Spa - Kortrijk: antennetraject

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door Dieselfreak »

http://hari.b-rail.be/HAFAS/bin/query.e ... K#cis_C1-1
Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs.
Het is ook duidelijk waarom: je passeert station Pepinster 2 keer. Maar, aangezien de IC A niet stopt in Pepinster, kan je niet anders dan deze reisweg volgen. Stel dat je een vervoerbewijs Spa - Kortrijk hebt, hoe word je dan wel geacht te reizen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

De vervoersvoorwaarden geven dit als één van de geldige uitzonderingen om van de kortste reisweg af te wijken:
"De reiziger mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen aansluiting geven."

Je mag dus via Verviers omrijden als je op die manier sneller ter plaatse (= in Spa) bent dan wanneer je vanaf Luik de L-trein zou nemen en zou overstappen in Pépinster.

Groeten,
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door Dieselfreak »

"De reiziger mag dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden om een snellere aansluiting te bekomen, indien op de plaats waar twee lijnen samenkomen de treinen geen aansluiting geven."
Dus, omdat de trein van Verviers naar Luik niet stopt in Pepinster is dit een reglementaire reisweg? Maar, waarom staat er dan: "Deze reisweg is niet toegestaan, met om het even welk vervoerbewijs."?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

De planner is niet in staat om een onderscheid te maken tussen verschillende situaties en geeft deze opmerking dus standaard wanneer je hetzelfde baanvak 2x berijdt. Misschien is dat niet slecht, want in het merendeel van de gevallen heb je gewoon ook echt een via-biljet nodig, behalve wanneer je voldoet aan bovenvermelde uitzondering in de voorschriften.

Groeten,
Trammist

Re: Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door Trammist »

Langs de andere kant: welke TBG gaat moeilijk doen voor dat één minuscuul detail? Waarschijnlijk weet hij/zij er zelf niets van...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben van plan volgende zaterdag samen met een vriendin van Gent naar Spa en terug te gaan. Ik gebruik daarvoor een Rail Pass, mijn vriendin een of ander gratis ticket. Ik ging net een nieuw topic starten om een soortgelijke vraag te stelt, aangezien de planner zegt: "Voor deze verbinding heb je mogelijk twee biljetten nodig."

Afbeelding

Mogen wij vandaag van Gent naar Spa reizen via Verviers?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door Steve »

Ja dat mag, de opmerkingen van hierboven zijn nog steeds van toepassing. De Oostende-Eupen stopt niet in Pepinster en dus mag je de overstap doen in Verviers, want je wint er tijd mee.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door desirootje »

door een afgelaste trein heb ik vanmiddag Denderleeuw-Gent gedaan via Brussel-Zuid, het aan de TBG uitgelegd en haar machientje klaagde niet eens, als je 2 keer L50A mag afleggen als dat sneller is dan via Aalst dan mogen die kleine dingetjes zoals Pepinster of Schaerbeek 2x passeren ook.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Spa - Kortrijk: antennetraject

Bericht door Ducktape »

10 jaar later en we zitten nog steeds met dezelfde onduidelijkheden. Moest het van mij afhangen: Als de site/app die treinen toont, mag je ze nemen, punt.
Plaats reactie