kunnen ook een snelheidsbeperking opleggen.
Re: ICE-toeslag
tussen Brussel en Leuven is gewone snelheid
Tussen Leuven en Luik gaat hij wel tot 250.
Tussen Leuven en Luik gaat hij wel tot 250.
Re: ICE-toeslag
Wat kost een binnenlandse rit met de ICE, tussen Brussel-Zuid en Luik dus, voor houders van een "vrijkaart onbeperkt traject" (NMBS-personeel) ? Ook 8 EUR in 2e klas?kika schreef:Je hebt gelijk over de 8 euro in 2e klas die het ondertussen is (voor Liège-Guillemins-Brussel-Midi).
Re: ICE-toeslag
Een onstabiele boogie, hoe weet men zoiets ? Klacht van reiziger? TBG die vindt dat het te hard schommelt ?groentje schreef: Sommige technische problemen, zoals een onstabiele bogie, kunnen ook een snelheidsbeperking opleggen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ICE-toeslag
Op TGV-stellen is er een batterij aan sensoren aan boord, maar het kan inderdaad dat boordchef of bestuurder vindt dat het teveel schokt, en de snelheid daarom moet worden beperkt.